Tåglängd i Gbg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Magnus Homann

Tåglängd i Gbg

Inlägg av Magnus Homann »

Nya vagnarna tycks vara 30m, är hållplatserna och trafiksystemet i övrigt - särskilt på nya sträckor - gjort för att man skall kunna köra längre än 30 meters spårvägståg?

Homann
Användarens profilbild
trafikbefäl

Re: Tåglängd i Gbg

Inlägg av trafikbefäl »

Magnus Homann skrev:Nya vagnarna tycks vara 30m, är hållplatserna och trafiksystemet i övrigt - särskilt på nya sträckor - gjort för att man skall kunna köra längre än 30 meters spårvägståg?

Homann
Visst finns det hållplatser där man fortfarande kan stanna med 45-meters dvs 3 pedalvagnar men många nyare hållplatser klarar bara 30 meter (1 M31:a eller 2 pedaler). När pedalerna såsmåningom försvinner, kommer vi bara att ha 30-metersvagnar (M31 och M32).
Homer Simpson

När kommer M32?

Inlägg av Homer Simpson »

Är det någon som vet när den första M32 kommer till Göteborg. Nu hinner man inte testa dem för vinterklimat som det var tänkt.
Användarens profilbild
JAgr

Re: När kommer M32?

Inlägg av JAgr »

Homer Simpson skrev:Är det någon som vet när den första M32 kommer till Göteborg. Nu hinner man inte testa dem för vinterklimat som det var tänkt.
1. Nej inte ännu, det återstår några detaljer att lösa innan leverans.
2. Vintrarna har väl inte tagit slut? Det borde åtminstone komma en till.

/JAgr
blåvitt

Inlägg av blåvitt »

JAgr skrev:
Homer Simpson skrev:Är det någon som vet när den första M32 kommer till Göteborg. Nu hinner man inte testa dem för vinterklimat som det var tänkt.
1. Nej inte ännu, det återstår några detaljer att lösa innan leverans.

/JAgr
Kontraktet tecknades med Ansaldobreda den 16/6 2001 och sade ett de första vagnarna skulle levereras skulle levereras under sommaren 2003. Leveransen är föjaktligen nära ett år försenad.

Kommer Göteborgs Spårvägar kräva någon ersättning av Italienarna, som praxis är vid leveransförseningar? Ekonomisk eller ytterligare ett par vagnar?
För övrigt anser jag att norra Bohusbanan ska upprustas.
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

blåvitt skrev:Kommer Göteborgs Spårvägar kräva någon ersättning av Italienarna, som praxis är vid leveransförseningar? Ekonomisk eller ytterligare ett par vagnar?
Nej Göteborgs Spårvägar (GS) kommer inte att begära någon ersättning. GS har nämligen inte beställt vagnarna det är Göteborgs Stad som är beställare. Det är Göteborgs Stad som förhandlar och diskuterar eventuella ersättningar.
Vagnarna skulle ursprungligen, som du påpekar, levererats i april 2003, men kontraktet omförhandlades till leverans i december 2003.

/JAgr
Joppe

Inlägg av Joppe »

Så när får vi se första M32:an i trafik? 2009? :roll:
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Joppe skrev:Så när får vi se första M32:an i trafik? 2009? :roll:
Vi får väl hoppas senast till vintern, första testvagnen är ju inte här än :-(

Förövrigt byggs alla nya hpl och vid ombyggnad av gamla till 32 eller 65 meters längd så att man får in en eller två M31/M32 och ett eller två tvåvagnståg pedaler.

Hpl Scandinavium är en sådan typisk hpl där man får in två vagnsätt utan att stå i banvallen med bakersta dörren/dörrarna
Anders Forsberg

Inlägg av Anders Forsberg »

Hej !

Det är på ett sätt synd att man kortat av många hållplatser så länge som det fortfarande går att köra trevagnarståg. Vad menar jag ! undrar någon ? - Jo om så där ett par veckor har värmen kommit här i Göteborg och det blir då lördag (kanske även söndag) vart ska "alla" då jo till Saltholmen, Havet och Skärgården. Vad praktiskt att då kunnat utöka utbudet på linje 11 med en tredje vagn, vilket inte tillåtes. Förr satte vi alltid ut vagn 3 på dåvarande linje 4 i början av maj när "badåkningen" startde. I dag får alla tränga sig ombord - förra året kom jag till Saltholmen där det fanns "eftersläntare" som inte frivilligt trängt sig ombord på två eller tre turer.

Så nog tycker jag man haft för brått att korta hållplatser.

Anders F
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Anders Forsberg skrev:Hej !

Det är på ett sätt synd att man kortat av många hållplatser så länge som det fortfarande går att köra trevagnarståg. Vad menar jag ! undrar någon ? - Jo om så där ett par veckor har värmen kommit här i Göteborg och det blir då lördag (kanske även söndag) vart ska "alla" då jo till Saltholmen, Havet och Skärgården. Vad praktiskt att då kunnat utöka utbudet på linje 11 med en tredje vagn, vilket inte tillåtes. Förr satte vi alltid ut vagn 3 på dåvarande linje 4 i början av maj när "badåkningen" startde. I dag får alla tränga sig ombord - förra året kom jag till Saltholmen där det fanns "eftersläntare" som inte frivilligt trängt sig ombord på två eller tre turer.

Så nog tycker jag man haft för brått att korta hållplatser.
Även denna sommar förlängs väl nian till Saltholmen? För övrigt förstår jag inte riktigt ditt resonemang. Inom några år kommer det inte gå att sätta ut några 45-meterståg hur gärna du än vill och varför då inte anpassa trafiken för den situationen redan nu. Bra att man börjat korta av hållplatserna vid ombyggnader. Sparar kanske inte miljoner, men alla slantar är välkomna i kommunkassan.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Blev lite nostaligisk med 3-vagnståg-snacket.
Ett hederligt tåg med 3 M29 som knappt orkar upp för Sannabacken full med folk så svetten droppar från vagnens innertak.

Tider det.
Anders Forsberg

Hej å hopp !

Till sommaren ja - går nian till Saltholmen men lördagar och söndagar i slutet och början av vintertidtabellen går ingen nia till Saltholmen. Då ystra "göteborgare" försöker ta sig till Saltholmen.

Att sätta ut fler vagnar finns inga förare till. Visserligen kanske man kan ta av de pengar som Mr Burns har tjänat in på att korta hållplatserna. Man kan säga rent ut att det är en försämring av utbudet till Saltholmen - eftersom turtätheten är offörändrad sedan linje 4 försvann från Saltholmen. Skulle man anpassa trafiken så är det med fler vagnar som kostar personal - så länge det finns möjlighet att köra trevagnarståg så borde det ha gått på sådana sträckor där det kan finnas behov. Sedan håller jag med om att på sträckor som inom Annedal etc så kan man göra förkortningarna redan nu, där behövs sällan trevagnarståg.

Som sagt försök att förklara varför vi inte har en vagn till i ett tvåvagnarståg för ett 50-tal rätt ilskna resenärer som vill ut till Saltholmen, som dessutom frivilligt lät bli att "kön" sig ombord på den föregående elvan.

Jo Du bäste Grovsnus det var tider trötta trevagnarståg M29:or i sådär 15 km/h uppför Sannabacken.

Nostalgi eller inte i bland behövs fler vagnar.

Anders Forsberg
"mer trevagnars tåg åt folket" - hm snart 1 maj en slogan........
Homer Simpson

Håller med Anders Forsberg

Inlägg av Homer Simpson »

Visst hade man bråttom att korta hållplatserna. Man kunde haft 3-vagnars tåg på linje 11 under badsäsongen.
Dessutom verkar många tro att när M32 kommer så¨kan man skrota alla pedalvagnar. Det kan ta många år innan M32 fungerar perfekt, vilket betyder att man inte ska ha för bråttom att skrota våra kära pedaler. Hoppas man tänker så inom GS så att inte Göteborg står spårvagnslöst på några linjer i framtiden.
Anders Forsberg

Det blev fel

Det blev fel "kön" skall var "knö"

Anders
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Och varför skulle Saltholmen vara så mkt mera prioriterat än något annat istan??

Minns med varmt hjärta trevagnstågen oavsett linje, kul var det när allt fungerade, fast noll koll på tredjevagnen.

Kommer föresten att bli "kul" när snön faller i Göteborg o man får ställa in trafiken för att an inte kommer fram med M31/M32 o det inte finns pedaler längre :-) DET är ett större problem än "badjävlarna" som MÅSTE ut till "snobbområdet"
Mr. Burns

Re: Håller med Anders Forsberg

Inlägg av Mr. Burns »

Homer Simpson skrev:Dessutom verkar många tro att när M32 kommer så¨kan man skrota alla pedalvagnar.
Tror i alla fall inte jag. Att de nu beställda M32orna inte räcker till att ersätta mer än knappt alla M28 tror jag är uppenbart för alla. Däremot är det faktiskt så att kommunen (tror det är rätt instans att nämna) inte har särskilt många år på sig innan trafiken ska vara helt anpassad för rullstolsburna. 2010 är det om jag kommer ihåg rätt från tidigare diskussioner. Således borde det bara vara några år kvar för pedalvagnarna. Nåja, sex år kanske är i mesta laget för några, men allt är ju relativt. :)
GN

Inlägg av GN »

Mr. Burns skrev:
Homer Simpson skrev:Dessutom verkar många tro att när M32 kommer så¨kan man skrota alla pedalvagnar.
Tror i alla fall inte jag. Att de nu beställda M32orna inte räcker till att ersätta mer än knappt alla M28 tror jag är uppenbart för alla. Däremot är det faktiskt så att kommunen (tror det är rätt instans att nämna) inte har särskilt många år på sig innan trafiken ska vara helt anpassad för rullstolsburna. 2010 är det om jag kommer ihåg rätt från tidigare diskussioner. Således borde det bara vara några år kvar för pedalvagnarna. Nåja, sex år kanske är i mesta laget för några, men allt är ju relativt. :)
Så kan det väl ändå inte vara. Då skulle man ju behöva skrota varenda X10 såväl vanliga som X10p. Roslagsbanediskussionen tycks i så fall onödig. :lol:

Övergångstiden för rälsfordon måste vara längre eller ge utrymme för undantag.

vänligen

/GN
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

GN skrev:
Mr. Burns skrev:
Så kan det väl ändå inte vara. Då skulle man ju behöva skrota varenda X10 såväl vanliga som X10p. Roslagsbanediskussionen tycks i så fall onödig. :lol:

Övergångstiden för rälsfordon måste vara längre eller ge utrymme för undantag.

vänligen

/GN
De här reglerna om att kollektivtrafiken skall vara tillgänglig för alla, även rörelsehindrade, har funnits i snart 25 år så de har haft den övergångstid som de behöver.
GN

Inlägg av GN »

MartinW skrev: De här reglerna om att kollektivtrafiken skall vara tillgänglig för alla, även rörelsehindrade, har funnits i snart 25 år så de har haft den övergångstid som de behöver.
Jo, men snart 25 år hjälper ju inte. Det är ju den ålder som X10:ans konstruktion har, X10p måhända något nyare, men inte så ny att det fanns låggolvvagnar och liknande att tillgå. Likfullt har dessa vagna 20-30 år kvar av sin livstid. Det kan ju inte vara rimligt att rälsfordon som har en livstidscykel från konstruktion till utskrotning på cirka 50 år skall klara sig på samma övergångstid som bussar.

Det borde gå att få undantag för de spårfordon som är konstruerade fram till låt säga mitten av 80-talet så att de kan användas åtminstonne 40-år. Annars blir det en väldig kapitalförstörelse.

vänligen

/GN
GN

Inlägg av GN »

GN skrev:
MartinW skrev: De här reglerna om att kollektivtrafiken skall vara tillgänglig för alla, även rörelsehindrade, har funnits i snart 25 år så de har haft den övergångstid som de behöver.
Jo, men snart 25 år hjälper ju inte. Det är ju den ålder som X10:ans konstruktion har, X10p måhända något nyare, men inte så ny att det fanns låggolvvagnar och liknande att tillgå. Likfullt har dessa vagna 20-30 år kvar av sin livstid. Det kan ju inte vara rimligt att rälsfordon som har en livstidscykel från konstruktion till utskrotning på cirka 50 år skall klara sig på samma övergångstid som bussar.

Det borde gå att få undantag för de spårfordon som är konstruerade fram till låt säga mitten av 80-talet så att de kan användas åtminstonne 40-år. Annars blir det en väldig kapitalförstörelse.

vänligen

/GN
Vid närmare eftertanke så går det nog att höja plattformarna på roslagsbanan, men de vanliga pendeltågen X10-X14 och för den delen SJs personvagnar blir det ju svårare med.

/GN
Skriv svar