Tvärbanan Kistagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Nu tar landstingets investeringsberedning ställning till tvärbanans Kistagren. Trafikstart 2021:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... -20/p2.pdf
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... -20/p2.pdf
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Tydligen två trafikstarter, år 2021 till Norra Ursvik och år 2023 till Helenelund. Den som lever får se, hinner rinna mycket vatten i bäckarna innan dess.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Varför verkar man vara så fasligt sugna på att använda den infrastruktur och de fordon man har på ett sådant sätt att man sparar lite personalkostnader på resenärernas bekostnad? Visst kostar det pengar men det ger samtidigt en klar resenärnytta att ha 5-min-trafik överallt. Det skulle innebära ännu högre turtäthet på den korta gemensamma sträckan mellan förgreningen och t.ex. Alviks Strand eller liknande (och man kunde rent av låta vissa vagnar kortvända vid hållplatsen vid vagnhallen som vad jag förstått ska ha spår nog att vända vid).Bo Rengmark skrev:Jag har också hört från SLL att man planerar för 10-minuterstrafik på grenarna.
Två faktorer tillkommer här. Förstås går det väl fortare för de i norra delen av nya banans del väster om järnvägen att åka norrut för att nå pendeltågen. Men längre söderut längs den nya banan så är det istället närmare till Sundbyberg även om det blir en krumeluromväg. Om vi lägger till problemet med att resenärsnyttan minskar (åtminstone i praktiken, kanske inte i de modeller man för stunden räknar enligt) med låg turtäthet och därför vill öka turtätheten så kan en kopplad linje Kista-Solna Station ha en del poänger.Bo Rengmark skrev:Jag tror man kommer att ångra att man missar möjligheten att bygga ett triangelspår mellan Karlsbodavägen och Bromma Blocks. Visserligen blir det en omväg mellan Solvalla och Sundbyberg men man får kontakt med pendeln och därmed snabba resor till Odenplan och Centralen. Annars får varken Annedal eller Ursvik kontakt med Bålstapendeln. Dessutom har Arriva föreslagit en avkortning av 504 som i så fall bara kommer köra mellan Hallonbergen och Rissne. Jag tror det blir svårt att få till en bra omstigning vid vinkelresor i Norra Ulvsunda.
Oj, oväntat fint och oväntat ognälligtInge skrev:Angående tvärbanans trafikering i västerort har jag gjort en liten skiss för mitt Kyrkhamnsprojekt. Ett fruktansvärt jobb, tog motsvarande en och en halv arbetsdag, för en som inte brukar rita kartor...

Frågan är om det finns någon poäng att skilja på relativt axiell matarbana och tvärförbindelsebana? Egentligen är ju Tvärbanan mest bara matarbana men med massor av olika inmatningspunkter runt en delcirkel, så det är kanske ändå vettigt att koppla ihop resenärerna. Om SL hade publicerat statistik som faktiskt går att använda till annat än att visa att de kan producera statistik och veta att en hel del reser lite här och var, så hade det varit lätt att kolla var Nockebybanans resenärer har sina andra ändpunkter. Två nackdelar med sammankoppling är givetvis dels kostnaden och dels att de som inte åker med Tvärbanan riskerar att drabbas av sämre tidhållning på Nockebybanan. Dessutom skulle det åtminstone hypotetiskt gå att tänka sig att riva delar av stationshuset i Alvik och bygga ramper ner i marken öster om nuvarande Nockebyplattformar och låta vagnarna gå ner i jorden och göra en böj i berget. Det skulle sannolikt ha ytterst låg nytta, men är ändå värt att utreda översiktligt som ett alternativ för att säkerställa att ingen viktig poäng missas.Inge skrev:En idé kunde vara att koppla Nockebybanan med Solnagrenen. Trafikmängden är likartad. Kräver förstås ombyggnationer i och omkring Alvik. Men mot bakgrund av alla bostäder som planeras där vore det ändå väldigt bra att få ner Nockebybanan till tvärbanenivån.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Stockholm direkt: "Stort steg framåt för tvärbanans Kistagren"
"Idag blev det klart att landstingsstyrelsen har röstat ja till utbyggnaden av tvärbanans Kistagren. Nu återstår endast landstingsfullmäktige innan den omdebatterade miljardsatsningen kan gå från ord till handling."
"Idag blev det klart att landstingsstyrelsen har röstat ja till utbyggnaden av tvärbanans Kistagren. Nu återstår endast landstingsfullmäktige innan den omdebatterade miljardsatsningen kan gå från ord till handling."
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tvärbanan Kistagrenen
"Klart: Nu byggs tvärbanans Kistagren".'
"Den nya grenen ska gå mellan Norra Ulvsunda till Helenelund och ska byggas i två etapper. En första sträcka mellan Norra Ulvsunda och Ursvik beräknas starta för trafik år 2021 och Norra Ulvsunda till Helenelund år 2023. En tidsplan som av allt att döma ser ut att hålla, enligt Kristoffer Tamsons."
"Den nya grenen ska gå mellan Norra Ulvsunda till Helenelund och ska byggas i två etapper. En första sträcka mellan Norra Ulvsunda och Ursvik beräknas starta för trafik år 2021 och Norra Ulvsunda till Helenelund år 2023. En tidsplan som av allt att döma ser ut att hålla, enligt Kristoffer Tamsons."
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det är ju riktigt bra Tamsons!LÅ1 skrev:"Klart: Nu byggs tvärbanans Kistagren".'
"Den nya grenen ska gå mellan Norra Ulvsunda till Helenelund och ska byggas i två etapper. En första sträcka mellan Norra Ulvsunda och Ursvik beräknas starta för trafik år 2021 och Norra Ulvsunda till Helenelund år 2023. En tidsplan som av allt att döma ser ut att hålla, enligt Kristoffer Tamsons."
(Sen får vi se hur det går med invigningsdatum, erfarenheten visar oss att det finns ett visst "allianstillägg" när det gäller sådant. I extrema fall - Hornsberg t ex - är visst detta tillägg närmast oändligt!)
Reportern verkar ha svalt högerns beskrivning av verkligheten:
"Tvärbanans utbyggnad, som kommer att kosta 4,9 miljarder kronor, kunde till sist bli av genom en blågrön överenskommelse om att höja SL-kortet för att finansiera satsningen."
Nu har jag inte specialstuderat vare sej budgeten eller beslutsunderlaget, men finns det verkligen motsvarande överföringspost från drifts- till investeringsbudgeten?
Men frånsett dessa detaljer så är det ett beslut värt att applådera!
tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Väcker en gammal tråd - som blir nog fortsatt diskussionsämne under bygget och efter invigningen kanske?
Mitti: Tvärbana till Kista börjar byggas vid nyår
Det första spadtaget för en utbyggd tvärbana till Kista kommer förhoppningsvis att tas före nyår.
– Vi ser framför oss att byggstart blir runt årsskiftet, säger Kristoffer Tamsons (M), landstingsråd.
Kul att de sätter igång snart! Hur gick det med brobygget invid bromma blocks?
Mitti: Tvärbana till Kista börjar byggas vid nyår
Det första spadtaget för en utbyggd tvärbana till Kista kommer förhoppningsvis att tas före nyår.
– Vi ser framför oss att byggstart blir runt årsskiftet, säger Kristoffer Tamsons (M), landstingsråd.
Kul att de sätter igång snart! Hur gick det med brobygget invid bromma blocks?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Kristofer Tamsons, spårvägsbyggnadslandstingsråd!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3072
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Tvärbanan Kistagrenen
TKO skrev:Kristofer Tamsons, spårvägsbyggnadslandstingsråd!
/TKO
Visst är det tråkigt att man inte kan se andra partier ha samma ambition...ex (S) men de kan ju få besluta om andra sträckningar...finns ju ett par att välja bland.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Tvärbanan Kistagrenen
I den här tråden har det dryftats en del om en eventuell gren till Brommaplan. Jag har också tänkt tanken, men det känns likväl som att Brommaplan ligger för nära Alvik för att få en bra spridning. Fler skulle nog tjäna på en tvärförbindelse från Vällingby. Jag vill inte utesluta en framtida spårväg till Brommaplan och ett eventuellt centrum i Ekerö, men ibland måste man prioritera. Fortsätter dagens tillväxt behöver man dock inte vänta alltför länge!
Men nog om Brommaplan. I RUFS 2010 beskrivs en förlängning av Kistagrenen till Roslags Näsby. Där föreslås en sträckning via Häggvik, men det är nog överspelat utan en regionaltågsstation. Frågan är om det går att bygga en bro över Edsviken utan att mötas av alltför hårt motstånd. Detta skulle dock vara en viktig länk i ett flerkärnigt Stockholm. Jag tillhör nämligen den skaran som anser att tvärförbindelser kan avlasta de radiella huvudstråken. Eftersom tvärförbindelser inte behöver gå på natten så behöver de inte heller vara tunnelbanor! Tillsammans med en förlängning av Solnagrenen till Universitetet och gula linjen till Danderyds sjukhus (någon av dessa via Bergshamra) borde inget övrigt att önska lämnas i denna del av staden! Låter det som en möjlig plan?
Men nog om Brommaplan. I RUFS 2010 beskrivs en förlängning av Kistagrenen till Roslags Näsby. Där föreslås en sträckning via Häggvik, men det är nog överspelat utan en regionaltågsstation. Frågan är om det går att bygga en bro över Edsviken utan att mötas av alltför hårt motstånd. Detta skulle dock vara en viktig länk i ett flerkärnigt Stockholm. Jag tillhör nämligen den skaran som anser att tvärförbindelser kan avlasta de radiella huvudstråken. Eftersom tvärförbindelser inte behöver gå på natten så behöver de inte heller vara tunnelbanor! Tillsammans med en förlängning av Solnagrenen till Universitetet och gula linjen till Danderyds sjukhus (någon av dessa via Bergshamra) borde inget övrigt att önska lämnas i denna del av staden! Låter det som en möjlig plan?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Ännu en newsflash, från SVT denna gang: Tvärbana till Kista – ett steg närmare
Stockholms stad återtar mark vid Bromma flygplats till en kostnad av 30 miljoner kronor för att byggplanerna ska kunna förverkligas.
Stockholms stad återtar mark vid Bromma flygplats till en kostnad av 30 miljoner kronor för att byggplanerna ska kunna förverkligas.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Ännu ett bevis på att det rödgröna styret i Stadshuset gör vad de kan för att få fart på spårvägsutbyggnaderna!ADDE skrev:Ännu en newsflash, från SVT denna gang: Tvärbana till Kista – ett steg närmare
Stockholms stad återtar mark vid Bromma flygplats till en kostnad av 30 miljoner kronor för att byggplanerna ska kunna förverkligas.
Om nu inte bara landstinget vore så saktfärdiga...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Gällande utbyggnaden till Helenelund kan man inte precis anklaga styret i landstinget att driva på för att få projektet färdigställt inom rimlig tid, ska bli intressant och se om det kommer finnas någon spårväg i Sollentuna när aktuellt område i Helenelund är färdigbyggt.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Ja för landstinget har ju budgeterat för projektet under alla dessa år?Inge skrev:Eller så kan man lite mer realistiskt konstatera att det röd-gröna "styret" försinkat projektet i tre år, medan man suttit och tjurat över att man inte får lägga ner Bromma flygplats...TKO skrev:Ännu ett bevis på att det rödgröna styret i Stadshuset gör vad de kan för att få fart på spårvägsutbyggnaderna!ADDE skrev:Ännu en newsflash, från SVT denna gang: Tvärbana till Kista – ett steg närmare
Stockholms stad återtar mark vid Bromma flygplats till en kostnad av 30 miljoner kronor för att byggplanerna ska kunna förverkligas.
Om nu inte bara landstinget vore så saktfärdiga...
/TKO
Kom igen - försök vara lite objektiv för en gångs skull...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3072
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Jaa detta är ytterligare ett steg i rätt riktning.... Och Brommaplan.... varför inte...som ett första steg att dra vidare mot Ekerö och sen via nya tunneln och ansluta till spårväg syd. Snacka om tidsbesparande förbindelse..... eller? 

Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Jag kan väl för en gångs skull tycka att det är en vettig tvärförbindelse!Stefan Widén skrev:Jaa detta är ytterligare ett steg i rätt riktning.... Och Brommaplan.... varför inte...som ett första steg att dra vidare mot Ekerö och sen via nya tunneln och ansluta till spårväg syd. Snacka om tidsbesparande förbindelse..... eller?
(Vi har ju nu sett att snacket om snabba bussar /BRT/ på Västerleden bara var just snack. Det var bara ett oblygt försök att få det hela som att även kollektivtrafiken skulle tjäna på dessa 30 miljarder som nu kastas i sjön. Bilistsverige jublar naturligtvis, nu blir det ju ännu mer plats för brum-brum tut-tut!)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Jaja... vi får väl se. Det kommer säkert att gå nån buss i timmen där. Men någon "Stockholmsbåge" (eller vad det nu skulle heta) lär det inte bli.Inge skrev:Nja, man bygger faktiskt särskilda ramper upp till Skärholmen, enbart för busstrafik. De lär nog utnyttjas. Sedan är det förstås upp till Dronjac om han vill ordna en vettig fortsättning till någonstans i Huddinge.
Det handlar om att bygga den "personbilsrätta staden" - vilket verkar väldigt modernt!
Brum-brum Tut-tut
från
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Synd att bågen inte planerades i en tänkt österled. Då hade man kunnat kalla den ostbågen!TKO skrev:Jaja... vi får väl se. Det kommer säkert att gå nån buss i timmen där. Men någon "Stockholmsbåge" (eller vad det nu skulle heta) lär det inte bli.


Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Jag är lite nyfiken på hur hållplatsernas placering är tänkta vid flugplatsen. "Bromma Blocks" (ännu ett hopplöst fall av företagsnamn som hållplatsnamn) är väl tänkt att ligga på den nu byggda viadukten, men var skall hållplatsen "Bromma Flygplats" ligga någonstans? Är det tänkt att den skall ligga precis norr om flygplatsentrén? I så fall blir det ju en väldigt bra anslutning till Tvärbanan och säkerligen kommer många att åka till och från flygplatsen just tack vare att Tvärbanan går så pass långt, både nordost och söderut.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det finns ett detaljplaneförslag som visar det tänkta hållplatsläget - mellan terminalbyggnaden och Ulvsundavägen.Odd skrev:Jag är lite nyfiken på hur hållplatsernas placering är tänkta vid flugplatsen. "Bromma Blocks" (ännu ett hopplöst fall av företagsnamn som hållplatsnamn) är väl tänkt att ligga på den nu byggda viadukten, men var skall hållplatsen "Bromma Flygplats" ligga någonstans? Är det tänkt att den skall ligga precis norr om flygplatsentrén? I så fall blir det ju en väldigt bra anslutning till Tvärbanan och säkerligen kommer många att åka till och från flygplatsen just tack vare att Tvärbanan går så pass långt, både nordost och söderut.
upplyser
Thomas K Ohlsson
(PS: Jodå - staden körde på med detaljplanearbetet trots att landstinget stoppade Kistagrenen. Förmodligen räknade man med att Tamsons skulle tvingas ta sitt förnuft till fånga! /DS)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!