Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7681
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Så var det då dags för plåtkonduktörerna. Här en vid Gullmarsplan:
Bild

Finns även i barnstorlek:
Bild

Men på Tvärbanetågen var det förstås lugnt. Inga konduktörer som kom och störde....
Bild

Bild
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av roggek »

dr Cassandra Nojdh skrev:Så var det då dags för plåtkonduktörerna.
Låter bättre än valideringsstolpe...
Plåtkonduktör...Gilla! :D
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7681
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

roggek skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Så var det då dags för plåtkonduktörerna.
Låter bättre än valideringsstolpe...
Plåtkonduktör...Gilla! :D
Ja, jag tänkte analogt med "plåtstins"
https://www.google.se/search?q=pl%C3%A5 ... 80&bih=887
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av TKO »

Ja vad ska man säga....?

Konduktörer på spårvagnar är och förblir en anakronism - speciellt rörliga sådana.

Förr oss som åker tvärbanan är det inte alls förvånade att det är fler resenärer med giltig biljett med nuvarande system än det var tidigare - det funkar inte med EN springkondis på ett fullsmockat tvåvagnarståg. Förhoppningsvis leder denna erfarenhet till att SL även omprövar sin avoga inställning till öppna spärrlinjer...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av Hechtwagen »

Hisskonduktörer är sjukt otidsenliga men lik förbannat tyckte jag mig skymta en slik i nybohovshissen!

Tar man bort konduktörerna så blir det vakter istället ...
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av roggek »

Ja, eller "trygghetskameror", vilket mycket gott och väl skulle kunna sättas upp i Nybohovshissen... :wink:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:Ja, eller "trygghetskameror", vilket mycket gott och väl skulle kunna sättas upp i Nybohovshissen... :wink:
Har det inte att göra med säkerhet, utrymning vid brand eller av annan orsak? Men finns det ordningsvakter på stationen så kan de kanske garanterat vara på plats inom några minuter?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av LÅ1 »

DN: "SL ersätter alla konduktörer med biljettstolpar"

Stockholmdirekt: "Klart: Alla konduktörer ersätts med biljettstolpar"
DN skrev:Landstingsmajoriteten vill nu ta bort konduktörerna i all spårtrafik – utom Spårväg City.
Och längre in i samma artikel:
Roslagsbanan och Lidingöbanan klassas som järnväg. Det betyder att det måste finnas en annan ansvarig person som ger föraren klarsignal när tåget ska starta från en station. Om den personen är med på tåget eller finns på stationen är egalt.
Hur är det med Saltsjöbanan? Är den inte järnväg längre? Och är Lidingöbanan fortfarande järnväg? Fel i artikeln?
DN-rubriken tycks vara överdriven. Än så länge blir konduktörerna kvar på Spårväg city!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev: Hur är det med Saltsjöbanan? Är den inte järnväg längre? Och är Lidingöbanan fortfarande järnväg? Fel i artikeln?
DN-rubriken tycks vara överdriven. Än så länge blir konduktörerna kvar på Spårväg city!
Saltsjöbanan och Roslagsbanan har alltid varit järnvägar. Lidingöbanan omklassad till spårväg från 1/3 2009
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6910
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av Odd »

Det finns någon form av tro på att allt skall fortsätta vara som det alltid har varit och att ingenting kan förändras. Men tiderna har alltid förändrats.

I verkligheten är både Saltsjöbanan och Roslagsbanan mer lik tunnelbanan i detta avseende och tuben gjorde sig av med tågvakterna för ett par årtionden sedan. Det finns inget, mer än ett regelverk, som hindrar att dessa blir av med konduktörerna. Och även om man inte skulle få regelverket med sig så kan de ju sätta konduktörerna som tågvakter i stället...
Jag tror att inom tio år så kommer varken Roslagsbanan, Saltsjöbanan eller pendeltågen ha kvar några konduktörer eller tågvakter.

Jag tror inte att Spårväg City sitter säkert heller, det kommer ju en upphandling till och den gången kanske en konduktörsbemanning inte längre är ett krav som värderas särskilt högt i poängberäkningen och det kan mycket väl bli så att ingen operatör, förutom någon enstaka med en naiv omvärldsuppfattning, kommer att ta med konduktörer i beräkningen mer än möjligen som option.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av Stefan Widén »

I E21M avtalet lär i alla fall konduktörerna bestå..... Vi kanske t o m kan få tillbaka gamla biljetter som klipps med tång :D

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av roggek »

Stefan Widén skrev:I E21M avtalet lär i alla fall konduktörerna bestå..... Vi kanske t o m kan få tillbaka gamla biljetter som klipps med tång :D

Stefan
Ja, eller hur...
...och gamla vagnar med kaffekvarn... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7681
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Tjänsteutlåtandet avseende TN:s ev. kommande beslut 21/3:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... lbanor.pdf
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7681
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det är olyckligt att ämnet diskuteras i en tråd med denna rubkrik, eftersom det (felaktigt) sätter fokus på just Arriva, jmfr. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 8&p=350036
Det var ju Arrivas trafik som utsattes för det sk. pilotförsöket, men inga som helst beslut är fattade om vad som ska göras med den kvarvarande konduktörspersonalen från L12/22.

Nu har ju, som framgår av underlaget ovan, perspektivet vidgats till att gälla alla sk. lokalbanor. Jag tar inte ställning till om detta är bra eller dåligt, men de politiska viljan att övergå till automatvisering är uppenbarligen rätt stark. Företrädare för AB Stockholms Spårvägar har ju från tid till annan hävdat att man är avtalsmässigt skyddad från dylik "klåfingrighet", men det är naturligtvis fel. Ingenting kan hindra landstinget från att gå över till automatvisering på ex.vis Lidingöbanan, möjligen är konduktörspersonalens kostnad ändå finansierad under trafikavtalets kvarvarande löptid. Konduktörerna får väl gå omkring i vagnarna på L21 (utan BKU) och hjälpa trafikanterna tillrätta ändå, och vara allmänt trevliga. Det ska nog gå bra, med tanke på tjänstedräkten: väst, slipstvång året om, axelklaffar och egen kaptensmössa :) .
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av Stefan Widén »

dr Cassandra Nojdh skrev:Det är olyckligt att ämnet diskuteras i en tråd med denna rubkrik, eftersom det (felaktigt) sätter fokus på just Arriva, jmfr. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 8&p=350036
Det var ju Arrivas trafik som utsattes för det sk. pilotförsöket, men inga som helst beslut är fattade om vad som ska göras med den kvarvarande konduktörspersonalen från L12/22.

Nu har ju, som framgår av underlaget ovan, perspektivet vidgats till att gälla alla sk. lokalbanor. Jag tar inte ställning till om detta är bra eller dåligt, men de politiska viljan att övergå till automatvisering är uppenbarligen rätt stark. Företrädare för AB Stockholms Spårvägar har ju från tid till annan hävdat att man är avtalsmässigt skyddad från dylik "klåfingrighet", men det är naturligtvis fel. Ingenting kan hindra landstinget från att gå över till automatvisering på ex.vis Lidingöbanan, möjligen är konduktörspersonalens kostnad ändå finansierad under trafikavtalets kvarvarande löptid. Konduktörerna får väl gå omkring i vagnarna på L21 (utan BKU) och hjälpa trafikanterna tillrätta ändå, och vara allmänt trevliga. Det ska nog gå bra, med tanke på tjänstedräkten: väst, slipstvång året om, axelklaffar och egen kaptensmössa :) .

ÅÅÅ jag anar en viss avundsjuka på SS uniformsreglemente....

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av Lars_L »

dr Cassandra Nojdh skrev:Det är olyckligt att ämnet diskuteras i en tråd med denna rubkrik, eftersom det (felaktigt) sätter fokus på just Arriva, jmfr. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 8&p=350036
Det var ju Arrivas trafik som utsattes för det sk. pilotförsöket, men inga som helst beslut är fattade om vad som ska göras med den kvarvarande konduktörspersonalen från L12/22.

Nu har ju, som framgår av underlaget ovan, perspektivet vidgats till att gälla alla sk. lokalbanor. Jag tar inte ställning till om detta är bra eller dåligt, men de politiska viljan att övergå till automatvisering är uppenbarligen rätt stark. Företrädare för AB Stockholms Spårvägar har ju från tid till annan hävdat att man är avtalsmässigt skyddad från dylik "klåfingrighet", men det är naturligtvis fel. Ingenting kan hindra landstinget från att gå över till automatvisering på ex.vis Lidingöbanan, möjligen är konduktörspersonalens kostnad ändå finansierad under trafikavtalets kvarvarande löptid. Konduktörerna får väl gå omkring i vagnarna på L21 (utan BKU) och hjälpa trafikanterna tillrätta ändå, och vara allmänt trevliga. Det ska nog gå bra, med tanke på tjänstedräkten: väst, slipstvång året om, axelklaffar och egen kaptensmössa :) .
Man har ju skrivit under ett bindande avtal med ABSS. Naturligtvis kan man skriva ett tilläggsavtal kring detta. Här förutsätter nog bara Trafikförvaltningen att SS ska bli jätteglada att slippa en kostnad och att Trafikförvaltningen då ska kunna förhandla ner priset. Detta trots att Spårvägars VD varit väldigt modig och gått ut till och med i media och sagt att man vill ha konduktörerna kvar.

Hur som helst, så kan förstås Trafikförvaltningen sätta upp vilka apparater man vill på hållplatserna och kräva att visering ska ske där. Men frågan är om man är så intresserade ifall Stockholms spårvägar inte är beredda att förhandla om lägre produktionskostnader? Utan att få ned dem, blir det ju bara ytterligare en kostnad för Trafikförvaltningen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av BSB101 »

Med tanke på att intäkterna ökat sedan man tog bort konduktörerna lär nog landstinget ta en funderare på nödvändigheten av ombordpersonal inom SL-trafiken.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av roggek »

BSB101 skrev:Med tanke på att intäkterna ökat sedan man tog bort konduktörerna lär nog landstinget ta en funderare på nödvändigheten av ombordpersonal inom SL-trafiken.
Ja, det kallas visst för "rationalisering"...
Förekommer inom de flesta branscher...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inlägg av Lars_L »

BSB101 skrev:Med tanke på att intäkterna ökat sedan man tog bort konduktörerna lär nog landstinget ta en funderare på nödvändigheten av ombordpersonal inom SL-trafiken.
Tvärbanan har ju haft den märkligheten att man fått tillåtelse från början att bara ha en konduktör på två vagnar, där många bara reser två-tre stationer. Givetvis är det många som då inte har möjlighet att visa sin biljett. Stockholm spårvägar som har två konduktörer på LIdingöbanan i högtrafik på sträckan närmast Ropsten, kommer väl upp i ungefär 85 procents visering enligt dem själva.

Det tråkiga är väl att under försöket hade man mycket kontrollanter på Tvärbanan. Efter försöket har man återgått till ordinarie nivå, vilket givetvis kommer att få effekt.
Dock är det ju så att eftersom nästan alla som åker lokalbanorna/spårvägarna ska vidare med andra transportmedel finns det ju liten vinst för resenärerna att försöka fuskåka just på denna sträcka, om man ändå måste passera en spärr senare.

Ett syfte med ombordpersonal är väl också tryggheten. Den upplevs ju generellt lägre i spårtrafiken än busstrafiken. Måhända klarar sig spårvägen något bättre där då man ändå ser föraren i spårvagnsfordonen. Och de andra måste man ju ändå ha ombordare på p.g.a. regelverket för järnväg. Vilket i sig är väldigt konstigt eftersom det verkkar fungera i nästan alla andra länder utan ombordpersonal på lokalbanor...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar