Nytt linjenät i Örebro

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Nytt linjenät i Örebro

Inlägg av Mikael Karlsson »

Från och med den 5 april 2004 blir det vissa ändringar för stadsbussarna i Örebro.

Linje 11: delvis ny sträckning, Järntorget-Ladugårdsängen-Adolfsberg med ändhållplats vid Ekeskolan. Brunnsparken trafikeras ej, resenärer hänvisas till linje 31.

Linje 16: förlängs från Ringstorp via Bettorp till Lillåns vårdcentral under högtrafik. Under lågtrafik trafikeras Bettorp av linje 11.

Linje 21: läggs ner och ersätts i norr av linje 16 och i söder av linje 11.

Linje 22: ny linje på sträckan Järntorget-Gustavsvik med en körtid på 8-10 minuter.

Senast några ändringar inträffade i stadstrafiken var under 2002. Då linje 7 avkortades från Universitetet till Alnängsskolan (Wadköping) Samt att linje 14 förlängdes från Universitetssjukhuset via nya bussbron i Skebäck till Almby och Universitetet.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt linjenät i Örebro

Inlägg av Olle »

Mikael Karlsson skrev:
Från och med den 5 april 2004 blir det vissa ändringar för stadsbussarna i Örebro.
För oss som inte längre minns hur linjnätet i Örebro ser ut så skulle det vara bra om du kunde lägga ut en linjekarta över stadens bussnät.

En som inte alltför ofta besöker Örebro undrar förstås om det finns några revolutionerande idéer om hur lokaltrafiken ska utvecklas i denna världsmetropol.

:? lle.
:-)lle
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Nytt linjenät i Örebro

Inlägg av spårsnoken »

Olle skrev:
Mikael Karlsson skrev:
Från och med den 5 april 2004 blir det vissa ändringar för stadsbussarna i Örebro.
För oss som inte längre minns hur linjnätet i Örebro ser ut så skulle det vara bra om du kunde lägga ut en linjekarta över stadens bussnät.

En som inte alltför ofta besöker Örebro undrar förstås om det finns några revolutionerande idéer om hur lokaltrafiken ska utvecklas i denna världsmetropol.

:? lle.
-----------------
Tja, för lite drygt 10 år sedan utreddes ju ett förslag om trådbussar i Örebro, men sedan dess tycks man ha hamnat på dekis; man har kanske gett upp att försöka bjuda den ökande biltrafiken motstånd....
mvh/spårsnoken
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Dagens linjenät

Inlägg av Mikael Karlsson »

Gällande från och med 5 april 2004.

7 Alnängsskolan-Järntorget-Björkhaga-(Längbro Kyrka)
11 Hovsta-COOP Forum-(Bettorp)-Järntorget-Ladugårdsängen-Adolfsberg
12 Brickebacken-Universitetet-Tybble-Järntorget-Resecentrum-Mellringe
14 Universitetet-Almby-Universitetssjukhuset-Resecentrum-Järntorget-Vivalla-Lundby
16 Lillån-Bettorp-Ringstorp-Järntorget-Solhaga-Karlslunds herrgård
17 Sörbyängen-Tybble-Sörby-Järntorget-Resecentrum-Hjärsta
22 Järntorget-Gustavsviksbadet
31 Rynninge-Järntorget-Mariebergs köpcentrum-Mosås
33 Järntorget-Örnsro-Bista-Pilängen
91 Mjuka linjen: Norrby-USÖ-Resecentrum-Järntorget-Vasastan-Rosta

Linjenätet har nästan haft samma struktur sedan 1970-talet, med endast små förändringar. (Se första inlägget om förändringar)
Linje 1 mellan Rynninge-Järntorget-Örnsro är sedan länge nedlagd och ersatt av linjerna 31 i norr och 33 i söder.

Lågtrafiklinjerna 51-57 och också nedlagda sedan lång tid tillbaka.

Att åka stadsbuss i Örebro kostar 15 kronor från och med den 5 april 2004. Biljetten gäller då i 3 timmar.

Under hösten 2003 fick man ca 19-20 nya bussar av typ Scania OmniLink ledbussar för trafik på linje 11, 12 och 14, (31 under helgen).

Örebro fick ett Resecentrum under slutet av 1990-talet och angörs av linjerna 12, 14, 17 och 91.

Vid Resecentrum, varuhusen Träffpunkt och krämaren, Pressbyrån Järntorget och Universitetssjukhuset samt vid hpl Konserthuset finns det dataskärmar som anger bussens tider.

Man börjar även sätta upp automater där man kan ladda sina kort. Våghustorget, Konserthuset och USÖ finns de bland annat.

Under våren 2002 togs en ny bussbro i bruk vid Skebäck. Bussar kan nu forsätta från USÖ via bussbron till de östra stadsdelarna.

Trådbussplanerna får nog sägas att de är helt avskrivna. Örebro kommun är väldigt snål med att satsa på kollektivtrafiken. Man bantar ner nätet då och då. Sommartid är det 40-min trafik under vardagar, linje 12 och 14 går upp till 20-min trafik under högtrafik på eftermiddagar. Under söndagar är det hela 60-min trafik på samtliga linjer.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Dagens linjenät

Inlägg av spårsnoken »

Mikael Karlsson skrev:Gällande från och med 5 april 2004.

7 Alnängsskolan-Järntorget-Björkhaga-(Längbro Kyrka)
11 Hovsta-COOP Forum-(Bettorp)-Järntorget-Ladugårdsängen-Adolfsberg
12 Brickebacken-Universitetet-Tybble-Järntorget-Resecentrum-Mellringe
14 Universitetet-Almby-Universitetssjukhuset-Resecentrum-Järntorget-Vivalla-Lundby
16 Lillån-Bettorp-Ringstorp-Järntorget-Solhaga-Karlslunds herrgård
17 Sörbyängen-Tybble-Sörby-Järntorget-Resecentrum-Hjärsta
22 Järntorget-Gustavsviksbadet
31 Rynninge-Järntorget-Mariebergs köpcentrum-Mosås
33 Järntorget-Örnsro-Bista-Pilängen
91 Mjuka linjen: Norrby-USÖ-Resecentrum-Järntorget-Vasastan-Rosta

Linjenätet har nästan haft samma struktur sedan 1970-talet, med endast små förändringar. (Se första inlägget om förändringar)
Linje 1 mellan Rynninge-Järntorget-Örnsro är sedan länge nedlagd och ersatt av linjerna 31 i norr och 33 i söder.

Lågtrafiklinjerna 51-57 och också nedlagda sedan lång tid tillbaka.

Att åka stadsbuss i Örebro kostar 15 kronor från och med den 5 april 2004. Biljetten gäller då i 3 timmar.

Under hösten 2003 fick man ca 19-20 nya bussar av typ Scania OmniLink ledbussar för trafik på linje 11, 12 och 14, (31 under helgen).

Örebro fick ett Resecentrum under slutet av 1990-talet och angörs av linjerna 12, 14, 17 och 91.

Vid Resecentrum, varuhusen Träffpunkt och krämaren, Pressbyrån Järntorget och Universitetssjukhuset samt vid hpl Konserthuset finns det dataskärmar som anger bussens tider.

Man börjar även sätta upp automater där man kan ladda sina kort. Våghustorget, Konserthuset och USÖ finns de bland annat.

Under våren 2002 togs en ny bussbro i bruk vid Skebäck. Bussar kan nu forsätta från USÖ via bussbron till de östra stadsdelarna.

Trådbussplanerna får nog sägas att de är helt avskrivna. Örebro kommun är väldigt snål med att satsa på kollektivtrafiken. Man bantar ner nätet då och då. Sommartid är det 40-min trafik under vardagar, linje 12 och 14 går upp till 20-min trafik under högtrafik på eftermiddagar. Under söndagar är det hela 60-min trafik på samtliga linjer.
-------------------------
Det är ju lite synd. Örebro är en stad som borde ha förutsättningar att satsa på kollektivtrafiken. Det borde väl vara strategiskt för Örebro att göra det nu när oljepriserna snart är på väg upp. Örebro har ungefär samma potentiella underlag för kollektivtrafiken som Norrköping, fast i Norrköping är kollektivresandet mycket större tack vare spårvägen.

Nej. Ta fram trådbussförslaget igen med 5 linjer med hög turtäthet genom centrum, så kan kanske Örebro åtminstone närma sig Norrköping när det gäller kollektivresande.
mvh/spårsnoken
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Örebro måste vakna upp

Inlägg av Mikael Karlsson »

I Örebro reser ca 7 miljoner med stadsbussarna under ett år. I Norrköping är väl siffran 8.5 miljoner resor ¨på bussar/spårvagnar.

Tyvärr verkar det inte finnas någon vilja att satsa på kollektivtrafiken i Örebro. De nuvarande linjerna blir bara längre och längre. Turtätheten minskar också.
Linjerna 7, 12, 14 och 16 borde ersättas med spårvagnstrafik. Dessa linjer går oftast med fullsatta bussar. Att få en sittplats finns inte på kartan. Säkerheten är inte heller den bästa. Sker en olycka med en buss på linje 16 t.ex skulle det bli fruktansvärt, med tanke på att bussarna är fullproppade med skolungdom.
Det krävs även många insatsbussar på de här linjerna under morgon och till viss del eftermiddagar. Och tyvärr måste bussarna hela tiden anpassa sig efter all annan trafik. Drottninggatan/Storgatan är gågator med endast busstrafik. Samt cyklister. Örebro är som bekant en cykelstad!

Jag promenerade från Tybble in till Centrum en dag. En sträcka på ca 2 km. En buss på linje 12 och jag startade samtidigt från Tybble. Och efter dessa 2 km var vi båda vid Våghustorget. Det säger en hel del!

-Bussarna har för dålig framkomlighet. Brickebacken-Järntorget tar 25-26 minuter idag. 1987 tog det 19 minuter som ett exempel.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Örebro måste vakna upp

Inlägg av Olle »

Mikael Karlsson skrev:
I Örebro reser ca 7 miljoner med stadsbussarna under ett år. I Norrköping är väl siffran 8.5 miljoner resor ¨på bussar/spårvagnar.

Tyvärr verkar det inte finnas någon vilja att satsa på kollektivtrafiken i Örebro. De nuvarande linjerna blir bara längre och längre. Turtätheten minskar också.
Linjerna 7, 12, 14 och 16 borde ersättas med spårvagnstrafik.
Finns det några förslag till linjedragningar redovisade någonstans? Har någon motionerat i stadsfullmäktige eller landstinget om utredningar? Finns det påtryckargrupper (lobbyister)?

:?: lle.
:-)lle
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Örebro måste vakna upp

Inlägg av spårsnoken »

Olle skrev:
Mikael Karlsson skrev:
I Örebro reser ca 7 miljoner med stadsbussarna under ett år. I Norrköping är väl siffran 8.5 miljoner resor ¨på bussar/spårvagnar.

Tyvärr verkar det inte finnas någon vilja att satsa på kollektivtrafiken i Örebro. De nuvarande linjerna blir bara längre och längre. Turtätheten minskar också.
Linjerna 7, 12, 14 och 16 borde ersättas med spårvagnstrafik.
Finns det några förslag till linjedragningar redovisade någonstans? Har någon motionerat i stadsfullmäktige eller landstinget om utredningar? Finns det påtryckargrupper (lobbyister)?

:?: lle.
------------------
Jodå. Men långt innan man funderar i termer av spårvagnstrafik borde man väl se vad det gamla trådbussförslaget skulle kunna innebära. Det är ju ändå i runda slängar 3 gånger dyrare att anlägga spårväg (inklusive fordon) än trådbuss. Trådbussen har ju delvis spårvagnens attribut i gatunätet också (trådarna gör att man inte så lätt flyttar på den...) vilket bidrar till ett högre resande; låt säga att en modern spårväg i gatuplanet har ännu större attraktionshöjande effekt.

Oljan blir snart dyrare så det borde vara hög tid för Örebro att börja fundera i de här termerna...
mvh/spårsnoken
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Intresse saknas

Inlägg av Mikael Karlsson »

Visst finns det planer på både trådbussar och spårvagnar i Örebro, men inget som politiker ställer sig bakom ännu.

Trådbussprojektet får nog sägas att det ligger i malpåse för gott. Möjligtvis kan det bli aktuellt om nya politiker får ta vid inom kommunen.

Spårvagnstrafik, under hösten 1999 lanserade LO-Facken ett förslag på 4 linjer i Örebro.
Själv drog jag igång en spårvagnsdebatt i lokalpressen under hösten 2000. Tidningen hakade på och bjöd in allmänheten för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Av de tillfrågade ville 99 procent ha spårvagn. En politiker från (s) avslutade debatten om spårvagnar, visst var hon positiv till spårvagnar. Men lade till att det inte var aktuellt för Örebro.

Miljöpartiet lär ha spårvagnsplaner och trådbussar i sitt program för Örebro.

Någon politiker har uttryckt sin oro för att Västerås planerar för spårväg. Och tyckte därför Örebro borde komma först.

Som ni förstår finns det ingen seriös debatt om miljövänlig trafik i Örebro. Man har inte ens handikappsanpassad hållplatserna. Det verkar som intresse saknas inom kommunen. Man sparar hela tiden på den nuvarande trafiken.
Skriv svar