Gamlestaden

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9756
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Gamlestaden

Inlägg av 2763 »

Fast det är så mycket enklare än så med arbeten i Göteborg.

Om det är ett arbete på avstängt spår så är det (tekniskt sett) hinderfrihetspunkten i de klossade/klovade växlar som leder in på sträckan som utgör gräns. Praktiskt sett är det en hindertavla. Sträckan kan delas in i flera delar och då sätts hindertavlor ut "rygg i rygg" vid respektive gräns.

Om det är ett arbete på trafikerat spår finns det två varianter. Hindrande arbete utgörs gränserna för arbetsplatsen av dels bevakaren och dels sluttavlan (som är identisk med VTF sluttavla för vägarbete). Inom arbetsplatsen är det 15 km/h och bevakaren får stanna tåg i max en minut innan vagnen släpps in.

Det andra alternativet är icke hindrande arbete. Dvs sådant som är tillsyn, kontroll eller besiktning. Då finns det en observatör med som har till uppgift att (i praktiken) vara tågvarnare. Spåret skall vara utrymt när trafiken kommer. Normalt sett får inga verktyg användas, undantag finns om så står i start/arbetstillståndet. Det finns inga tydliga gränser för ett icke hindrande arbete.

Observatör och Bevakare får inte ägna sig åt annat än att hålla koll på trafiken.

Det finns därmed heller ingen vits med att använda en sluttavla eller signal som gränspunkt. Vilket det gör i Stockholm. Om det är bra eller dåligt beror ju på hur man väljer att jobba med sin anläggning.

//T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

Således kan vi konstatera att i Stockholm skulle man ha bruk för märkskyltar, men där finns inga. I Göteborg finns märkskyltar (på några tavlor i alla fall), men där har man inget bruk för dem. :)
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

Fem minuter i Gamlestaden:

Användarens profilbild
Vardon
Inlägg: 241
Blev medlem: fredag 31 mars 2006 0:44

Re: Gamlestaden

Inlägg av Vardon »

Harald skrev:Således kan vi konstatera att i Stockholm skulle man ha bruk för märkskyltar, men där finns inga. I Göteborg finns märkskyltar (på några tavlor i alla fall), men där har man inget bruk för dem. :)
Vitsen är väl egentligen att det blir enklare i dokumentationen, i till exempel förreglingstabell (En tabell som talar om de villkor för att kunna godkänna en tågväg, spårledningar, växellägen mm) och även mot entreprenören definiera sluttavlan. Det kan vara enklare att flytta tavla GM71 på ritning xxxxxx till nya koordinater än sluttavlan närmast kortedala eller hur man nu ska beskriva den.

Dessutom behöver väl egentligen sluttavlans status höjas och nu är det enklare att felanmäla den.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

Vardon skrev:
Harald skrev:Således kan vi konstatera att i Stockholm skulle man ha bruk för märkskyltar, men där finns inga. I Göteborg finns märkskyltar (på några tavlor i alla fall), men där har man inget bruk för dem. :)
Vitsen är väl egentligen att det blir enklare i dokumentationen, i till exempel förreglingstabell (En tabell som talar om de villkor för att kunna godkänna en tågväg, spårledningar, växellägen mm) och även mot entreprenören definiera sluttavlan. Det kan vara enklare att flytta tavla GM71 på ritning xxxxxx till nya koordinater än sluttavlan närmast kortedala eller hur man nu ska beskriva den.

Dessutom behöver väl egentligen sluttavlans status höjas och nu är det enklare att felanmäla den.
Om du läser hela tråden så ser du att jag skrev det längre upp. Man har bruk för en identitet i papperen, men vad har man för bruk för märkskylten.
Användarens profilbild
Vardon
Inlägg: 241
Blev medlem: fredag 31 mars 2006 0:44

Re: Gamlestaden

Inlägg av Vardon »

Och finns det i dokumentationen men inte verkligheten kommer någon att klaga...
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
daniel_s
Inlägg: 14260
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gamlestaden

Inlägg av daniel_s »

Vardon skrev:Och finns det i dokumentationen men inte verkligheten kommer någon att klaga...
Det beror väl på vad som står i normdokumenten och/eller TRI. Det bästa (om man nu ville ha det så) vore väl att ange att sluttavlan skall ha en signalbeteckning men att denna inte behöver vara angiven på skylten.

Man kan ju tycka att det är lite onödigt att vara så tydlig, men dylika regler finns det ganska gott om, exempelvis finns det i trafikförordningen en regel som säger att om två likadana trafikregler eller hastighetsbegränsningar gränsar till varandra behöver utmärkning inte ske i gränsen mellan dem, vilket är rätt självklart om man tänker efter. Men om den inte fanns, så skulle en massa folk vara där och sätta upp meningslösa skyltar, med motiveringen att någon skulle klaga annars.

(Nog för att det inträffar ändå; bara för att man tänker på allt när man skriver så finns det inga garantier för att någon kan läsa...)
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

Vardon skrev:Och finns det i dokumentationen men inte verkligheten kommer någon att klaga...
Om inte annat så är det ju trevligt för oss nördar att kunna se vad tavlorna heter. :D Fast en tavla saknar skylt, den som står mitt emot GM51, men om det är konsekvent så heter den väl GM52. Apropå konsekvens så undrar jag lite över numreringen. Benet mot Polhemsplatsen har nummer på 10-talet och benet mot Redbergsplatsen på 20-talet. Sedan har benet mot Gamlestadsvägen nummer på 70-talet, vilket väl förklaras av att det är ett tillfälligt spår, så de signalerna kommer att försvinna. Så kunde man tro att 30-talet var reserverat för det ben som när det är klart kommer att ansluta till 10- och 20-benen, men 30-numren finns i benet mot Angered. Dock heter signalen närmast motväxeln inte GM32 utan GM34 och slutavlan norrut heter GM39 om man ska tro märkskylten, som ser en aning hemmagjord ut:

Bild

Bild
Användarens profilbild
Vardon
Inlägg: 241
Blev medlem: fredag 31 mars 2006 0:44

Re: Gamlestaden

Inlägg av Vardon »

Lägg till ett skede 4 och ta bort en sisä anläggning vid gamlestadsbro och därtill att slakthusbron projekteras före skede 4 så är det bäst att ta i.

Men ja sluttavlan borde heta 52.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Gamlestaden

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
Harald skrev:Bild

Även sluttavlorna har förärats märkskyltar.
Mycket bra tänkt, skulle göra viss nytta även här i huvudkommunen med omnejd! Men är inte symbolen på tavlan lite väl abstrakt? Nåväl, jag antar att berörda vet vad den betyder :-D
Självklart, om man steker ägg så måste man vändsteka dem! :cheesygrin:
Harald skrev:Således kan vi konstatera att i Stockholm skulle man ha bruk för märkskyltar, men där finns inga. I Göteborg finns märkskyltar (på några tavlor i alla fall), men där har man inget bruk för dem. :)
Detta förhållande torde kunna beskrivas som märkligt :D
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

Bild

Man har hittat ytterligare rester av Nya Lödöse, som ska undersökas arkeologiskt. Mannen i förgrunden ligger och skrapar av en mm jord i taget med en murslev. Det kommer nog att ta ett tag att komma ned till botten.

Bild

Här tycks man ha hittat gammal stenläggning och träpålar söder om Säveån också.

Bild

I förgrunden syns resterna av stadsbanebroarna.

Bild

Många lecakulor blir det.
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

Dags för lite uppdatering. F.n. är snabbspåret avstängt från Svingeln och utåt och även Angeredsbanan är avstängd. Det finns nu bara en väg förbi Gamlestaden, Ånäsvägen-tillfälliga spåret-Artillerigatan, så alla linjer går via Redbergsplatsen och Angeredslinjerna är omdirigerade till Nymånegatan.

Bild

Förbindelsen snabbspåret-tillfälliga spåret är bruten och snabbspåret är i stället hopkopplat med de permanenta spåren.

Bild

Även förbindelserna från Artillerigatan resp. tillfälliga spåret mot Angered är brutna. Om en vecka ska Angeredslinjerna börja gå den ordinarie vägen. Linje 8 kommer då att gå via snabbspåret i ett par veckor. Sedan ska den gå till Härlanda till dess att förbindelsen från Ånäsvägen blir klar i november. I november kommer även linjerna till Kortedala-Bergsjön att återgå till ordinarie väg, och det tillfälliga spåret med krigsbroarna kan tas bort.

Bild

Den södra gångtunneln under järnväg och spårväg kanske också blir klar snart.

Bild

I planerna för järnvägsstationen stod det att man skulle behöva en glasvägg mot spårvägens kontaktledning eftersom spårvägen låg lägre. Nu har man dock höjt spårvägen till samma nivå som järnvägen, så någon vägg kommer inte att behövas. Den gröna bron är en gång- och cykelbro.

Bild

Det 'är inte lätt att få någon översiktsbild och hela det blivande Gamlestadstorget är nu avspärrat. Här ser man dock stödmuren som visar att markytan kommer att ligga betydligt högre än tidigare.

Bild

Förr lade man i Göteborg slentrianmässigt flänsbärande korsningar överallt. Nu tycks man ha insett att man ska undvika sådana om det går, d.v.s. om vinkeln är tillräckligt liten. Den uppmärksamme ser att den motsatta rillans fläns är något högre mitt för korsningen. Den fungerar kan man säga som en förhöjd moträl.
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

Nu har Angeredslinjerna återgått till den ordinarie vägen. Det var vid Allhelgonahelgen 2014 de flyttade till de tillfälliga spåren, så det blev knappt två år. Förbindelsen mellan snabbspåret och de tillfälliga spåren är bruten, så linjerna till Bergsjön går via Redbergsplatsen fram till Allhelgonahelgen, när de ordinarie spåren ska vara färdiga. De flyttades vid påsk 2014, så för dem blir det 2½ år.

Bild

En vagn på linje 11 har lämnat snabbspåret vid Svingeln.

Bild

En sjua tillfälligt på sin gamla sträckning i Ånäsvägen

Bild

Spårvägen har höjts så att man får byte utan nivåskillnad mellan tåg mot Göteborg C och spårvagnar.

Bild

Hissar till gångtunneln söder om stationen har installerats.

Bild

I fjärran skymtar Artillerigatans spår under viadukten. Växlarna för avgreningen är på plats liksom den tillhörande signalen. Den behövs väl för att tågvägslåsningen genom växlarna ska fungera.
gek
Inlägg: 1200
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av gek »

Några bilder tagna häromdagen plus två gamla bilder:

Bild
En vagn på linje 9 mot Angered
...redo att rulla ner till spårförslingringen på bron över Slakthusgatan:
Bild
Spåren som slutar abrupt i bildens högra kant är tänkta att ge möjlighet att köra mellan Angered och Kortedala, något som troligen bara kommer att användas vid planerade eller oplanerade avstängningar.

Så här såg det ut på samma plats i slutet av 2013
Bild

... och i februari 2006:
Bild
Man ser att både järnvägen och spårvägshållplatsen höjts. Tanken är väl att även spårvägens bro över Slakthusgatan skall höjas och bli dubbelspårig?

Vagnen från första bilden på väg ut från spårförslingringen:
Bild

Extremt lång gångväg mellan hållplatserna för linjerna 6,7 och 8 respektive järnvägens och Angeredsbanans hållplatser:
Bild

En tillräckligt bred bana för de ganska fåtaliga cyklisterna men en alltför smal gångväg för de många kollektivtrafikanterna:
Bild
För att komma till Angeredsbanans hållplats måste man först gå till baksidan av järnvägsstationen
/Gunnar Ekeving
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gamlestaden

Inlägg av TKO »

Tack Harald och Gunnar för att ni håller oss informerade om vad som händer i Sveriges främsta spårvägsstad!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

gek skrev:Tanken är väl att även spårvägens bro över Slakthusgatan skall höjas och bli dubbelspårig?
Det kan tänkas, men kommer såvitt jag förstår inte att göras nu. Enligt detaljplanen ska spårvägen norr om bron flyttas så att den ligger intill järnvägen, som flyttades västerut vid dubbelspårsbygget. Då får man mera sammanhängande mark mellan spårvägen och Gamlestadsvägen. Flyttningen lär dock inte ske förrän någon vill exploatera den marken och då torde få betala en del av flytten. Det är väl också tänkt att det ska bli en biltunnel mellan Artillerigatan och Slakthusgatan och då blir det nog också en ny spårvägsbro.
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

Nu är det drygt fem veckor kvar tills alla linjer återgår till ordinarie vägar och de tillfälliga spåren med krigsbroarna tas ur bruk. Det sker den 6 november. Så här såg det ut idag.

Bild

Vy över gropen som ska bli torget. Under torget ska det bland annat bli cykelparkering.

Bild

Hållplatserna för Bergsjölinjerna under byggnad. I bakgrunden en spårvagn på väg över en av krigsbroarna.

Bild

Liksom tidigare delar sig spåren mot Ånäsvägen resp. snabbspåret strax söder om Säveån.

Bild

Här det förberett för anslutningen till Ånäsvägen.

Bild

Att det är avstängt framgår väl av det 2 m höga staketet, men att dessutom meddela det på en skylt är tydligen enormt viktigt. Det är så enormt viktigt att det viktigare än att den som ska korsa spåren i god tid kan se om det kommer en spårvagn.

Bild

Rött, grönt och blått
C12C3C3C12
Inlägg: 2101
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Gamlestaden

Inlägg av C12C3C3C12 »

Att det är avstängt framåt framgår ju tydligt av skylten men hur 17 skall man gå över där när det är förbjudet att beträda spårområdet?

Syftar på den näst nedersta bilden för dom undrande.
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

Harald skrev:Nu är det drygt fem veckor kvar tills alla linjer återgår till ordinarie vägar och de tillfälliga spåren med krigsbroarna tas ur bruk. Det sker den 6 november.
Rättelse: Det är måndagen den 7 november som trafiken startar. Allhelgonahelgen utförs omläggningen, så då är det helt avstängt vid Gamlestaden.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Gamlestaden

Inlägg av Martin »

C12C3C3C12 skrev:Att det är avstängt framåt framgår ju tydligt av skylten men hur 17 skall man gå över där när det är förbjudet att beträda spårområdet?

Syftar på den näst nedersta bilden för dom undrande.
Man passerar spåren i höger bildkant, där det är gulmarkerat i marken. Går man över där kommer man till plattform för södergående spårvagn och pendel/regiontåg.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Skriv svar