Gamlestaden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Gamlestaden
Det är med ett mycket stort intresse jag läser dessa välskrivna beskrivningar. Fantastiskt att man satsar så mycket på spårvägen i Göteborg. Jag är verkligt imponerad av att det går att byta mellan spårvagn och SJ på ett så smidigt sätt. Våra vänner i Göteborg är verkligen att gratulera.
Re: Gamlestaden
Ett byte mellan SJ (tåg) och spårvagn torde lämpligast ske vid Centralstationen/Drottningtorget. Om det är speciellt smidigt låter jag dock vara osagt...
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gamlestaden
Tja, det är väl smaksak. Man behöver inte traska i några långa gångtunnlar, men å andra sidan måste man passera ett signalreglerat övergångsställe där man kan få vänta en stund. Avståndet är cirka 300 m i genomsnittTKO skrev:Om det är speciellt smidigt låter jag dock vara osagt...
Re: Gamlestaden
Nu är vi långt ute i periferin av tråden, men om SJ exempelvis avser de tåg som gemensamt körs av Västtrafik, Värmlandstrafik och SJ så torde Gamlestadstorget vara den överlägset smidigaste hållplatsen. Reservation för att jag fått uppehållsmönstren för de tågen om bakfoten.TKO skrev:Ett byte mellan SJ (tåg) och spårvagn torde lämpligast ske vid Centralstationen/Drottningtorget. Om det är speciellt smidigt låter jag dock vara osagt...
Re: Gamlestaden
Varför tar du inte reda på det innan du skriver? Det är ju fort gjort: http://tagtidtabeller.resrobot.se/tidta ... 2_6076.pdfM_M skrev:Nu är vi långt ute i periferin av tråden, men om SJ exempelvis avser de tåg som gemensamt körs av Västtrafik, Värmlandstrafik och SJ så torde Gamlestadstorget vara den överlägset smidigaste hållplatsen. Reservation för att jag fått uppehållsmönstren för de tågen om bakfoten.TKO skrev:Ett byte mellan SJ (tåg) och spårvagn torde lämpligast ske vid Centralstationen/Drottningtorget. Om det är speciellt smidigt låter jag dock vara osagt...
Du har en trygg ledning med 1.238 inlägg mer än den som som har skrivit näst flest inlägg, så du kan ta det lite lugnt.
Re: Gamlestaden
Åter till ämnet. I går var det två veckor kvar tills alla linjer ska gå ordinarie vägar. Jag åkte till Gamlestadstorget för att se hur långt man har kommit. Så här såg det ut där linjerna 6, 7 och 11 ska gå:
Re: Gamlestaden
Eftersom jag har flera tusen inlägg upp till "gigantnivå" tycker jag att jag får fortsätta tjafsa!Harald skrev:Tja, det är väl smaksak. Man behöver inte traska i några långa gångtunnlar, men å andra sidan måste man passera ett signalreglerat övergångsställe där man kan få vänta en stund. Avståndet är cirka 300 m i genomsnittTKO skrev:Om det är speciellt smidigt låter jag dock vara osagt...
Det stannar väl inga "SJ-tåg" vid Gamlestaden, så det blir en väldigt lång gångväg om man prompt vill ta spårvagnen därifrån efter att ha anlänt med SJ...
Och jag tycker att bytet vid "Drottningtorget/Centralstationen" är ganska bra.
Thomas K Ohlsson
(tjafsare)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gamlestaden
SJ byggde väl järnvägen som tågen kör på vid Gamlestaden! Så själva banan kan rimligen kallas "SJ", precis som man brukar kalla många andra banor för liknande förkortningar, t ex BJ, SWB osv.TKO skrev:Eftersom jag har flera tusen inlägg upp till "gigantnivå" tycker jag att jag får fortsätta tjafsa!Harald skrev:Tja, det är väl smaksak. Man behöver inte traska i några långa gångtunnlar, men å andra sidan måste man passera ett signalreglerat övergångsställe där man kan få vänta en stund. Avståndet är cirka 300 m i genomsnittTKO skrev:Om det är speciellt smidigt låter jag dock vara osagt...
Det stannar väl inga "SJ-tåg" vid Gamlestaden, så det blir en väldigt lång gångväg om man prompt vill ta spårvagnen därifrån efter att ha anlänt med SJ...
Och jag tycker att bytet vid "Drottningtorget/Centralstationen" är ganska bra.
Thomas K Ohlsson
(tjafsare)
Sen är det ju faktiskt SJ-bolagen som är trafikentreprenör för tågen som stannar vid Gamlestaden
Re: Gamlestaden
Nej, det var BJ som byggde banan. Sedan har den byggts om till dubbelspår av Banverket/Trafikverket.daniel_s skrev:SJ byggde väl järnvägen som tågen kör på vid Gamlestaden! Så själva banan kan rimligen kallas "SJ", precis som man brukar kalla många andra banor för liknande förkortningar, t ex BJ, SWB osv.
Re: Gamlestaden
Hm, jag var rädd för det! Tur att jag hade ett argument i reserv!Harald skrev:Nej, det var BJ som byggde banan. Sedan har den byggts om till dubbelspår av Banverket/Trafikverket.daniel_s skrev:SJ byggde väl järnvägen som tågen kör på vid Gamlestaden! Så själva banan kan rimligen kallas "SJ", precis som man brukar kalla många andra banor för liknande förkortningar, t ex BJ, SWB osv.
Re: Gamlestaden
Enligt vad jag hört - från vanligtvis välunderrättade källor - är "reservargument" inte tillåtna i så viktiga debatter som denna!
Bara så ni vet...
Thomas K Ohlsson'
(tf enväldig domare i debattfrågor)
Bara så ni vet...
Thomas K Ohlsson'
(tf enväldig domare i debattfrågor)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gamlestaden
Alla linjer har återgått till ordinarie vägar, men det återstår mycket byggeri och linjerna till Kortedala/Bergsjön använder fortfarande hållplatsläget under viadukten. Den anvisade vägen mellan hållplatslägena är lång, cirka 700 m, och man får vänta vid sex röda gubbar. Den som har lite lokalkännedom går via järnvägsstationens södra utgång i stället. Det är visserligen cirka 100 m längre, men bara en röd gubbe.
Här ska det bli resecentrum och kontor. Enligt kommunens webbplats har Serneke fått markanvisningen och Västtrafik ska hyra in sig i markplanet. Enligt detaljplanen ska huset ha minst 9 och högst 16 våningar. Under markplanet planeras en cykelparkering.
Gång- och cykeltunneln söder om stationen är öppnad. Bakom fotografens rygg fortsätter gång- och cykelvägen bort till Södra Marieholmsbron och Hisingen.
De tillfälliga broarna ligger kvar men har blivit av med spåren.
Här rivs de tillfälliga spåren intill Ånäsvägen.
Här ska det bli resecentrum och kontor. Enligt kommunens webbplats har Serneke fått markanvisningen och Västtrafik ska hyra in sig i markplanet. Enligt detaljplanen ska huset ha minst 9 och högst 16 våningar. Under markplanet planeras en cykelparkering.
Gång- och cykeltunneln söder om stationen är öppnad. Bakom fotografens rygg fortsätter gång- och cykelvägen bort till Södra Marieholmsbron och Hisingen.
De tillfälliga broarna ligger kvar men har blivit av med spåren.
Här rivs de tillfälliga spåren intill Ånäsvägen.
Re: Gamlestaden
Huset kommer bli 16 våningar högt och i bottenvåning lär det förutom väntsal finnas kiosk och café och kanske en restaurang. Lite mer info och skisser finns i denna länk.
http://www.platzer.se/Projekt/Projekt_Gamlestads_torg_
http://www.platzer.se/Projekt/Projekt_Gamlestads_torg_
Re: Gamlestaden
jag tackar för goda bilder
Re: Gamlestaden
Nu är de tillfälliga broarna borttagna och ligger som meccano.
Av de tillfälliga spåren återstår endast makadambädden.