Blixtarna är väl mer blå än gröna? Spelar i och försig ingen roll vad vi kallar färgen så länge blixtarna inte är gula för då är det problem!ålstensgård skrev:OK tack Odd för klargörande om vändningen i Alvik av de långa istågen. Exotiskt att T-banans vändsäck i Alvik används som vändspår för spårvägståg nattetid!
Men nu är ordningen återställd sedan en tid med 304 i sin huvudroll. Inatt var det rejält isigt med temperaturfall och påfrysning sent på natten under trafikfri tid. Helgmorgon är en ytterligare försvårande omständighet med den ensamma turen i 30-minutersomlopp, lätt att inte hinna runt och bygga upp förseningar. På vardagar är det ju 2 turer som hjälps åt i 40-minutersomlopp.
Men 304 röjde tre varv i gröna blixtar, ödsligt och monumentalt med släckt kupébelysning. På sista varvet blev det möte vid Höglandstorget med den första trafikvagnen, som klarade sina två timmar som ensam tur utan att bli sen.
Jag tycker att driftpersonalen gör ett fantastiskt jobb som har denna nattliga beredskap. Jag tror ej att trafiken hade kommit igång normalt en morgon som denna annars.
//henrik
Veckans 12:a
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3163
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Veckans 12:a
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
Blixtarna är utpräglat gröna, särskilt när det är mycket av dem. Sannolikt kommer den gröna färgen av kopparjoner från kontaktledningen.
Helgerna i mars kan det inträffa att dagningen kommer före trafikstarten. Med mycket tur kanske jag kan försöka fota skådespelet då.
//henrik
Helgerna i mars kan det inträffa att dagningen kommer före trafikstarten. Med mycket tur kanske jag kan försöka fota skådespelet då.
//henrik
- Hechtwagen
- Inlägg: 3163
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Veckans 12:a
Har kollat och du har rätt, det är grön el i ledningarna numera!ålstensgård skrev:Blixtarna är utpräglat gröna, särskilt när det är mycket av dem. Sannolikt kommer den gröna färgen av kopparjoner från kontaktledningen.
Helgerna i mars kan det inträffa att dagningen kommer före trafikstarten. Med mycket tur kanske jag kan försöka fota skådespelet då.
//henrik
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
304 som trafikvagn på 12:an inatt?
Tja, på sena kvällen började A32 få svårt att ta sig fram i gnistregnet och kring midnatt började det vackra ljudet av gammelvagn att höras i tidtabellsläge. Nyss kring 01.30 passerade den mig in mot Alvik som vagntransport. Detta är normalt på vardagsnätter eftersom stationen i Alvik är stängd efter 01.10, men kupébelysningen var tänd vilket den ej brukar vara vid Isvagnskörning.
Kul om ni som vet kan bekräfta denna sällsynta händelse, som vad jag känner till hände senast den 5 januari 2014.
//henrik
Tja, på sena kvällen började A32 få svårt att ta sig fram i gnistregnet och kring midnatt började det vackra ljudet av gammelvagn att höras i tidtabellsläge. Nyss kring 01.30 passerade den mig in mot Alvik som vagntransport. Detta är normalt på vardagsnätter eftersom stationen i Alvik är stängd efter 01.10, men kupébelysningen var tänd vilket den ej brukar vara vid Isvagnskörning.
Kul om ni som vet kan bekräfta denna sällsynta händelse, som vad jag känner till hände senast den 5 januari 2014.
//henrik
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Veckans 12:a
Fråga till "Ålstensgård" Henrik:
Kan trafikanter medfölja sista turen från Nockeby till Alléparken? Om stationen i Alvik är stängd efter 01:10 på vardagsnätter kan det väl ändå inte vara något problem att använda Alléparken som slutstation. Någon från Arriva?
Kan trafikanter medfölja sista turen från Nockeby till Alléparken? Om stationen i Alvik är stängd efter 01:10 på vardagsnätter kan det väl ändå inte vara något problem att använda Alléparken som slutstation. Någon från Arriva?
"Det vi inte minns, har inte hänt"
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
Tack Leif!
Jo jag har oxå funderat över möjligheten med destination Alléparken för den sista ingående vardagsnattsvagnen. Men det är kanske inte så många som vill resa i denna relation, och kanske inte så attraktiva resenärer:-) Kanske inte heller en så attraktiv arbetsuppgift för den numera ensamme föraren ombord med att avhysa dessa trafikanter vid Alléparken.
Men jag såg på klockan alltför sent för att inse att de tidiga 304-varven var långt före trafikfri tid igår. Så jag får utgå från att det inte gick ersättnigsbussar här och att 304 räddade trafiksituationen. Förresten så återkom 304 senare på natten som mer reguljär Isvagn. Trafikstarten med A32 funkade sedan utan störning. Det var en ovanlig vädersituation med fuktig luft och kraftigt temperaturfall efter 22.00 som snabbt lade på frosten på kontaktledningen i går kväll. Hoppas att alltihop bekräftar 304:s oumbärlighet:-)
//henrik
Jo jag har oxå funderat över möjligheten med destination Alléparken för den sista ingående vardagsnattsvagnen. Men det är kanske inte så många som vill resa i denna relation, och kanske inte så attraktiva resenärer:-) Kanske inte heller en så attraktiv arbetsuppgift för den numera ensamme föraren ombord med att avhysa dessa trafikanter vid Alléparken.
Men jag såg på klockan alltför sent för att inse att de tidiga 304-varven var långt före trafikfri tid igår. Så jag får utgå från att det inte gick ersättnigsbussar här och att 304 räddade trafiksituationen. Förresten så återkom 304 senare på natten som mer reguljär Isvagn. Trafikstarten med A32 funkade sedan utan störning. Det var en ovanlig vädersituation med fuktig luft och kraftigt temperaturfall efter 22.00 som snabbt lade på frosten på kontaktledningen i går kväll. Hoppas att alltihop bekräftar 304:s oumbärlighet:-)
//henrik
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
ok nu har jag fått det bekräftat.
Senast kända reguljära A30-trafik på 12:an är natten till den 30 mars 2017.
//henrik
Senast kända reguljära A30-trafik på 12:an är natten till den 30 mars 2017.
//henrik
-
- Inlägg: 2100
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Veckans 12:a
På min tid (förra seklet) när jag körde på 12:an hade sista turen från Nockeby anslutning i Alvik endast mot Hässelby. Jag vet inte hur det är nu med nattbussarna men då hade dom hållplatser nära Vinkelboda.Leif Steen skrev:Fråga till "Ålstensgård" Henrik:
Kan trafikanter medfölja sista turen från Nockeby till Alléparken? Om stationen i Alvik är stängd efter 01:10 på vardagsnätter kan det väl ändå inte vara något problem att använda Alléparken som slutstation. Någon från Arriva?
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
Hallå allihop och säskilt Roger som startade tråden för längsesedan. I denna stund den 1 april 2017 så firar vi tillsammans 60 000 (sextiotusen) besök på denna tråd. Leve vår spårväg och låt oss kämpa mot "Vision Alvik" som JM har för att flytta ner 12:an till Gustavslundsvägen i Alvik och annat dumt!!!
//henrik
//henrik
Re: Veckans 12:a
Det där vision Alvik såg intressant ut! Möjlighet att koppla samman Nockebybanan med Tvärbanan och förlänga tolvan norrut?
(Gjorde en googling och hittade bl.a. dessa: http://bygg.stockholm.se/Alla-projekt/Alvik/
och denna med planritning över området: http://www.vasterleds.se/wp-content/upl ... -Alvik.pdf )
(Gjorde en googling och hittade bl.a. dessa: http://bygg.stockholm.se/Alla-projekt/Alvik/
och denna med planritning över området: http://www.vasterleds.se/wp-content/upl ... -Alvik.pdf )
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
härligt med antalet svar oxå, vi går igenom de traditionella A24-numren där nu:-)
Re: Veckans 12:a
Ursäkta om jag börjar spåra ur... men jag hade velat modifiera planerna för Alvik, speciellt då jag har intresse för infrastruktur och dess ombyggnader. alltid spännande när man vill göra så stora förändringar i Alvik.
Istället för at Nockebybanan bara ska sluta mitt i Gustavslundsvägen så bör man överväga att koppla ihop det med Tvärbanan och låta spårvagnarna angöra Tvärbanans Plattformar i Alvik. Ska man dessutom smalna av tunnelbanans plattform till hälften så tycker jag man bör passa på att bygga om biljetthallen. Vidängsvägen klipps av och kan nu bara tas igenom som gående igenom biljetthallen. Spårvagnarnas plattform för norrgående tåg flyttas in så den palceras under broarna för Drottningholmsvägen och Tunnelbanan, vilket gör att spårvägshållplatsområdet däckas över. Det må vara trångt att bygga ut under och ovanför stora anläggningar, men det gäller att det ska vara enkelt för gående, inte billigt för ombyggnader. Eller hur hade Stockholms stad tänkt var Nockebybanans vagnar ska ställas upp över natten?
Istället för at Nockebybanan bara ska sluta mitt i Gustavslundsvägen så bör man överväga att koppla ihop det med Tvärbanan och låta spårvagnarna angöra Tvärbanans Plattformar i Alvik. Ska man dessutom smalna av tunnelbanans plattform till hälften så tycker jag man bör passa på att bygga om biljetthallen. Vidängsvägen klipps av och kan nu bara tas igenom som gående igenom biljetthallen. Spårvagnarnas plattform för norrgående tåg flyttas in så den palceras under broarna för Drottningholmsvägen och Tunnelbanan, vilket gör att spårvägshållplatsområdet däckas över. Det må vara trångt att bygga ut under och ovanför stora anläggningar, men det gäller att det ska vara enkelt för gående, inte billigt för ombyggnader. Eller hur hade Stockholms stad tänkt var Nockebybanans vagnar ska ställas upp över natten?
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
Tack Adde.
Det var inte min mening att starta en debatt om förändringar i Alvik. Men det är klart att du har rätt i att det skulle behövas spåranslutning till de andra spårvägarna vid tvärbanestationen.
Jag ser mig själv mest som historiker som försöker bevara en lycklig tradition här. Mitt sovrum är bara några meter från spåret med en övergångsväxel som låter mig höra axelföljden i sömnen på allt som passerar här.
Trädgårdsstaden i Bromma är en unik och oöverträffad livsmiljö, där spårvägen är en viktig del av vår identitet. Vi har en unikt smidig tillgång till spårtrafiken och når t-banan och dess stationer i staden utan biljetthallar och trappor. 12:ans vida och tjusiga båge över den ljusa Alviksnejden ger gott humör och snabb anslutning på vägen in. På hemvägen får vi ibland vänta en stund i Alvik, men redan i Vinkelboda är humöret på topp igen, ofta är en trevlig konversation med någon bekant igång som man annars inte hade haft kontakt med.
Det lyckosamma försvaret av vår relikspårväg är förstås ett resultat av sammanhållning och nätverkande som finns kring gemensamma värden här. Vi tycker inte om när giriga och planerande krafter utifrån försöker försämra för oss, inte på ritbordet och inte i verkligheten. Andra får tycka något annat, men utan en djupt konservativ och bevarande inställning som min så hade 12:an för längesedan varit lika nedlagd som alla andra spårvägar i staden.
Vänligen //henrik
Det var inte min mening att starta en debatt om förändringar i Alvik. Men det är klart att du har rätt i att det skulle behövas spåranslutning till de andra spårvägarna vid tvärbanestationen.
Jag ser mig själv mest som historiker som försöker bevara en lycklig tradition här. Mitt sovrum är bara några meter från spåret med en övergångsväxel som låter mig höra axelföljden i sömnen på allt som passerar här.
Trädgårdsstaden i Bromma är en unik och oöverträffad livsmiljö, där spårvägen är en viktig del av vår identitet. Vi har en unikt smidig tillgång till spårtrafiken och når t-banan och dess stationer i staden utan biljetthallar och trappor. 12:ans vida och tjusiga båge över den ljusa Alviksnejden ger gott humör och snabb anslutning på vägen in. På hemvägen får vi ibland vänta en stund i Alvik, men redan i Vinkelboda är humöret på topp igen, ofta är en trevlig konversation med någon bekant igång som man annars inte hade haft kontakt med.
Det lyckosamma försvaret av vår relikspårväg är förstås ett resultat av sammanhållning och nätverkande som finns kring gemensamma värden här. Vi tycker inte om när giriga och planerande krafter utifrån försöker försämra för oss, inte på ritbordet och inte i verkligheten. Andra får tycka något annat, men utan en djupt konservativ och bevarande inställning som min så hade 12:an för längesedan varit lika nedlagd som alla andra spårvägar i staden.
Vänligen //henrik
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
På något sätt har ni båda kanske rätt, om tio år så kanske 12:an är tillbaka (!) på Gustavslundsvägen, som väl före 1934 måste ha hetat Drottningholmsvägen. Om de motsträviga Brommaborna får direktvagnar till Sundbyberg och Solna, eller varför inte en Flygspårvagn direkt från villakvarteren till Bromma Flygplats och vidare till Kista, så kanske motståndet mot förändringar blir mindre förbittrat. Om det däremot bara blir en vändsäck i den mörka dalen med 3 minuters klättring i de ständigt pajade rulltrapporna ovanför Tvärbanestationen så kan nog makthavarna räkna med krig. Ord som "infrastruktur" och "markanvändning" i kombination med "Alvik" kommer att skapa hus i helvete.
Just motståndet mot förändringar och uppifrån påbjudna moderniseringar som hotar områdets kvalitet och egenart är typiskt för vår trakt. Därför är idyllen också intakt, mycket är sig mera likt än på andra håll. Det är härligt för oss som kommer härifrån, man kan komma tillbaka hit och känna sig Hemma.
Men det finns även djupt oroande aspekter på Vision Alvik. Naturligtvis är det osunt att det hela drivs som ett markspekulationsprojekt med JM som huvudsakligen drivande part. Det är väl ändå inte de stora byggbolagen som ska sköta planeringen i vår stad.
Trevlig söndag önskar Henrik:-)
Just motståndet mot förändringar och uppifrån påbjudna moderniseringar som hotar områdets kvalitet och egenart är typiskt för vår trakt. Därför är idyllen också intakt, mycket är sig mera likt än på andra håll. Det är härligt för oss som kommer härifrån, man kan komma tillbaka hit och känna sig Hemma.
Men det finns även djupt oroande aspekter på Vision Alvik. Naturligtvis är det osunt att det hela drivs som ett markspekulationsprojekt med JM som huvudsakligen drivande part. Det är väl ändå inte de stora byggbolagen som ska sköta planeringen i vår stad.
Trevlig söndag önskar Henrik:-)
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Veckans 12:a
Inge tänker fel. Ska man jämföra två infrastrukturalternativ måste man alltid anta att båda alternativen körs med det trafikupplägg som ger största samhällsekonomiska vinst.
Antag att Nockebyvagnarna och Solnavagnarna i jämförelsealternativet är anpassade till varandra med perfekta bytestider och inväntan (och Sicklavagnarna går till/från Helenelund). Då blir vinsten med Gustavslundsvägsalternativet för resenärerna Nockeby-Solna lika stor som förlusten för resenärerna Nockeby-Innerstan. Eftersom de senare är betydligt fler blir det totalt en förlust.
Dock finns det garanterat andra trafikupplägg i jämförelsealternativet som ger större nytta, vilket innebär ännu större nackdel för alternativet med spår i Gustavslundsvägen.
Antag att Nockebyvagnarna och Solnavagnarna i jämförelsealternativet är anpassade till varandra med perfekta bytestider och inväntan (och Sicklavagnarna går till/från Helenelund). Då blir vinsten med Gustavslundsvägsalternativet för resenärerna Nockeby-Solna lika stor som förlusten för resenärerna Nockeby-Innerstan. Eftersom de senare är betydligt fler blir det totalt en förlust.
Dock finns det garanterat andra trafikupplägg i jämförelsealternativet som ger större nytta, vilket innebär ännu större nackdel för alternativet med spår i Gustavslundsvägen.
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
Provkörning med A35 på 12:an häromdagen
Det kyliga aprilvädret förlänger isvagnsdriften så att 304 är igång denna natt till skärtorsdagen den 13 april.
//henrik
Det senaste året har det varit mycket ovanligt med tursättning av A35 här, enligt uppgift så beror det på det alltför korta utrymmet bortom växelkrysset i Alvik. Vad jag har hört så skall man försöka vinna ett par meter genom att flytta en signal, men ännu har inget sådant skett.Det kyliga aprilvädret förlänger isvagnsdriften så att 304 är igång denna natt till skärtorsdagen den 13 april.
//henrik
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
En liten lägesrapport från 12:an.
Holländarnas (432-437) dominans är bruten nu under Sicklalinjens långa avstängning. Intrycket är att man försöker hålla hela A32-parken igång med jämna mellanrum på 12:an så att de inte skall gucka igen. Dock blir det veckovis som de olika äldre A32:orna går här, av allt att döma beror det på de helt olika in- och utryckningsvägarna för 12:an och Tvärbanan i BM.
Den vildaste av alla spekulationer är att det t o m pågår REVISION av A32:or någonstans, hittills ett okänt begrepp för denna nästan 20 år gamla vagntyp. Någon som vet?
//henrik
Holländarnas (432-437) dominans är bruten nu under Sicklalinjens långa avstängning. Intrycket är att man försöker hålla hela A32-parken igång med jämna mellanrum på 12:an så att de inte skall gucka igen. Dock blir det veckovis som de olika äldre A32:orna går här, av allt att döma beror det på de helt olika in- och utryckningsvägarna för 12:an och Tvärbanan i BM.
Den vildaste av alla spekulationer är att det t o m pågår REVISION av A32:or någonstans, hittills ett okänt begrepp för denna nästan 20 år gamla vagntyp. Någon som vet?
//henrik
Re: Veckans 12:a
Henrik, glöm inte att det finns två olika depåer där underhållsåtgärderna är fördelade på ett visst sätt. Det gör att det blir en viss rotation på vagnarna.
Revision är väl att ta i, men det görs en hel del arbeten på A32, däribland revideras det dörrar. Därtill pågår ju programmet där de hittills "halvombyggda" sicklavagnarna får sin slutliga ombyggnad till GE ATP.
Revision är väl att ta i, men det görs en hel del arbeten på A32, däribland revideras det dörrar. Därtill pågår ju programmet där de hittills "halvombyggda" sicklavagnarna får sin slutliga ombyggnad till GE ATP.
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Veckans 12:a
En vårdag på 12:an den 3 maj, som en vanlig dag men ändå inte...
Re: Veckans 12:a
Enligt den här grejen byggdes de 2002-2003.ålstensgård skrev:432, en av Holländarna som normalt dominerar på 12:an. Man tror lätt att de är yngst, men någon som vet när de byggdes? Minns att jag körde om en av dem på E4 vid Jönköping när de skulle flyttas hit.