Saltsjöbanan som högbana vid Nacka station

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Saltsjöbanan som högbana vid Nacka station

Inlägg av LÅ1 »

Något slutgiltigt beslut tycks inte vara fattat, men planen har varit utställt för samråd. Mer här!

Att utföra detta bygge kräver väl avstängning av Saltsjöbanan under en tid, antar jag. Eller kan högbanan byggas vid sidan av pågående trafik och bara kräva avstängning vid kritiska moment?
Om avstängning behövs så är det väl lika bra att göra den medan Saltsjöbanan fortfarande är stympad i sin västra ände. För det kommer den väl att vara i så där 10 år till.

Lägg märke till menyraden Saltsjöbanans upprustning i högermenyn på den länkade sidan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Saltsjöbanan som högbana vid Nacka station

Inlägg av Christian Spår »

Det står i beskrivningen att de tänker bygga ett temporärt spår norr om bygget, som lösning under tre år.
Enceladus
Inlägg: 10097
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Saltsjöbanan som högbana vid Nacka station

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Anders Hanquist skrev:Lägga ner eller flytta. Två stationer så nära varandra, i princip en i vardera änden av den nya T-stationen, verkar inte särskilt vettigt. Ett läge vid Finntorp skulle kanske göra mer nytta. Med automatik följer då också ett annat namn. Alla stationer på SB (utom Slussen ) ligger ju i Nacka. Inte särskilt informativt med andra ord.
På en spårväg vore lämpliga hållplatslägen Sickla station, Nacka station ("Planiavägen"?), Finntorp/Ekudden och Saltsjö-Järla. Saltsjöbanan kunde då vara "express som bara stannar i ändarna av denna sträcka.
Just detta förslag har studerats i samband med utredningen av kollektivtrafiklösningar i Östlig förbindelse. Alternativet kallas Spår plus (se avsnitt 8.1).
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Saltsjöbanan som högbana vid Nacka station

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Något slutgiltigt beslut tycks inte vara fattat, men planen har varit utställt för samråd. Mer här!

Att utföra detta bygge kräver väl avstängning av Saltsjöbanan under en tid, antar jag. Eller kan högbanan byggas vid sidan av pågående trafik och bara kräva avstängning vid kritiska moment?
Om avstängning behövs så är det väl lika bra att göra den medan Saltsjöbanan fortfarande är stympad i sin västra ände. För det kommer den väl att vara i så där 10 år till.

Lägg märke till menyraden Saltsjöbanans upprustning i högermenyn på den länkade sidan.
Detta ska byggas 2021 om jag minns rätt? Finns det en antagen detaljplan? Järnvägsplan behövs ju också när det handlar om en järnväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar