Sommaren 1986 var spårvägen avstängd mellan Marklandsgatan och Tynnered p.g.a. arbete. Frölundalinjerna hade fortfarande samma ändstationer som de hade haft sedan 60-talet, d.v.s. ettan Högsbotorp, tvåan Tynnered och trean Frölunda. Under arbetet vände alla vid Marklandsgatan. Ska man vara noga så vände trean vid Slottsskogsvallen för där fanns en hållplats då.
Trean på väg in i vändslingan vid Slottskogsvallen, ettor och tvåor i den andra slingan. I bildens mitt hållplatsen Slottsskogsvallen för linje 1 och 2 mot centrum.
Alla spårvagnslinjer hade ensiffriga nummer och lägsta busslinjenummer var 20. Linjenummer på 10-talet användes för ersättningsbussar. Här ser vi alltså en trea och en ersättningsbuss för trean.
En ersättningsbuss för tvåan på väg norrut på Marconigatan.
hej skrev:Hette inte slingan Marklandsgatan Slottskogsvallen från början?
Det var väl slingan för att vända tillbaka mot stan har hetat det. Tidigare fanns ju en hållplats precis innan slingorna som hette Slottskogsvallen. Förr (80-talet) brukade tredje vagnen på 2:an kopplas av här och göra en "dubbelvändning", dvs först vända i oan nämnda slinga, sedan in i slingan mot Frölunda/Kungsladugård för ihopkoppling/uppställning tills det var ett trevagnarståg att köra till Vagnhallen Majorna (Mx)
Hållplatsen Marklandsgatan låg längre söderut förr på viadukten över Högsboleden samt vid reservhållplatsen mot Majorna. Den södra slingan låg även den närmare hållplatsen Slottskogsvallen vars läge mot stan låg i den norra slingan.
På 1963 års linjekarta så står det vid 2ans sluthållplats destination Frölundaborg och hållplatsnamn Slottsskogsvallen.
Ursprungligen vände linje 2 och 3 här. Hållplatsen efter Slottskogsvallen för trean var Marklandsgatan så det känns konsttigt att slingan då skulle hetat något annat än Slottsskogsvallen...