De flesta verkar älska att politiker petat i dessa detaljer.BSB101 skrev:Att politiker ska lägga sig i när folk tar sin semester ser jag som en dåligt förslag. Detta är en typ av fråga som politiker inte ska detaljstyra. Men visa verkar ha en förkärlek att in i minsta detalj styra människors val genom politiska beslut.
Notisum: Semesterlag (1977:480)
"12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni–augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439)."
Notera alltså att det måste åberopas "särskilda skäl" för att kunna förlägga semestern på vintern. Exakt vad som godtas som "särskilda skäl" känner jag inte till. Det är det principiella som är intressant, nämligen just att politiker beslutat att vi i normalfallet ska ha semester på sommaren.
Vad gäller lämplig tidpunkt för semester så torde det på många sätt vara rätt utmärkt att åka söderöver nån vecka mitt i eländigaste vintern. Jag är fullt medveten om att många inte har råd med detta, och min åsikt där är att lösningen på både det och mycket annat är att jämna ut orättvisor.