MTR tar över SL pendeltåg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: MTR tar över SL pendeltåg
Glöm inte bort att det gjordes ett prov med en gemensam SL uniform med entreprenörens märke på för några år sedan, provuniformer kom bland annat till Pendeln. Helt plötsligt avslutades det projektet, orsak okänd.
- Hans Wibacke
Ja, jag håller med dig. Jag kan inte se några som helst fördelar för resenärerna med att "SL-personal" inte tydligt kan identifieras som just "SL-personal". Sedan behöver personalen inte ha exakt likadana plagg hos alla trafikutövare. Det skulle räcka med samma färger och lagom blaffiga SL-loggor. (Och shortsförbud förstås...TKO skrev:Jag tycker det bästa vore om all personal i SL-trafiken hade en SL-uniform. Precis som alla fordon har SL:s färger och märkning, inte operatörens...

Vi i personalen på pendeln kommer hursomhelst att få samma MTR-uniform som personalen i tunnelbanan. Det är färdigförhandlat om den saken. Det blir således i alla fall en uniformsvariant mindre i SL-trafiken. Personligen tycker jag att det är helt rätt beslut. Jag har ingen förståelse för fackens ståndpunkt i denna fråga.
Jag hade förstås inte klagat på en avvikande uniform om den innefattat vit skjorta (utan axelklaffar) och blanka knappar.

-
Jag är också tveksam. Inträffar inte detta redan idag, mest överallt? Då jag kör SL- och UL-buss i Roslagen får jag alltid mängder med frågor om taxi, AEX, pendeltåg och expressbusstrafik då jag är och vänder på Arlanda. Då jag var iförd Swebus Express uniform fick jag ofta mängder med frågor om SJ-tåg från folk i Stockholm, Norrköping och Linköping. Samt inte att förglömma den avreglerade bussmarknaden på Cityterminalen där man får frågor om alla konkurrentbolags trafik. Det räcker för övrigt att jag är inne på Biltema, Jula och NetOnNets lagershop för att jag ska få frågor om elektronik. Inget av detta anser jag har varit något större problem genom åren.lirdo skrev:Ett av de största trätoämnena nu mellan MTR och fack är uniformen. Facket vill ha olika uniformer för personal i pendeln resp tunnelbanan. MTR anser att det blir för dyrt.
Är inte helt insatt, men fackets argument verkar vara att med en enhetlig uniform kommer personal i pendeln att riskera att få frågor om (och förväntas kunna svara på) tunnelbanan.
Att detta skulle vara ett så stort problem att man skulle ta fram en ny uniform för att undvika det känns väl tveksamt, så jag kan faktiskt förstå om MTR ger kalla handen där.
Det är väl bara att artigt berätta att man tyvärr inte arbetar i just här, eller på denna avdelning av verksamheten. Det är något som t.o.m. personalen på stormarknader klarar av, innan de vänligt hänvisar en mot annan "rätt" personal som kan hjälpa.
Angående gemensam SL-uniform, skulle det ju egentligen räcka med två plagg: Tunn färgneutral sommarjacka samt liknande tjockare vinterjacka. Inunder räcker respektive trafikutövares uniform mer än väl. Dock ser jag ingen vits med att införa ett generellt krav för all SL-personal i hela länet (inkl busschaufförerna längst ut i skogen) att tvingas bära denna jacka.
Jo, såg nu att det var slutförhandlat. Seko skriver: "MTR står envist fast vid att de inte vill att vi har egen färg på uniformen och egen logga. Vi kommer att fortsätta att jobba vidare i frågan i framtiden. Vi har begärt en riskanalys om nackdelen med att ha samma uniform som tunnelbanan som kommer att utföras i början av oktober. Skulle analysen visa på risker för personalen kommer frågan om egen färg och logga att tas upp på nytt."Hans Wibacke skrev:Ja, jag håller med dig. Jag kan inte se några som helst fördelar för resenärerna med att "SL-personal" inte tydligt kan identifieras som just "SL-personal". Sedan behöver personalen inte ha exakt likadana plagg hos alla trafikutövare. Det skulle räcka med samma färger och lagom blaffiga SL-loggor. (Och shortsförbud förstås...TKO skrev:Jag tycker det bästa vore om all personal i SL-trafiken hade en SL-uniform. Precis som alla fordon har SL:s färger och märkning, inte operatörens...)
Vi i personalen på pendeln kommer hursomhelst att få samma MTR-uniform som personalen i tunnelbanan. Det är färdigförhandlat om den saken. Det blir således i alla fall en uniformsvariant mindre i SL-trafiken. Personligen tycker jag att det är helt rätt beslut. Jag har ingen förståelse för fackens ståndpunkt i denna fråga.
Jag hade förstås inte klagat på en avvikande uniform om den innefattat vit skjorta (utan axelklaffar) och blanka knappar.
-
2008 fanns ett projekt som gick ut på att ta fram en gemensam uniform för all personal i SL-trafiken, oberoende av entreprenör. En provkollektion syddes till och med upp och entreprenörerna verkade vara med på noterna. Helt plötsligt avbröts alltihop.
Att MTR ändå har en gemnsam uniform för sin personal verkar vettigt. Vilka "risker" skulle vara förknippade med samma uniform för tunnelbanan och pendeln? Känns mera som en "status"-pryl. Fram till slutet av 1940-talet hade buss- och spårvagnspersonal inom SS olika uniformer gråbrunt för buss, mörkblått för spårvagn. Men det var naturligtvis opraktiskt med dubbla uppsättningar, så det slopades.
Att MTR ändå har en gemnsam uniform för sin personal verkar vettigt. Vilka "risker" skulle vara förknippade med samma uniform för tunnelbanan och pendeln? Känns mera som en "status"-pryl. Fram till slutet av 1940-talet hade buss- och spårvagnspersonal inom SS olika uniformer gråbrunt för buss, mörkblått för spårvagn. Men det var naturligtvis opraktiskt med dubbla uppsättningar, så det slopades.
-
Följdfråga: Förutsätter man att gemene SL-resenär idag full koll på vilka trafikoperatörer som kör vilka trafikslag/trafikområden? Jag tror att majoriteten av resenärerna inte har någon vidare koll på vilka trafikslag som t.ex Arriva och MTR trafikerar. Är inte "risken" lika stor att en person iförd Arrivauniform får frågor om tunnelbana och/eller pendeltåg?Anders Hanquist skrev:2008 fanns ett projekt som gick ut på att ta fram en gemensam uniform för all personal i SL-trafiken, oberoende av entreprenör. En provkollektion syddes till och med upp och entreprenörerna verkade vara med på noterna. Helt plötsligt avbröts alltihop.
Busslink/Keolis hade ju inte två olika uniformer för Norrort (Täby-Åkersberga) och Roslagen (Norrtälje-Hallstavik) då de körde i bägge områdena.
-
Följdfråga: Är inte "risken" lika stor att en person iförd vilken uniform som helst får frågor om tunnelbana och/eller pendeltåg?Verspieder skrev:Följdfråga: ... Är inte "risken" lika stor att en person iförd Arrivauniform får frågor om tunnelbana och/eller pendeltåg?Anders Hanquist skrev:Vilka "risker" skulle vara förknippade med samma uniform för tunnelbanan och pendeln?

-
Följdfråga: Tar man inte risken om man åker tunnelbana och/eller pendeltåg att man får frågor av någon "vilsen" resenär ("från landet", turist, whatever) om tunnelbana och/eller pendeltåg?Ute och åker skrev:Följdfråga: Är inte "risken" lika stor att en person iförd vilken uniform som helst får frågor om tunnelbana och/eller pendeltåg?Verspieder skrev:Följdfråga: ... Är inte "risken" lika stor att en person iförd Arrivauniform får frågor om tunnelbana och/eller pendeltåg?Anders Hanquist skrev:Vilka "risker" skulle vara förknippade med samma uniform för tunnelbanan och pendeln?
-
Ja. Råkar man ha en klädsel som på något sätt kan tas för en "tjänstedräkt" av något slag (kanske en "civil" enfärgad skjorta) så kan man råka ut för frågor om en det ena än det andra i butiker eller lite varstans. Man får ta till hawaiislips, punkutstyrsel eller blommig klänning om man absolut vill undvika detta. Allmänheten vet oftast inte vilken entreprenör som kör vad. Så "risken" att få fel frågor från trafikanter finns ändå. Och hur "farligt" är det?
Men om man har en bussfråga när man är på en T-baneperrong är det väl inte konstigt om man frågar trafikpersonal i T-banan. Eller spärrpersonal på vägen ut. Känns inte mindre naturligt i dag än när det var SL som bedrev all trafik i egen regi. Att man sedan inte kan räkna med att den man frågar vet allt är väl heller inget som skiljer mellan de två tidsepokerna. Det är ju inte resenärens "fel" att det finns olika operatörer i SL-trafiken. Men operatörernas personal skall väl utåt representera SL.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Detta med "fel frågor" skulle ju också kunna avhjälpas om man t.ex försåg relevant personal med en app som t.ex innehåller den typ av information som ofta efterfrågas. Min egen erfarenhet är att frågorna t.ex kommer upp vid störningar och då kan det vara problematiskt när man har trafikpersonal "ute på fältet" som inte kan svara just eftersom det t.ex handlar om stopp på en annan linje (exempelvis ett problem med T-banan och personen sitter på pendeln och har frågor om t.ex alternativ).
Har man då en SL-app med intern trafikinformation kan berörd personal istället för att ge svaret "tyvärr kan jag inte svara på detta eftersom den störningen är på X och vi kör Y, det är annan operatör" istället bara dra igång appen, kolla t.ex "T-banan" och få upp infon - där kan även t.ex alternativa lösningar föreslås, exempelvis att "det är för närvarande stopp i trafiken förbi T-Centralen p.g.a olycka, resenärer mot [destination/riktning] kan med fördel byta till buss [linje] från [pendeltågsstation] om de kommer med pendeln" och liknande.
På så vis kan trafikpersonal som arbetar inom SL-trafiken - trots olika operatörer - ändå kunna få fram informationen. En sådan tjänsteapp kan även göras uppdateringsbar av personalen, d.v.s att realtidsuppdatering är möjlig.
Generellt är det ett problem just att det t.ex inte finns exakt samverkan mellan olika trafikslag - just när det strular till sig och informationssystem som "kopplar ihop" rubbet och hjälper personalen är att föredra.
När det gäller en flygplats som t.ex Arlanda kan liknande informationssystem också vara bra, framförallt för att kunna hjälpa resenärer till rätta med frågor när man är "ute på fältet".
Har man då en SL-app med intern trafikinformation kan berörd personal istället för att ge svaret "tyvärr kan jag inte svara på detta eftersom den störningen är på X och vi kör Y, det är annan operatör" istället bara dra igång appen, kolla t.ex "T-banan" och få upp infon - där kan även t.ex alternativa lösningar föreslås, exempelvis att "det är för närvarande stopp i trafiken förbi T-Centralen p.g.a olycka, resenärer mot [destination/riktning] kan med fördel byta till buss [linje] från [pendeltågsstation] om de kommer med pendeln" och liknande.
På så vis kan trafikpersonal som arbetar inom SL-trafiken - trots olika operatörer - ändå kunna få fram informationen. En sådan tjänsteapp kan även göras uppdateringsbar av personalen, d.v.s att realtidsuppdatering är möjlig.
Generellt är det ett problem just att det t.ex inte finns exakt samverkan mellan olika trafikslag - just när det strular till sig och informationssystem som "kopplar ihop" rubbet och hjälper personalen är att föredra.
När det gäller en flygplats som t.ex Arlanda kan liknande informationssystem också vara bra, framförallt för att kunna hjälpa resenärer till rätta med frågor när man är "ute på fältet".
-
Vad bra du skrev det! Då kan jag ju pusha lite för SL Reseplanerare som är en app som jag använder dagligen då jag är Ute och åker.HSS F2 skrev:Detta med "fel frågor" skulle ju också kunna avhjälpas om man t.ex försåg relevant personal med en app som t.ex innehåller den typ av information som ofta efterfrågas. Min egen erfarenhet är att frågorna t.ex kommer upp vid störningar och då kan det vara problematiskt när man har trafikpersonal "ute på fältet" som inte kan svara just eftersom det t.ex handlar om stopp på en annan linje (exempelvis ett problem med T-banan och personen sitter på pendeln och har frågor om t.ex alternativ).

Kollar hela tiden om det är förseningar etc.
För Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sl.SLBiljetter
För iPhone: https://itunes.apple.com/se/app/sl-reseplanerare-och-biljetter/id918418291?mt=8
Busenkelt_
På knappen Nästa avgång (t ex) ser man direkt tiderna i realtid (bra tips 1: tillåter man platsinställningar så hittar appen själv var man är, bra tips 2: känner man till SL:s egna stationsförkortningar så räcker det om man vill ange annan plats)
På knappen Störningar ser man störningar för respektive trafikslag (man väljer trafikslag i nästa steg efter att man tryckt på störningar)
Mer finns. OBS! Scrolla uppåt på startsidan så kommer fler knappar att trycka på.

Oavsett vilken operatör man jobbar åt eller hur ens uniform ser ut, ska man nog kunna klara att hänvisa till den appen (eller annan informationskälla).

Som nämnts finns ju info om driftstörningar för såväl pendel som t-bana i SL-appen. Att man går så långt att man begär en "riskanalys" om nackdelen med att ha samma uniform som tunnelbanan känns som ett uttryck för en rätt trist och inskränkt inställning till såväl kundservice som gentemot sina nya kollegor i tunnelbanan. Vad för risker, för liv och hälsa eller vad?
Jag startade en egen tråd om SL-appen och andra appar med liknande information om SL-trafiken: Appar med SL-information
-
Det ska bli mycket intressant att få höra vilka "risker" för personalen som kan undvikas genom en "annan färg och logga" på uniformerna än de som MTR använder i tunnelbanan. Det känns alltför mycket som en fråga om statussymboler. Ungefär som guldknappar för järnvägen och silverknappar för spårvägen förr i tiden. Det är så att man nästan hoppas på att riskanalysen blir gjord. Kan bli underhållande läsning.
- Hans Wibacke
Vi inom pendeln riskerar att möta kollegor från tunnelbanan som blivit sura och aggressiva när vårt dåliga NKI (Nöjd Kund Index) spillt över på dom.Anders Hanquist skrev:Det ska bli mycket intressant att få höra vilka "risker" för personalen som kan undvikas genom en "annan färg och logga" på uniformerna än de som MTR använder i tunnelbanan.

Personligen tycker jag att det känns som en småtrist start på samarbetet att prata om risker i stället för möjligheter.
Nu är det ju hursomhelst färdigförhandlat och klart att det blir gemensam uniform åtminstone i inledningsskedet. Varför då göra en teoretisk riskanalys i oktober, i stället för att vänta två månader till övergången i december och se vad som faktiskt händer med personalen när man börjar använda den eventuellt riskabla uniformen?
Eller anses detta som alltför riskabelt? Och vad händer om man i riskanalysen kommer fram till att det finns risker med en gemensam uniform. Skyddsstopp?
Eller anses detta som alltför riskabelt? Och vad händer om man i riskanalysen kommer fram till att det finns risker med en gemensam uniform. Skyddsstopp?
Det är väl egentligen en ganska dum fråga, vad är bäst i det generella fallet av att göra en riskanalys i förväg, respektive att låta bli det och i stället se vad som händer?lirdo skrev:Nu är det ju hursomhelst färdigförhandlat och klart att det blir gemensam uniform åtminstone i inledningsskedet. Varför då göra en teoretisk riskanalys i oktober, i stället för att vänta två månader till övergången i december och se vad som faktiskt händer med personalen när man börjar använda den eventuellt riskabla uniformen?
Sen är det ju lite av en modegrej att göra (aningen långsökta) arbetsmiljöärenden av sådant som egentligen är fackliga intressefrågor. Att begära en riskanalys är ju onekligen ett sätt att uppnå den effekten...
Verkar för övrigt finnas mycket man inte är överens om. Tror att det initalt kommer bli mycket missnöje, ungefär som det blev när MTR tog över t-banan. Men om de leverar punktlighet mm kanske kritiken på sikt avtar.daniel_s skrev:Det är väl egentligen en ganska dum fråga, vad är bäst i det generella fallet av att göra en riskanalys i förväg, respektive att låta bli det och i stället se vad som händer?lirdo skrev:Nu är det ju hursomhelst färdigförhandlat och klart att det blir gemensam uniform åtminstone i inledningsskedet. Varför då göra en teoretisk riskanalys i oktober, i stället för att vänta två månader till övergången i december och se vad som faktiskt händer med personalen när man börjar använda den eventuellt riskabla uniformen?
Sen är det ju lite av en modegrej att göra (aningen långsökta) arbetsmiljöärenden av sådant som egentligen är fackliga intressefrågor. Att begära en riskanalys är ju onekligen ett sätt att uppnå den effekten...
Men hur mycket kan operatören och dess personal påverka punktligheten? Beror inte bristen på punktlighet till stor del på Trafikverket och andra som utnyttjar samma spår?Vidling skrev:... Men om de leverar punktlighet mm kanske kritiken på sikt avtar.