Skyddad verkstad inte alltid det "samhällsekonomiska" !

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Skyddad verkstad inte alltid det "samhällsekonomiska" !

Inlägg av TKO »

Det är lite svårt att se vari den samhällsekonomiska vinsten skulle ligga om man låter ett långsamt tåg sinka två snabbare... som var och ett dessutom har fler passagerare än det långsamma.

Men det kanske framgår om vi studerar källorna - skribenten länkar till en notis som i sin tur refererar en artikel i en morgontidning. Inte direkt akademisk nivå när det gäller faktainhämtning!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Skyddad verkstad inte alltid det "samhällsekonomiska" !

Inlägg av TKO »

Jag tror det är bäst att dels läsa Transportstyrelsens rapport, dels Trafikverkets fastställelsebeslut innan vi drar några som helst slutsatser om detta. Men det har kanske signaturen "Inge" redan gjort?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Skyddad verkstad inte alltid det "samhällsekonomiska" !

Inlägg av TKO »

Strålande!
Men inte Trafikverkets fastställelsebeslut för tågplanen?

(Själv har jag inte läst något av detta - men ska försöka hinna med det under dagen)

på återhörande
/TKO

PS: För den som vill läsa Transportstyrelsens utlåtande finns det här
http://www.transportstyrelsen.se/global ... 6-1673.pdf
(Bättre att länka till källan än till ett obskyrt nyhetsbrev tycker jag!)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Skyddad verkstad inte alltid det "samhällsekonomiska" !

Inlägg av Lars_L »

Kritiken var väl snarast att man "föregick" beslutet än att inte resultatet skulle ha blivit detsamma.

Men den här delen får jag väl säga att jag inte är nöjd med heller när det gäller hur man har löst det i Sverige. Det rimliga borde ju snarast vara att man gör som med Slottider inom flyget, alltså auktionerar ut de "kommersiella" tåglägena, utifrån hur många snabbtåg man har plats med.

Det blir ju omöjligt om hela Sveriges tågplan ska ritas om varje gång beroende på om ett företag vill köra ett snabbtåg en vis tid. Här är väl just lite av det problemet att SJ redan hade tiderna. Märk dock att i T17 kör man ju en avgång 5.30 som tydligen är kommersiellt möjligt, medan 5.25 inte var det....

Sedan är väl frågan om inte ett tåg som går upp till 20-minuter snabbare inte bör prioriteras? Man kan ju inte heller rimligen begära att man ska få en avgångstid så exakt som MTR önskat. Sådana önskemål kommer ju aldrig att kunna uppfyllas, om man inte auktionerar ut tiden. Givetvis blir ett sådant förfarande knepigare om man har olika gångtider, men det går säkert att fila på några varianter. Här är det ju ankomsttiden till Stockholm som är det centrala.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Skyddad verkstad inte alltid det "samhällsekonomiska" !

Inlägg av TKO »

Fungerar det verkligen så att "slot-tiderna" auktioneras ut på t ex Arlanda?
Jag trodde det var "grand-fathers"-rights som var huvudprincipen...

Jag har inte studerat frågan på några år, men åtminstone då var det flyg från t ex Arvidsjaur och Hagfors som la beslag på attraktiva landningstider under morgonrusningen. Tror knappast att dom betalde bäst! (Eller så gjorde dom det, eftersom det var skattesubventionerade linjer)

Ursäkta utvikningen - när det gäller frågan om MTR vs TRV håller jag med om allt som signaturen "Lars_L" skriver!

/TKO

(Dessutom tycker jag att den enda effekten av MTR:s inträde på snabbtågsmarknaden är att SJ inte längre erbjuder en förstklassig service. Den är nästan på MTR-nivå!)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Skyddad verkstad inte alltid det "samhällsekonomiska" !

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Det är ju inte ett formfel som kritiseras, utan att man på en rad punkter bryter lagen, orsakar ekonomisk skada mm.

Det funkar inte som du beskriver på flygsidan.

För övrigt anser jag att alla fordon som inte kan hålla 200 på motorvägen, vilket de inte kan om och endast om jag definierar att de inte kan, dvs i stort sett all bilar utom min och endast min bil, borde "prioriteras" bort av "samhällsekonomiska" skäl !
Jag rekommenderar en omläsning av Trafikstyrelsens utlåtande. Det är i huvudsak formfel som kritiseras... och på alla viktiga punkter avvisar styrelsen MTR:s klagomål. OM MTR vill konkurrera på snabbtågsmarknaden kanske man skulle köpt riktiga tåg och inte dessa upphottade pendeltåg?

Stycket om bilar och motorvägar visa med all önskvärd tydlighet att skribenten saknar verklighetsanknytning - slutsatsen saknar all relevans när det gäller järnvägstrafik.

Eftersom jag haft en del korrespondens med MTR Express VD i samband med trafikstarten på göteborgslinjen funderar jag på att skicka ett gott råd inför nästa tåglägesansökan: "Läs JNB först"!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Skyddad verkstad inte alltid det "samhällsekonomiska" !

Inlägg av Odd »

Att prioritera ett långsamt tåg att avgå före ett snabbtåg på en och samma bana, om det inte finns en vettig förbigångsmöjlighet, ger ju ett sämre utbud totalt sett.
Inges parallell till "skyddad verkstad" existerar inte ens utan tycks bygga på ett generellt agg mot SJ, av någon av oss andra okänd anledning.

Men i det specifika fallet, utan att känna till de exakta detaljerna, så tycker jag knappast att det skulle vara något problem om de två tågen avgick i stort sett samtidigt, där det snabbare avgår före. Det går säkert att pussla ihop något.
Genius on call
Användarens profilbild
Elias88
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 27 januari 2017 15:12
Kontakt:

Re: Skyddad verkstad inte alltid det "samhällsekonomiska" !

Inlägg av Elias88 »

Varför synliggöra samhällsekonomiska effekter?
Skriv svar