Klockan 16;39 idag inträffade ett strömavbrott vid Liljeholmen. Effekten blev omedelbar. Hissar och rulltrappor stannade, informationsskyltar slocknade, belysningen blev kolsvart på stationen och skjutdörrarna till bussarna slutade fungera och det blev nästan kaos när busspassagerarna började trycka på dörrarna för att pressa upp dem. De fick till slut skjutas upp för hand. Lyckligtvis strömmade in lite ljus från lanterniner och från intilliggande centrum. Även tunnelbanetågen stannade. Några i tunnlar.
Det raspade till i högtalarna, nu skulle det komma information om vad som hänt, och så får man höra typ: Trafiken står just nu stilla på röda linjen p g a fel på banan.
Uppenbarligen kände inte trafikledningen till att det var strömavbrott vid Liljeholmen och alla konsekvenserna av det. Många tyckte nog det var lite underlig information i högtalarna att det var fel på banan, när det var uppenbart för alla att det var strömavbrott.
Efter en liten stund kom strömmen tillbaka. Tågen körde fram till närmaste station. Men där blev de ändå stående. Ersättningsbussar sades var rekvirerade.
Man kan läsa om händelsen här: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stopp-i-tunnelbanan-2
Jag citerar därifrån: "Skärmarna var svarta och trafikledaren kunde inte se var tågen var, därför stod de still, säger Fredrik Cavalli-Björkman vid SL:s pressjour till SVT Stockholm."
Ytterligare ett citat: "Vad berodde strömavbrottet på? – Det är oklart, men man misstänker ett underhållsarbete på reservkraften, säger Fredrik Cavalli-Björkman."
Vad då för reservkraft, undrar då jag? Det var väl reservkraft som skulle ha trätt in och ge ström till datorerna medan strömavbrottet varade? Då hade trafiken kunna komma igång igen då strömavbrott avbröts, om man får formulera sig så.
Man kan ju kanske tycka att ett trafikledningssystem för tunnelbanan borde betraktas som en lika samhällsviktig funktion som sjukhus, kraftverk och andra anläggningar som har reservström om den ordinarie strömmen slår ifrån. Så att viktiga system inte slås ut utan fungerar under strömavbrottet.
Även om det nu inte var så, så borde funktionerna kommit tillbaka då strömavbrottet hävdes. Många företag kör ett parallellt system (server som speglar) om det blir avbrott i det ordinarie (hårddiskkrasch eller liknande). Det kanske inte heller finns?
Ja, ja, det var lite sena funderingar denna tisdag. Hoppas någon har någon mer intressant synpunkt kring det hela. Jag tycker i alla fall att det är lite oroande att inte backupen är bättre. Skulle jag själv drabbas av strömavbrott när jag skriver det här, så oroa er inte. Jag har backupsystem så jag kan skriva klart om den ordinarie datorn/internetleverantören skul