Tåglängd i Gbg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tåglängd i Gbg
Nya vagnarna tycks vara 30m, är hållplatserna och trafiksystemet i övrigt - särskilt på nya sträckor - gjort för att man skall kunna köra längre än 30 meters spårvägståg?
Homann
Homann
- trafikbefäl
- Inlägg: 250
- Blev medlem: söndag 16 februari 2003 4:58
Re: Tåglängd i Gbg
Visst finns det hållplatser där man fortfarande kan stanna med 45-meters dvs 3 pedalvagnar men många nyare hållplatser klarar bara 30 meter (1 M31:a eller 2 pedaler). När pedalerna såsmåningom försvinner, kommer vi bara att ha 30-metersvagnar (M31 och M32).Magnus Homann skrev:Nya vagnarna tycks vara 30m, är hållplatserna och trafiksystemet i övrigt - särskilt på nya sträckor - gjort för att man skall kunna köra längre än 30 meters spårvägståg?
Homann
När kommer M32?
Är det någon som vet när den första M32 kommer till Göteborg. Nu hinner man inte testa dem för vinterklimat som det var tänkt.
Re: När kommer M32?
1. Nej inte ännu, det återstår några detaljer att lösa innan leverans.Homer Simpson skrev:Är det någon som vet när den första M32 kommer till Göteborg. Nu hinner man inte testa dem för vinterklimat som det var tänkt.
2. Vintrarna har väl inte tagit slut? Det borde åtminstone komma en till.
/JAgr
Re: När kommer M32?
Kontraktet tecknades med Ansaldobreda den 16/6 2001 och sade ett de första vagnarna skulle levereras skulle levereras under sommaren 2003. Leveransen är föjaktligen nära ett år försenad.JAgr skrev:1. Nej inte ännu, det återstår några detaljer att lösa innan leverans.Homer Simpson skrev:Är det någon som vet när den första M32 kommer till Göteborg. Nu hinner man inte testa dem för vinterklimat som det var tänkt.
/JAgr
Kommer Göteborgs Spårvägar kräva någon ersättning av Italienarna, som praxis är vid leveransförseningar? Ekonomisk eller ytterligare ett par vagnar?
För övrigt anser jag att norra Bohusbanan ska upprustas.
Re: När kommer M32?
Nej Göteborgs Spårvägar (GS) kommer inte att begära någon ersättning. GS har nämligen inte beställt vagnarna det är Göteborgs Stad som är beställare. Det är Göteborgs Stad som förhandlar och diskuterar eventuella ersättningar.blåvitt skrev:Kommer Göteborgs Spårvägar kräva någon ersättning av Italienarna, som praxis är vid leveransförseningar? Ekonomisk eller ytterligare ett par vagnar?
Vagnarna skulle ursprungligen, som du påpekar, levererats i april 2003, men kontraktet omförhandlades till leverans i december 2003.
/JAgr
Vi får väl hoppas senast till vintern, första testvagnen är ju inte här änJoppe skrev:Så när får vi se första M32:an i trafik? 2009?

Förövrigt byggs alla nya hpl och vid ombyggnad av gamla till 32 eller 65 meters längd så att man får in en eller två M31/M32 och ett eller två tvåvagnståg pedaler.
Hpl Scandinavium är en sådan typisk hpl där man får in två vagnsätt utan att stå i banvallen med bakersta dörren/dörrarna
Hej !
Det är på ett sätt synd att man kortat av många hållplatser så länge som det fortfarande går att köra trevagnarståg. Vad menar jag ! undrar någon ? - Jo om så där ett par veckor har värmen kommit här i Göteborg och det blir då lördag (kanske även söndag) vart ska "alla" då jo till Saltholmen, Havet och Skärgården. Vad praktiskt att då kunnat utöka utbudet på linje 11 med en tredje vagn, vilket inte tillåtes. Förr satte vi alltid ut vagn 3 på dåvarande linje 4 i början av maj när "badåkningen" startde. I dag får alla tränga sig ombord - förra året kom jag till Saltholmen där det fanns "eftersläntare" som inte frivilligt trängt sig ombord på två eller tre turer.
Så nog tycker jag man haft för brått att korta hållplatser.
Anders F
Det är på ett sätt synd att man kortat av många hållplatser så länge som det fortfarande går att köra trevagnarståg. Vad menar jag ! undrar någon ? - Jo om så där ett par veckor har värmen kommit här i Göteborg och det blir då lördag (kanske även söndag) vart ska "alla" då jo till Saltholmen, Havet och Skärgården. Vad praktiskt att då kunnat utöka utbudet på linje 11 med en tredje vagn, vilket inte tillåtes. Förr satte vi alltid ut vagn 3 på dåvarande linje 4 i början av maj när "badåkningen" startde. I dag får alla tränga sig ombord - förra året kom jag till Saltholmen där det fanns "eftersläntare" som inte frivilligt trängt sig ombord på två eller tre turer.
Så nog tycker jag man haft för brått att korta hållplatser.
Anders F
Även denna sommar förlängs väl nian till Saltholmen? För övrigt förstår jag inte riktigt ditt resonemang. Inom några år kommer det inte gå att sätta ut några 45-meterståg hur gärna du än vill och varför då inte anpassa trafiken för den situationen redan nu. Bra att man börjat korta av hållplatserna vid ombyggnader. Sparar kanske inte miljoner, men alla slantar är välkomna i kommunkassan.Anders Forsberg skrev:Hej !
Det är på ett sätt synd att man kortat av många hållplatser så länge som det fortfarande går att köra trevagnarståg. Vad menar jag ! undrar någon ? - Jo om så där ett par veckor har värmen kommit här i Göteborg och det blir då lördag (kanske även söndag) vart ska "alla" då jo till Saltholmen, Havet och Skärgården. Vad praktiskt att då kunnat utöka utbudet på linje 11 med en tredje vagn, vilket inte tillåtes. Förr satte vi alltid ut vagn 3 på dåvarande linje 4 i början av maj när "badåkningen" startde. I dag får alla tränga sig ombord - förra året kom jag till Saltholmen där det fanns "eftersläntare" som inte frivilligt trängt sig ombord på två eller tre turer.
Så nog tycker jag man haft för brått att korta hållplatser.
Hej å hopp !
Till sommaren ja - går nian till Saltholmen men lördagar och söndagar i slutet och början av vintertidtabellen går ingen nia till Saltholmen. Då ystra "göteborgare" försöker ta sig till Saltholmen.
Att sätta ut fler vagnar finns inga förare till. Visserligen kanske man kan ta av de pengar som Mr Burns har tjänat in på att korta hållplatserna. Man kan säga rent ut att det är en försämring av utbudet till Saltholmen - eftersom turtätheten är offörändrad sedan linje 4 försvann från Saltholmen. Skulle man anpassa trafiken så är det med fler vagnar som kostar personal - så länge det finns möjlighet att köra trevagnarståg så borde det ha gått på sådana sträckor där det kan finnas behov. Sedan håller jag med om att på sträckor som inom Annedal etc så kan man göra förkortningarna redan nu, där behövs sällan trevagnarståg.
Som sagt försök att förklara varför vi inte har en vagn till i ett tvåvagnarståg för ett 50-tal rätt ilskna resenärer som vill ut till Saltholmen, som dessutom frivilligt lät bli att "kön" sig ombord på den föregående elvan.
Jo Du bäste Grovsnus det var tider trötta trevagnarståg M29:or i sådär 15 km/h uppför Sannabacken.
Nostalgi eller inte i bland behövs fler vagnar.
Anders Forsberg
"mer trevagnars tåg åt folket" - hm snart 1 maj en slogan........
Till sommaren ja - går nian till Saltholmen men lördagar och söndagar i slutet och början av vintertidtabellen går ingen nia till Saltholmen. Då ystra "göteborgare" försöker ta sig till Saltholmen.
Att sätta ut fler vagnar finns inga förare till. Visserligen kanske man kan ta av de pengar som Mr Burns har tjänat in på att korta hållplatserna. Man kan säga rent ut att det är en försämring av utbudet till Saltholmen - eftersom turtätheten är offörändrad sedan linje 4 försvann från Saltholmen. Skulle man anpassa trafiken så är det med fler vagnar som kostar personal - så länge det finns möjlighet att köra trevagnarståg så borde det ha gått på sådana sträckor där det kan finnas behov. Sedan håller jag med om att på sträckor som inom Annedal etc så kan man göra förkortningarna redan nu, där behövs sällan trevagnarståg.
Som sagt försök att förklara varför vi inte har en vagn till i ett tvåvagnarståg för ett 50-tal rätt ilskna resenärer som vill ut till Saltholmen, som dessutom frivilligt lät bli att "kön" sig ombord på den föregående elvan.
Jo Du bäste Grovsnus det var tider trötta trevagnarståg M29:or i sådär 15 km/h uppför Sannabacken.
Nostalgi eller inte i bland behövs fler vagnar.
Anders Forsberg
"mer trevagnars tåg åt folket" - hm snart 1 maj en slogan........
Håller med Anders Forsberg
Visst hade man bråttom att korta hållplatserna. Man kunde haft 3-vagnars tåg på linje 11 under badsäsongen.
Dessutom verkar många tro att när M32 kommer så¨kan man skrota alla pedalvagnar. Det kan ta många år innan M32 fungerar perfekt, vilket betyder att man inte ska ha för bråttom att skrota våra kära pedaler. Hoppas man tänker så inom GS så att inte Göteborg står spårvagnslöst på några linjer i framtiden.
Dessutom verkar många tro att när M32 kommer så¨kan man skrota alla pedalvagnar. Det kan ta många år innan M32 fungerar perfekt, vilket betyder att man inte ska ha för bråttom att skrota våra kära pedaler. Hoppas man tänker så inom GS så att inte Göteborg står spårvagnslöst på några linjer i framtiden.
Och varför skulle Saltholmen vara så mkt mera prioriterat än något annat istan??
Minns med varmt hjärta trevagnstågen oavsett linje, kul var det när allt fungerade, fast noll koll på tredjevagnen.
Kommer föresten att bli "kul" när snön faller i Göteborg o man får ställa in trafiken för att an inte kommer fram med M31/M32 o det inte finns pedaler längre
DET är ett större problem än "badjävlarna" som MÅSTE ut till "snobbområdet"
Minns med varmt hjärta trevagnstågen oavsett linje, kul var det när allt fungerade, fast noll koll på tredjevagnen.
Kommer föresten att bli "kul" när snön faller i Göteborg o man får ställa in trafiken för att an inte kommer fram med M31/M32 o det inte finns pedaler längre

Re: Håller med Anders Forsberg
Tror i alla fall inte jag. Att de nu beställda M32orna inte räcker till att ersätta mer än knappt alla M28 tror jag är uppenbart för alla. Däremot är det faktiskt så att kommunen (tror det är rätt instans att nämna) inte har särskilt många år på sig innan trafiken ska vara helt anpassad för rullstolsburna. 2010 är det om jag kommer ihåg rätt från tidigare diskussioner. Således borde det bara vara några år kvar för pedalvagnarna. Nåja, sex år kanske är i mesta laget för några, men allt är ju relativt.Homer Simpson skrev:Dessutom verkar många tro att när M32 kommer så¨kan man skrota alla pedalvagnar.

Så kan det väl ändå inte vara. Då skulle man ju behöva skrota varenda X10 såväl vanliga som X10p. Roslagsbanediskussionen tycks i så fall onödig.Mr. Burns skrev:Tror i alla fall inte jag. Att de nu beställda M32orna inte räcker till att ersätta mer än knappt alla M28 tror jag är uppenbart för alla. Däremot är det faktiskt så att kommunen (tror det är rätt instans att nämna) inte har särskilt många år på sig innan trafiken ska vara helt anpassad för rullstolsburna. 2010 är det om jag kommer ihåg rätt från tidigare diskussioner. Således borde det bara vara några år kvar för pedalvagnarna. Nåja, sex år kanske är i mesta laget för några, men allt är ju relativt.Homer Simpson skrev:Dessutom verkar många tro att när M32 kommer så¨kan man skrota alla pedalvagnar.

Övergångstiden för rälsfordon måste vara längre eller ge utrymme för undantag.
vänligen
/GN
De här reglerna om att kollektivtrafiken skall vara tillgänglig för alla, även rörelsehindrade, har funnits i snart 25 år så de har haft den övergångstid som de behöver.GN skrev:Så kan det väl ändå inte vara. Då skulle man ju behöva skrota varenda X10 såväl vanliga som X10p. Roslagsbanediskussionen tycks i så fall onödig.Mr. Burns skrev:Tror i alla fall inte jag. Att de nu beställda M32orna inte räcker till att ersätta mer än knappt alla M28 tror jag är uppenbart för alla. Däremot är det faktiskt så att kommunen (tror det är rätt instans att nämna) inte har särskilt många år på sig innan trafiken ska vara helt anpassad för rullstolsburna. 2010 är det om jag kommer ihåg rätt från tidigare diskussioner. Således borde det bara vara några år kvar för pedalvagnarna. Nåja, sex år kanske är i mesta laget för några, men allt är ju relativt.Homer Simpson skrev:Dessutom verkar många tro att när M32 kommer så¨kan man skrota alla pedalvagnar.
Övergångstiden för rälsfordon måste vara längre eller ge utrymme för undantag.
vänligen
/GN
Jo, men snart 25 år hjälper ju inte. Det är ju den ålder som X10:ans konstruktion har, X10p måhända något nyare, men inte så ny att det fanns låggolvvagnar och liknande att tillgå. Likfullt har dessa vagna 20-30 år kvar av sin livstid. Det kan ju inte vara rimligt att rälsfordon som har en livstidscykel från konstruktion till utskrotning på cirka 50 år skall klara sig på samma övergångstid som bussar.MartinW skrev: De här reglerna om att kollektivtrafiken skall vara tillgänglig för alla, även rörelsehindrade, har funnits i snart 25 år så de har haft den övergångstid som de behöver.
Det borde gå att få undantag för de spårfordon som är konstruerade fram till låt säga mitten av 80-talet så att de kan användas åtminstonne 40-år. Annars blir det en väldig kapitalförstörelse.
vänligen
/GN
Vid närmare eftertanke så går det nog att höja plattformarna på roslagsbanan, men de vanliga pendeltågen X10-X14 och för den delen SJs personvagnar blir det ju svårare med.GN skrev:Jo, men snart 25 år hjälper ju inte. Det är ju den ålder som X10:ans konstruktion har, X10p måhända något nyare, men inte så ny att det fanns låggolvvagnar och liknande att tillgå. Likfullt har dessa vagna 20-30 år kvar av sin livstid. Det kan ju inte vara rimligt att rälsfordon som har en livstidscykel från konstruktion till utskrotning på cirka 50 år skall klara sig på samma övergångstid som bussar.MartinW skrev: De här reglerna om att kollektivtrafiken skall vara tillgänglig för alla, även rörelsehindrade, har funnits i snart 25 år så de har haft den övergångstid som de behöver.
Det borde gå att få undantag för de spårfordon som är konstruerade fram till låt säga mitten av 80-talet så att de kan användas åtminstonne 40-år. Annars blir det en väldig kapitalförstörelse.
vänligen
/GN
/GN