Bytet på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: Bytet på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Tycker det här börjar likna advokat Cecil Bergsteen väl mycket.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Vagnen skrev:Men om informationen som gavs i Dagens Nyheter inte är korrekt borde väl en rättelse ha införts i dagens tidning? Någon sådan kan åtminstone inte jag finna trots ett ihärdigt letande i den rätt omfångsrika tidningen. Jag har svårt att tro att ett så normalt välinformerat organ som Dagens Nyheter skulle sprida felaktigheter.
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... garT17.pdf

Sid 12 i detta dokument
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:
Vagnen skrev:Men om informationen som gavs i Dagens Nyheter inte är korrekt borde väl en rättelse ha införts i dagens tidning? Någon sådan kan åtminstone inte jag finna trots ett ihärdigt letande i den rätt omfångsrika tidningen. Jag har svårt att tro att ett så normalt välinformerat organ som Dagens Nyheter skulle sprida felaktigheter.
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... garT17.pdf

Sid 12 i detta dokument
Och för er som inte orkar klicka:
Sidan 12 i dokumentet som Lars Ödlund länkade till skrev:Tvärbanan
Trafikförändringar
[...]
Utbyggnaden av Tvärbanan till Sickla station medför att den kortas av och får en tillfällig
slutstation ett par hundra meter före nuvarande hållplats Sickla udde oktober 2016 – mars
2017.
I syfte att möjliggöra att åka hela vägen från Sickla till Solna kommer Tvärbanan mellan
Alvik och Sickla udde att vara avstängd mellan mars- oktober 2017. Trafiken kommer att
ersättas av bussar. Av samma anledning kommer Tvärbanan Alvik-Solna att vara avstängd
under fem veckor i juni och juli 2017.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

dr Cassandra Nojdh skrev:Tycker det här börjar likna advokat Cecil Bergsteen väl mycket.
Ja, det var en frisk fläkt på forumet förr i tiden... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
TKO

Inlägg av TKO »

roggek skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Tycker det här börjar likna advokat Cecil Bergsteen väl mycket.
Ja det är ju fint folk som debatterar här, såväl advokater som doktorer!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:
roggek skrev:
Ja det är ju fint folk som debatterar här, såväl advokater som doktorer!

/TKO
Ja, för att inte tala om ingenjörer! Nä, grejen är att advokat Cecil Bergsteen inte var en vanlig pseudonym utan en helt och hållet påhittad person - någon drev med oss (det kan man ju kalla frisk fläkt om man vill). Undrar om det inte är så nu med.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO

Inlägg av TKO »

Vad som blott är en skenbild och vad som har en reell existens är inte alltid lätt att veta...

Hur är det t ex med den gode dr Nojdh?

Jag kan dock med två fingrar på Bibeln försäkra läsekretsen att den gnällige skribent som ligger bakom dessa rader har såväl byggnadsingenjörsexamen vid THG som en högst reell existens!

Det om detta

Thomas K Ohlsson
(reelt existerande)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:Vad som blott är en skenbild och vad som har en reell existens är inte alltid lätt att veta...

Hur är det t ex med den gode dr Nojdh?

Jag kan dock med två fingrar på Bibeln försäkra läsekretsen att den gnällige skribent som ligger bakom dessa rader har såväl byggnadsingenjörsexamen vid THG som en högst reell existens!

Det om detta

Thomas K Ohlsson
(reelt existerande)
Jag försökte parera den här typen av invändningar genom att använda begreppet pseudonym. Jag använder mig av sådan, liksom ex.vis Inge, Apskaft och Båtsman. Det finns dock anledning att tro att bakom dessa pseudonymer döljer sig högst reella personer, som av olika anledningar valt att uppträda anonymt. Advokat Cecil Bergsteen, som jag jämförde en viss annan signatur med, var dock en helt fiktiv, påhittad (litterär om man så vill, begreppet litteratur har ju utvidgats väsentligt de senaste dagarna) person även om det naturligtvis var uppfinnaren/författaren bakom som satt vid tangenterna. Det hela var med all säkerhet en drift med både forumet som sådant och de som envisas med att skriva här.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Vad betyder egentligen förkortningen THG i sammanhanget?

daniel_s (vars efternamn faktiskt börjar på S!)
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Vad betyder egentligen förkortningen THG i sammanhanget?

Men hallå!

Thorildsplans Gymnasium så klart. Tidigare även kallat "Tekniskt läroverk/gymnasium 1" - nummer två var naturligtvis Åsö...

/TKO
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:

Men hallå!

Thorildsplans Gymnasium så klart. Tidigare även kallat "Tekniskt läroverk/gymnasium 1" - nummer två var naturligtvis Åsö...

/TKO
Trodde väl det (jag gick ju för all del också där) men visste inte att man någonsin utbildat byggnadsingenjörer. Men det är kanske titel-deflation (eller om man nu vill se det som en inflation i utbildningstid) som förvirrar mig?
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

daniel_s skrev:
TKO skrev:

Men hallå!

/TKO
Trodde väl det (jag gick ju för all del också där) men visste inte att man någonsin utbildat byggnadsingenjörer. Men det är kanske titel-deflation (eller om man nu vill se det som en inflation i utbildningstid) som förvirrar mig?
Törhända det är på plats med lite fakta eftersom undertecknad utexaminerades våren 1961 med både ingenjörs- (elkraft) och studentexamen från denna utmärkta skola våren 1961.

Från år 1946 var namnet på denna skola "Högre Tekniska Läroverket i Stockholm". Den hade då följande 3-åriga linjer;

- Byggnads
- Kemi
- Maskin
- Elektronik
- Elkraft

Utan överdrift vill jag påstå att det var en synnerligen tuff utbildning både i omfattning och takt. Här åkte man inte på något bananskal, utan det var åtskilliga nattliga timmar, varje natt, som fick ägnas åt att banka in kunskapsmassan. Och man gick även på lördagar. För uppflyttning till nästa klass gällde godkända betyg alt. förnyad tentamen under sommaren. Annars "omsittning" och misslyckades man även då så var det adjöss ....!

För utfående av ingenjörsexamen krävdes det också viss mäng praktik inom valt ämnesområde. Kunde man inte fixa praktikplatser själv, så fanns på skolan en grupp som via avtal med industrin kunde erbjuda intressanta anställningar både inom som utom Sverige. Det var via dem jag fick mitt första arbete hos Stockholms Spårvägar resp. den statliga järnvägen i Holland (NS).

Under den första tiden hade läroverket en egen styrelse, men 1962 underställdes skolan Stockholms skoldirektion vilket var det första steget i flummeriet i skolutbildningen. Man bytte namn till Tekniska gymnasiet I. Vid Åsö gymnasium inrättades samtidigt Tekniska gymnasiet II.

År 1966 försvann begreppet "tekniskt gymnasium" och de sista resterna av en suverän utbildning i och med att den tekniska utbildningen inordnades i den nya integrerade gymnasieskolan.

Vänligen / Lena (som fortfarande letar efter den åtråvärda ingenjörsringen som man så stolt bar!)
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

1 skrev:
daniel_s skrev:

Men hallå!

/TKO
Törhända det är på plats med lite fakta eftersom undertecknad utexaminerades med både ingenjörs- (elkraft) och studentexamen från denna utmärkta skola våren 1961.

Från år 1946 var namnet på denna skola "Högre Tekniska Läroverket i Stockholm". Den hade då följande 3-åriga linjer;

- Byggnads
- Kemi
- Maskin
- Elektronik
- Elkraft

Utan överdrift vill jag påstå att det var en synnerligen tuff utbildning både i omfattning och takt. Här åkte man inte på något bananskal, utan det var åtskilliga nattliga timmar, varje natt, som fick ägnas åt att banka in kunskapsmassan. Och man gick även på lördagar. För uppflyttning till nästa klass gällde godkända betyg alt. förnyad tentamen under sommaren. Annars "omsittning" och misslyckades man även då så var det adjöss ....!

För utfående av ingenjörsexamen krävdes det också viss mäng praktik inom valt ämnesområde. Kunde man inte fixa praktikplatser själv, så fanns på skolan en grupp som via avtal med industrin kunde erbjuda intressanta anställningar både inom som utom Sverige. Det var via dem jag fick mitt första arbete hos Stockholms Spårvägar resp. den statliga järnvägen i Holland (NS).

Under den första tiden hade läroverket en egen styrelse, men 1962 underställdes skolan Stockholms skoldirektion vilket var det första steget i flummeriet i skolutbildningen. Man bytte namn till Tekniska gymnasiet I. Vid Åsö gymnasium inrättades samtidigt Tekniska gymnasiet II.

År 1966 försvann begreppet "tekniskt gymnasium" och de sista resterna av en suverän utbildning i och med att den tekniska utbildningen inordnades i den nya integrerade gymnasieskolan.

Vänligen / Lena (som fortfarande letar efter den åtråvärda ingenjörsringen som man så stolt bar!)[/quote]
Vestis

Inlägg av Vestis »

Om man vill ytterligare förtydliga historiken kan nämnas att TG 2 startade provisoriskt i Kristineberg i avvaktan på att Åsö skulle bli klart.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Att det behövs ett signalsystem som styr motorväxlarna som verkar vara på väg till Sickla innebär inte att just det signalsystemet måste ha ATC och att eventuell ATC måste vara funktionell och kompatibel med fordonen.

Hur länge var det Saltsjöbanans västra ände ska vara avstängd? Det verkar nästan som om planerare njuter av att plåga resenärerna. Vem vet, det kanske går att stänga av ännu mer infrastruktur samtidigt och sedan när man är färdig med massor av olika arbeten så har man ett flertal alternativa resvägar som visserligen har viss betydelse även i slutänden men som sannolikt skulle haft klart större betydelse om de varit i bruk då annan infrastruktur varit avstängd.

P.S. det torde stå utan allt tvivel att samtliga skribenter på forumet faktiskt är vanliga dödliga människor. Däremot är graden av "seriositet" och hur en bemöter andra på forumet högst varierande med Cecil Bergsteen i ena änden av någon slags spektrum.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Att det behövs ett signalsystem som styr motorväxlarna som verkar vara på väg till Sickla innebär inte att just det signalsystemet måste ha ATC och att eventuell ATC måste vara funktionell och kompatibel med fordonen.
Tja, "signalsystems-relativism" är ju på modet nu. Men du får väl hålla med om att det vore bra fånigt att sätta upp ett annat ATC-system på sträckan än det som kommer att implementeras på resten av banan samt på vagnarna.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Att det behövs ett signalsystem som styr motorväxlarna som verkar vara på väg till Sickla innebär inte att just det signalsystemet måste ha ATC och att eventuell ATC måste vara funktionell och kompatibel med fordonen.
Tja, "signalsystems-relativism" är ju på modet nu. Men du får väl hålla med om att det vore bra fånigt att sätta upp ett annat ATC-system på sträckan än det som kommer att implementeras på resten av banan samt på vagnarna.
Ja, så därför skulle man kunna sätta upp det nya signalsystemet redan idag på denna nya snutt och kunna trafikera den även innan en ombyggnad av resten, trots att vagnarna då inte kan förstå balisernas besked. Inget hindrar förarna från att följa optiska besked oavsett vilket ATC-system vagnarna är utrustade med.

(Eftersom nuvarande vagnar har sitt "depå-startläge" o.s.v. så skulle det då behövas ett par baliser enligt gamla systemet som byter till "på sikt"-läge, men det är en annan femma).

D.v.s. utbyggnaden till Sickla Station skulle alltså kunna byggas färdigt och tas i drift med det nya systemet utan att nödvändigtvis ha byggt om resten av banan samt vagnarna till just det tillfället.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:D.v.s. utbyggnaden till Sickla Station skulle alltså kunna byggas färdigt och tas i drift med det nya systemet utan att nödvändigtvis ha byggt om resten av banan samt vagnarna till just det tillfället.
Nu vill jag påpeka att själva hopsättningen av förlängningen till Sickla station med den befintliga banan inte bara går ut på att skarva på nytt spår, utan det är först ett stort schaktjobb där man bygger om gatan och ändrar spårets läge i höjdled för att passa ihop med fortsättningen.

Sen är det ju ändå makalöst att hela den "befintliga Tvärbanan" ska ligga för fäfot i ett halvår för att man ska dra lite kabel och koppla in lite signalprylar. Det är ju för sjutton lika lång tid som det tog att anlägga hela banöverbyggnaden då för snart 20 år sedan. Här har ju SL totalt tappat kontrollen, det ska helt enkelt inte ta så lång tid att utföra ett sådant jobb!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Sen är det ju ändå makalöst att hela den "befintliga Tvärbanan" ska ligga för fäfot i ett halvår för att man ska dra lite kabel och koppla in lite signalprylar. Det är ju för sjutton lika lång tid som det tog att anlägga hela banöverbyggnaden då för snart 20 år sedan. Här har ju SL totalt tappat kontrollen, det ska helt enkelt inte ta så lång tid att utföra ett sådant jobb!
Som helt oinvigd så kan man tycka att all kabeldragning och en hel del annat borde gå att göra samtidigt som trafiken pågår. Inkoppling av kablar i befintlig utrustning, om det nu är aktuellt, är en annan sak. Även förberedande arbeten i vagnarna borde kunna göras innan man stoppar trafiken för slutgiltiga inkopplingen och test och intrimning av signalsystemet.

Men jag vet ju inte vad det innebär att byta signalsystem, eller hur mycket av befintlig utrustning som skall användas även fortsättningsvis.

Borde inte tiden med totalstopp på banan vara en del av bedömningen när man tittade på olika anbud?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jo allt det där är ju sant, och görs!!! Men på något sätt är allt sammanfattningsvis en enda stor besvikelse...
Skriv svar