X10 och skrotning.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: X10 och skrotning.
Ingen annan vill ha tämligen slitna höggolvsfordon utan toalett. Att bygga om kostar allt för mycket och blir antagligen inte särskilt bra heller.
Fordonen har ju dessutom låg Sth (140) och rätt otäta dörrar.
Så skrotning är nog hyfsat bra idé trotts allt.
Höga skattesatser inser jag inte vad det har med saken att göra däremot.
Fordonen har ju dessutom låg Sth (140) och rätt otäta dörrar.
Så skrotning är nog hyfsat bra idé trotts allt.
Höga skattesatser inser jag inte vad det har med saken att göra däremot.
Re: X10 och skrotning.
Visst, men säg så till Västtrafik då, de hjälper ju föga att göra det här. Men även Västtrafik verkar tycka att man ska ha toalett i varje tågsätt.
Re: X10 och skrotning.
I SL-land har de allra flesta, om inte alla, stationer toalett. Så är inte fallet i Västtrafikland där många stationer endast har perronger och vindskydd. Därmed finns ett behov av toaletter på tågen. Västtrafik byggde om sina X10 till X11 för många år sedan, just för att de saknade toalett.
Re: X10 och skrotning.
Synd att inte Norrtåg hakar på och köper några X10. För trafiken Umeå - Vännäs -(Videln) och Luleå - Boden.
Mellan Umeå och Vännäs kör man idag med X11:or. Toaletten brukar hållas lås på tåget. Det finns för övrigt toaletter inne i stationen i Vännäs och Umeå dock inte i Vännäsby.
Mellan Umeå och Vännäs kör man idag med X11:or. Toaletten brukar hållas lås på tåget. Det finns för övrigt toaletter inne i stationen i Vännäs och Umeå dock inte i Vännäsby.
Re: X10 och skrotning.
Den enkla anledningen är att inget landsting/region visat något intresse av olika anledningar. Den främsta är säkert att det är 30 år+ gamla fordon som har körts i en omfattande trafik. Samtidigt är tillgängligheten på tågen inte den bästa för folk som har svårt att röra sig eller om man sitter i rullstol eller har barnvagn. Detta plus andra skäl gör att man hellre köper in moderna fordon som har en längre livslängd än en inköpt skrotfärdig X10a har.
Är även nyfiken på hur du tänker att skattesatsen skulle ha något med saken att göra.
Är även nyfiken på hur du tänker att skattesatsen skulle ha något med saken att göra.
Re: X10 och skrotning.
Visst är det billigare att underhålla en X10, som inte har toalett än en som har det, för det är ju i princip enda skillnaden på X10 och X11.Inge skrev:Jo, det är ju också en möjlighet. Att landsting som ändå inte är intresserade av toaletterna tar in några X10 samtidigt som X11:orna skickas till toalettfanatikerna.
Tack vare att X10:an saknar toalett är den förmodligen billigare att underhålla också. Dessutom tycker jag att de hållit sig rätt bra sedan senaste revisionen. Så ett antal år med begränsat underhåll hade de nog haft kvar.
Dock finns det ju inga direkta krav på att underhålla toaletter, det görs alltså bara vid behov och kostar då förhållandevis lite.
Det som kostar, är det dagliga och kilometerbundna underhållet, som föreskrivs för fordonstypen och som i princip är samma för alla fordon i familjen X10-14.
Utan att nu veta exakt då, så tror ju jag att de X10 som nu skrotas, är hyfsat nära det kilometeruttag som föreskriver stort och tungt underhåll och där med stora kostnader.
Naturligtvis har ju SL koll på kilometerproduktionen per fordon, och behåller ju själva de fordon som har producerat minst, sedan senaste stora underhåll. Galet vore det ju annars.
Alltså går det inte att köra några fordon med vad du kallar begränsat underhåll. Vad man kan spara på, är ju då endast inredning och annat som inte har med fordonets drift och säkerhet att göra. Frågan är om det är så intressant egentligen. Tror att väldigt få Länstrafikmyndigheter ens funderar på det. Vilket kanske kan synas dumt vid första intrycket, men funderar man lite, så kanske de är klokare att använda skattepengar till nya mer anpassade fordon.
Re: X10 och skrotning.
Förklara gärna det där, så de går att förstå också.Inge skrev:Det främsta skälet till ointresset är förstår allt för höga skattesatser, vilka verkar användas till att kompensera för närmast infinit inkompetens.
Re: X10 och skrotning.
Men X10 består väl inte bara av inredning?
Mej veterligen så nytillverkas väl inga X10-komponenter längre av ABB?
Och jag tror nog att DHR och de flesta resenärer med nedsatt rörelseförmåga, är ganska glada över att X10 fasas ut.
(Jag vet själv vilket helvete det var med X10, stukad fot och kryckor...Livrädd var bara förnamnet...)
Mej veterligen så nytillverkas väl inga X10-komponenter längre av ABB?
Och jag tror nog att DHR och de flesta resenärer med nedsatt rörelseförmåga, är ganska glada över att X10 fasas ut.
(Jag vet själv vilket helvete det var med X10, stukad fot och kryckor...Livrädd var bara förnamnet...)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: X10 och skrotning.
Man skulle kunna återanvända manövervagnarna och bygga om dom för att kunna fjärrstyra vanliga lokdragna tåg så slipper man göra rundgång på dem eller ha dubbla lok för att slippa rundgång.
Samtidigt så får man en vagn med enklare inredning med nära 100 obokade platser, eller om man sätter igen två av dörrparen, så kan man få knappt 120 sittplatser i manövervagnen. Några av vagnarna kanske man kan ersätta förarhytten helt med en passvagnövergång så får man ännu fler sittplatser. Eller nåt sånt.
Samtidigt så får man en vagn med enklare inredning med nära 100 obokade platser, eller om man sätter igen två av dörrparen, så kan man få knappt 120 sittplatser i manövervagnen. Några av vagnarna kanske man kan ersätta förarhytten helt med en passvagnövergång så får man ännu fler sittplatser. Eller nåt sånt.
Genius on call
Re: X10 och skrotning.
Som att utföra konstgjord andningshjälp på en avliden.Odd skrev:Man skulle kunna återanvända manövervagnarna och bygga om dom för att kunna fjärrstyra vanliga lokdragna tåg så slipper man göra rundgång på dem eller ha dubbla lok för att slippa rundgång.
Samtidigt så får man en vagn med enklare inredning med nära 100 obokade platser, eller om man sätter igen två av dörrparen, så kan man få knappt 120 sittplatser i manövervagnen. Några av vagnarna kanske man kan ersätta förarhytten helt med en passvagnövergång så får man ännu fler sittplatser. Eller nåt sånt.
Om inte AMF7 ens fungerar, hur skulle då en manöverhalva av X10 fungera?
Och vilken trafikutövare skulle vara intresserad av en 30 år gammal höggolvskonstruktion?
Jag ser hellre mina X10 som metallfragment i konserven till min Bullens pilsnerkorv...
Orsaken till detta räddningssyndrom finns att läsa här.
Men det som gör skrotningen av X10 konstig är i ett nutida svenskt perspektiv. Vi har sakta men säkert vant oss vid så gamla fordon idag. I jämförelse med alla gamla fordon som rullar idag är X10-tågenm både nya och moderna. Det är därför skrotningen av X10 upplevs som konstig idag.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: X10 och skrotning.
Jag kan nog hålla med artikelförfattaren i postvagnen att X10 fortfarande känns ungt och modernt, men som grabb har jag en så massa minnen av dessa motorvagnar (samt med X1 och andra Cx-varianter på tunnelbanan), så de hade jag viljat behålla...
Museitåg, någon?
Men samtidigt, det är mycket gamla tåg som fortfarande rullar. RC-Loken och 80-talsvagnarna (för att inte nämna de fåtalet äldre vagnar som fortfarande finns kvar) är ju också gamla. Jag har alltid frågat mig själv "När ska SJ ersätta de sista lokdragna tågen?". - om inget annat, kanske aktuellt med inköp av moderna lok och passagerarvagnar? (se på t.ex. Finland) eller övergå helt till motorvagnar? (Som i Danmark) Somsagt, både SJ och Green Cargo väljer att modernisera sin flotta istället för att köpa in nya och bättre fordon. Vi har fortfarande rätt många T66/Td kvar i Sverige... kanske dags att få in t.ex. Voith Gravita eller flera vectron-lok???
Museitåg, någon?
Men samtidigt, det är mycket gamla tåg som fortfarande rullar. RC-Loken och 80-talsvagnarna (för att inte nämna de fåtalet äldre vagnar som fortfarande finns kvar) är ju också gamla. Jag har alltid frågat mig själv "När ska SJ ersätta de sista lokdragna tågen?". - om inget annat, kanske aktuellt med inköp av moderna lok och passagerarvagnar? (se på t.ex. Finland) eller övergå helt till motorvagnar? (Som i Danmark) Somsagt, både SJ och Green Cargo väljer att modernisera sin flotta istället för att köpa in nya och bättre fordon. Vi har fortfarande rätt många T66/Td kvar i Sverige... kanske dags att få in t.ex. Voith Gravita eller flera vectron-lok???
Re: X10 och skrotning.
Det finns inget självändamål att slopa fordon bara för att dom är gamla. X1-tågen var väl i princip över 40 år gamla innan de började att fasas ur, men de var ju rätt slitna. X10-generationen levererades väl ända in på 90-talet innan de försvann ur sortimentet och kommer säkerligen att finnas kvar på en del platser i 15-20 år till. Hur slitna är X10-tågen egentligen? De följer ju knappast modern standard avseende låggolv, men det hindrar ju inte att man kanske hittar en användning för dem där man annars kanske skulle slopa trafiken.
Kanske kan man göra som man testar i England, bygga om några gamla tunneltåg med modern bränslecellsteknik och allmänt rusta upp dem för trafik ute i landet. Kanske skulle X10 kunna gå samma öde till mötes, bygga en ny "power unit" som mellanvagn som både kan kraftförsörja tåget som att erbjuda en sektion med instegsfri entré, och därmed kanske möjliggöra fortsatt trafik på regionalbanor ute i landet som annars läggs ner eller är nära att göra det. Ur ett tillgänglighetsperspektiv så kan ju inte ens de bästa låggolvsbussarna erbjuda samma tillgänglighet som en sådan konstellation skulle kunna utgöra.
Kanske kan man göra som man testar i England, bygga om några gamla tunneltåg med modern bränslecellsteknik och allmänt rusta upp dem för trafik ute i landet. Kanske skulle X10 kunna gå samma öde till mötes, bygga en ny "power unit" som mellanvagn som både kan kraftförsörja tåget som att erbjuda en sektion med instegsfri entré, och därmed kanske möjliggöra fortsatt trafik på regionalbanor ute i landet som annars läggs ner eller är nära att göra det. Ur ett tillgänglighetsperspektiv så kan ju inte ens de bästa låggolvsbussarna erbjuda samma tillgänglighet som en sådan konstellation skulle kunna utgöra.
Genius on call
- Hechtwagen
- Inlägg: 3090
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: X10 och skrotning.
Inge har rätt! Han vill ha det som i Nordkorea och på Kuba! Jiiisus!Inge skrev:Om politikerna inte blivit översta med lika mycket skattemedel, så hade de inte kunnat slösa så och då hade X10 blivit kvar.leifd skrev:Förklara gärna det där, så de går att förstå också.Inge skrev:Det främsta skälet till ointresset är förstår allt för höga skattesatser, vilka verkar användas till att kompensera för närmast infinit inkompetens.
Vad gäller dess underhåll, så brukar inte dålig insyn, som tex i hur långt det är kvar till olika revisioner, göra att saker sköts bättre. Bara för att vi inte har tillgång till informationen kan vi alltså inte sluta oss till att det inte är långt kvar. Att man dessutom tvingas ta vagnarna ur drift på grund av en tunnelinvigning och inte på grund av att tidpunkten är lämplig, hjälper inte heller till att övertyga.
Vad gäller inredningen, är det något fel på att den är i bra skick om man ville använda vagnarna längre?
Re: X10 och skrotning.
Nu är väl idéerna om "ombyggnad" lite för sent påtänkta.Odd skrev:Det finns inget självändamål att slopa fordon bara för att dom är gamla. X1-tågen var väl i princip över 40 år gamla innan de började att fasas ur, men de var ju rätt slitna. X10-generationen levererades väl ända in på 90-talet innan de försvann ur sortimentet och kommer säkerligen att finnas kvar på en del platser i 15-20 år till. Hur slitna är X10-tågen egentligen? De följer ju knappast modern standard avseende låggolv, men det hindrar ju inte att man kanske hittar en användning för dem där man annars kanske skulle slopa trafiken.
Kanske kan man göra som man testar i England, bygga om några gamla tunneltåg med modern bränslecellsteknik och allmänt rusta upp dem för trafik ute i landet. Kanske skulle X10 kunna gå samma öde till mötes, bygga en ny "power unit" som mellanvagn som både kan kraftförsörja tåget som att erbjuda en sektion med instegsfri entré, och därmed kanske möjliggöra fortsatt trafik på regionalbanor ute i landet som annars läggs ner eller är nära att göra det. Ur ett tillgänglighetsperspektiv så kan ju inte ens de bästa låggolvsbussarna erbjuda samma tillgänglighet som en sådan konstellation skulle kunna utgöra.
Stena recycling i Hallstahammamr tuggar i sig två X10 enheter per vecka (enligt PV), och utfasningen skall vara avslutad 23 juni 2017, så skall det bli något "gjort" så är det(precis som med idéerna med A30B/B30Bs fortsatta liv efter Lidingö) hopplöst försent...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Hechtwagen
- Inlägg: 3090
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: X10 och skrotning.
X10 är i princip samkörbara med X11-14 men så enkelt är det inte i praktiken för dörrsystemen och infosystemen är inte samkörbara!
Dessutom är det som med X1 att SL har fått ett bättre pris på sina nya tåg om de ser till att de inte kommer ut på andrahandsmarknaden, hade så inte varit fallet så hade de sannolikt fått några år till på sträckan Uppsala-Sala.
Dessutom är det som med X1 att SL har fått ett bättre pris på sina nya tåg om de ser till att de inte kommer ut på andrahandsmarknaden, hade så inte varit fallet så hade de sannolikt fått några år till på sträckan Uppsala-Sala.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3090
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: X10 och skrotning.
Inge skrev:Intet ont om postvagnsskribenten, som väl mest sammanfattar stämningsläget där, personligen. Men en länk till postvagnen som referens för att stärka sin argumentation? -Funkar det verkligen?
Inte mycket till argument där inte. Att jämföra med andra fordon är också svårt. I vissa fall har det funnits sunda ekonomiska orsaker att skrota dem tidigt. Dieselmaskiner har dessutom ofta kortare livslängd. Men i andra fall har det inte alls funnits sådana skäl, utan snarare anslagspolitiska dito. Det politiska vanstyret inom järnvägssektorn är ju knappast någon nyhet....
Men nu gällde det X10 och X10 är ett fullt fungerande tåg, samkörbart med mängder av liknande motorvanar (utan något som helst behov av ombyggnad). Vissa av SLs vagnar är dessutom riktigt nya. Det vore helt enkelt ekonomiskt mycket bättre att behålla dem, än att låta några politiker och tjänstemän ställa sig i glansen av några nya, men helt onödiga, skattebetalda tåg.
Riktigt nya? Jämfört med SLs bussar då eller?
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: X10 och skrotning.
Mitt förslag för X10 var att man möblerar om säten och gör dem till snabbtåg avsedda för att ta med cykel i. Håll dem utanför citybanan och använd t.ex Karlberg. Låt dem vara snabbtåg mer för att undvika stationer som är olämpliga för utbyte med cyklar än för att snabba upp resan.
Re: X10 och skrotning.
A30 och B30 var också fullt fungerande tåg på Lidingöbanan.Inge skrev:Intet ont om postvagnsskribenten, som väl mest sammanfattar stämningsläget där, personligen. Men en länk till postvagnen som referens för att stärka sin argumentation? -Funkar det verkligen?
Inte mycket till argument där inte. Att jämföra med andra fordon är också svårt. I vissa fall har det funnits sunda ekonomiska orsaker att skrota dem tidigt. Dieselmaskiner har dessutom ofta kortare livslängd. Men i andra fall har det inte alls funnits sådana skäl, utan snarare anslagspolitiska dito. Det politiska vanstyret inom järnvägssektorn är ju knappast någon nyhet....
Men nu gällde det X10 och X10 är ett fullt fungerande tåg, samkörbart med mängder av liknande motorvanar (utan något som helst behov av ombyggnad). Vissa av SLs vagnar är dessutom riktigt nya. Det vore helt enkelt ekonomiskt mycket bättre att behålla dem, än att låta några politiker och tjänstemän ställa sig i glansen av några nya, men helt onödiga, skattebetalda tåg.
Du får nog gå och försöka argumentera med "DHR – Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder" , och se om de delar din uppfattning om dina "sunda ekonomiska orsaker", för det är oftast DHR som indirekt för en ojämn kamp mot höggolvsfordon...
Och de lyckas till slut få bort allt vad "höggolvsfordon" i kollektivtrafiken heter, oavsett ålder.
Tillgänglighet kallas det visst...
Så blanda inte in glänsande politiker, de gör bara vad DHR ber dem om...Ett samhälle utan rörelsehinder...
Om jag inte är helt ute och cyklar så skall Karlbergs station jämnas med marken...Christian Spår skrev:Mitt förslag för X10 var att man möblerar om säten och gör dem till snabbtåg avsedda för att ta med cykel i. Håll dem utanför citybanan och använd t.ex Karlberg. Låt dem vara snabbtåg mer för att undvika stationer som är olämpliga för utbyte med cyklar än för att snabba upp resan.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: X10 och skrotning.
Den ska rivas, men exakt när är inte bestämt och den verkar stå i några år i alla fall. Enligt http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/n ... twfEqymEQ/roggek skrev:Om jag inte är helt ute och cyklar så skall Karlbergs station jämnas med marken...
Dock så är mitt hopp sedan länge borta om att någon politiker skulle förbarma sig om min tanke och driva igenom det i sista stund. Det hade varit trevligt att se hur stora "uppdämda transportbehov" det finns att ta med cyklar på pendeltågen 6-9 & 15-18 på vardagar.
Re: X10 och skrotning.
Finns det någon aktör som har visast intresse av att köpa några X10or av SL? Hittills har jag inte sett någon kunnat visa något sådant.
Gällande tillgänglighet är det inte bara personer med funktionshinder som har nytta av plant insteg utan även personer med barnvagn, äldre personer etc. Plant insteg underlättar även på- och urlastning. Inget av detta verkar dock vara något som personer som vill behålla X10 till varje pris bryr sig särskilt mycket om.
Gällande tillgänglighet är det inte bara personer med funktionshinder som har nytta av plant insteg utan även personer med barnvagn, äldre personer etc. Plant insteg underlättar även på- och urlastning. Inget av detta verkar dock vara något som personer som vill behålla X10 till varje pris bryr sig särskilt mycket om.