Just orsaken till denna ojämna beläggning är också orsaken till att det inte är någon bra idé att låta vissa typer av tåg gå via Kungsholmen och övriga tåg via nuvarande sträckor.Lennart Petersen skrev:En Kungsholmsbana utreddes ju som alternativ till Citybanan men förkastades. Ett skäl var att den skulle få ojämn beläggning eftersom trots allt flertalet resenärer vill mot City och då skulle byta till förbindelser mot City. Jag tror det blir problemet här med.
Fast flaskhalsen på banan mot Västerås är de delsträckor som även framöver kommer fortsätta vara tvåspåriga.twr skrev:Eftersom systemet ser ut som det gör. Om Älvsjö - Tomteboda är fullt av tåg är grenarna bara halvfulla. Det är den lediga kapaciteten jag är ute efter.
Allmänt så kan vi konstatera att vändande tåg norrifrån på Stockholm C är sedan mycket länge en relativt separat grej som aldrig riktigt haft något stort flaskhalsproblem. Pendeltågstunneln frigör ju kapacitet och den andel som tilldelas regionaltåg kan kopplas mot tåg som idag vänder norrifrån, så finns än mer kapacitet norrut om viljan finns.
Den konflikt som kan uppstå är att blanda regionaltåg med STH 200 och fjärrtåg med STH 250-320 på Grödingebanan. Här verkar det enklast att faktiskt köpa regionaltåg med högre STH. Visst, det är säkert på något sätt slöseri att köra tåg med STH 250 eller mer på den inte så jättesnabba banan väster om Eskilstuna och sjutton vet om det finns några förutsättningar för att höja STH mellan Södertälje och Eskilstuna, men det löser ändå eventuell trängsel på Grödingebanan och dessutom kan de på en framtida hastighetshöjd bana köra just snabbare upp mot Uppsala.
Nej, flaskhalsarna är dubbelspårsträckorna en bit längre ut. Jag tänker då på Västeråsbanan och Myrbacken-Uppsala. (Myrbacken är norra förgreningen mellan Arlandabanan och banan via Märsta). Även snutten Järna-Gnesta är en viss flaskhals, men där är inte lösningen fyrspår utan Ostlänken.
Min slutsats är att om det ska byggas spår mellan Älvsjö och Kungsholmen så är det bättre att bygga tunnelbana, och den bör byggas så att den i en mer avlägsen framtid kan ta över gröna banan Fridhemsplan-Odenplan.