Caen, som är en av de städer i Frankrike som satsade på gummihjulsspårvagnar med central styrskena (TVR), har beslutat att byta ut systemet till konventionell spårväg. Bytet skall vara klart till 2018. Caen har ett Y-format linjenät och det är ju ingen hemlighet att det är de höga underhållskostnaderna som knäckt det gummihjulsbaserade systemet.
Något att tänka på för alla de som sitter och planerar BRT med automatisk styrning?
http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... -rail.html
mvh/spårsnoken
Caen byter till spårväg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Caen byter till spårväg
Lite bilder från Caen och spårbussarna hittar ni här, och jag som åkt med de har stor förståelse för att man byter till spårväg.spårsnoken skrev:Caen, som är en av de städer i Frankrike som satsade på gummihjulsspårvagnar med central styrskena (TVR), har beslutat att byta ut systemet till konventionell spårväg. Bytet skall vara klart till 2018. Caen har ett Y-format linjenät och det är ju ingen hemlighet att det är de höga underhållskostnaderna som knäckt det gummihjulsbaserade systemet.
Något att tänka på för alla de som sitter och planerar BRT med automatisk styrning?
http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... -rail.html
mvh/spårsnoken
:Dlle.
:-)lle
Re: Caen byter till spårväg
Intressant, men när man ser modellen förstår man ju varför man vill konvertera; när man ändå har kontaktledning och styrskena känns inte vinsten som så stor jämfört med spårväg. En styrskena eller dylikt tycker jag också verkar vara relevant om bussarna skall köra i lite högre turtäthet. I stadstrafik känns det nästan lite överdrivet.spårsnoken skrev:Caen, som är en av de städer i Frankrike som satsade på gummihjulsspårvagnar med central styrskena (TVR), har beslutat att byta ut systemet till konventionell spårväg. Bytet skall vara klart till 2018. Caen har ett Y-format linjenät och det är ju ingen hemlighet att det är de höga underhållskostnaderna som knäckt det gummihjulsbaserade systemet.
Något att tänka på för alla de som sitter och planerar BRT med automatisk styrning?
http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... -rail.html
mvh/spårsnoken
Re: Caen byter till spårväg
Och nu har de beställt vagnar från Alstom:
http://www.globalrailnews.com/2016/11/0 ... x05-trams/
"Caen la Mer has ordered 23 Citadis X05 trams from Alstom to replace its current guided bus system."
(Tråd i postvagnen: http://postvagnen.com/forum/index.php?id=1059743)
http://www.globalrailnews.com/2016/11/0 ... x05-trams/
"Caen la Mer has ordered 23 Citadis X05 trams from Alstom to replace its current guided bus system."
(Tråd i postvagnen: http://postvagnen.com/forum/index.php?id=1059743)
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Caen byter till spårväg
Vet inte hur den aktuella modellen är, men den spårguidade extralånga trådbussen de hade i Venedig var det hemskaste jag varit med om i åkkomfort.
Känns som att den kör på en gropig halvt bortspolad grusväg i valfritt östland, och det trots att den körde på ett bra och jämnt betongunderlag.
Och nej, det var inte vagnfel, jag åkte med flera vagnar.
En riktig styggelse!
/or
Känns som att den kör på en gropig halvt bortspolad grusväg i valfritt östland, och det trots att den körde på ett bra och jämnt betongunderlag.
Och nej, det var inte vagnfel, jag åkte med flera vagnar.
En riktig styggelse!
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: Caen byter till spårväg
Jag kan inte annat än att hålla med. Vi upplevde dessa bussar på samma sätt. Läste att även Clermont-Ferrand i Frankrike, där Michelin har sitt huvudkontor, nu ska utreda om att bygga spårväg som ersättning för sin spårbusslinje. Den tyckte jag var något bättre att åka med, men inte bra.stockholm79 skrev:Vet inte hur den aktuella modellen är, men den spårguidade extralånga trådbussen de hade i Venedig var det hemskaste jag varit med om i åkkomfort.
Känns som att den kör på en gropig halvt bortspolad grusväg i valfritt östland, och det trots att den körde på ett bra och jämnt betongunderlag.
Och nej, det var inte vagnfel, jag åkte med flera vagnar.
En riktig styggelse!
/or
:-)lle