Jag försökte se på Sverigeförhandlingens och några berörda kommuners webbplatser om det fanns några underskrivna dokument publicerade, men än så länge såg jag bara den allmänna sammanfattande informationen. Förhandlingen kan väl sägas ha startat 1 februari 2016 då Sverigeförhandlingen överlämnade "bud" till kommunerna om olika möjliga satsningar, och från ett sådant "typbud" saxar jag formuleringen om hur bostäderna skulle komma till. Så får väl det ge en indikation om ungefär hur det kan tänkas formuleras. Man kan ju notera att det inte specificeras att de nytillkomna bostäderna måste uppföras exakt intill de nyblivna stationerna. Flera politiska partier och Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholm stad, har uttryckligen formulerat att det effektivaste och mest klimatsmarta sättet att bygga nya bostäder är att förtäta i befintliga områden där stora delar av infrastrukturen finns på plats. Däremot ska de nya bostadsområdena förstås dra nytta av de nya linjerna och de åkplatser som tillkommer på andra linjer då folk söker sig nya resvägar.
"KOMMUNENS NAMN åtar sig att själv eller genom annan markägare/exploatör att utanför Projektmedel och på egen bekostnad (i förhållande till övriga Parter) till senast 2035 uppföra [Antalet bestäms senare, underlaget är i nuläget ofullständigt] bostäder. Antalet gäller färdigställda bostäder (vars detaljplaner antas från och med år 2015)."
Vill man, så kan man ju formulera det som att i ett läge då marknadskrafterna inte räcker till för att i tillräcklig takt producera behövligt antal bostäder, så får man tillgripa lite planekonomi.
Något som däremot publicerats är den webbsända presskonferensen, som nu kan ses i efterhand, för den som vill ge sig tid till det. Länk:
https://vimeo.com/210754636.
Den är drygt 20 minuter lång. Det mest intressanta avsnittet tycker jag är frågestunden andra halvan då de närvarande journalisterna ställer samma frågor som vi själva ställer oss. För den som inte vill traggla sig igenom hela presskonferensen klipper jag ut några citat från vad HG Wessberg svarade på några frågor. Jag anger också tidpunkten:
13:25 Då brukar jag få frågan men alla de här bostäderna skulle ha byggts i alla fall...
13:35 ...Men vad jag är fullständigt övertygad om är att realiserbarheten ökar när man börjar med en infrastrukturinvestering och det går fortare att få bostäderna på plats.
15:10 Man ska komma ihåg Sverigeförhandlingen är en bostadsförhandling mer än någonting annat...
15:30 ...Det är det som avgör vad vi bygger. Sen finns det andra skäl att bygga kollektivtrafik och annan infrastruktur också, ren transportnytta, men vi styrs av bostäder.
Slutligen tycker jag väl att kartan från Sverigeförhandlingen över projekten förtjänar att återges. Här har man alltså lyckats åstadkomma både Light Rail, Heavy Rail och Narrow Rail nästan som i en kedja, utan att de är kompatibla med varandra. Men som framkommer på presskonferensen och i citaten ovan så är man inga transportoptimerare utan bostadsoptimerare. På sätt och vis går det kanske att förstå det. Det är ju inte brist på kommunikationer som är det största problemet i regionen utan just bristen på bostäder.