Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO skrev:Säkert en bra skrift!
Hoppas bara att den har bättre faktakoll än vad TNF:s "spårtrafikkarta" visade upp...
/TKO
TNF ger ut många trevliga skrifter. Tyvärr brister dom ofta i faktakontroll och ofta nog även i ren korrekturläsning.
I en bok väntar man sig ju knappast felstavningar och grammatikfel.
Och nu har jag inte spårkartan men gissningsvis hade nog någon med hyggliga kunskaper i ämnet kunnat ögna igenom och hittat de brister du antyder finns.
Var det Märsta eller Knivsta som blev ändhållplats norrut när pendeltågen startade på den banan. De gamla lokdragna lokaltågen gick till Knivsta som fram till 1971 låg i Stockholms län.
hej skrev:Var det Märsta eller Knivsta som blev ändhållplats norrut när pendeltågen startade på den banan. De gamla lokdragna lokaltågen gick till Knivsta som fram till 1971 låg i Stockholms län.
Märsta blev ändstation och där finns sidospår med stoppbock för pendeltågen.
I mer modern tid har det ju blivit pendeltåg till Knivsta men det är i UL regi på sträckan Arlanda C-Knivsta-Uppsala.
Ulrik Berggren skrev:
Där ser man, tack för kompletteringen!
Men övriga anhalter på Nynäsbanan var alltså i drift fram till 1973? Även Forsen, Drevviken m fl...?
Fagersjö och Forsen lades ner i början av 60-talet. 1963 säger flera uppgifter. Drevviken och Vega var kvar till ombyggnaden för pendeltågstrafiken 1973, men dessa hade bara ett fåtal uppehåll per dag. Farsta öppnades i stället först 1960 och lades ner inför pendelombyggnaden 1973. Fagersjö:. Hållplatsen låg mitt i bilden här. Vägen gör sin krök fortfarande för att gå runt det forna hållplatshuset. Farsta.. Som framgår av bilderna låg den enkla träplattformen på en hög bank. Plattformen rymde max 3 vagnar (om ens det) och tågen var i rusningstid minst 6 vagnar. Från de vagnar som inte hamnade vid plattformen blev det i princip omöjligt att kliva av. Forsen: Den låg där banan korsar det lilla vattendraget "Forsen" mellan sjöarna Magelungen och Drevviken. Drevviken Vega Älgvikens stationshus finns kvar välbevarat med uthus, tyvärr för mycket växtlighet omkring för att det skall synas på Google. Bild från 1957.
Enormt tack, Hans, för dessa länkar! Särskilt till tråden i Jv-historiskt forum om Farsta hpl. Faschinerande att hpl-skylten såg så rostig ut efter bara ett drygt decennium... Bodde i Skogås i 18 år mellan 1977 och 1995 (strax innan dubbelspåret var klart där), och har alltid räknat Nynäsbanan som min hemmabana.
Någon gång ska jag luska mer efter bilder från Skg och Drevviken, där jag också tillbringat mycket tid i närområdet (bästa polaren bodde i Österhagen). Någon som har tips på länkar där man hittar mer, t ex bilder, spårplaner (för Drevviken ffa)?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren skrev:
Enormt tack, Hans, för dessa länkar! Särskilt till tråden i Jv-historiskt forum om Farsta hpl. Faschinerande att hpl-skylten såg så rostig ut efter bara ett drygt decennium... Bodde i Skogås i 18 år mellan 1977 och 1995 (strax innan dubbelspåret var klart där), och har alltid räknat Nynäsbanan som min hemmabana.
Någon gång ska jag luska mer efter bilder från Skg och Drevviken, där jag också tillbringat mycket tid i närområdet (bästa polaren bodde i Österhagen). Någon som har tips på länkar där man hittar mer, t ex bilder, spårplaner (för Drevviken ffa)?
hej skrev:Var det Märsta eller Knivsta som blev ändhållplats norrut när pendeltågen startade på den banan. De gamla lokdragna lokaltågen gick till Knivsta som fram till 1971 låg i Stockholms län.
Märsta blev ändstation och där finns sidospår med stoppbock för pendeltågen.
I mer modern tid har det ju blivit pendeltåg till Knivsta men det är i UL regi på sträckan Arlanda C-Knivsta-Uppsala.
Jag har läst någonstans att man förkortade pendeltågenssträckning från Knivsta till Märsta när Knivsta kommun blev en del av Uppsala kommun och då inte längre tillhörde Stockholms län. Men det var alltså innan den moderna pendeltågstiden.
hej skrev:Jag har läst någonstans att man förkortade pendeltågenssträckning från Knivsta till Märsta när Knivsta kommun blev en del av Uppsala kommun och då inte längre tillhörde Stockholms län. Men det var alltså innan den moderna pendeltågstiden.
Även om det inte var på dagen eller kanske ens på året samtidigt, så finns det ett samband. Överföringen av de norra delarna av Stockholms län till Uppsala län, sammanslagningen av Stockholms stad och län och bildandet av det som då kallades storlandstinget hade ett samband med behovet att samordna bl.a. kollektivtrafiken inom det framväxande storstadsområdet. Så det var nog snarare så att Knivsta fördes till Uppsala för att det inte ingick i det område som skulle ha pendeltåg än tvärtom. Hade man ansett att Knivsta skulle ha pendeltåg, så hade det nog fått bli kvar i Stockholms län. Samtidigt som Knivsta fördes till Uppsala län flyttades Upplands-Bro kommun där Kungsängen ligger från Uppsala län till Stockholms län just för att den ingick i det område som skulle ha pendeltåg.
TNF ger ut många trevliga skrifter. Tyvärr brister dom ofta i faktakontroll och ofta nog även i ren korrekturläsning.
I en bok väntar man sig ju knappast felstavningar och grammatikfel.
Och nu har jag inte spårkartan men gissningsvis hade nog någon med hyggliga kunskaper i ämnet kunnat ögna igenom och hittat de brister du antyder finns.
Men denna tråd hade tjänat mycket på att snarare ägna sig åt faktagranskning av de skriftliga sammanställningar som redan existerar i stället för spekulationer och minnesbilder. Sällan har en tråd varit så full av halvsanningar och felaktiga minnen och påståenden som denna. Jämfört med de inläggen är nog trots allt Harléns skrifter betydligt mer faktabaserade. Felstavningar förtar inte t ex korrekta öppnings och nedläggningsdatum...
Om jag KÖPER en tryckt skrift från ett välrenomerat (?) förlag förutsätter jag att faktagranskning redan skett, speciellt om det rör sej om sakprosa...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
hej skrev:Var det Märsta eller Knivsta som blev ändhållplats norrut när pendeltågen startade på den banan. De gamla lokdragna lokaltågen gick till Knivsta som fram till 1971 låg i Stockholms län.
Var har du det ifrån? Jag har tittat i Sveriges Kommunikationer för 1950, 1958 och 1965. I dem finns inga tåg som vänder i Knivsta. 1950 och 1958 vänder lokaltågen i Upplands Väsby eller Rosersberg, 1965 i Upplands Väsby eller Märsta.
hej skrev:Var det Märsta eller Knivsta som blev ändhållplats norrut när pendeltågen startade på den banan. De gamla lokdragna lokaltågen gick till Knivsta som fram till 1971 låg i Stockholms län.
Var har du det ifrån? Jag har tittat i Sveriges Kommunikationer för 1950, 1958 och 1965. I dem finns inga tåg som vänder i Knivsta. 1950 och 1958 vänder lokaltågen i Upplands Väsby eller Rosersberg, 1965 i Upplands Väsby eller Märsta.
hej skrev ju bara att tågen gick till Knivsta, inte att de vände där
hej skrev:Var det Märsta eller Knivsta som blev ändhållplats norrut när pendeltågen startade på den banan. De gamla lokdragna lokaltågen gick till Knivsta som fram till 1971 låg i Stockholms län.
Var har du det ifrån? Jag har tittat i Sveriges Kommunikationer för 1950, 1958 och 1965. I dem finns inga tåg som vänder i Knivsta. 1950 och 1958 vänder lokaltågen i Upplands Väsby eller Rosersberg, 1965 i Upplands Väsby eller Märsta.
hej skrev ju bara att tågen gick till Knivsta, inte att de vände där
Tittar i 68års kommunicka och där är det SJ tåg Stockholm-Uppsala som stannar i Knivsta, SJ taxa A gäller.
För lokaltåg Stockholm-Märsta gäller SL-taxa.
Tror inte det någon gång gått att åka tåg till Knivsta på SL-taxa .
Lennart Petersen skrev:Tror inte det någon gång gått att åka tåg till Knivsta på SL-taxa .
Nej det har nog inte gått, men vad fanns det för SL-taxa 1968? På det f.d. SS-nätet hade vi samma gamla zontaxa som tidigare. Förortsbolagen fortsatte med sina gamla taxor, men det blev möjligt att komplettera deras periodkort med ett klipptillägg för resor på innerstadslinjerna. Det första steget mot en gemensam taxa för hela länet var väl 50-kortet, som infördes den 1 oktober 1971. Då tillhörde Knivsta inte Stockholms län längre. Sedan kom kupongerna 1973. Men hade SL alltså en egen taxa för tågen? Kilometertaxa eller vad?
Stefan B skrev:TKO, stämmer i sig, men vad har det att göra med alla felaktigheter i denna tråd?
Du föreslog ju att denna tråd skulle ägnas åt att faktagranska just TNF:s skrifter:
Stefan B skrev:Men denna tråd hade tjänat mycket på att snarare ägna sig åt faktagranskning av de skriftliga sammanställningar som redan existerar i stället för spekulationer och minnesbilder. Sällan har en tråd varit så full av halvsanningar och felaktiga minnen och påståenden som denna. Jämfört med de inläggen är nog trots allt Harléns skrifter betydligt mer faktabaserade. Felstavningar förtar inte t ex korrekta öppnings och nedläggningsdatum...
Stefan B
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO, i min värld är allmän kritik inte faktagranskning? Vilka uppgifter om stationer längs pendeltågsnätet är det som är fel i Harléns häfte och vilka är de alternativa källorna? Det hade varit givande. Nu har det dels varit "Farsta lades väl ned långt före pendeltågen" och dels "TN gör dåliga skrifter", ingendera för forskningen framåt direkt...
Eftersom det snart är jul - och då måste vi ju alla vara snälla annars kommer inte tomten - så föreslår jag att vi avslutar detta meningsutbyte! Och i grunden finns det kanske ingen större meningsskiljaktlighet.
Ett konstruktivt sätt att föra urspungsfrågorna framåt torde vara att i tabellform räkna upp nedlagda respektive tillkommande stationer inom 'pendeltågsområdet'. Så får forumets skribenter lägga till och dra ifrån, gärna med motiveringar.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen skrev:Tror inte det någon gång gått att åka tåg till Knivsta på SL-taxa .
Nej det har nog inte gått, men vad fanns det för SL-taxa 1968? På det f.d. SS-nätet hade vi samma gamla zontaxa som tidigare. Förortsbolagen fortsatte med sina gamla taxor, men det blev möjligt att komplettera deras periodkort med ett klipptillägg för resor på innerstadslinjerna. Det första steget mot en gemensam taxa för hela länet var väl 50-kortet, som infördes den 1 oktober 1971. Då tillhörde Knivsta inte Stockholms län längre. Sedan kom kupongerna 1973. Men hade SL alltså en egen taxa för tågen? Kilometertaxa eller vad?
Ja det finns en SL-taxa publicerad i nämnda kommunicka. Och det är en rätt komplicerad kilometertaxa med många steg.
Denna taxa omfattar både järnvägstrafik och buss. Och järnvägstrafiken är då till Märsta som längst i norr.