Gamlestaden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Gamlestaden
Fast det är så mycket enklare än så med arbeten i Göteborg.
Om det är ett arbete på avstängt spår så är det (tekniskt sett) hinderfrihetspunkten i de klossade/klovade växlar som leder in på sträckan som utgör gräns. Praktiskt sett är det en hindertavla. Sträckan kan delas in i flera delar och då sätts hindertavlor ut "rygg i rygg" vid respektive gräns.
Om det är ett arbete på trafikerat spår finns det två varianter. Hindrande arbete utgörs gränserna för arbetsplatsen av dels bevakaren och dels sluttavlan (som är identisk med VTF sluttavla för vägarbete). Inom arbetsplatsen är det 15 km/h och bevakaren får stanna tåg i max en minut innan vagnen släpps in.
Det andra alternativet är icke hindrande arbete. Dvs sådant som är tillsyn, kontroll eller besiktning. Då finns det en observatör med som har till uppgift att (i praktiken) vara tågvarnare. Spåret skall vara utrymt när trafiken kommer. Normalt sett får inga verktyg användas, undantag finns om så står i start/arbetstillståndet. Det finns inga tydliga gränser för ett icke hindrande arbete.
Observatör och Bevakare får inte ägna sig åt annat än att hålla koll på trafiken.
Det finns därmed heller ingen vits med att använda en sluttavla eller signal som gränspunkt. Vilket det gör i Stockholm. Om det är bra eller dåligt beror ju på hur man väljer att jobba med sin anläggning.
//T
Om det är ett arbete på avstängt spår så är det (tekniskt sett) hinderfrihetspunkten i de klossade/klovade växlar som leder in på sträckan som utgör gräns. Praktiskt sett är det en hindertavla. Sträckan kan delas in i flera delar och då sätts hindertavlor ut "rygg i rygg" vid respektive gräns.
Om det är ett arbete på trafikerat spår finns det två varianter. Hindrande arbete utgörs gränserna för arbetsplatsen av dels bevakaren och dels sluttavlan (som är identisk med VTF sluttavla för vägarbete). Inom arbetsplatsen är det 15 km/h och bevakaren får stanna tåg i max en minut innan vagnen släpps in.
Det andra alternativet är icke hindrande arbete. Dvs sådant som är tillsyn, kontroll eller besiktning. Då finns det en observatör med som har till uppgift att (i praktiken) vara tågvarnare. Spåret skall vara utrymt när trafiken kommer. Normalt sett får inga verktyg användas, undantag finns om så står i start/arbetstillståndet. Det finns inga tydliga gränser för ett icke hindrande arbete.
Observatör och Bevakare får inte ägna sig åt annat än att hålla koll på trafiken.
Det finns därmed heller ingen vits med att använda en sluttavla eller signal som gränspunkt. Vilket det gör i Stockholm. Om det är bra eller dåligt beror ju på hur man väljer att jobba med sin anläggning.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Gamlestaden
Således kan vi konstatera att i Stockholm skulle man ha bruk för märkskyltar, men där finns inga. I Göteborg finns märkskyltar (på några tavlor i alla fall), men där har man inget bruk för dem.
Re: Gamlestaden
Fem minuter i Gamlestaden:
Re: Gamlestaden
Vitsen är väl egentligen att det blir enklare i dokumentationen, i till exempel förreglingstabell (En tabell som talar om de villkor för att kunna godkänna en tågväg, spårledningar, växellägen mm) och även mot entreprenören definiera sluttavlan. Det kan vara enklare att flytta tavla GM71 på ritning xxxxxx till nya koordinater än sluttavlan närmast kortedala eller hur man nu ska beskriva den.Harald skrev:Således kan vi konstatera att i Stockholm skulle man ha bruk för märkskyltar, men där finns inga. I Göteborg finns märkskyltar (på några tavlor i alla fall), men där har man inget bruk för dem.
Dessutom behöver väl egentligen sluttavlans status höjas och nu är det enklare att felanmäla den.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Re: Gamlestaden
Om du läser hela tråden så ser du att jag skrev det längre upp. Man har bruk för en identitet i papperen, men vad har man för bruk för märkskylten.Vardon skrev:Vitsen är väl egentligen att det blir enklare i dokumentationen, i till exempel förreglingstabell (En tabell som talar om de villkor för att kunna godkänna en tågväg, spårledningar, växellägen mm) och även mot entreprenören definiera sluttavlan. Det kan vara enklare att flytta tavla GM71 på ritning xxxxxx till nya koordinater än sluttavlan närmast kortedala eller hur man nu ska beskriva den.Harald skrev:Således kan vi konstatera att i Stockholm skulle man ha bruk för märkskyltar, men där finns inga. I Göteborg finns märkskyltar (på några tavlor i alla fall), men där har man inget bruk för dem.
Dessutom behöver väl egentligen sluttavlans status höjas och nu är det enklare att felanmäla den.
Re: Gamlestaden
Och finns det i dokumentationen men inte verkligheten kommer någon att klaga...
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Re: Gamlestaden
Det beror väl på vad som står i normdokumenten och/eller TRI. Det bästa (om man nu ville ha det så) vore väl att ange att sluttavlan skall ha en signalbeteckning men att denna inte behöver vara angiven på skylten.Vardon skrev:Och finns det i dokumentationen men inte verkligheten kommer någon att klaga...
Man kan ju tycka att det är lite onödigt att vara så tydlig, men dylika regler finns det ganska gott om, exempelvis finns det i trafikförordningen en regel som säger att om två likadana trafikregler eller hastighetsbegränsningar gränsar till varandra behöver utmärkning inte ske i gränsen mellan dem, vilket är rätt självklart om man tänker efter. Men om den inte fanns, så skulle en massa folk vara där och sätta upp meningslösa skyltar, med motiveringen att någon skulle klaga annars.
(Nog för att det inträffar ändå; bara för att man tänker på allt när man skriver så finns det inga garantier för att någon kan läsa...)
Re: Gamlestaden
Om inte annat så är det ju trevligt för oss nördar att kunna se vad tavlorna heter. Fast en tavla saknar skylt, den som står mitt emot GM51, men om det är konsekvent så heter den väl GM52. Apropå konsekvens så undrar jag lite över numreringen. Benet mot Polhemsplatsen har nummer på 10-talet och benet mot Redbergsplatsen på 20-talet. Sedan har benet mot Gamlestadsvägen nummer på 70-talet, vilket väl förklaras av att det är ett tillfälligt spår, så de signalerna kommer att försvinna. Så kunde man tro att 30-talet var reserverat för det ben som när det är klart kommer att ansluta till 10- och 20-benen, men 30-numren finns i benet mot Angered. Dock heter signalen närmast motväxeln inte GM32 utan GM34 och slutavlan norrut heter GM39 om man ska tro märkskylten, som ser en aning hemmagjord ut:Vardon skrev:Och finns det i dokumentationen men inte verkligheten kommer någon att klaga...
Re: Gamlestaden
Lägg till ett skede 4 och ta bort en sisä anläggning vid gamlestadsbro och därtill att slakthusbron projekteras före skede 4 så är det bäst att ta i.
Men ja sluttavlan borde heta 52.
Men ja sluttavlan borde heta 52.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Re: Gamlestaden
Självklart, om man steker ägg så måste man vändsteka dem!daniel_s skrev:Mycket bra tänkt, skulle göra viss nytta även här i huvudkommunen med omnejd! Men är inte symbolen på tavlan lite väl abstrakt? Nåväl, jag antar att berörda vet vad den betyderHarald skrev:
Även sluttavlorna har förärats märkskyltar.
Detta förhållande torde kunna beskrivas som märkligtHarald skrev:Således kan vi konstatera att i Stockholm skulle man ha bruk för märkskyltar, men där finns inga. I Göteborg finns märkskyltar (på några tavlor i alla fall), men där har man inget bruk för dem.
Re: Gamlestaden
Man har hittat ytterligare rester av Nya Lödöse, som ska undersökas arkeologiskt. Mannen i förgrunden ligger och skrapar av en mm jord i taget med en murslev. Det kommer nog att ta ett tag att komma ned till botten.
Här tycks man ha hittat gammal stenläggning och träpålar söder om Säveån också.
I förgrunden syns resterna av stadsbanebroarna.
Många lecakulor blir det.
Re: Gamlestaden
Dags för lite uppdatering. F.n. är snabbspåret avstängt från Svingeln och utåt och även Angeredsbanan är avstängd. Det finns nu bara en väg förbi Gamlestaden, Ånäsvägen-tillfälliga spåret-Artillerigatan, så alla linjer går via Redbergsplatsen och Angeredslinjerna är omdirigerade till Nymånegatan.
Förbindelsen snabbspåret-tillfälliga spåret är bruten och snabbspåret är i stället hopkopplat med de permanenta spåren.
Även förbindelserna från Artillerigatan resp. tillfälliga spåret mot Angered är brutna. Om en vecka ska Angeredslinjerna börja gå den ordinarie vägen. Linje 8 kommer då att gå via snabbspåret i ett par veckor. Sedan ska den gå till Härlanda till dess att förbindelsen från Ånäsvägen blir klar i november. I november kommer även linjerna till Kortedala-Bergsjön att återgå till ordinarie väg, och det tillfälliga spåret med krigsbroarna kan tas bort.
Den södra gångtunneln under järnväg och spårväg kanske också blir klar snart.
I planerna för järnvägsstationen stod det att man skulle behöva en glasvägg mot spårvägens kontaktledning eftersom spårvägen låg lägre. Nu har man dock höjt spårvägen till samma nivå som järnvägen, så någon vägg kommer inte att behövas. Den gröna bron är en gång- och cykelbro.
Det 'är inte lätt att få någon översiktsbild och hela det blivande Gamlestadstorget är nu avspärrat. Här ser man dock stödmuren som visar att markytan kommer att ligga betydligt högre än tidigare.
Förr lade man i Göteborg slentrianmässigt flänsbärande korsningar överallt. Nu tycks man ha insett att man ska undvika sådana om det går, d.v.s. om vinkeln är tillräckligt liten. Den uppmärksamme ser att den motsatta rillans fläns är något högre mitt för korsningen. Den fungerar kan man säga som en förhöjd moträl.
Förbindelsen snabbspåret-tillfälliga spåret är bruten och snabbspåret är i stället hopkopplat med de permanenta spåren.
Även förbindelserna från Artillerigatan resp. tillfälliga spåret mot Angered är brutna. Om en vecka ska Angeredslinjerna börja gå den ordinarie vägen. Linje 8 kommer då att gå via snabbspåret i ett par veckor. Sedan ska den gå till Härlanda till dess att förbindelsen från Ånäsvägen blir klar i november. I november kommer även linjerna till Kortedala-Bergsjön att återgå till ordinarie väg, och det tillfälliga spåret med krigsbroarna kan tas bort.
Den södra gångtunneln under järnväg och spårväg kanske också blir klar snart.
I planerna för järnvägsstationen stod det att man skulle behöva en glasvägg mot spårvägens kontaktledning eftersom spårvägen låg lägre. Nu har man dock höjt spårvägen till samma nivå som järnvägen, så någon vägg kommer inte att behövas. Den gröna bron är en gång- och cykelbro.
Det 'är inte lätt att få någon översiktsbild och hela det blivande Gamlestadstorget är nu avspärrat. Här ser man dock stödmuren som visar att markytan kommer att ligga betydligt högre än tidigare.
Förr lade man i Göteborg slentrianmässigt flänsbärande korsningar överallt. Nu tycks man ha insett att man ska undvika sådana om det går, d.v.s. om vinkeln är tillräckligt liten. Den uppmärksamme ser att den motsatta rillans fläns är något högre mitt för korsningen. Den fungerar kan man säga som en förhöjd moträl.
Re: Gamlestaden
Nu har Angeredslinjerna återgått till den ordinarie vägen. Det var vid Allhelgonahelgen 2014 de flyttade till de tillfälliga spåren, så det blev knappt två år. Förbindelsen mellan snabbspåret och de tillfälliga spåren är bruten, så linjerna till Bergsjön går via Redbergsplatsen fram till Allhelgonahelgen, när de ordinarie spåren ska vara färdiga. De flyttades vid påsk 2014, så för dem blir det 2½ år.
En vagn på linje 11 har lämnat snabbspåret vid Svingeln.
En sjua tillfälligt på sin gamla sträckning i Ånäsvägen
Spårvägen har höjts så att man får byte utan nivåskillnad mellan tåg mot Göteborg C och spårvagnar.
Hissar till gångtunneln söder om stationen har installerats.
I fjärran skymtar Artillerigatans spår under viadukten. Växlarna för avgreningen är på plats liksom den tillhörande signalen. Den behövs väl för att tågvägslåsningen genom växlarna ska fungera.
En vagn på linje 11 har lämnat snabbspåret vid Svingeln.
En sjua tillfälligt på sin gamla sträckning i Ånäsvägen
Spårvägen har höjts så att man får byte utan nivåskillnad mellan tåg mot Göteborg C och spårvagnar.
Hissar till gångtunneln söder om stationen har installerats.
I fjärran skymtar Artillerigatans spår under viadukten. Växlarna för avgreningen är på plats liksom den tillhörande signalen. Den behövs väl för att tågvägslåsningen genom växlarna ska fungera.
Re: Gamlestaden
Några bilder tagna häromdagen plus två gamla bilder:
En vagn på linje 9 mot Angered
...redo att rulla ner till spårförslingringen på bron över Slakthusgatan:
Spåren som slutar abrupt i bildens högra kant är tänkta att ge möjlighet att köra mellan Angered och Kortedala, något som troligen bara kommer att användas vid planerade eller oplanerade avstängningar.
Så här såg det ut på samma plats i slutet av 2013
... och i februari 2006:
Man ser att både järnvägen och spårvägshållplatsen höjts. Tanken är väl att även spårvägens bro över Slakthusgatan skall höjas och bli dubbelspårig?
Vagnen från första bilden på väg ut från spårförslingringen:
Extremt lång gångväg mellan hållplatserna för linjerna 6,7 och 8 respektive järnvägens och Angeredsbanans hållplatser:
En tillräckligt bred bana för de ganska fåtaliga cyklisterna men en alltför smal gångväg för de många kollektivtrafikanterna:
För att komma till Angeredsbanans hållplats måste man först gå till baksidan av järnvägsstationen
En vagn på linje 9 mot Angered
...redo att rulla ner till spårförslingringen på bron över Slakthusgatan:
Spåren som slutar abrupt i bildens högra kant är tänkta att ge möjlighet att köra mellan Angered och Kortedala, något som troligen bara kommer att användas vid planerade eller oplanerade avstängningar.
Så här såg det ut på samma plats i slutet av 2013
... och i februari 2006:
Man ser att både järnvägen och spårvägshållplatsen höjts. Tanken är väl att även spårvägens bro över Slakthusgatan skall höjas och bli dubbelspårig?
Vagnen från första bilden på väg ut från spårförslingringen:
Extremt lång gångväg mellan hållplatserna för linjerna 6,7 och 8 respektive järnvägens och Angeredsbanans hållplatser:
En tillräckligt bred bana för de ganska fåtaliga cyklisterna men en alltför smal gångväg för de många kollektivtrafikanterna:
För att komma till Angeredsbanans hållplats måste man först gå till baksidan av järnvägsstationen
/Gunnar Ekeving
Re: Gamlestaden
Tack Harald och Gunnar för att ni håller oss informerade om vad som händer i Sveriges främsta spårvägsstad!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gamlestaden
Det kan tänkas, men kommer såvitt jag förstår inte att göras nu. Enligt detaljplanen ska spårvägen norr om bron flyttas så att den ligger intill järnvägen, som flyttades västerut vid dubbelspårsbygget. Då får man mera sammanhängande mark mellan spårvägen och Gamlestadsvägen. Flyttningen lär dock inte ske förrän någon vill exploatera den marken och då torde få betala en del av flytten. Det är väl också tänkt att det ska bli en biltunnel mellan Artillerigatan och Slakthusgatan och då blir det nog också en ny spårvägsbro.gek skrev:Tanken är väl att även spårvägens bro över Slakthusgatan skall höjas och bli dubbelspårig?
Re: Gamlestaden
Nu är det drygt fem veckor kvar tills alla linjer återgår till ordinarie vägar och de tillfälliga spåren med krigsbroarna tas ur bruk. Det sker den 6 november. Så här såg det ut idag.
Vy över gropen som ska bli torget. Under torget ska det bland annat bli cykelparkering.
Hållplatserna för Bergsjölinjerna under byggnad. I bakgrunden en spårvagn på väg över en av krigsbroarna.
Liksom tidigare delar sig spåren mot Ånäsvägen resp. snabbspåret strax söder om Säveån.
Här det förberett för anslutningen till Ånäsvägen.
Att det är avstängt framgår väl av det 2 m höga staketet, men att dessutom meddela det på en skylt är tydligen enormt viktigt. Det är så enormt viktigt att det viktigare än att den som ska korsa spåren i god tid kan se om det kommer en spårvagn.
Rött, grönt och blått
Vy över gropen som ska bli torget. Under torget ska det bland annat bli cykelparkering.
Hållplatserna för Bergsjölinjerna under byggnad. I bakgrunden en spårvagn på väg över en av krigsbroarna.
Liksom tidigare delar sig spåren mot Ånäsvägen resp. snabbspåret strax söder om Säveån.
Här det förberett för anslutningen till Ånäsvägen.
Att det är avstängt framgår väl av det 2 m höga staketet, men att dessutom meddela det på en skylt är tydligen enormt viktigt. Det är så enormt viktigt att det viktigare än att den som ska korsa spåren i god tid kan se om det kommer en spårvagn.
Rött, grönt och blått
-
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Gamlestaden
Att det är avstängt framåt framgår ju tydligt av skylten men hur 17 skall man gå över där när det är förbjudet att beträda spårområdet?
Syftar på den näst nedersta bilden för dom undrande.
Syftar på den näst nedersta bilden för dom undrande.
Re: Gamlestaden
Rättelse: Det är måndagen den 7 november som trafiken startar. Allhelgonahelgen utförs omläggningen, så då är det helt avstängt vid Gamlestaden.Harald skrev:Nu är det drygt fem veckor kvar tills alla linjer återgår till ordinarie vägar och de tillfälliga spåren med krigsbroarna tas ur bruk. Det sker den 6 november.
Re: Gamlestaden
Man passerar spåren i höger bildkant, där det är gulmarkerat i marken. Går man över där kommer man till plattform för södergående spårvagn och pendel/regiontåg.C12C3C3C12 skrev:Att det är avstängt framåt framgår ju tydligt av skylten men hur 17 skall man gå över där när det är förbjudet att beträda spårområdet?
Syftar på den näst nedersta bilden för dom undrande.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)