Ängbyvagnar och tunnelbanan och annat
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Ängbyvagnar och tunnelbanan och annat
Så kan det naturligtvis vara!
Men NEH byggdes (väl) med kontaktledning över alla spår, så tanken måste ju varit att använda anläggningen för spårvagnar... vilket inte med nödvändighet betyder att så skedde.
När byggdes första A13 om till draglok/arbetsvagn?
(Jag tycker inte det ser ut som ett arbetståg efter motorvagnen, men det är inte lätt att se på bilden. Och då har jag ändå gått in och zoomat i orginalbilden!)
/TKO
Men NEH byggdes (väl) med kontaktledning över alla spår, så tanken måste ju varit att använda anläggningen för spårvagnar... vilket inte med nödvändighet betyder att så skedde.
När byggdes första A13 om till draglok/arbetsvagn?
(Jag tycker inte det ser ut som ett arbetståg efter motorvagnen, men det är inte lätt att se på bilden. Och då har jag ändå gått in och zoomat i orginalbilden!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Det är en vagn bakom Örbyvagnen som ser ut att ha en brygga på taket (vagn för arbete med luftledningen?) och bakom den skymtar en eller två öppna vagnar.
Senast redigerad av Harald den onsdag 14 december 2016 17:37, redigerad totalt 1 gånger.
Jag får kanske ge upp min teori om att NEH användes för spårvagnsuppställning... men det spändes i varje fall upp en väldig massa kontaktledning - och då inte bara för trådbussar!
En fråga som snurrar runt i mitt huvud är om spåren fick strömskena redan från början, eller om det var ett senare tillägg. När hallen projekterades antar jag att avsikten var att behålla kontaktledningsdrift på förortsbanorna, men detta hann kanske ändras innan hallen var färdigställd?
/TKO
En fråga som snurrar runt i mitt huvud är om spåren fick strömskena redan från början, eller om det var ett senare tillägg. När hallen projekterades antar jag att avsikten var att behålla kontaktledningsdrift på förortsbanorna, men detta hann kanske ändras innan hallen var färdigställd?
/TKO
Och Hammarbyverkstaden, Stockholms Spårvägars huvudverkstad/centralverkstad, öppnade 1952. 1992 var det 40-årsjubileum för övrigt.
/Lars J
/Lars J
Det var ju en spårvagnsverkstad där. Spårvagnar kördes väl omkring flitigt på området och ställdes väl rimligen också upp någonstans i samband med verkstadsbesöken?TKO skrev:Jag får kanske ge upp min teori om att NEH användes för spårvagnsuppställning... men det spändes i varje fall upp en väldig massa kontaktledning - och då inte bara för trådbussar!
Fast knappast på tunnelvagnarnas hallspår väl?daniel_s skrev:Det var ju en spårvagnsverkstad där. Spårvagnar kördes väl omkring flitigt på området och ställdes väl rimligen också upp någonstans i samband med verkstadsbesöken?TKO skrev:Jag får kanske ge upp min teori om att NEH användes för spårvagnsuppställning... men det spändes i varje fall upp en väldig massa kontaktledning - och då inte bara för trådbussar!
Fast spårvagnsverkstaden kom ju senare, 1952 (inte 56 som jag felaktigt skrev tidigare). Så min fundering var att uppställnins/skötselhallen kanske använts för spårvagnar (t ex Ängbyvagnar) före 1950.daniel_s skrev:Det var ju en spårvagnsverkstad där. Spårvagnar kördes väl omkring flitigt på området och ställdes väl rimligen också upp någonstans i samband med verkstadsbesöken?TKO skrev:Jag får kanske ge upp min teori om att NEH användes för spårvagnsuppställning... men det spändes i varje fall upp en väldig massa kontaktledning - och då inte bara för trådbussar!
/TKO
Troligen inte, men det var väl teoretiskt möjligt? Hur länge hade hallspåren kontaktledning?Harald skrev:Fast knappast på tunnelvagnarnas hallspår väl?daniel_s skrev:Det var ju en spårvagnsverkstad där. Spårvagnar kördes väl omkring flitigt på området och ställdes väl rimligen också upp någonstans i samband med verkstadsbesöken?TKO skrev:Jag får kanske ge upp min teori om att NEH användes för spårvagnsuppställning... men det spändes i varje fall upp en väldig massa kontaktledning - och då inte bara för trådbussar!
/TKO
1993 hade man i alla fall något spårvagnsliknande stående i uppställningshallen!

1951 enligt bildkortet:
Spårvägsmuseet skrev:
Detta arbete är licensierat under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Det här måste väl vara en av de första manövervagnarna? Notera körriktningsvisarnas placering.
Spårvägsmuseet skrev:
Detta arbete är licensierat under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.