Jovisst, men det är ju där MTR gör så himla lätt för sig, sedan är man då ofta bra på att få med sig de anställda och facket på att felet ligger hos SL. Men det är ju ett helt rimligt och realistiskt krav att stationerna är bemannade. Om MTR är en dålig arbetsgivare som inte beaktar de sjukdomsrisker som föreligger om man inte ger medarbetare rätt att gå på toaletten, så är det ju en fråga inte minst för skyddsombudet att ta tag i. Vitena är ju dessutom ganska lågt satta, men blir höga ifall man inte bemannar korrekt (läs: inte tillsätter personal för ordinarie tjänster).lirdo skrev:
Det blir ju som ett litet trolleritrick när SL bara fungerar som uppdragsgivare, då man kan genomföra obekväma förändringar som varit väldigt mycket svårare annars. Hade SL drivit det hela själva hade de ju fått stå till svars direkt inför medarbetarna. Nu ställs frågorna i stället till MTR, som svarar exakt likadant varje gång: Det är inte vi som bestämmer, SL är vår uppdragsgivare och det är deras regler vi har att följa. Någon direkt kontakt mellan berörda MTR-medarbetare och SL-styrelsen sker ju aldrig, så några frågor har egentligen aldrig besvarats sen MTR tog över, gällande ex.vis bemanningskravet.
Det är ju inte konstigare än att de bussbolag som kör kollektivtrafik i Stockholm enligt arbetsmiljöverket är skyldiga att tillse att förare får paus inom 2,5-tiimme. I annat fall har ju föraren - obeaktat vite från SL, ändå rätt att ställa in turer för att ta paus. Det är ju sedan upp till det bussbolag som kör att se till att det finns reserver fall man vill undvika inställda turer.
Samma sak när det gäller spärrar i tunnelbana/pendeltåg. Endera ser MTR till att man har avlösningsbilar/dubbel bemanning för att hantera situationen korrekt, eller så får man ta de viten som kan uppstå. Är MTR seriös har man räknat på detta i anbudet - om inte får man ta förlusten. Konstigare än så är det inte och skyddsombudet behöver ju aldrig godta ursäkten att SL har ett bemanningskrav - det har ju inte något mer hur MTR bemannar spärrarna att göra. Driver man frågan till arbetsmiljöverket, är ju möjligheterna ganska stora att man kommer med ett förläggande därifrån mot vite.
Pendeln är ju svårare eftersom det är större avstånd. Vilket väl alltså - ifall man vill undvika viten från SL, kan kräva dubbelbemanning.