Piirkas bildgåtor 2017
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Piirkas bildgåtor 2017
Var inne på København också eftersom jag åkte sista spårvagnslinjen till Amager där, då åker man över en bro.
Re: Piirkas bildgåtor 2017
Men se där! Jag hade också funderingar på Knippelsbro och googlade efter bilder, men den där hittade jag inte.
Re: Piirkas bildgåtor 2017
Icke sa'
Över till veckans bild, var?

København er det rigtige svar. En följdfråga, som jag undrade över var "luftledingsskarven" på bron. Motorvagnarna hade ända tills det bittra slutet år 1972 trolleystänger. Hurpass "avspårningsbenägen" var trolleystången vid den här typen av luftledningsskarvar?Nicke skrev:Amsterdam
Rotterdam
Över till veckans bild, var?

Re: Piirkas bildgåtor 2017
Universitetet i Helsingfors? 

Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Piirkas bildgåtor 2017
Och Brändö-spårvagn!
Re: Piirkas bildgåtor 2017
Säkert rätt... men hur ser man att det är en Prändövagn?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Piirkas bildgåtor 2017
Det fantes bare to Brändövogner, og de så sånn ut.
Mvh Bjørn
Mvh Bjørn
Re: Piirkas bildgåtor 2017
Jag får försöka hitta en bättre bild på en Brändövagn så jag ser bättre!
(Var dom tillverkade av ASEA?)
/TKO
(Var dom tillverkade av ASEA?)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Piirkas bildgåtor 2017
Bäste TKO! Kolla denna gamla länk på detta Forum
!
https://sparvagssallskapet.se/forum/vie ... 17&t=33337

https://sparvagssallskapet.se/forum/vie ... 17&t=33337
Torbjörn Jansson
Re: Piirkas bildgåtor 2017
Tackar!
Som en gammal Lidingövagn fast med mittingång och två strömavtagare...
(På tal om likriktade skruvspår...
När vi skulle sätta upp ett nytt undertak i konferansrummet i 'gamla kontoret' i Mariahissen skrev Bosse Hofsten följande utförandeföreskrift på ritningen:
'Samtliga skruvar idrages så att spåren ensar med siktlinjen till Stadshustornet'
Det kallar jag snits och stil!)
/TKO
Som en gammal Lidingövagn fast med mittingång och två strömavtagare...
(På tal om likriktade skruvspår...
När vi skulle sätta upp ett nytt undertak i konferansrummet i 'gamla kontoret' i Mariahissen skrev Bosse Hofsten följande utförandeföreskrift på ritningen:
'Samtliga skruvar idrages så att spåren ensar med siktlinjen till Stadshustornet'
Det kallar jag snits och stil!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Piirkas bildgåtor 2017
Bäste TKO!
Medhålles reservationslöst
! F ö så planeras det för en repris av höstens succéartade guidade tur genom Årsta på vårkanten, så bara du vet...
!
Hälsningar
Torbjörn
Medlem 148
Medhålles reservationslöst


Hälsningar
Torbjörn
Medlem 148
Torbjörn Jansson
Re: Piirkas bildgåtor 2017
Det här med att ställa skruvar är intressant. Det bör man givetvis göra så att det ser snyggt ut. Skruven vill dock inte alltid hjälpa till. En metod är att skruva tills det går lättare igen och sedan skruva tillbaka den tills den står rätt. En annan variant är att skruva tills skruven går av, och sedan limma fast skruvskallen i rätt läge. Hur man än gör har man ändan bak...TKO skrev:Tackar!
Som en gammal Lidingövagn fast med mittingång och två strömavtagare...
(På tal om likriktade skruvspår...
När vi skulle sätta upp ett nytt undertak i konferansrummet i 'gamla kontoret' i Mariahissen skrev Bosse Hofsten följande utförandeföreskrift på ritningen:
'Samtliga skruvar idrages så att spåren ensar med siktlinjen till Stadshustornet'
Det kallar jag snits och stil!)
/TKO

Re: Piirkas bildgåtor 2017
Helsingfors universitet (huvudbyggnaden) stämmer. Helt till vänster skymtar man alldeles riktigt en Brändövagn (Stora Bruna el. Jumbo). Två vagnar beställdes av Brändö Spårvägs A-B. år 1916. ASEA i Västerås färdigställde vagnarna följande år, men då det rådde exportförbud till krigsförande länder, kunde vagnarna levereras först i maj 1919. Vagnarna ägdes av Brändöbolaget, men för trafikpersonalen, det dagliga underhållet och nattuppställningen stod Helsingfors Spårvägs och Omnibus AB. Vagnarna uppställdes, konstigt nog, till en början i Tölö vagnhall och först år 1928 flyttades vagnarna över till Vallgårdshallen, vilket från början hade varit en mer naturlig uppställningshall. Bilder och ritningar på Brändövagnarna finns i Raitio 1/1995.
Dags för madam Inga Europa att fortsätta sin rundtur. Vart?

Dags för madam Inga Europa att fortsätta sin rundtur. Vart?

Re: Piirkas bildgåtor 2017
Venstrekjøring.
Ser ut som kabelsporvogner av typen med "dummy" eller "tractor" og släpvagn.
Venstrekjøring.
Town Hall
Collins Street
Swanston Street ?
Mvh Bjørn
Ser ut som kabelsporvogner av typen med "dummy" eller "tractor" og släpvagn.
Venstrekjøring.
Town Hall
Collins Street
Swanston Street ?
Mvh Bjørn
Re: Piirkas bildgåtor 2017
Melbourbe i Oztralien.
Så tar vi en lättare bild och njuter av solen.

Så tar vi en lättare bild och njuter av solen.

Re: Piirkas bildgåtor 2017
Madrid, Plaza Puerta del Sol