Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
Elinstallationerna är nog till växelvärmen och/eller belysningen, det ska vara en väldans massa belysning vid hållplatsen tror jag.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
Under lördagen har växlarna med tillhörande övergångsspår lagts in, ännu vid 22-tiden håller man på med kontaktledningsarbete. Elskåpen verkar, som redan påpekats, vara till belysning och vxvärme. Någon stoppbock eller annat fysiskt hinder bortom den tillfälliga hållplatsen har jag ännu inte sett. Ledningarna över de tidigare vändspåren är nedmonterade. I morgon ska väl det hela avslutas.
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15
Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
Under söndagseftermiddagen testades de nylagda klätterväxlarna. Passage gjordes av A32 426+427, A35 465, snöplog 9205 och A30 304 i nämnd ordning.
Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
Jag lägger väl upp ett par bilder då, eftersom ni tjatar 





-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Tillfälligt hållplatsläge Sickla udde
Första trafikdagen i dag. Det hela verkar funka. Noterade att spåret i riktning Sickla fortfarande är möjligt att trafikera fram till den "gamla" hållplatsen. Man ser "grinden" på den övre bilden ovan. På så sätt har man skapat ett "stickspår". Men framöver ska man väl förstärka marken under hållplatsen och då riva detta. Men det kanske sker under avstängningen nästa sommar. Någon som sitter inne med info om planerna?
Re: Tillfälligt hållplatsläge Sickla udde
Man kan köra ända ner till gamla hållplatsen och det kan användas för att ställa upp trasor och annat oknytt. Dock har alla former av rundgångsmöjligheter försvunnit så behöver man bogsera hem en heldöd trasa så blir det ett spännande projekt som tar en liten stund...Anders Hanquist skrev:Första trafikdagen i dag. Det hela verkar funka. Noterade att spåret i riktning Sickla fortfarande är möjligt att trafikera fram till den "gamla" hållplatsen. Man ser "grinden" på den övre bilden ovan. På så sätt har man skapat ett "stickspår". Men framöver ska man väl förstärka marken under hållplatsen och då riva detta. Men det kanske sker under avstängningen nästa sommar. Någon som sitter inne med info om planerna?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
Daniel hann före mej, men här kommer lite fler intryck från första trafikdagen - såväl i bild som i ord...
Det är stabila träkonstruktioner, noterar byggnadsingenjören inom mej.
På väg mot den "gamla" hållplatsen noterar vi denna högteknologiska lösning. Är inte hastighetstavlan överflödig - hastigheten framför grinden är väl redan begränsad till 5 km/h? Kanske det som kallas redundans av nu för tiden!
Vid den gamla hållplatsen visar ljusskyltarna fortfarande avgångstider, som om inget hade hänt. Som tidigare noterats hade det varit fullt möjligt att låta spårvagnarna vända här, fram till nästa steg i inkopplingen.
Som projektör vet man att det inte alltid blir som man tänkt sej... Frågan är om det är fel projekterat, fel utsatt eller fel utfört?
Det finns många skyltar, dock hann visst inte allt bli riktigt klart!
(fortsättning följer - det går visst bara att bifoga 5 bilder...)
Vi har ankommit till Sickla Udde, dags att stiga av!Det är stabila träkonstruktioner, noterar byggnadsingenjören inom mej.
På väg mot den "gamla" hållplatsen noterar vi denna högteknologiska lösning. Är inte hastighetstavlan överflödig - hastigheten framför grinden är väl redan begränsad till 5 km/h? Kanske det som kallas redundans av nu för tiden!
Vid den gamla hållplatsen visar ljusskyltarna fortfarande avgångstider, som om inget hade hänt. Som tidigare noterats hade det varit fullt möjligt att låta spårvagnarna vända här, fram till nästa steg i inkopplingen.
Som projektör vet man att det inte alltid blir som man tänkt sej... Frågan är om det är fel projekterat, fel utsatt eller fel utfört?
Det finns många skyltar, dock hann visst inte allt bli riktigt klart!
(fortsättning följer - det går visst bara att bifoga 5 bilder...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
(fortsättning följer:)
Siktkörning över klätterväxel
De tågmöten jag observerade verkade gå till så att vagnen mot Sickla udde väntade uppe vid Sickla Kaj till vagnen vid Sickla Udde började röra på sej. Och så möttes de ungefär vid bron över Sickla kanal. Jag tror att detta var helt utan signalreglering, och det verkade funka bra!
Låg hastighet Fram till hpl Luma verkade hastigheten vara begränsad till 15 km/h. Några medresenärer kommenterade detta med "jag springer fortare än vi åker nu, men jag skulle inte orka springa ända till Liljeholmen".
Nu gick det som tur var fortare efter Luma, och även 15 km/h kräver snabb löpning (6 minuter på 1500 är rätt bra tid) men jag har ändå förståelse för åsikten. Men som någon klok person skrev tidigare på forumet - det är inget vi Tvärbaneresenärer "dör av"!
Slut på dagens Tvärbanerapport
från
Thomas K Ohlsson
PS: Jag saknade dock en viktig hållplatsutrustning vid "nya" Sickla Udde. Gissa vilken?
Siktkörning över klätterväxel
De tågmöten jag observerade verkade gå till så att vagnen mot Sickla udde väntade uppe vid Sickla Kaj till vagnen vid Sickla Udde började röra på sej. Och så möttes de ungefär vid bron över Sickla kanal. Jag tror att detta var helt utan signalreglering, och det verkade funka bra!
Låg hastighet Fram till hpl Luma verkade hastigheten vara begränsad till 15 km/h. Några medresenärer kommenterade detta med "jag springer fortare än vi åker nu, men jag skulle inte orka springa ända till Liljeholmen".
Nu gick det som tur var fortare efter Luma, och även 15 km/h kräver snabb löpning (6 minuter på 1500 är rätt bra tid) men jag har ändå förståelse för åsikten. Men som någon klok person skrev tidigare på forumet - det är inget vi Tvärbaneresenärer "dör av"!
Slut på dagens Tvärbanerapport
från
Thomas K Ohlsson
PS: Jag saknade dock en viktig hållplatsutrustning vid "nya" Sickla Udde. Gissa vilken?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tillfälligt hållplatsläge Sickla udde
Vad jag vet har det aldrig funnits rundgångsmöjlighet vid Sickla Udde. Och eftersom bortbogsering endast kan ske i en riktning är det kanske inte heller så nödvändigt?Odd skrev:Man kan köra ända ner till gamla hållplatsen och det kan användas för att ställa upp trasor och annat oknytt. Dock har alla former av rundgångsmöjligheter försvunnit så behöver man bogsera hem en heldöd trasa så blir det ett spännande projekt som tar en liten stund...Anders Hanquist skrev:Första trafikdagen i dag. Det hela verkar funka. Noterade att spåret i riktning Sickla fortfarande är möjligt att trafikera fram till den "gamla" hållplatsen. Man ser "grinden" på den övre bilden ovan. På så sätt har man skapat ett "stickspår". Men framöver ska man väl förstärka marken under hållplatsen och då riva detta. Men det kanske sker under avstängningen nästa sommar. Någon som sitter inne med info om planerna?
funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tillfälligt hållplatsläge Sickla udde
Det föreskrivs i vissa fall att vagnar med fungerande broms tillkopplas både framför och bakom. Det gick ju förstås ungefär lika dåligt vid "gamla" Sickla udde som vid den nuvarande platsen. Däremot blir det lite mera stopp nu om man ska göra det, eftersom det bara finns ett spår att hålla på på där det förut fanns två. Men den skillnaden kan man nog leva med under den tid som är kvar.TKO skrev:Vad jag vet har det aldrig funnits rundgångsmöjlighet vid Sickla Udde. Och eftersom bortbogsering endast kan ske i en riktning är det kanske inte heller så nödvändigt?
Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
Nej, men aktiverar man en hytt på A32 med aktiv ATC så startar den i depå-mod, dvs 15 km/h. Närmaste balis efter ordinarie påstigningshållplats i SIU som kan ge sikt-mod och 30 km/h finns i Luma. Genierna som planerat detta glömde visst bort denna detalj. Men en balis efter nya hållplatsen ska visst komma på plats om "några veckor"...TKO skrev:(fortsättning följer:) Fram till hpl Luma verkade hastigheten vara begränsad till 15 km/h. Några medresenärer kommenterade detta med "jag springer fortare än vi åker nu, men jag skulle inte orka springa ända till Liljeholmen".
Biljettstolpar, va?TKO skrev:PS: Jag saknade dock en viktig hållplatsutrustning vid "nya" Sickla Udde. Gissa vilken?
Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
Visst är det "SL-stolpen/ar" som saknas. Efter allt väsen det varit kring dessa, och all information som SL spottat ur sej om de nya rutinerna är det högst förvånande tycker jag! Den som saknar validerad biljett och åker i rätt riktning kan nu alltid komma undan med "jag gick på vid Sickla Udde"...
Vilken funktion fyller egentligen balisen vid Luma?
/TKO
Vilken funktion fyller egentligen balisen vid Luma?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
Uppdatering till driftläge "Sikt" för att vagnar som av någon anledning, t ex omaktivering längs vägen, förlorat sitt Sikt-besked inte ska behöva köra i driftläge "Depå" ända till första huvudsignalen som är en bit efter Mårtensdal.TKO skrev:Vilken funktion fyller egentligen balisen vid Luma?
Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
Tack Daniel.
Så på längre 'siktsträckor' bör det med jämna mellanrum finnas baliser med denna funktion?
/TKO
Så på längre 'siktsträckor' bör det med jämna mellanrum finnas baliser med denna funktion?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
Ja med den här lösningen på ATC-system och givet att man har bestämt sig för att uppstart av utrustningen alltid skall ske i depå-mod, så är det en fördel. Nu är ju det här systemet "på väg ut", och i det nya systemet är det en helt annan lösning på det här problemet.TKO skrev:Tack Daniel.
Så på längre 'siktsträckor' bör det med jämna mellanrum finnas baliser med denna funktion?
/TKO
Det bästa vore förstås ett system som på något sätt automatiskt kunde välja rätt driftläge redan när hytten aktiveras. Men det är ju inte så lätt. (Inte ens tunnelbana 1 med sitt s k kontinuerliga system klarar en uppstart på en godtycklig plats!)
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7601
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
Kanske det som kallas redundans av nu för tiden! Biljettattiraljerna lär nog komma på plats vid nya Sickla Udde snabbare är den där balisgruppen.TKO skrev:Visst är det "SL-stolpen/ar" som saknas. Efter allt väsen det varit kring dessa, och all information som SL spottat ur sej om de nya rutinerna är det högst förvånande tycker jag! Den som saknar validerad biljett och åker i rätt riktning kan nu alltid komma undan med "jag gick på vid Sickla Udde"...
Vilken funktion fyller egentligen balisen vid Luma?
/TKO
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
"av elingenjörer nu för tiden" skulle det ha stått!dr Cassandra Nojdh skrev:Kanske det som kallas redundans av nu för tiden! Biljettattiraljerna lär nog komma på plats vid nya Sickla Udde snabbare är den där balisgruppen.TKO skrev:Visst är det "SL-stolpen/ar" som saknas. Efter allt väsen det varit kring dessa, och all information som SL spottat ur sej om de nya rutinerna är det högst förvånande tycker jag! Den som saknar validerad biljett och åker i rätt riktning kan nu alltid komma undan med "jag gick på vid Sickla Udde"...
Vilken funktion fyller egentligen balisen vid Luma?
/TKO
Eftersom Tvärbanans baliser ser ut som Trafikverkets undrar jag om dom fungerar på samma sätt, dvs det är "passiv" utrustning som inte kräver extern elmatning? I så fall borde det väl bara vara att hämta lämplig utrustning på banförrådet och skruva dit???
Eller kanske jag missat något...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7601
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
Daniel S får rätta mig om jag har fel, men jag har uppfattat det så att baliser alltid är passiva sändare - dvs. de har ingen egen kraftförsörjning utan kan bara skicka sina sk. telegram till passerande fordon när de får energi elektromagnetiskt från fordonsantennen. Sedan kan de vara fast programmerade, dvs. alltid överföra samma budskap, ställverksstyrda eller styrda av en signalkodare. I de sistnämnda fallen kan de givetvis överföra olika typer av meddelanden. I Det här fallet har vi troligen att göra till det förstnämnda. Däremot anses de tydligen (och är förmodligen) alltför känsliga att monteras oskyddade i gatumiljö - de verkar placeras i små, i gatan nedsänkta behållare täckta med ett (i detta fallet) vitt betonglock. Den som vill kan ju titta själv vid Sickla Udde eller Luma. Man skulle kunna tycka att nya Sickla Udde är förskonad från annan trafik än spårvagnarna, men enligt vad jag hört har Keolis busstrafik (linje 74) haft lite svårt att hålla sig bort från det avlysta området. Riktigt hur klätterväxeln mår efter sådan närkontakt vet jag inte heller.
Vid Sickla Udde borde man kunna återanvända de baliser som ligger vid det gamla hållplatsläget, men det fordrar ju att någon fattar det beslutet och att arbetet att ta bort dem beställs hos Infranord e.dyl. Sedan ska det beställas montering av ny behållare i gatan vid nya hållplatsläget, och sedan ska baliserna flyttas dit och deras funktion verfieras och kanske rent av godkännas av Transportstyrelsen. Ja, du hör ju själv...........
Vid Sickla Udde borde man kunna återanvända de baliser som ligger vid det gamla hållplatsläget, men det fordrar ju att någon fattar det beslutet och att arbetet att ta bort dem beställs hos Infranord e.dyl. Sedan ska det beställas montering av ny behållare i gatan vid nya hållplatsläget, och sedan ska baliserna flyttas dit och deras funktion verfieras och kanske rent av godkännas av Transportstyrelsen. Ja, du hör ju själv...........
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
"Ni trodde det här var enkelt, men vänta bara till jag börjat förklara!"
Under tiden kommer vi allt längre från den ursprungliga målsättning som låg förborgad i begreppet "Snabbspårvägen"...
Jag tror jag måste citera en icke reellt existerande poet:
"Nu är den dystra höst utbruten som E.A. Karlfeldt kallar vår"
God middag
önskar
Thomas K Ohlsson
(alltmer osäker på snabbspårvägens reella existens...)
Under tiden kommer vi allt längre från den ursprungliga målsättning som låg förborgad i begreppet "Snabbspårvägen"...
Jag tror jag måste citera en icke reellt existerande poet:
"Nu är den dystra höst utbruten som E.A. Karlfeldt kallar vår"
God middag
önskar
Thomas K Ohlsson
(alltmer osäker på snabbspårvägens reella existens...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tillfälligt hållplatsläge Sickla udde
Jodå, fast inte som du tänker, kanske. Genom lite rangering så kan man få saker på rätt plats. Nya klätterväxeln har nämligen belagts med förbud att köra mot den normala färdriktningen, vilket kanske inte omöjliggör, men man får tänka efter lite före så att det inte blir för sent med det man tänkte...TKO skrev:Vad jag vet har det aldrig funnits rundgångsmöjlighet vid Sickla Udde. Och eftersom bortbogsering endast kan ske i en riktning är det kanske inte heller så nödvändigt?Odd skrev:Man kan köra ända ner till gamla hållplatsen och det kan användas för att ställa upp trasor och annat oknytt. Dock har alla former av rundgångsmöjligheter försvunnit så behöver man bogsera hem en heldöd trasa så blir det ett spännande projekt som tar en liten stund...Anders Hanquist skrev:Första trafikdagen i dag. Det hela verkar funka. Noterade att spåret i riktning Sickla fortfarande är möjligt att trafikera fram till den "gamla" hållplatsen. Man ser "grinden" på den övre bilden ovan. På så sätt har man skapat ett "stickspår". Men framöver ska man väl förstärka marken under hållplatsen och då riva detta. Men det kanske sker under avstängningen nästa sommar. Någon som sitter inne med info om planerna?
funderar
Thomas K Ohlsson
Det är som tur är inte särskilt ofta vi behövde byta plats på vagnar av olika anledningar, så jag tror vi klarar oss rätt bra i alla fall.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.