Ängbyvagnar och tunnelbanan och annat

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ängbyvagnar och tunnelbanan och annat

Inlägg av TKO »

Så kan det naturligtvis vara!
Men NEH byggdes (väl) med kontaktledning över alla spår, så tanken måste ju varit att använda anläggningen för spårvagnar... vilket inte med nödvändighet betyder att så skedde.

När byggdes första A13 om till draglok/arbetsvagn?

(Jag tycker inte det ser ut som ett arbetståg efter motorvagnen, men det är inte lätt att se på bilden. Och då har jag ändå gått in och zoomat i orginalbilden!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ängbyvagnar och tunnelbanan och annat

Inlägg av Harald »

Det är en vagn bakom Örbyvagnen som ser ut att ha en brygga på taket (vagn för arbete med luftledningen?) och bakom den skymtar en eller två öppna vagnar.
Senast redigerad av Harald den onsdag 14 december 2016 17:37, redigerad totalt 1 gånger.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ängbyvagnar och tunnelbanan och annat

Inlägg av TKO »

Jag får kanske ge upp min teori om att NEH användes för spårvagnsuppställning... men det spändes i varje fall upp en väldig massa kontaktledning - och då inte bara för trådbussar!

En fråga som snurrar runt i mitt huvud är om spåren fick strömskena redan från början, eller om det var ett senare tillägg. När hallen projekterades antar jag att avsikten var att behålla kontaktledningsdrift på förortsbanorna, men detta hann kanske ändras innan hallen var färdigställd?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_J
Inlägg: 303
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Ängbyvagnar och tunnelbanan och annat

Inlägg av Lars_J »

Och Hammarbyverkstaden, Stockholms Spårvägars huvudverkstad/centralverkstad, öppnade 1952. 1992 var det 40-årsjubileum för övrigt.

/Lars J
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ängbyvagnar och tunnelbanan och annat

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Jag får kanske ge upp min teori om att NEH användes för spårvagnsuppställning... men det spändes i varje fall upp en väldig massa kontaktledning - och då inte bara för trådbussar!
Det var ju en spårvagnsverkstad där. Spårvagnar kördes väl omkring flitigt på området och ställdes väl rimligen också upp någonstans i samband med verkstadsbesöken?
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ängbyvagnar och tunnelbanan och annat

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
TKO skrev:Jag får kanske ge upp min teori om att NEH användes för spårvagnsuppställning... men det spändes i varje fall upp en väldig massa kontaktledning - och då inte bara för trådbussar!
Det var ju en spårvagnsverkstad där. Spårvagnar kördes väl omkring flitigt på området och ställdes väl rimligen också upp någonstans i samband med verkstadsbesöken?
Fast knappast på tunnelvagnarnas hallspår väl?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ängbyvagnar och tunnelbanan och annat

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
TKO skrev:Jag får kanske ge upp min teori om att NEH användes för spårvagnsuppställning... men det spändes i varje fall upp en väldig massa kontaktledning - och då inte bara för trådbussar!
Det var ju en spårvagnsverkstad där. Spårvagnar kördes väl omkring flitigt på området och ställdes väl rimligen också upp någonstans i samband med verkstadsbesöken?
Fast spårvagnsverkstaden kom ju senare, 1952 (inte 56 som jag felaktigt skrev tidigare). Så min fundering var att uppställnins/skötselhallen kanske använts för spårvagnar (t ex Ängbyvagnar) före 1950.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ängbyvagnar och tunnelbanan och annat

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
daniel_s skrev:
TKO skrev:Jag får kanske ge upp min teori om att NEH användes för spårvagnsuppställning... men det spändes i varje fall upp en väldig massa kontaktledning - och då inte bara för trådbussar!
Det var ju en spårvagnsverkstad där. Spårvagnar kördes väl omkring flitigt på området och ställdes väl rimligen också upp någonstans i samband med verkstadsbesöken?
Fast knappast på tunnelvagnarnas hallspår väl?
Troligen inte, men det var väl teoretiskt möjligt? Hur länge hade hallspåren kontaktledning?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ängbyvagnar och tunnelbanan och annat

Inlägg av daniel_s »

1993 hade man i alla fall något spårvagnsliknande stående i uppställningshallen!

Bild
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ängbyvagnar och tunnelbanan och annat

Inlägg av daniel_s »

1951 enligt bildkortet:
Spårvägsmuseet skrev:
Bild

Detta arbete är licensierat under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ängbyvagnar och tunnelbanan och annat

Inlägg av daniel_s »

Det här måste väl vara en av de första manövervagnarna? Notera körriktningsvisarnas placering.
Spårvägsmuseet skrev:
Bild

Detta arbete är licensierat under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Skriv svar