Elbussar så in i Norden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Elbussar så in i Norden
Helsingforsnejdens trafik (HRT) har redan tidigare beslutat att köpa in 12 Linkker-elbussar. Med 8 bussar startar elbusstrafiken nästa år. Två bussar tursätts högst troligen på linjerna 16 resp. 23, bägge från Järnvägstorget mot Högholmen resp. Brunakärr. På en laddning skall batteriernas kapacitet klara av en körsträcka på 55 km. De två första Linkker-bussarna byggs om från två begangnade Kabus-dieselbussar (byggda 2005-06) från Jyväskylä.
I grannstaden Esbo har man sedan år 2012 testat fyra olika elbussmodeller på den interna linjen 11 Hagalund - Mattby - Frisansplatsen. En av bussarna tursattes i vintras i skytteltrafik under något evenmang i Falun.
Tammerfors. Staden har startat en upphandling omfattande 4 elbussar samt en snabbladdstation på Pyynikintori (Pynike torg), levererade senast den 30 september 2016. Troligen blir det linje 2 (Rauhaniemi - Pyynikintori), som tursätts med dessa elbussar. Linjen tursätts nu med tre dieselbussar. Tvån blir i så fall åter en elbusslinje, efter en paus på 48 år. År 1968 upphörde trådbusstrafiken på tvåan mellan Pynike torg och Lappi (Rauhaniemi ligger strax norr om Lappi).
I grannstaden Esbo har man sedan år 2012 testat fyra olika elbussmodeller på den interna linjen 11 Hagalund - Mattby - Frisansplatsen. En av bussarna tursattes i vintras i skytteltrafik under något evenmang i Falun.
Tammerfors. Staden har startat en upphandling omfattande 4 elbussar samt en snabbladdstation på Pyynikintori (Pynike torg), levererade senast den 30 september 2016. Troligen blir det linje 2 (Rauhaniemi - Pyynikintori), som tursätts med dessa elbussar. Linjen tursätts nu med tre dieselbussar. Tvån blir i så fall åter en elbusslinje, efter en paus på 48 år. År 1968 upphörde trådbusstrafiken på tvåan mellan Pynike torg och Lappi (Rauhaniemi ligger strax norr om Lappi).
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Elbussar så in i Norden
Men gjorde man inte alldeles nyss också en utredning om mer konventionella trådbussar i Helsingfors. Hur gick det med den?
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
Re: Elbussar så in i Norden
Om du menar utredningen från år 2010 (ca)? Den samlar damm undangömd i något arkiv. HRT:s styrelse (år 2011) höll på att ta beslutet "till kännedom", men beslöt ändå att skicka utredningen på remiss till kommunerna. Jag klippte ur en karta över de tilltänkta linjerna:

Efter att utredningen gjordes har man pillrat på busslinjenätet i väst. Linje 14B har ersatts till största delen av linje 14, vars södra ändhållplats flyttades från Ulrikasborg till Ärtholmen (14B:s södra ähpl.) Linje 18:s södra ändhållplats flyttades från Kronohagen till Eira (linje 14:s gamla ähpl.). Man ville få bort linje 18 från Brunnsgatan, då det var svårt att hålla tidtabellerna pga trafikstockningarna där. 39:s norra ändhållplats flyttades från Malmgård till Myrbacka i grannstaden Vanda. Dessutom förstärks linjen i högtrafik av 39B mellan Kampen och Kånala industriområde. Linjerna 14/18/39(B) trafikeras som en stomlinje på den gemensamma sträckan mellan Kampen och Munkshöjden, med 3-4 min intervaller i högtrafik.
Vidare kunde jag nästan påstå att utredningen blev till bara för att försena spårvägsutbyggnaderna. Sexan kommer att förlängas inom en snar framtid till Ärtholmen, så linje 14 förkortas då kanske till Kampen (?). Linje 65 skulle bidra till "stora" besparingar, då man ansåg att spårvägslinje 1 kunde upphöra. Inom en snar framtid kommer ettan att uppleva en renässans, då den får en ändrad rutt i centrum och lördags/söndagstrafiken börjar på nytt! Linjerna 68 och 71 skulle utgöra en lång dubblerad (med spårvägslinje 6) sträcka mellan Järnvägstorget och Arabia. Vidare hade linje 14B:s norra ändhållplatsslinga vid klinikerna i Mejlans troligen utgjort ett problem. Trådbussarna hade i värsta fall bidragit till störningar bland den medicinska apparaturen på sjukhusområdet (?).
Under beslutsfattandet betonade man på HRT att man följer den tekniska utvecklingen av batteri/trådbussar. År 2012 påbörjade man tester med batteribussar på linje 11 Esbo. HRT planerar att 400 batteribussar tursätts i trafiken år 2025.
I Åbo utredde ḿan samtidigt trådbussar. I rapporten kom man fram till att trådbussar på linjen Kråkkärret - Runosbacken hade kapacitetsmässigt varit otillräckliga, varmed spårvagnar på denna linje ansågs vara bättre lämpade. Även den utredningen samlar alltså damm.

Efter att utredningen gjordes har man pillrat på busslinjenätet i väst. Linje 14B har ersatts till största delen av linje 14, vars södra ändhållplats flyttades från Ulrikasborg till Ärtholmen (14B:s södra ähpl.) Linje 18:s södra ändhållplats flyttades från Kronohagen till Eira (linje 14:s gamla ähpl.). Man ville få bort linje 18 från Brunnsgatan, då det var svårt att hålla tidtabellerna pga trafikstockningarna där. 39:s norra ändhållplats flyttades från Malmgård till Myrbacka i grannstaden Vanda. Dessutom förstärks linjen i högtrafik av 39B mellan Kampen och Kånala industriområde. Linjerna 14/18/39(B) trafikeras som en stomlinje på den gemensamma sträckan mellan Kampen och Munkshöjden, med 3-4 min intervaller i högtrafik.
Vidare kunde jag nästan påstå att utredningen blev till bara för att försena spårvägsutbyggnaderna. Sexan kommer att förlängas inom en snar framtid till Ärtholmen, så linje 14 förkortas då kanske till Kampen (?). Linje 65 skulle bidra till "stora" besparingar, då man ansåg att spårvägslinje 1 kunde upphöra. Inom en snar framtid kommer ettan att uppleva en renässans, då den får en ändrad rutt i centrum och lördags/söndagstrafiken börjar på nytt! Linjerna 68 och 71 skulle utgöra en lång dubblerad (med spårvägslinje 6) sträcka mellan Järnvägstorget och Arabia. Vidare hade linje 14B:s norra ändhållplatsslinga vid klinikerna i Mejlans troligen utgjort ett problem. Trådbussarna hade i värsta fall bidragit till störningar bland den medicinska apparaturen på sjukhusområdet (?).
Under beslutsfattandet betonade man på HRT att man följer den tekniska utvecklingen av batteri/trådbussar. År 2012 påbörjade man tester med batteribussar på linje 11 Esbo. HRT planerar att 400 batteribussar tursätts i trafiken år 2025.
I Åbo utredde ḿan samtidigt trådbussar. I rapporten kom man fram till att trådbussar på linjen Kråkkärret - Runosbacken hade kapacitetsmässigt varit otillräckliga, varmed spårvagnar på denna linje ansågs vara bättre lämpade. Även den utredningen samlar alltså damm.
Re: Elbussar så in i Norden
Idag den 19 december var det elbusspremiär i Tammerfors. Närmare 50 år efter nedläggningen av trådbusslinje 2 Pynike torg – Lappi (och dryga 40 år efter den totala nedläggningen) återtog elbussarna staden då den första turen startade kl 10.16 lokal tid på linje 2 från Pynike torg mot Rauhaniemi (via Lappi). Trafikverket i Tammerfors har skaffat 4 Solaris new Urbino 12 Electric -bussar, av vilka TKL 13 tursattes på premiärturen mot Rauhaniemi.
Re: Elbussar så in i Norden
Återigen en sidotråd (är det mitt öde?):
Jag är alltid spontant skeptisk till alla dessa batteribussar som poppar upp här och där. Beror det på att jag blivit en grinig gammal gubbe som inte kan omfatta teknikutvecklingen, eller beror det på att jag varit med förr och vet att det inte är någon bra grej?
/TKO
"Gärna elbussar, men då under tråd"!
Jag är alltid spontant skeptisk till alla dessa batteribussar som poppar upp här och där. Beror det på att jag blivit en grinig gammal gubbe som inte kan omfatta teknikutvecklingen, eller beror det på att jag varit med förr och vet att det inte är någon bra grej?
/TKO
"Gärna elbussar, men då under tråd"!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Elbussar så in i Norden
TKO skrev:Återigen en sidotråd (är det mitt öde?):
Jag är alltid spontant skeptisk till alla dessa batteribussar som poppar upp här och där. Beror det på att jag blivit en grinig gammal gubbe som inte kan omfatta teknikutvecklingen, eller beror det på att jag varit med förr och vet att det inte är någon bra grej?
/TKO
"Gärna elbussar, men då under tråd"!
Jag gillar din slutsats och har delat den med men man måste ändå säga att det nu börjar hända saker som gör att snabbladdning i kombination med bra batterier börjar bli intressant. Det är ju några ledbussar på våg in med den tekniken och det är då det börjar brännas. Jag gillar Landkronas variant där man har trådar på vissa delar och sen kan man ta ner spröten och köra på batteri en stund där det inte är lönsamt ´med trådar.
Historiskt är vi väl lätt luttrade av alla plågsamma bussförsök som gjordes för att avleda fokuset på att man tagit bort spårvagnarna och oljekrisen härjade för fullt.
Men håller den utvecklingen som verkar vara på gång så kan du snart åka en väl fungerande batteribuss på 160:an
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Elbussar så in i Norden
Jag tror du kan ha rätt Stefan.Stefan Widén skrev:TKO skrev:Återigen en sidotråd (är det mitt öde?):
Jag är alltid spontant skeptisk till alla dessa batteribussar som poppar upp här och där. Beror det på att jag blivit en grinig gammal gubbe som inte kan omfatta teknikutvecklingen, eller beror det på att jag varit med förr och vet att det inte är någon bra grej?
/TKO
"Gärna elbussar, men då under tråd"!
Jag gillar din slutsats och har delat den med men man måste ändå säga att det nu börjar hända saker som gör att snabbladdning i kombination med bra batterier börjar bli intressant. Det är ju några ledbussar på våg in med den tekniken och det är då det börjar brännas. Jag gillar Landkronas variant där man har trådar på vissa delar och sen kan man ta ner spröten och köra på batteri en stund där det inte är lönsamt ´med trådar.
Historiskt är vi väl lätt luttrade av alla plågsamma bussförsök som gjordes för att avleda fokuset på att man tagit bort spårvagnarna och oljekrisen härjade för fullt.
Men håller den utvecklingen som verkar vara på gång så kan du snart åka en väl fungerande batteribuss på 160:an
Stefan
Fast nog vore det bättre med trådbuss på Hjälmarsvägen? För att inte tala om spårvagn på Årstavägen!
(det sägs ju att det finns fullt användbara telefoner och datamaskiner som i huvudsak drivs med batterier - men kan det verkligen stämma...)
TKO
(gubbvarning)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Elbussar så in i Norden
Jag tänkte skriva något i samma stil. Det ena behöver ju inte alltid utesluta det andra. Är bussen anpassad till bägge system, så får man som driftbolag/beställare därefter själv utreda var på sina linjesträckor som batterier och/eller tråd är mest ekonomiskt. Kanske trådar är bättre att ha i högre utsträckning i längre uppförsbackar där mer kraft behövs, medan man klarar sig bättre på enbart batterier i utförslut där "retarderbromsen" ger laddning till batterierna.Stefan Widén skrev:Jag gillar Landkronas variant där man har trådar på vissa delar och sen kan man ta ner spröten och köra på batteri en stund där det inte är lönsamt ´med trådar.
Re: Elbussar så in i Norden
Har nog väldigt svårt att se någon renässans för trådbussar. Även om de stora tillverkarna ligger efter, så är det ju en rad tillverkare som klarar närmare 300 km på en laddning (och inte bara på pappret), då börjar det bli möjligt att skapa omlopp, utan att det krävs extra fordon. För ledbussar på tunga linjer kommer det väl troligen på medellång sikt behövas någon form av laddning vid ändstationerna. Men även om det kräver något extra fordon, så är det ju svårt att se att det skulle vara billigare att sätta upp trådar i luften.
Det enda jag kan tänka mig där är väl ifall det finns ett avsnitt centralt i stan som trafikeras av många linjer och som då kan dela på kostnaderna. Antagligen är det väl dock så att laddningskapaciteten blir betydligt sämre om bussarna är i trafik, jämfört med om de står stilla vid ändstationerna och laddas.
Det enda jag kan tänka mig där är väl ifall det finns ett avsnitt centralt i stan som trafikeras av många linjer och som då kan dela på kostnaderna. Antagligen är det väl dock så att laddningskapaciteten blir betydligt sämre om bussarna är i trafik, jämfört med om de står stilla vid ändstationerna och laddas.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Elbussar så in i Norden
Det är möjligt att jag är fast i ett stockholmsperspektiv, men jag tycker att batteribussarna verkar ha svårt att ta sej ur 'försöksstadiet'. Det funkar hjälpligt under en period - men sen är försöket över och det blir vanliga bussar igen...
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Elbussar så in i Norden
Jag har inte hört mig för själv, men från städer som Umeå som sedan flera år haft elbussar i reguljär trafik, hör man ju ingen kritik, klagomål eller ser några negativa skriverier om bussarna.TKO skrev:Det är möjligt att jag är fast i ett stockholmsperspektiv, men jag tycker att batteribussarna verkar ha svårt att ta sej ur 'försöksstadiet'. Det funkar hjälpligt under en period - men sen är försöket över och det blir vanliga bussar igen...
/TKO
Re: Elbussar så in i Norden
Och det är inget 'projekt' delfinansierat med forskningspengar?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Elbussar så in i Norden
Ingen aning, tyvärr. Jag har inte bott i den staden på 7-8 år, så jag har inte följt med i alla detaljer.TKO skrev:Och det är inget 'projekt' delfinansierat med forskningspengar?
/TKO
Och eftersom det inte rör Stockholms innerstad kanske det inte är rätt forum att hitta nån annan som vet.
Re: Elbussar så in i Norden
Tror det var en artikel i 'Modern stadstrafik' för inte allt för länge sedan. Kanske jag kan hitta den...
(Trots att jag nästan bor i Stockholms innerstad)
/TKO
(Trots att jag nästan bor i Stockholms innerstad)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Elbussar så in i Norden
Mycket har ju dock hänt och händer. Bl.a. körs ju nu elhybrider (nästan alla kortvagnar i Stockholms innerstad är ju sådana) reguljärt och på ganska många andra håll i landet. Dessa kör ju i och för sig en relativt stor del på diesel. Att det blir "försök" på olika platser beror ju ofta på att avtalen ser ut som de gör med de som utför trafiken och att det ännu inte är billigare att köpa in elbussar. Det senare gör ju att vare sig landstingen eller bussbolagen är så intresserade av att "skala upp" projekten.TKO skrev:Det är möjligt att jag är fast i ett stockholmsperspektiv, men jag tycker att batteribussarna verkar ha svårt att ta sej ur 'försöksstadiet'. Det funkar hjälpligt under en period - men sen är försöket över och det blir vanliga bussar igen...
/TKO
En annat problem har ju varit att de klassiska västerländska busstillverkarna har legat efter. Istället är det ju små relativt okända tillverkare som kommit före här. Dock har ju ofta deras bussar i praktiskt drift visat att de håller vad de lovar när det gäller sträckning som de kan köra på el etc.
Så tekniksprånget har kommit. Men eftersom de västerländska klassiska busstillverkarna har hamnat lite på efterkälken, så tar det också lite tid innan man vågar satsa helt på el från landstingens sida. Dock är det nära nu när det fungerar så pass bra att i alla fall stadstrafik och förortstrafik kan köras på el.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Elbussar så in i Norden
Här kan vi läsa om elbussarna i Umeå:TKO skrev:Tror det var en artikel i 'Modern stadstrafik' för inte allt för länge sedan. Kanske jag kan hitta den...
(Trots att jag nästan bor i Stockholms innerstad)
/TKO
http://www.modernstadstrafik.se/wp-cont ... -12-15.pdf
Det verkar som om man där nästan lämnat "försöks- och projektstadiet" och nu kör två linjer enbart med elbuss.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Elbussar så in i Norden
Det bästa och effektivaste sättet att driva en elbuss är under tråd.
Tråden är oöverträffad när det gäller att distribuera energi. Ett litet batteri behövs för nödkörning men varje ton batteri minskar bussens
kapacitet med 14 pax.
Batterier börjar dessutom degenereras direkt när de lämnar faktoriet som tillverkar.
//Mats
Tråden är oöverträffad när det gäller att distribuera energi. Ett litet batteri behövs för nödkörning men varje ton batteri minskar bussens
kapacitet med 14 pax.
Batterier börjar dessutom degenereras direkt när de lämnar faktoriet som tillverkar.
//Mats
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Re: Elbussar så in i Norden
Det verkar inte gå så bra för leverantören till Umeå:Verspieder skrev:Jag har inte hört mig för själv, men från städer som Umeå som sedan flera år haft elbussar i reguljär trafik, hör man ju ingen kritik, klagomål eller ser några negativa skriverier om bussarna.TKO skrev:Det är möjligt att jag är fast i ett stockholmsperspektiv, men jag tycker att batteribussarna verkar ha svårt att ta sej ur 'försöksstadiet'. Det funkar hjälpligt under en period - men sen är försöket över och det blir vanliga bussar igen...
/TKO
http://rt-forum.se/nyheter/hybricon-tvingas-skara-ner/
//Mats
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Re: Elbussar så in i Norden
Jag tycker man kan ana ett visst mått av "kommunal näringslivspolitik" i det här projektet...
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Elbussar så in i Norden
Javisst; Umeå kommun gick in med skattepengar när Hybricon var på deken förra vändan.TKO skrev:Jag tycker man kan ana ett visst mått av "kommunal näringslivspolitik" i det här projektet...
/TKO
//Mats
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!