SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av NerdBoy »

Verspieder skrev:
minimum traction skrev:Delikata problem såna där. Ska man folkbilda med det som (än så länge) är riktigt (och i det här fallet bara säga "Roslagen") eller ska man säga vad folk förstår? "Vaxholm och resten av Roslagen" är inget alternativ, både långt och förvirrande i sammanhanget. ("Roslagsbanan och rälsbussar mot resten av Roslagen" skulle däremot få en viss smidighet genom stavrimmet.)
Områdesmässigt vore "Byte till Roslagsbanan, samt bussar mot Vaxholms och Norrtälje kommuner" mest korrekt. Men jag antar att SL inte vill ropa ut kommunnamn.
Ortsmässigt vore "Byte till Roslagsbanan, samt bussar mot Vaxholm, Norrtälje, Rimbo och Hallstavik" att föredra, men jag antar att det är för långt. Trots att det är anknytningar till över en tredjedel av länets yta man ska försöka täcka upp.
Är det givet att det är just kommunerna det handlar om, och inte t ex tätorterna?

När det gäller Vaxholm och Norrtälje finns det en hel del turister som kan ha nytta av utropen, men Rimbo är det nog inte många turister som tar sig till?
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

NerdBoy skrev:Är det givet att det är just kommunerna det handlar om, och inte t ex tätorterna?
Jag har ingen aning om hur SL tänkt då de planerat utropen. Nacka och Värmdö utropas gissningsvis som just två kommuner, så jag antar att man gör detsamma för Vaxholm och Norrtälje.
NerdBoy skrev:När det gäller Vaxholm och Norrtälje finns det en hel del turister som kan ha nytta av utropen, men Rimbo är det nog inte många turister som tar sig till?
Säg inte det. 639 må köras med röda fordon, men sommartid är det knappast några öde tomkörningar det rör sig om. Istället är det en hel del fullsatta bussar samt extraavgångar mellan de ordinarie. Därtill ett rätt omdebatterat bagageproblem pga passagerarnas många väskor och saker. Å andra sidan rör det sig till en stor del om folk som ska ut till sina stugor, och därför måhända inte räknas som turister.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy skrev:Nästa observation gäller också Tekniska högskolan. Fram till för ett par år sedan var de automatiska utropen på C20 något i stil med:

"Nästa Tekniska högskolan. Byte till Roslagsbanan och bussar mot Vaxholm och Norrtälje."

Sedan ändrades det, men om jag minns rätt var det bara orden Vaxholm och Norrtälje som bytte plats. Någon tyckte kanske att Norrtälje var en viktigare destination? Oavsett vilket så kan jag, som vän av svenska språket, inte låta bli att notera hur mycket sämre satsmelodin i utropet blev. (Ja, jag är fullt medveten om att det beror på hur betoningen av respektive ord råkade bli vid inläsningen och att det är svårt att veta för den som bara ser texten.)

"Nästa Tekniska högskolan. Byte till Roslagsbanan och bussar mot Norrtälje och Vaxholm."

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=3jZgE36sPsY

Nu har Cx också har börjat få automatiska utrop:

"Nästa Tekniska högskolan. Byte till Roslagsbanan och bussar mot Vaxholm samt till Norrtälje."

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=bDtUz7HTA8Y#t=9m28s

Reflektioner:
1) Är Norrtälje inte längre viktigare än Vaxholm?
2) Om det behövs ett "samt" i meningen, borde det då inte sitta mellan Roslagsbanan och bussarna?
3) Vad är den praktiska skillnaden på mot Vaxholm resp till Norrtälje?
Det där är rätt roligt. Reflektion 2 är helt korrekt, och hårdrar man det så betyder C20s utrop "Byte till Roslagsbanan och bussar mot Norrtälje och Vaxholm" följande:
A: Byte till Roslagsbanan
B: Byte till bussar mot Norrtälje
C: Byte till Vaxholm
Cx är lika fel som C20:
"Byte till Roslagsbanan och bussar mot Vaxholm samt till Norrtälje" betyder
Byte till Roslagsbanan
Byte till bussar mot Vaxholm
Byte till Norrtälje
Helt klart vore det korrekta:
"Byte till Roslagsbanan samt till bussar mot Norrtälje och Vaxholm" (eller för den delen Vaxholm och Norrtälje...) Observera det extra "tillet", det förtydligar det hela lite mer.
Professionell tyckare
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Kantorn skrev:Helt klart vore det korrekta:
"Byte till Roslagsbanan samt till bussar mot Norrtälje och Vaxholm" (eller för den delen Vaxholm och Norrtälje...) Observera det extra "tillet", det förtydligar det hela lite mer.
Jag håller med. Det är ju en rätt stor grej att avstigande numera även är tillåtna på varenda hållplats som 639, 670 och 676 angör. Dvs även Roslagstull, Universitetet, Danderyd och Roslags-Näsby trafikplats i norrgående. Samt som vanligt även Gillingebanan, Brottby och Roslagsstoppet som alla ligger utanför Norrtälje kommun. Därav är "mot Norrtälje" ett bättre ord än "till Norrtälje".
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Vaxholmslinjerna tillhörde ett separat bolag, Sj körde dom andra linjerna efter uppköpet av Roslagens omnibusstrafik (Hmm var det rätt - jag kan ha fel om namnet).
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

C12C3C3C12 skrev:Vaxholmslinjerna tillhörde ett separat bolag, Sj körde dom andra linjerna efter uppköpet av Roslagens omnibusstrafik (Hmm var det rätt - jag kan ha fel om namnet).
SLO - Stockholms Läns Omnibus, var namnet.
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Kantorn skrev: Det där är rätt roligt. Reflektion 2 är helt korrekt, och hårdrar man det så betyder C20s utrop "Byte till Roslagsbanan och bussar mot Norrtälje och Vaxholm" följande:
A: Byte till Roslagsbanan
B: Byte till bussar mot Norrtälje
C: Byte till Vaxholm
Nja, för att det ska vara den troligare tolkningen behöver meningen lyda "Byte till Roslagsbanan, bussar mot Norrtälje och Vaxholm". Mycket av det här är förstås beroende av intonationen också, något som ofta underskattas i förinspelade utrop, men där plattformsutropen i tunnelbanan är ett föredöme.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kommatecken är som tur är ovanliga i högtalarutrop. Som du säger, så handlar mycket om intonationen men även om tidsmellanrummet mellan orden och liknande. Att använda ordet "och" flera gånger i samma mening är t ex mycket lättare i tal än i skrift!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

NerdBoy skrev:
NerdBoy skrev:Fråga 1: Hur många tabeller finns det?
Rätt svar: 14 för bussar (+ 2 för tunnelbanan)
NerdBoy skrev:Fråga 2: Hur många av dem har passerat bäst före-datum?
670/699 har en tabell som gäller 11/1 - 23/6.
639 och 696 har tabeller som gäller 11/1 - 23/6 samt 22/8 - 10/12.
676 har en tabell som gäller 11/1 "tills vidare".

67, 72, 73, 4 och 94 har vardera två tabeller som gällde 17/8 - 12/12 2015.

Nu har jag inte kontrollerat om tiderna i tabellerna fortfarande stämmer, en sån kontroll förtar rätt mycket av poängen med att ha tabeller anslagna i pappersform...

Den här tråden var för övrigt nära att bli till redan i november (eller så), när jag upptäckte att flertalet tabeller hade bäst före-datum före midsommar. Tyvärr blev det inte av att ta några bilder och så en dag var de gamla tabellerna ersatta med de nuvarande.
Jag glömde skriva det, men i mitten av juni ersattes de gamla tabellerna och samliga hade då bäst före-datum i framtiden. Frågan är hur det ser ut nu efter midsommar... Jag återkommer i ämnet om ett par dagar. :wink:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I lördags kväll var SL-buss 57 omlagd, då trafiken på Sveavägen hade en genomsnittshastighet nära 0 km/tim. På busskurernas elektroniska skyltar hänvisade man till sl.se
I dag, måndag hade linje 2 omlagd körväg några timmar på eftermiddagen. Det framgick inte vid de drabbade busshållplatserna. (I alla fall inte en av dem.)

Kollade vid båda tillfällena på sl.se och där fanns ingen information på den allmänna sidan för störningar. Möjligen fanns den om man specifikt valde resp. linje. Men borde inte aktuella akuta trafikomläggningar synas på första sidan med trafikstörningar? Framtida störningar finns detaljerat beskrivna, men där kunde man nöja sig med linjenummer och datum och sedan en länk. När man skummat förbi alla dessa framtida störningar läser man i stället "Övriga linje: inga större störningar".

Är det en rimlig nivå på störningsinformationen?

Jag vill ha akuta pågående störningar först, under det framtida planerade störningar, något i stil med "Linje 66, planerad störning 4 till 8 oktober. LÄS MER HÄR".

Och sedan funderar jag på varför buss linje 2 körde Rådmansgatan - Sveavägen - Hamngatan och sedan vidare på Kungsträdgårdsgatan. Man kunde ha kört Norrlandsgatan i stället och bara fått en indragen hållplats i stället för tre. Hindret var i Birger Jarlsgatan, kanske 20 meter före Kungsgatan. (Länk: http://www.expressen.se/nyheter/trad-ha ... ostermalm/ )

En möjlig orsak kan vara att det var lite kaosartat i början, men när jag var på plats så flöt trafiken. Rundkörningen tar ju rätt lång tid, så man skulle ändå kunna vinna tid på att krypköra några hundra meter.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

NerdBoy skrev:Jag glömde skriva det, men i mitten av juni ersattes de gamla tabellerna och samliga hade då bäst före-datum i framtiden. Frågan är hur det ser ut nu efter midsommar... Jag återkommer i ämnet om ett par dagar. :wink:
Tro det eller ej, men samtliga tabeller är giltiga. Vågar man hoppas att samma sak gäller nästa vecka? :wink:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

NerdBoy skrev:Tänk om bussföraren hade kunnat säga ett par ord i högtalarna om det väntande kaoset? Då hade jag kunnat välja en annan resväg och någon mer behövande hade kunnat ta min plats i sardinburken.
I torsdags tog jag bussen och tänkte gå av vid Danderyds sjukhus för vidare färd med tunnelbanan till T-centralen. När jag skulle gå av i Danderyd stod det kaos-många människor och trängdes för att komma på bussen, så jag insåg att något var fel och valde att sätta mig igen. Jag såg att flera andra som var på väg av reagerade på samma sätt. En koll på sl.se gav att det var ordentligt strul med tuben, så från Tekniska högskolan tog jag 4:an till Jungfrugatan och därifrån 1:an till Cityterminalen.

Till saken hör att jag hade riktigt ont i ett knä och inte vet om jag hade klarat av en ståplats i trängseln på en ersättningsbuss. Ett alternativ hade varit 176/177 till Solna station och sedan pendeln till Centralen, men det kunde nog också ha blivit trångt.

Återigen, tänk om SL hade kunnat skicka ut ett kort meddelande som bussföraren hade kunnat läsa upp? Det hade inte behövt vara detaljerat och innehålla allt som alla resenärer behöver veta, det hade räckt med en varning om problem i tunnelbanan.

Och som vanligt är meddelandena på sl.se så där lagom informativa...
Röda linjen: Förseningar på som mest 10 minuter för tunnelbanans röda linje 13 och 14 på grund av trafikhändelse.

Gröna linjen: Förseningar på som mest 10 minuter för tunnelbanans gröna linje 17, 18 och 19 efter tidigare stopp på grund av tidigare stopp.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

NerdBoy skrev:I torsdags tog jag bussen och tänkte gå av vid Danderyds sjukhus för vidare färd med tunnelbanan till T-centralen. När jag skulle gå av i Danderyd stod det kaos-många människor och trängdes för att komma på bussen, så jag insåg att något var fel och valde att sätta mig igen. Jag såg att flera andra som var på väg av reagerade på samma sätt. En koll på sl.se gav att det var ordentligt strul med tuben, så från Tekniska högskolan tog jag 4:an till Jungfrugatan och därifrån 1:an till Cityterminalen.

Till saken hör att jag hade riktigt ont i ett knä och inte vet om jag hade klarat av en ståplats i trängseln på en ersättningsbuss. Ett alternativ hade varit 176/177 till Solna station och sedan pendeln till Centralen, men det kunde nog också ha blivit trångt.

Återigen, tänk om SL hade kunnat skicka ut ett kort meddelande som bussföraren hade kunnat läsa upp? Det hade inte behövt vara detaljerat och innehålla allt som alla resenärer behöver veta, det hade räckt med en varning om problem i tunnelbanan.

Och som vanligt är meddelandena på sl.se så där lagom informativa...
Det är tyvärr inte alltid som Nobinas (Norrtälje) och Arrivas (Norrort) busstrafikledningar får reda på att MTR har problem på Röda linjen, och därför inte vet att de behöver underrätta sina busschaufförer om detta. Det finns någon slags teoretisk form av helhetssyn på kommunikation mellan de olika operatörerna, men det är bevisligen inte alltid den fungerar felfritt.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

NerdBoy skrev:
NerdBoy skrev:Jag glömde skriva det, men i mitten av juni ersattes de gamla tabellerna och samliga hade då bäst före-datum i framtiden. Frågan är hur det ser ut nu efter midsommar... Jag återkommer i ämnet om ett par dagar. :wink:
Tro det eller ej, men samtliga tabeller är giltiga. Vågar man hoppas att samma sak gäller nästa vecka? :wink:
Nej, nu är samtliga tabeller ogiltiga igen. Sorry SL, betyget kan inte bli något annat än underkänt. :(
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Utropen på C20 är ändrade igen:

"Nästa Tekniska högskolan. Byte till Roslagsbanan och bussar mot Vaxholm."

Första gångerna trodde jag att jag hörde fel eller att meddelandet klippts av, men ljusskyltarna säger samma sak. Vad har hänt med Norrtälje? :o
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Busstrafiken från Vaxholm har kraftiga förseningar och minst två bussar har kört fast inne i centrala Vaxholm. Nu ropar förarna på flera bussar ut att all trafik ställs in tills vidare.

sl.se informerar: "Det finns ingen störning för den sökta linjen." :roll:

Edit: Den ena fastkörda bussen står i princip tvärs över vägen.
TKO

Inlägg av TKO »

Även i Årsta råder ett visst kaos, men här överraskar SL positivt med att få ut informationen relativt snabbt:

Buss 160
Indragen hållplats
Gäller från: 2016-11-09, 08:37
Stannar inte vid Årstaskolan i båda riktningar på grund av halka från och med 2016-11-09 kl 8:37.
Detta gäller till och med 2016-11-09 kl 12:00.

Förmodligen slutade bussarna stanna redan straxt före 8, men det är ändå bra jobbat!
Och även realtidsskylten är uppdaterad:
20161109_094022.jpg
20161109_094022.jpg (125.14 KiB) Visad 6052 gånger
2 rätt av 3!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

sl.se:
Innerstan: Majoriteten av busstrafiken helt inställd tillsvidare på grund av rådande väderlek. Trafiken kommer löpande att återupptas i begränsad omfattning med prio på stomlinjebussar 1, 2, 3 och 4.

Innerstan: All busstrafik för Arriva indragen pga halkan.
Varför förväntas jag som resenär veta vilka linjer som körs av en viss operatör?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

NerdBoy skrev:Busstrafiken från Vaxholm har kraftiga förseningar och minst två bussar har kört fast inne i centrala Vaxholm. Nu ropar förarna på flera bussar ut att all trafik ställs in tills vidare.

sl.se informerar: "Det finns ingen störning för den sökta linjen." :roll:

Edit: Den ena fastkörda bussen står i princip tvärs över vägen.
Det tog bara två och en halv timme innan nyheten nådde sl.se.

Jag har full förståelse för att det är svårt att köra buss i det här vädret, men att inte ens kunna få ut information om det är bara sopigt.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Arlanda Express hade tämligen sporadisk trafik idag i snöfallet helt utan information på deras hemsida så det är inte bara SL som....
Skriv svar