Storlek på uppladdade bilder

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Storlek på uppladdade bilder

Inlägg av Harald »

Om man ska ladda upp en bild som bilaga så får den vara högst 800 pixlar bred och 640 pixlar hög. Men alla bilder är ju inte liggande. Följden av de satta gränserna är att man inte kan ladda upp en stående bild som är lika stor som en liggande bild. Jag föreslår att gränsen sätts till 800 pixlar i både bredd och höjd.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Storlek på uppladdade bilder

Inlägg av 2763 »

Om jag minns rätt är gränserna satta för att man med liggande VGA-skärm ska kunna se hela bilden. Denna upplösning är då medvetet vald för att inte diskriminera människor med behov av att använda låg upplösning.

Reglerna är satta för ganska länge sedan, idag är skärmar ofta väsentligt större (eller mindre)

Det borde inte vara orimligt att förvänta sig att den som har behov av stor skärm skaffar sig en sådan då resten av media inte anpassar sig i motsvarande grad. Istället används adaptiv teknik för att anpassa sig till användarens inställningar.

Därför är det kanske också läge för en översyn av dessa regler. Det är mycket som fungerar annorlunda idag mot när forum v2 startade vad var det 2002 eller så.
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Storlek på uppladdade bilder

Inlägg av daniel_s »

En annan konstig grej är att bilderna som jag tar med mobilen har börjat vända på sig. Eller hänger detta ihop på något sätt? Fick ju fragment av en förklaring nån gång, men har inte riktigt förstått den.

Förut hände aldrig detta med mobilen, däremot med äldre digitalkameror så fick man ju vrida bilderna i datorn om man hade tagit stående bilder. Men sedan de uppgraderade iOS så har min mobil börjat vrida bilderna fel; det ser rätt ut i telefonen men blir fel när man skickar dem vidare. Och även datorn har de uppdaterat så nu kan jag inte rätta till det i datorn heller...
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Storlek på uppladdade bilder

Inlägg av NerdBoy »

Så gott som alla digitalkameror känner av hur du håller dem. En del vrider bilden 90 grader innan den sparas på minneskortet, andra sparar bilden som den är tillsammans med information om att den ska vridas rätt vid visning. Tyvärr är det inte alla webbläsare som förstår (eller tar hänsyn till) den informationen.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Storlek på uppladdade bilder

Inlägg av leifd »

I mitt eget Tramtrain - Bildgalleri gör jag alla bilder i 800 pix bredd eller 900 pix höjd, liggande resp stående bild.
Detta bl.a för att inte bjuda bildsparare på en allt för bra kopia (alla sätt är bra utom dom dåliga).
En annan tanke med detta, är att bilderna ska bli hyfsat jämnstora även om de läggs i ett i ett inlägg, tex detta forum.
Ingen har direkt klagat på detta, så varför inte anamma denna idé ?

Bild
TMK2200 2261 och Tatra T4YU 446 vid Savski Most, Zagerb 2014-08-26 foto Leif D

Bild
Pt 190 vid Waldfriedhof Goldstein, Frankfurt-an-Main 2010-08-15 foto Leif D
Skriv svar