
Finns även i barnstorlek:

Men på Tvärbanetågen var det förstås lugnt. Inga konduktörer som kom och störde....


Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Låter bättre än valideringsstolpe...dr Cassandra Nojdh skrev:Så var det då dags för plåtkonduktörerna.
Ja, jag tänkte analogt med "plåtstins"roggek skrev:Låter bättre än valideringsstolpe...dr Cassandra Nojdh skrev:Så var det då dags för plåtkonduktörerna.
Plåtkonduktör...Gilla!
Har det inte att göra med säkerhet, utrymning vid brand eller av annan orsak? Men finns det ordningsvakter på stationen så kan de kanske garanterat vara på plats inom några minuter?roggek skrev:Ja, eller "trygghetskameror", vilket mycket gott och väl skulle kunna sättas upp i Nybohovshissen...
Och längre in i samma artikel:DN skrev:Landstingsmajoriteten vill nu ta bort konduktörerna i all spårtrafik – utom Spårväg City.
Hur är det med Saltsjöbanan? Är den inte järnväg längre? Och är Lidingöbanan fortfarande järnväg? Fel i artikeln?Roslagsbanan och Lidingöbanan klassas som järnväg. Det betyder att det måste finnas en annan ansvarig person som ger föraren klarsignal när tåget ska starta från en station. Om den personen är med på tåget eller finns på stationen är egalt.
Saltsjöbanan och Roslagsbanan har alltid varit järnvägar. Lidingöbanan omklassad till spårväg från 1/3 2009LÅ1 skrev: Hur är det med Saltsjöbanan? Är den inte järnväg längre? Och är Lidingöbanan fortfarande järnväg? Fel i artikeln?
DN-rubriken tycks vara överdriven. Än så länge blir konduktörerna kvar på Spårväg city!
Ja, eller hur...Stefan Widén skrev:I E21M avtalet lär i alla fall konduktörerna bestå..... Vi kanske t o m kan få tillbaka gamla biljetter som klipps med tång![]()
Stefan
dr Cassandra Nojdh skrev:Det är olyckligt att ämnet diskuteras i en tråd med denna rubkrik, eftersom det (felaktigt) sätter fokus på just Arriva, jmfr. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 8&p=350036
Det var ju Arrivas trafik som utsattes för det sk. pilotförsöket, men inga som helst beslut är fattade om vad som ska göras med den kvarvarande konduktörspersonalen från L12/22.
Nu har ju, som framgår av underlaget ovan, perspektivet vidgats till att gälla alla sk. lokalbanor. Jag tar inte ställning till om detta är bra eller dåligt, men de politiska viljan att övergå till automatvisering är uppenbarligen rätt stark. Företrädare för AB Stockholms Spårvägar har ju från tid till annan hävdat att man är avtalsmässigt skyddad från dylik "klåfingrighet", men det är naturligtvis fel. Ingenting kan hindra landstinget från att gå över till automatvisering på ex.vis Lidingöbanan, möjligen är konduktörspersonalens kostnad ändå finansierad under trafikavtalets kvarvarande löptid. Konduktörerna får väl gå omkring i vagnarna på L21 (utan BKU) och hjälpa trafikanterna tillrätta ändå, och vara allmänt trevliga. Det ska nog gå bra, med tanke på tjänstedräkten: väst, slipstvång året om, axelklaffar och egen kaptensmössa.
Man har ju skrivit under ett bindande avtal med ABSS. Naturligtvis kan man skriva ett tilläggsavtal kring detta. Här förutsätter nog bara Trafikförvaltningen att SS ska bli jätteglada att slippa en kostnad och att Trafikförvaltningen då ska kunna förhandla ner priset. Detta trots att Spårvägars VD varit väldigt modig och gått ut till och med i media och sagt att man vill ha konduktörerna kvar.dr Cassandra Nojdh skrev:Det är olyckligt att ämnet diskuteras i en tråd med denna rubkrik, eftersom det (felaktigt) sätter fokus på just Arriva, jmfr. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 8&p=350036
Det var ju Arrivas trafik som utsattes för det sk. pilotförsöket, men inga som helst beslut är fattade om vad som ska göras med den kvarvarande konduktörspersonalen från L12/22.
Nu har ju, som framgår av underlaget ovan, perspektivet vidgats till att gälla alla sk. lokalbanor. Jag tar inte ställning till om detta är bra eller dåligt, men de politiska viljan att övergå till automatvisering är uppenbarligen rätt stark. Företrädare för AB Stockholms Spårvägar har ju från tid till annan hävdat att man är avtalsmässigt skyddad från dylik "klåfingrighet", men det är naturligtvis fel. Ingenting kan hindra landstinget från att gå över till automatvisering på ex.vis Lidingöbanan, möjligen är konduktörspersonalens kostnad ändå finansierad under trafikavtalets kvarvarande löptid. Konduktörerna får väl gå omkring i vagnarna på L21 (utan BKU) och hjälpa trafikanterna tillrätta ändå, och vara allmänt trevliga. Det ska nog gå bra, med tanke på tjänstedräkten: väst, slipstvång året om, axelklaffar och egen kaptensmössa.
Ja, det kallas visst för "rationalisering"...BSB101 skrev:Med tanke på att intäkterna ökat sedan man tog bort konduktörerna lär nog landstinget ta en funderare på nödvändigheten av ombordpersonal inom SL-trafiken.
Tvärbanan har ju haft den märkligheten att man fått tillåtelse från början att bara ha en konduktör på två vagnar, där många bara reser två-tre stationer. Givetvis är det många som då inte har möjlighet att visa sin biljett. Stockholm spårvägar som har två konduktörer på LIdingöbanan i högtrafik på sträckan närmast Ropsten, kommer väl upp i ungefär 85 procents visering enligt dem själva.BSB101 skrev:Med tanke på att intäkterna ökat sedan man tog bort konduktörerna lär nog landstinget ta en funderare på nödvändigheten av ombordpersonal inom SL-trafiken.