Sverigeförhandlingen - Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
darthjpp

Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg

Inlägg av darthjpp »

gbd skrev:Har det hänt något värt att nämna I trådämnet sedan det senast postades här?
Det sker en hel del bakom kulisserna, bl.a. jobbar stadsbyggnadskontoret med de bostadsplaner som skall kopplas till förhandlingen, trafikkontoret jobbar med utredningar om de planerade sträckningarna. Jag har inte hört något slutdatum för när utredningar/planer skall vara klara, men både stadsbyggnadskontoret och trafikkontoret är ansträngda av såväl Sverigeförhandlingen som övriga planeringsuppdrag, bl.a. Jubileumssatsningen, Västsvenska paketet och givetvis all vanlig planering. Allt mer att göra, men inte mer resurser....
gbd

Inlägg av gbd »

Betyder det här att det bidde nästan ingenting, eller kommer det mera sedan?

http://www4.goteborg.se/prod/Intraservi ... 170419.pdf
Niklausson

Inlägg av Niklausson »

Bara Göteborg som tar chansen att bygga bussbana på en väg som redan är en bussbana (Norra Älvstranden) och bara betala häften... Jag förstår inte varför man bara vill bygga en liten bit av det stora, jag menar, det är la mer som ska ut/in mot Backa än Brunnsbo? Samma med Norra Älvstranden, man drar spårväg till arbets/skolområdet men inte till bostäderna i Eriksberg??? Det e ju nu man ska trycka på med spårväg till Eriksberg, Backa, Gullbergsvass etc

Skulle knappas säga att man lyckas med något, om detta blir det slutgiltiga, om man jämför med vad Stockholm förhandlade..
Niklausson

Inlägg av Niklausson »

ÖVERENSKOMMELSE KLAR I DAG – GÖTEBORG SATSAR STORT PÅ KOLLEKTIVTRAFIK OCH 45 680 BOSTÄDER I SVERIGEFÖRHANDLINGEN
I dagens överenskommelse har man bland annat enats om Spårväg och citybuss Norra
Älvstranden (centrala delen Linnéplatsen-Lindholmen-Brunnsbo), Linbana JärntorgetWieselgrensplatsen,
Citybuss Backastråket och Citybuss Norra Älvstranden (västra och nordvästra
delen). I överenskommelsen ingår också åtta cykelobjekt som ska byggas ut.
Kollektivtrafikobjekt
Bild

Cykelåtgärder
Bild

Influensområde
Bild

Som sagt, inte något värst nytt. Tråkigt att man bara satsar 50%, om ens det. BRT-banan mellan Kungssten-Frölunda-Mölndal är ej med. Helt sanslöst att man inte drar spårvägen hela vägen ut till Eriksberg och Backa. Någon som vet hur det går med spårvägen till Åbro/Åby?
Memius

Inlägg av Memius »

Nej, det var inte så mycket. Speciellt om man jämför med Stockholm och deras planerade utbyggnader plus det man fått i Sverigeförhandlingen. Om man ska gå vidare med konceptet "metrobuss" kan det vara en god idé att redan nu planera in en "station" på Götaleden i närheten av Centralen. Snart har man täckt över området...
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Niklausson skrev:
ÖVERENSKOMMELSE KLAR I DAG – GÖTEBORG SATSAR STORT PÅ KOLLEKTIVTRAFIK OCH 45 680 BOSTÄDER I SVERIGEFÖRHANDLINGEN
I dagens överenskommelse har man bland annat enats om Spårväg och citybuss Norra
Älvstranden (centrala delen Linnéplatsen-Lindholmen-Brunnsbo), Linbana JärntorgetWieselgrensplatsen,
Kollektivtrafikobjekt
Bild

Cykelåtgärder
Bild

Influensområde
Bild

Som sagt, inte något värst nytt. Tråkigt att man bara satsar 50%, om ens det. BRT-banan mellan Kungssten-Frölunda-Mölndal är ej med. Helt sanslöst att man inte drar spårvägen hela vägen ut till Eriksberg och Backa. Någon som vet hur det går med spårvägen till Åbro/Åby?
Den nya tunneln under älven är ju med, och det är väl där de stora kostnaderna ligger. Och just att man får ytterligare en spårförbindelse mot Hisingen måste vara otroligt värdefullt. Sen kanske kommunen orkar med vissa kompletteringar av spårvägen enligt alla de förslag som redovisats tidigare.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Niklausson

Inlägg av Niklausson »

Fast man vet ju inte ens om det ska vara en tunnel eller en bro? Dessutom tycker jag det är lite konstigt att man inte fokuserar på järntorget istället. Jag menar, det skulle kunna bli en otrolig viktigt knutpunkt med både linbanan, som gbg säkert kunna finansiera själva, och Haga station (om den byggs) som politikerna säger ligger nära Järntorget. Här fokuserar man på Linné och Stigberget. Jag hade gärna sett en tunnel från lindholmen till järntorget som fortsätter sen mot Linnéplatsen.

Sen tycker jag att det finns betydligt fler projekt som skulle kunna vara till större nytta än att vänta i 20 år på att tunneln/bron står färdig. Norra älvstranden får citybuss, en halvmesyr BRT bana på befintlig bussbana? Vad är nyttan med det? Hermansson sa själv att 16 bussen är full större delar av dygnet, vad hjälper då med en ny bussbana om det redan existerar en? Man byggde den befintliga banan för att konvertera den när Eriksberg och Lindholmen var färdigbyggt, vilket det inprincip är just nu och ändå förhandlar man till sig citybuss??

Visionlöst kallar jag detta. Och jämför man med Stockholm så är det Göteborg förhandlat sig mesigt. Kan man kalla sig grönstorstad när man bygger bussvägar? Tror inte det.
TKO

Inlägg av TKO »

Niklausson skrev:Fast man vet ju inte ens om det ska vara en tunnel eller en bro? Dessutom tycker jag det är lite konstigt att man inte fokuserar på järntorget istället. Jag menar, det skulle kunna bli en otrolig viktigt knutpunkt med både linbanan, som gbg säkert kunna finansiera själva, och Haga station (om den byggs) som politikerna säger ligger nära Järntorget. Här fokuserar man på Linné och Stigberget. Jag hade gärna sett en tunnel från lindholmen till järntorget som fortsätter sen mot Linnéplatsen.

Sen tycker jag att det finns betydligt fler projekt som skulle kunna vara till större nytta än att vänta i 20 år på att tunneln/bron står färdig. Norra älvstranden får citybuss, en halvmesyr BRT bana på befintlig bussbana? Vad är nyttan med det? Hermansson sa själv att 16 bussen är full större delar av dygnet, vad hjälper då med en ny bussbana om det redan existerar en? Man byggde den befintliga banan för att konvertera den när Eriksberg och Lindholmen var färdigbyggt, vilket det inprincip är just nu och ändå förhandlar man till sig citybuss??

Visionlöst kallar jag detta. Och jämför man med Stockholm så är det Göteborg förhandlat sig mesigt. Kan man kalla sig grönstorstad när man bygger bussvägar? Tror inte det.
Yrkar bifall till föregående talares inlägg!
(Skärpning Göteborg... om jag nu tillåts säga så)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Memius

Inlägg av Memius »

Niklausson skrev:Fast man vet ju inte ens om det ska vara en tunnel eller en bro? Dessutom tycker jag det är lite konstigt att man inte fokuserar på järntorget istället. Jag menar, det skulle kunna bli en otrolig viktigt knutpunkt med både linbanan, som gbg säkert kunna finansiera själva, och Haga station (om den byggs) som politikerna säger ligger nära Järntorget. Här fokuserar man på Linné och Stigberget. Jag hade gärna sett en tunnel från lindholmen till järntorget som fortsätter sen mot Linnéplatsen.
En tunnel till Järntorget skulle behöva gå under Götatunneln och man skulle behöva gräva upp Linnégatan. Dubbelt så dyrt skulle jag säga.
Verkar som man vill att "Stigbergstunneln" ska trafikeras av både bussar och spårvagnar. Hur ska det gå till egentligen? Som att man skulle köra bussar i Chalmerstunneln eller?
Niklausson skrev:Sen tycker jag att det finns betydligt fler projekt som skulle kunna vara till större nytta än att vänta i 20 år på att tunneln/bron står färdig. Norra älvstranden får citybuss, en halvmesyr BRT bana på befintlig bussbana? Vad är nyttan med det? Hermansson sa själv att 16 bussen är full större delar av dygnet, vad hjälper då med en ny bussbana om det redan existerar en? Man byggde den befintliga banan för att konvertera den när Eriksberg och Lindholmen var färdigbyggt, vilket det inprincip är just nu och ändå förhandlar man till sig citybuss??
Förhandlingen utgår från att kommunerna/regionerna ska gå in med en ansenlig del själva och problemet är väl att Göteborg inte har samma köpstarka invånare som Stockholm. I Stockholms pott ligger dessutom en höjning av trängselskatten. Men även om man tar hänsyn till detta så håller jag med dig, det är "mesigt".
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Niklausson skrev:
Kollektivtrafikobjekt
Bild

Cykelåtgärder
Bild

Influensområde
Bild

Verkar som att fokus ligger vid Lindholmen denna gång (troligen då man - kommunen - där kan peka på att nya bostäder ska byggas där, vid Backaplan och i Frihamnen vilket kan motivera spår). Lite synd annars att det blir dubbelt upp (linbana, spårvägsförbindelse över älven) medan övriga delar av stan lämnas åt sitt öde (t ex Allélänken och Kortedalalänken saknas). Åbrolänken och delar av metrobussen till Forsåker kanske ingår i särskilt avtal med Mölndal?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Skriv svar