Varför försvinner bra saker?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Re: Geografi

Inlägg av bruse »

timk skrev:Läs på vetja! ;-) Du kan åka buss Skarpnäck - Farsta. Jag vet dock inte hur det blir tidsmässigt jämfört med att åka in till GUP och byta, men om man planerar lite borde det gå fortare tror jag.

Dessutom var inte det hela poängen heller. Du skrev ju ovan att butiken i Kärrtorp var "söderförorts enda bolag" vilket inte stämmer.

Mvh Tim
Har gjort det, å det går fortare att åka till Skärmarbrink och byta tunnelbana där. Dessutom går bussen med europas bästa kollektvitrafik bara var 30:e minut.

Inte söderförorts, fel uttryck av mig. Men hela Skarpnäck stadsdel (det som är stadsdelsnämnd, är utan bolag. Undrar vad Södermalm skulle säga om de blev helt utan bolag?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Volkswagen Karman Ghia... vilken skönhet! men ack så försvunnen.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

bruse skrev:
timk skrev:Läs på vetja! ;-) Du kan åka buss Skarpnäck - Farsta. Jag vet dock inte hur det blir tidsmässigt jämfört med att åka in till GUP och byta, men om man planerar lite borde det gå fortare tror jag.

Dessutom var inte det hela poängen heller. Du skrev ju ovan att butiken i Kärrtorp var "söderförorts enda bolag" vilket inte stämmer.

Mvh Tim
Har gjort det, å det går fortare att åka till Skärmarbrink och byta tunnelbana där. Dessutom går bussen med europas bästa kollektvitrafik bara var 30:e minut.

Inte söderförorts, fel uttryck av mig. Men hela Skarpnäck stadsdel (det som är stadsdelsnämnd, är utan bolag. Undrar vad Södermalm skulle säga om de blev helt utan bolag?
Jag tittade själv efter att jag skrivit mitt inlägg, och SL uppmanar dig (via sin reseplanerare) att åka in till SKANSTULL (!) och byta, antagligen för att det går fortare att byta där (över plattformen). Pust.

Jag håller med dig om att det verkar dumt att hela den stadsdelen ska vara utan bolag, även om stadsdelen antagligen har färre invånare än, säg, Södermalm. ;-)

Mvh Tim
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

timk skrev:
bruse skrev:

Mvh Tim

Jag tittade själv efter att jag skrivit mitt inlägg, och SL uppmanar dig (via sin reseplanerare) att åka in till SKANSTULL (!) och byta, antagligen för att det går fortare att byta där (över plattformen). Pust.

Jag håller med dig om att det verkar dumt att hela den stadsdelen ska vara utan bolag, även om stadsdelen antagligen har färre invånare än, säg, Södermalm. ;-)

Mvh Tim
Det hela bygger på bilsamhället. Vill man köpra vin, köpa billig mat osv så måste man ha bil. Då alltfler företag, till och med statliga monopol som Systembolaget, Posten, Apoteket osv, inte finns i förorterna med öppettider som passar denv anliga arbetande allmänheten. De passar bara de arbetslösa och gamla.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev: Det hela bygger på bilsamhället. Vill man köpra vin, köpa billig mat osv så måste man ha bil. Då alltfler företag, till och med statliga monopol som Systembolaget, Posten, Apoteket osv, inte finns i förorterna med öppettider som passar denv anliga arbetande allmänheten. De passar bara de arbetslösa och gamla.
Och så säger de att bilkörning och alkohol inte hör ihop....

Vilken är för övrigt den billigaste Renault-modellen???? Torde väl vara "Noir" som kostar ett par hundralappar, min Megane är nog något dyrare men nyttjas definitivt inte i kombination med en Noir....

För övrigt ser jag inte Bruses Problem då han med lätthet kan ta sig förbi ett bolag på väg till eller från jobbet, även om han cyklar eller åker Kollektivt. Har själv levt på det sättet i många år. Formodligen är det det som kärrtorpsborna gjort, handlat på annat bolag vilket lett till att omsättningen i Kärrtorp blivit så låg att det inte lönat sig att hålla öppet.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

TonyM skrev:
bruse skrev: Det hela bygger på bilsamhället. Vill man köpra vin, köpa billig mat osv så måste man ha bil. Då alltfler företag, till och med statliga monopol som Systembolaget, Posten, Apoteket osv, inte finns i förorterna med öppettider som passar denv anliga arbetande allmänheten. De passar bara de arbetslösa och gamla.
Och så säger de att bilkörning och alkohol inte hör ihop....

Vilken är för övrigt den billigaste Renault-modellen???? Torde väl vara "Noir" som kostar ett par hundralappar, min Megane är nog något dyrare men nyttjas definitivt inte i kombination med en Noir....

För övrigt ser jag inte Bruses Problem då han med lätthet kan ta sig förbi ett bolag på väg till eller från jobbet, även om han cyklar eller åker Kollektivt. Har själv levt på det sättet i många år. Formodligen är det det som kärrtorpsborna gjort, handlat på annat bolag vilket lett till att omsättningen i Kärrtorp blivit så låg att det inte lönat sig att hålla öppet.

/Tony
Med det resonemanget kan ju hälften av alla apotek, systembolag, postkontor stänga, för det kan man ju ta på vägen hem! Så genialt. Å alla Konsum som finns i stadsdelarna lägger vi också ned, för man kan ju handla mat på vägen (så preparerar vi den med massor av gifter så den inte ruttnar på vägen hem och i väntan på den tät trafiekra kollektivtrafiken).

Då undrar jag, får man ta med sig shoppingvagnen på tunnelbanan, så jag får hem alla varor som jag köpt på vägen hem?

Varför inte säga så här direkt: lägg ned förorterna å gör dem till sovstäder. Inga servicefunktioner, affärrer ingenting utanför tullarna. För det kan man köpa på vägen.

Se genialt!

Å så får hemtjäntsen ännu mer att göra, då de måste handla allt åt pensionärerna, när de inte längre kan själva knalla ned till sin butik, post, systembolag och utträtta sina ärenden. Genialt! Så måste kommunen öka skatten för att täcka alla kostnader för hemtjänsten.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev: Med det resonemanget kan ju hälften av alla apotek, systembolag, postkontor stänga, för det kan man ju ta på vägen hem! Så genialt. Å alla Konsum som finns i stadsdelarna lägger vi också ned, för man kan ju handla mat på vägen (så preparerar vi den med massor av gifter så den inte ruttnar på vägen hem och i väntan på den tät trafiekra kollektivtrafiken).
Suck!
Varför måste du vara så infernalt definitiv?

Det är ganska stor skillnad på att smita till servicebutiken och köpa jäst till brödbaket eller att gå på systemet och handla.

Systembolaget är inte en serviceinrättning av samma sort som apotek och postkontor. Har aldrig varit och kommer aldrig att bli.
bruse skrev: Varför inte säga så här direkt: lägg ned förorterna å gör dem till sovstäder. Inga servicefunktioner, affärrer ingenting utanför tullarna. För det kan man köpa på vägen.

Se genialt!
Men om du lägger ner förorterna, var skall folk bo?

Ge dig.
Systemet är en butik som vilken som helst - det är inte en serviceinrättning. Är det så att det finns dåliga försäljningssiffror på ett ställe så kanske man skall stänga det. Det gäller även lokala konsum - vilket nyligen "drabbat" mig. Däremot är det viktigt att apotek och i viss mån postkontor finns - det är liksom inte riktigt samma sak.

Ett systembolag kräver dessutom större kundunderlag än en konsumbutik, hur många livsmedelsbutiker finns det i Karlstad - och hur många systembolag? Det säljs liksom, tack och lov, samma kvantiteter alkohol för inmundigande som det säljs ost, smör och leverpastej - dessutom är det inte alla mellan 20 och kistbotten som nyttjar Etanol för berusningssyften.
bruse skrev: Å så får hemtjäntsen ännu mer att göra, då de måste handla allt åt pensionärerna, när de inte längre kan själva knalla ned till sin butik, post, systembolag och utträtta sina ärenden. Genialt! Så måste kommunen öka skatten för att täcka alla kostnader för hemtjänsten.
Suck!

De flesta som har hemtjänst har faktiskt redan den typen av service. Om du inte klarar dig utan hjälp hemma så är det väl inte säkert att du själv klarar av att gå och handla ens i kvartersbutiken.

/Tony
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TonyM skrev: Det är ganska stor skillnad på att smita till servicebutiken och köpa jäst till brödbaket eller att gå på systemet och handla.

/Tony
Dessutom så behöver man ju inte systembutiken om man kan köpa jäst i servicebutiken. :D
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Harald skrev:
TonyM skrev: Det är ganska stor skillnad på att smita till servicebutiken och köpa jäst till brödbaket eller att gå på systemet och handla.

/Tony
Dessutom så behöver man ju inte systembutiken om man kan köpa jäst i servicebutiken. :D
Aktivt kol inköpes i akvariefiskbutiken, potäter hos bonden på torget, elkraft har du i vägguttaget, vatten har du i vattenkranen...

För den late med massvis med tid går det många olika bussresor till andra inköpsställen.
De flesta går väl över "Öl-landsbron"...

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Stefan N
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

Känns som att ni har missat en hel del vad gäller nostalgilistan...
Minns ni inte 89:an ? 88:an med svartvinsbärssmak som fanns
under ett par år.....

Läsken ET rymddryck... Smakade bedrövligt men var kult...
Gick bra att blanda med starkvaror... Gav en resa man aldrig
glömmer....

Godisrullen Jellis i orange förpackning....

Och så... varför inte köpa en Rigello ?
http://www.tradera.com/auction/aid_5173177#pic
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

bruse skrev:Systembolaget ska stängas här i Kärrtorp. Det är söderförorts enda bolag.
För oss utan bil finns närmaste inne i stan... ska man behöva ha bil för allt numera?
Det finns ju systembolag i Högdalen samt Farsta juh :!: :idea: :?:
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

M224 skrev:
bruse skrev:Systembolaget ska stängas här i Kärrtorp. Det är söderförorts enda bolag.
För oss utan bil finns närmaste inne i stan... ska man behöva ha bil för allt numera?
Detta har grundligt utretts tidigare i tråden! :-)

Mvh Tim
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

timk skrev:
M224 skrev:
Detta har grundligt utretts tidigare i tråden! :-)

Mvh Tim
:oops: Hehe! Jo jag såg det nu :)
Anders S

Inlägg av Anders S »

Jag försvann från Götet 1953, jag bodde då på Prinsgatan,
Längst upp bodde jag, på mitten fanns en RFSU-butik och längst ner Systemet. Mitt över gatan en liten butik med ett par fräscha tjejer.
Livet lekte, hur ser det ut i dag på Prinsgata?
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Stefan N skrev:Känns som att ni har missat en hel del vad gäller nostalgilistan...
Minns ni inte 89:an ? 88:an med svartvinsbärssmak som fanns
under ett par år.....

Läsken ET rymddryck... Smakade bedrövligt men var kult...
Gick bra att blanda med starkvaror... Gav en resa man aldrig
glömmer....

Godisrullen Jellis i orange förpackning....

Och så... varför inte köpa en Rigello ?
http://www.tradera.com/auction/aid_5173177#pic
Rigello är inte något som försvinner.
De påstod att den skulle försvinna av sig själv i naturen, men flaskor har upphittats flera decennier efter bäst före-datum, intakta.

--
axel
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Anders S skrev:Jag försvann från Götet 1953, jag bodde då på Prinsgatan,
Längst upp bodde jag, på mitten fanns en RFSU-butik och längst ner Systemet. Mitt över gatan en liten butik med ett par fräscha tjejer.
Sedan du flyttade har tydligen behovet av förstnämnda samt sistnämnda minskat så kraftigt att desa institutioner försvunnit.
Systemet finns numera på Linnégatan, men på Prinsgatan finns en delikatessbutik fr chokladconnaissörer.

--
Axel
Chrille B

Min nostalgilista.

Inlägg av Chrille B »

1. Man kan idag fortfarande köpa rakblad (i alla fall på Konsum), men var hittar man skaft att sätta rakbladen i?
Eller bara en vettig enkelblads rakhyvel (inte bic alltså) som kan användas till att raka skägg, färg från väggarna och förhårdnader på fötterna. Det fungerar inte med multibladshyvlar. Ner med gillette!

2. Stockmos lingondricka i halvliters flaska (koncentrat). Bara försvann. De borde ha kunnat köra ett skift bara på det jag drack. (Efter en koll på stockmos hemsida visar det sig att produktlinjen finns kvar men lingonsmaken är borta, synd att alla butiker jag frekventerar slutade sälja den samtidigt som lingonsmaken försvann).

3. Eftersom det talas om glass. Varför finns det ingen budget chokladglass att köpa i Stockholm? Tjocka släkten i Göteborg kan köpa triumf-glass, men här finns bara glass som är hälften choklad/hälften vanilj, alternativt dyra lyxglassar (Hägen-Dasz).
Anders S

Inlägg av Anders S »

Björn J saknade Karmann Ghia. Här, i Californien, kan man se dom fortfarande. De är i toppskick men förmodligen med lika liten motorstyrka som när det begav sig.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Anders S skrev:Björn J saknade Karmann Ghia. Här, i Californien, kan man se dom fortfarande. De är i toppskick men förmodligen med lika liten motorstyrka som när det begav sig.
Jodå, hur länge en bil håller beror givetvis på vilket klimat den bor i och dessutom hur väl man tar hand om den.

Göteborg är inget bra klimat, måhända därför finnes här en bilfabrik så att vi inte behöver gå över älven efter vatten.... (Hmmm)

I Januari 2003 befann jag mig å Hemligt uppdrag i Norra Norrland, då vi tog oss från Kallax till dit vi skulle noterades att de vanligaste volvomodellerna fortfarande var 140, Amazon också förstås nymodigheten 240!!!! Snacka om nostalgitripp här i stan är det mest S,V, C och XC modeller som rullar... Ja och så en och annan 200 och 700 då också....

/Tony
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Anders S skrev:Jag försvann från Götet 1953, jag bodde då på Prinsgatan,
Mitt emellan dessa etablissemang låg väl "Nisses Hobby" eller Nils Hobby som affären egentligen hette, mest radiostyrt, inget mj.

På den tiden fanns det en hobbyaffär i varje stadsdel, och de flesta hade modelljärnväg i sortimentet.

Prinsgatan idag... tja visserligen åkte jag på den i går, men inget särskillt, en liten trevlig gata med en del mindra affärer på.
Det ligger väl en liten restaurang nu på hörnet där RFSL låg om jag nu inte minns fel. Linnéstaden fullkomligt vimlar av små trevliga restauranger.

Bj.
Vadå jag dyster?
Låst