Om framtiden är det förstås svårt att uttala sig. Men det är väl egentligen de faktorer som jag beskrev ovan som man då skulle kunna anse vara så viktiga att det kan vara motiverat. Vi kan ju tänka oss att vi har en situation med s.k. "enkla jobb" till låg lön, vilket gör det nödvändigt att ha gratis kollektivtrafik för att det ska vara ekonomiskt möjligt (eller iaf lönsamt) för gruppen att arbeta. Vi kan tvärtom ha en situation där alla har så bra ekonomiskt utrymme att kostnaden för kollektivtrafiken ses som bagatellartad. Vi kan ha så allvarliga miljöproblem att vi blir tvungna att förbjuda all biltrafik - då kanske gratis kollektivtrafik är det enda vettiga. Välfärden kanske kostar så mycket att vi inte har råd att subventionera kollektivtrafiken.TKO skrev:Vad jag vet finns det få politiska partier som har en total gemensam finansiering av kollektivtrafiken på sitt program, så det är svårt att genom valresultat bilda sig en uppfattning om folkopinionen i denna fråga. Men jag tror inte heller att det just nu finns en folkmajoritet för en sådan reform.Lars_L skrev: ---klipp---
En helt avgiftsbefriad kollektivtrafik, skulle däremot troligen svårligen att accepteras av majoriteten av väljarkåren, vilket ju också visar sig i hur man röstar.
Men saker kan ju ändras... minns att det är mindre än 100 år sedan alla ungdomar fick tillgång till en avgiftsfri gymnasieutbildning. Så det som verkar omöjligt idag kan vara självklart i morgon!
funderar
Thomas K Ohlsson
Västern brukar ju ofta se det som att ekonomin är konstant. Ur det perspektivet är det ju egentligen inget problem att ta ut 100 procent i skatt, eftersom människan egna konsumentutrymme inte har någon betydelse för ekonomin - samhället vet ändå bäst vad medborgarna har behov av att konsumera. Från högerhåll skulle man dock snarare säga att det är bra med så låga skatter som möjligt, eftersom ekonomin kommer att utvecklas mycket mer ifall individerna själva kan bestämma över konsumentutrymmet och därmed välja själva vad som ska konsumeras. Naturligtvis är detta överdrivet i resonemanget. Men tänker vi oss att skatten behöver ligga på ca 40 kronor (kommun + landsting), så kommer knappast subventionen av kollektivtrafik vara prioriterad. Egentligen handlar ju detta också om genreralla kontra selektiva transfereringssystem. Är det väldigt få som behöver subventionen, är det förstås mycket rimligare (om än det finns nackdelar med det också), att subventionera dessa individer direkt, än att ge rabatt till alla.
Men detta står ju också i relation till hur mycket det kostar att åka och använda bil. Det är troligen mycket smartare (om än inte populärare) att lägga högre avgifter på biltrafiken, än lägre på kollektivtrafiken för att stärka den senare.