Det sker en hel del bakom kulisserna, bl.a. jobbar stadsbyggnadskontoret med de bostadsplaner som skall kopplas till förhandlingen, trafikkontoret jobbar med utredningar om de planerade sträckningarna. Jag har inte hört något slutdatum för när utredningar/planer skall vara klara, men både stadsbyggnadskontoret och trafikkontoret är ansträngda av såväl Sverigeförhandlingen som övriga planeringsuppdrag, bl.a. Jubileumssatsningen, Västsvenska paketet och givetvis all vanlig planering. Allt mer att göra, men inte mer resurser....gbd skrev:Har det hänt något värt att nämna I trådämnet sedan det senast postades här?
Sverigeförhandlingen - Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg
Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg
Betyder det här att det bidde nästan ingenting, eller kommer det mera sedan?
http://www4.goteborg.se/prod/Intraservi ... 170419.pdf
http://www4.goteborg.se/prod/Intraservi ... 170419.pdf
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
- Ort: Göteborg
Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg
Bara Göteborg som tar chansen att bygga bussbana på en väg som redan är en bussbana (Norra Älvstranden) och bara betala häften... Jag förstår inte varför man bara vill bygga en liten bit av det stora, jag menar, det är la mer som ska ut/in mot Backa än Brunnsbo? Samma med Norra Älvstranden, man drar spårväg till arbets/skolområdet men inte till bostäderna i Eriksberg??? Det e ju nu man ska trycka på med spårväg till Eriksberg, Backa, Gullbergsvass etc
Skulle knappas säga att man lyckas med något, om detta blir det slutgiltiga, om man jämför med vad Stockholm förhandlade..
Skulle knappas säga att man lyckas med något, om detta blir det slutgiltiga, om man jämför med vad Stockholm förhandlade..
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
- Ort: Göteborg
Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg
ÖVERENSKOMMELSE KLAR I DAG – GÖTEBORG SATSAR STORT PÅ KOLLEKTIVTRAFIK OCH 45 680 BOSTÄDER I SVERIGEFÖRHANDLINGEN
KollektivtrafikobjektI dagens överenskommelse har man bland annat enats om Spårväg och citybuss Norra
Älvstranden (centrala delen Linnéplatsen-Lindholmen-Brunnsbo), Linbana JärntorgetWieselgrensplatsen,
Citybuss Backastråket och Citybuss Norra Älvstranden (västra och nordvästra
delen). I överenskommelsen ingår också åtta cykelobjekt som ska byggas ut.

Cykelåtgärder

Influensområde

Som sagt, inte något värst nytt. Tråkigt att man bara satsar 50%, om ens det. BRT-banan mellan Kungssten-Frölunda-Mölndal är ej med. Helt sanslöst att man inte drar spårvägen hela vägen ut till Eriksberg och Backa. Någon som vet hur det går med spårvägen till Åbro/Åby?
Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg
Nej, det var inte så mycket. Speciellt om man jämför med Stockholm och deras planerade utbyggnader plus det man fått i Sverigeförhandlingen. Om man ska gå vidare med konceptet "metrobuss" kan det vara en god idé att redan nu planera in en "station" på Götaleden i närheten av Centralen. Snart har man täckt över området...
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg
Den nya tunneln under älven är ju med, och det är väl där de stora kostnaderna ligger. Och just att man får ytterligare en spårförbindelse mot Hisingen måste vara otroligt värdefullt. Sen kanske kommunen orkar med vissa kompletteringar av spårvägen enligt alla de förslag som redovisats tidigare.Niklausson skrev:ÖVERENSKOMMELSE KLAR I DAG – GÖTEBORG SATSAR STORT PÅ KOLLEKTIVTRAFIK OCH 45 680 BOSTÄDER I SVERIGEFÖRHANDLINGENKollektivtrafikobjektI dagens överenskommelse har man bland annat enats om Spårväg och citybuss Norra
Älvstranden (centrala delen Linnéplatsen-Lindholmen-Brunnsbo), Linbana JärntorgetWieselgrensplatsen,
Citybuss Backastråket och Citybuss Norra Älvstranden (västra och nordvästra
delen). I överenskommelsen ingår också åtta cykelobjekt som ska byggas ut.
Cykelåtgärder
Influensområde
Som sagt, inte något värst nytt. Tråkigt att man bara satsar 50%, om ens det. BRT-banan mellan Kungssten-Frölunda-Mölndal är ej med. Helt sanslöst att man inte drar spårvägen hela vägen ut till Eriksberg och Backa. Någon som vet hur det går med spårvägen till Åbro/Åby?
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
- Ort: Göteborg
Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg
Fast man vet ju inte ens om det ska vara en tunnel eller en bro? Dessutom tycker jag det är lite konstigt att man inte fokuserar på järntorget istället. Jag menar, det skulle kunna bli en otrolig viktigt knutpunkt med både linbanan, som gbg säkert kunna finansiera själva, och Haga station (om den byggs) som politikerna säger ligger nära Järntorget. Här fokuserar man på Linné och Stigberget. Jag hade gärna sett en tunnel från lindholmen till järntorget som fortsätter sen mot Linnéplatsen.
Sen tycker jag att det finns betydligt fler projekt som skulle kunna vara till större nytta än att vänta i 20 år på att tunneln/bron står färdig. Norra älvstranden får citybuss, en halvmesyr BRT bana på befintlig bussbana? Vad är nyttan med det? Hermansson sa själv att 16 bussen är full större delar av dygnet, vad hjälper då med en ny bussbana om det redan existerar en? Man byggde den befintliga banan för att konvertera den när Eriksberg och Lindholmen var färdigbyggt, vilket det inprincip är just nu och ändå förhandlar man till sig citybuss??
Visionlöst kallar jag detta. Och jämför man med Stockholm så är det Göteborg förhandlat sig mesigt. Kan man kalla sig grönstorstad när man bygger bussvägar? Tror inte det.
Sen tycker jag att det finns betydligt fler projekt som skulle kunna vara till större nytta än att vänta i 20 år på att tunneln/bron står färdig. Norra älvstranden får citybuss, en halvmesyr BRT bana på befintlig bussbana? Vad är nyttan med det? Hermansson sa själv att 16 bussen är full större delar av dygnet, vad hjälper då med en ny bussbana om det redan existerar en? Man byggde den befintliga banan för att konvertera den när Eriksberg och Lindholmen var färdigbyggt, vilket det inprincip är just nu och ändå förhandlar man till sig citybuss??
Visionlöst kallar jag detta. Och jämför man med Stockholm så är det Göteborg förhandlat sig mesigt. Kan man kalla sig grönstorstad när man bygger bussvägar? Tror inte det.
Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg
Yrkar bifall till föregående talares inlägg!Niklausson skrev:Fast man vet ju inte ens om det ska vara en tunnel eller en bro? Dessutom tycker jag det är lite konstigt att man inte fokuserar på järntorget istället. Jag menar, det skulle kunna bli en otrolig viktigt knutpunkt med både linbanan, som gbg säkert kunna finansiera själva, och Haga station (om den byggs) som politikerna säger ligger nära Järntorget. Här fokuserar man på Linné och Stigberget. Jag hade gärna sett en tunnel från lindholmen till järntorget som fortsätter sen mot Linnéplatsen.
Sen tycker jag att det finns betydligt fler projekt som skulle kunna vara till större nytta än att vänta i 20 år på att tunneln/bron står färdig. Norra älvstranden får citybuss, en halvmesyr BRT bana på befintlig bussbana? Vad är nyttan med det? Hermansson sa själv att 16 bussen är full större delar av dygnet, vad hjälper då med en ny bussbana om det redan existerar en? Man byggde den befintliga banan för att konvertera den när Eriksberg och Lindholmen var färdigbyggt, vilket det inprincip är just nu och ändå förhandlar man till sig citybuss??
Visionlöst kallar jag detta. Och jämför man med Stockholm så är det Göteborg förhandlat sig mesigt. Kan man kalla sig grönstorstad när man bygger bussvägar? Tror inte det.
(Skärpning Göteborg... om jag nu tillåts säga så)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg
En tunnel till Järntorget skulle behöva gå under Götatunneln och man skulle behöva gräva upp Linnégatan. Dubbelt så dyrt skulle jag säga.Niklausson skrev:Fast man vet ju inte ens om det ska vara en tunnel eller en bro? Dessutom tycker jag det är lite konstigt att man inte fokuserar på järntorget istället. Jag menar, det skulle kunna bli en otrolig viktigt knutpunkt med både linbanan, som gbg säkert kunna finansiera själva, och Haga station (om den byggs) som politikerna säger ligger nära Järntorget. Här fokuserar man på Linné och Stigberget. Jag hade gärna sett en tunnel från lindholmen till järntorget som fortsätter sen mot Linnéplatsen.
Verkar som man vill att "Stigbergstunneln" ska trafikeras av både bussar och spårvagnar. Hur ska det gå till egentligen? Som att man skulle köra bussar i Chalmerstunneln eller?
Förhandlingen utgår från att kommunerna/regionerna ska gå in med en ansenlig del själva och problemet är väl att Göteborg inte har samma köpstarka invånare som Stockholm. I Stockholms pott ligger dessutom en höjning av trängselskatten. Men även om man tar hänsyn till detta så håller jag med dig, det är "mesigt".Niklausson skrev:Sen tycker jag att det finns betydligt fler projekt som skulle kunna vara till större nytta än att vänta i 20 år på att tunneln/bron står färdig. Norra älvstranden får citybuss, en halvmesyr BRT bana på befintlig bussbana? Vad är nyttan med det? Hermansson sa själv att 16 bussen är full större delar av dygnet, vad hjälper då med en ny bussbana om det redan existerar en? Man byggde den befintliga banan för att konvertera den när Eriksberg och Lindholmen var färdigbyggt, vilket det inprincip är just nu och ändå förhandlar man till sig citybuss??
Visionlöst kallar jag detta. Och jämför man med Stockholm så är det Göteborg förhandlat sig mesigt. Kan man kalla sig grönstorstad när man bygger bussvägar? Tror inte det.
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Sverigeförhandlingen - Göteborg
Verkar som att fokus ligger vid Lindholmen denna gång (troligen då man - kommunen - där kan peka på att nya bostäder ska byggas där, vid Backaplan och i Frihamnen vilket kan motivera spår). Lite synd annars att det blir dubbelt upp (linbana, spårvägsförbindelse över älven) medan övriga delar av stan lämnas åt sitt öde (t ex Allélänken och Kortedalalänken saknas). Åbrolänken och delar av metrobussen till Forsåker kanske ingår i särskilt avtal med Mölndal?Niklausson skrev:ÖVERENSKOMMELSE KLAR I DAG – GÖTEBORG SATSAR STORT PÅ KOLLEKTIVTRAFIK OCH 45 680 BOSTÄDER I SVERIGEFÖRHANDLINGENKollektivtrafikobjektI dagens överenskommelse har man bland annat enats om Spårväg och citybuss Norra
Älvstranden (centrala delen Linnéplatsen-Lindholmen-Brunnsbo), Linbana JärntorgetWieselgrensplatsen,
Citybuss Backastråket och Citybuss Norra Älvstranden (västra och nordvästra
delen). I överenskommelsen ingår också åtta cykelobjekt som ska byggas ut.
Cykelåtgärder
Influensområde
Som sagt, inte något värst nytt. Tråkigt att man bara satsar 50%, om ens det. BRT-banan mellan Kungssten-Frölunda-Mölndal är ej med. Helt sanslöst att man inte drar spårvägen hela vägen ut till Eriksberg och Backa. Någon som vet hur det går med spårvägen till Åbro/Åby?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...