Caen byter till spårväg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Caen byter till spårväg

Inlägg av spårsnoken »

Caen, som är en av de städer i Frankrike som satsade på gummihjulsspårvagnar med central styrskena (TVR), har beslutat att byta ut systemet till konventionell spårväg. Bytet skall vara klart till 2018. Caen har ett Y-format linjenät och det är ju ingen hemlighet att det är de höga underhållskostnaderna som knäckt det gummihjulsbaserade systemet.

Något att tänka på för alla de som sitter och planerar BRT med automatisk styrning?

http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... -rail.html

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Caen byter till spårväg

Inlägg av Olle »

spårsnoken skrev:Caen, som är en av de städer i Frankrike som satsade på gummihjulsspårvagnar med central styrskena (TVR), har beslutat att byta ut systemet till konventionell spårväg. Bytet skall vara klart till 2018. Caen har ett Y-format linjenät och det är ju ingen hemlighet att det är de höga underhållskostnaderna som knäckt det gummihjulsbaserade systemet.

Något att tänka på för alla de som sitter och planerar BRT med automatisk styrning?

http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... -rail.html

mvh/spårsnoken
Lite bilder från Caen och spårbussarna hittar ni här, och jag som åkt med de har stor förståelse för att man byter till spårväg.

:Dlle.
:-)lle
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Caen byter till spårväg

Inlägg av spårlasse »

spårsnoken skrev:Caen, som är en av de städer i Frankrike som satsade på gummihjulsspårvagnar med central styrskena (TVR), har beslutat att byta ut systemet till konventionell spårväg. Bytet skall vara klart till 2018. Caen har ett Y-format linjenät och det är ju ingen hemlighet att det är de höga underhållskostnaderna som knäckt det gummihjulsbaserade systemet.

Något att tänka på för alla de som sitter och planerar BRT med automatisk styrning?

http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... -rail.html

mvh/spårsnoken
Intressant, men när man ser modellen förstår man ju varför man vill konvertera; när man ändå har kontaktledning och styrskena känns inte vinsten som så stor jämfört med spårväg. En styrskena eller dylikt tycker jag också verkar vara relevant om bussarna skall köra i lite högre turtäthet. I stadstrafik känns det nästan lite överdrivet.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Caen byter till spårväg

Inlägg av M_M »

Och nu har de beställt vagnar från Alstom:

http://www.globalrailnews.com/2016/11/0 ... x05-trams/
"Caen la Mer has ordered 23 Citadis X05 trams from Alstom to replace its current guided bus system."

(Tråd i postvagnen: http://postvagnen.com/forum/index.php?id=1059743)
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Caen byter till spårväg

Inlägg av stockholm79 »

Vet inte hur den aktuella modellen är, men den spårguidade extralånga trådbussen de hade i Venedig var det hemskaste jag varit med om i åkkomfort.
Känns som att den kör på en gropig halvt bortspolad grusväg i valfritt östland, och det trots att den körde på ett bra och jämnt betongunderlag.
Och nej, det var inte vagnfel, jag åkte med flera vagnar.
En riktig styggelse!

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Caen byter till spårväg

Inlägg av Olle »

stockholm79 skrev:Vet inte hur den aktuella modellen är, men den spårguidade extralånga trådbussen de hade i Venedig var det hemskaste jag varit med om i åkkomfort.
Känns som att den kör på en gropig halvt bortspolad grusväg i valfritt östland, och det trots att den körde på ett bra och jämnt betongunderlag.
Och nej, det var inte vagnfel, jag åkte med flera vagnar.
En riktig styggelse!

/or
Jag kan inte annat än att hålla med. Vi upplevde dessa bussar på samma sätt. Läste att även Clermont-Ferrand i Frankrike, där Michelin har sitt huvudkontor, nu ska utreda om att bygga spårväg som ersättning för sin spårbusslinje. Den tyckte jag var något bättre att åka med, men inte bra.
:-)lle
Skriv svar