Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs
Om jag räknar rätt på Konsumentprisindex-standardsiffrorna så skulle den biljetten kosta drygt 31 kronor idag.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs
Vilken av dem? Om du menar den för 2.60 så kostar resan (Stockholm Ö - Täby kyrkby) idag 37.50 enkel väg med reskassan så 75 kr för ToR. 0.80-biljetten uppfattar jag som en enkel med djursholmsbanorna lite hur som helst (betyder Djö att den gäller för påstigning därifrån åt valfritt håll eller bara att den är såld där?) och det motsvarar ju en resa för 25 kr idag, eller för den delen 36 kr i automat eller 50 kr hos konduktör.bark skrev:Om jag räknar rätt på Konsumentprisindex-standardsiffrorna så skulle den biljetten kosta drygt 31 kronor idag.
Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs
Den för 2:60.daniel_s skrev:Vilken av dem? Om du menar den för 2.60 så kostar resan (Stockholm Ö - Täby kyrkby) idag 37.50 enkel väg med reskassan så 75 kr för ToR. 0.80-biljetten uppfattar jag som en enkel med djursholmsbanorna lite hur som helst (betyder Djö att den gäller för påstigning därifrån åt valfritt håll eller bara att den är såld där?) och det motsvarar ju en resa för 25 kr idag, eller för den delen 36 kr i automat eller 50 kr hos konduktör.bark skrev:Om jag räknar rätt på Konsumentprisindex-standardsiffrorna så skulle den biljetten kosta drygt 31 kronor idag.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27
Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs
Planeringen för förlängningen av Långängsbanan kom så pass långt att man länge hade ett markreservat för den mellan Långängen och Djursholms Sveavägen. När det gäller sammanbindningen mellan Eddavägen/Svalnäs och Altorp startade faktiskt bygget av den sträckan. Ett par sprängskott avlossades, men sedan avstannade arbetet av någon anledning för att aldrig återupptas.Inge skrev:Jag tror att ursprungsidén faktiskt var att bygga en konkurrerande bana. Långängsbanan skulle inte bara förlängas norrut, utan även väster/söderut till Haga, varifrån man tänkte sig gemensam trafik med spårvägen och i framtiden tunnelbana under Sveavägen (den i Stockholm).
I praktiken kom förslagen att omarbetas flera gånger och senast vid inspikningen torde alla tankar på en förlängning mot Haga övergivits.
/Peter Bolin
Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs
Förhållandet mellan 0.80 och 2.60 är väl ungefär samma som förhållandet mellan 25 kr och 75 kr, sen vet inte jag vad det är som gör att mat och sånt idag är så vansinnigt billigt medan annat blivit dyrare.
Vad beträffar personalkostnaderna så är det ju faktiskt lite svårt att få personal, särskilt förare, till den här verksamheten nu när de inte är offentliganställda längre. Den kanske var billigare förr när man slapp konkurrera om personalen på den privata arbetsmarknaden... (Högkonjunkturer med personalbrist fanns iofs även på den tiden!)
Vad beträffar personalkostnaderna så är det ju faktiskt lite svårt att få personal, särskilt förare, till den här verksamheten nu när de inte är offentliganställda längre. Den kanske var billigare förr när man slapp konkurrera om personalen på den privata arbetsmarknaden... (Högkonjunkturer med personalbrist fanns iofs även på den tiden!)
Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs
Slutsatsen torde alltså vara att det var billigare när personalen var offentliganställd än nu när det är effektiva, privata företag som står för driften!
Halleluja...
/TKO
Halleluja...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27
Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs
Sträckan Eddavägen–Svalnäs var lågt utnyttjad under de år den fanns (1912–34) eftersom trafikunderlaget var minimalt. En orsak till att den fick vara kvar under 22 år trots utebliven exploatering av Svalnäsområdet kan ha varit att man tog hänsyn till Henrik Palme (1841–1932).Inge skrev:Det som hände var väl 30-talsdepressionen, som gjorde marken osäljbar. När den var över hade man istället gjort golfbana av exploateringsområdet. Den östra sträckan vid golfbanan (Eddavägen-Svalnäs) drogs in och den västra förlängdes till Näsby istället för att anslutas till den östra.Peter Bolin skrev:Planeringen för förlängningen av Långängsbanan kom så pass långt att man länge hade ett markreservat för den mellan Långängen och Djursholms Sveavägen. När det gäller sammanbindningen mellan Eddavägen/Svalnäs och Altorp startade faktiskt bygget av den sträckan. Ett par sprängskott avlossades, men sedan avstannade arbetet av någon anledning för att aldrig återupptas.Inge skrev:Jag tror att ursprungsidén faktiskt var att bygga en konkurrerande bana. Långängsbanan skulle inte bara förlängas norrut, utan även väster/söderut till Haga, varifrån man tänkte sig gemensam trafik med spårvägen och i framtiden tunnelbana under Sveavägen (den i Stockholm).
I praktiken kom förslagen att omarbetas flera gånger och senast vid inspikningen torde alla tankar på en förlängning mot Haga övergivits.
/Peter Bolin
Henrik Palme var bosatt på Svalnäs gård och en av Djursholmsbanans grundare. När han hade avlidit i maj 1932 kunde sträckan läggas ned två år senare.
/Peter Bolin
Re: Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs
Här en skatt vi fann i Motorvagn X2p 33 - SRJ 16 som just nu renoveras i Roslagsbanans Veterantågsförening:

Biljetten ligger på motorvagnens manöverbord.
https://www.facebook.com/roslagsbanansv ... sforening/

Biljetten ligger på motorvagnens manöverbord.
https://www.facebook.com/roslagsbanansv ... sforening/