Ungefär likadant, men det är ju inte så att man kopplar ur hela systemet, utan det man gör är normalt sett att upphäva övervakningen av just den signalen. Efter passagen, eller i vissa fall efter ett visst antal meter eller en viss tid, återgår systemet i de flesta fall i normal övervakning.TKO skrev:Men ur mitt amatörperspektiv undrar jag om det inte är lite för lätt för föraren att koppla ur "tågstoppet" (TPWS), det verkar bara vara att trycka på en knapp så kan du köra förbi stoppsignalen. (nu kan ju handhavandet ha förenklats i filmen). Hur fungerar det i Tyskland resp. Sverige?
Den "tunga" grejen är liksom inte att trycka på själva knappen, utan att fatta beslutet att göra det och sedan starta. Oavsett hur mycket man krånglar till själva knapptryckningen, så är den lätt gjord när föraren väl bestämt sig för att utföra den. Det väsentliga i sammanhanget är den psykologiska spärren mot att göra det. (Motsvarande kan kanske sägas om tågklarerarens manöver av reservsignalen i det tyska systemet.)