J-Odenplan - från premiärvisningen!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Re: J-Odenplan - från premiärvisningen!

Inlägg av kildor »

Lars_L skrev:
kildor skrev:
Lars_L skrev:Sedan blir det väl inte glasdörrar ändå som det ser ut, utan s.k. säkerhetsridåer. Men problemet med dem blir ju likartat som för dörrarna vid Odenplan; de går inte att stänga så länge någon blockerar sensorerna.
Nu tror jag det har blivit något missförstånd. Sensorerna till plattformsdörrarna i Citybanan blockerar inte själva stängningsmanövern, utan kommer bara användas för att indikera till tågpersonalen om någon fastnat innanför plattformsdörrarna.
Visst, men problemet är att med ett sådant utrymme måste man ändå ha en känslighet i sensorerna som gör att man inte får den kraft som plattformsdörrar behöver ha för att det ska fungera. Det ska så att säga inte gå att obstruera med plattformsdörrarna. Har man den kraften i stängningen av ett sådant utrymme så kommer skadorna som en del får av viseringsspärrarna att framstå som obetydliga; annars riskerar man ändå att folk kommer att hålla framme fötter och annat för att obstruera.
Nu förstår jag inte hur du menar. Varför skulle man behöva en större kraft i stängningen av plattformsdörrarna? Självklart kommer man kunna obstruera stängningen av plattformsdörrarna med fötter och dylikt, men varför skulle det bli ett större problem än obstruktion av själva tågdörrarna?
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Marcus L skrev:På bilderna ser det ut att vara en annan variant av platformsskyltar jämfört med de som vanligtvis sitter på pendelstationerna (som ser mer "t-banemässiga" ut).
Är dessa de normala som sitter på "TrV"-stationer i övrigt, eller någon annan ny typ?
Jag lade också märke till det. Samma skylttyp finns också i den nya entrén från hotell Continental på Vasagatan. Det är svårt att hänga med i svängarna när det gäller formgivning av skyltarna. Känns inte riktigt som SL:s senaste, som finns på till exempel Lidingöbanan. Kanske kan någon mer insatt reda ut vad som gäller. Eftersom stationen bara ska användas för SL-trafik (pendeltåg) borde ju den standarden gälla. Men man kanske avtalat fram något annat?
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

kildor skrev: Nu förstår jag inte hur du menar. Varför skulle man behöva en större kraft i stängningen av plattformsdörrarna? Självklart kommer man kunna obstruera stängningen av plattformsdörrarna med fötter och dylikt, men varför skulle det bli ett större problem än obstruktion av själva tågdörrarna?
Inte större problem nödvändigtvis, men man förlorar lite av vitsen med plattformsdörrar (ja, förutom säkerhetsaspekten). Kan man sätta fram en fot och därmed tvinga tågvakten att öppna dörrarna på nytt så förlorar man mycket tid på en ur tidshänseende kritisk station.

Odenplan kommer ju få ganska stort resandeunderlag med en ständig skur av personer som kommer springande till tåget. Men man kan naturligtvis också ha värdar på stationen som hindrar resenärerna från att obstruera plattformsdörrarna. Något större problem är det väl inte mer än att det som sagt kommer vara kritiskt för systemet att hålla nere stationsuppehållens längd för att undvika att det uppstår tågkö.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Lars_L skrev:
kildor skrev: Nu förstår jag inte hur du menar. Varför skulle man behöva en större kraft i stängningen av plattformsdörrarna? Självklart kommer man kunna obstruera stängningen av plattformsdörrarna med fötter och dylikt, men varför skulle det bli ett större problem än obstruktion av själva tågdörrarna?
Inte större problem nödvändigtvis, men man förlorar lite av vitsen med plattformsdörrar (ja, förutom säkerhetsaspekten). Kan man sätta fram en fot och därmed tvinga tågvakten att öppna dörrarna på nytt så förlorar man mycket tid på en ur tidshänseende kritisk station.

Odenplan kommer ju få ganska stort resandeunderlag med en ständig skur av personer som kommer springande till tåget. Men man kan naturligtvis också ha värdar på stationen som hindrar resenärerna från att obstruera plattformsdörrarna. Något större problem är det väl inte mer än att det som sagt kommer vara kritiskt för systemet att hålla nere stationsuppehållens längd för att undvika att det uppstår tågkö.
Skulle det nu uppstå en kritisk massa av tillspringande fotfolk, vilket man väl rimligen får upptäcka och utvärdera när de varit i drift ett tag och folk vant sig, så finns ju möjligheten att öppna den förberedda men initialt ej användningstänkta plattformen. Då blir det inte alls lika tidskritiskt, om man kan saxa tågen till respektive plattformsdel (2 för norrgående, 2 för södergående tåg). ;)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Om tågdörrarna stängts och det visas klarsignal för dessa, men någon har spärrat plattformsdörrarna med någon kroppsdel, då borde man bara öppna plattformsdörrarna så att resenären kan dra tillbaka foten eller handen. Då lär de sig förhoppningsvis att det är meningslöst att hindra plattformsdörrarna, eftersom tågdörrarna förblir stängda.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Anders Hanquist skrev:
Marcus L skrev:På bilderna ser det ut att vara en annan variant av platformsskyltar jämfört med de som vanligtvis sitter på pendelstationerna (som ser mer "t-banemässiga" ut).
Är dessa de normala som sitter på "TrV"-stationer i övrigt, eller någon annan ny typ?
Jag lade också märke till det. Samma skylttyp finns också i den nya entrén från hotell Continental på Vasagatan. Det är svårt att hänga med i svängarna när det gäller formgivning av skyltarna. Känns inte riktigt som SL:s senaste, som finns på till exempel Lidingöbanan. Kanske kan någon mer insatt reda ut vad som gäller. Eftersom stationen bara ska användas för SL-trafik (pendeltåg) borde ju den standarden gälla. Men man kanske avtalat fram något annat?
Skyltningen i övrigt på stationen var i TRV-stil. Så det gäller nog även plattformsskyltarna. Även om det bara ska gå pendeltåg där så ska det tydligen vara operatörsneutralt. Och trots allt är det ju TRV som ansvarar för trafikinformationen...
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Samma typ av stationsskyltar används även i Kallhäll & Barkarby, så det är nog TRV-skyltar som sakta men säkert införs på samtliga stationer som renoveras och byggs till. Så det är ingenting nytt precis...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Här är en bild på hur skyltarna i fråga ser ut i Barkarby. Intressant att dessa skyltar har samma fenomen som lysdiodskyltar, eller är det sådana? Jag trodde att det var LCD-skyltar.

Bild
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

hgsldf skrev:Nu är det väl så att C20 har en liknande profil och det gäller förmodligen även för C30. Man får hoppas att det som nu är byggt på Odenplan hinner utvärderas innan det blir aktuellt att montera glasväggar i T-banan!
/Göran
Hoppas man slipper dessa fuma plattformsdörrar i tunnelbanan. Då tråkigt med dem.

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Vagnen

Inlägg av Vagnen »

Tydligen skall dessa dörrar som monteras upp utmed plattformarnas sidor skydda resenärerna från att falla ned i spåren och det är säkert gott och väl men hur skall lokföraren kunna veta att han stannar mittför dörrarna så att det blir möjligt för alla och envar att stiga av eller på de långa pendeltågen? Så vitt jag kan se är dörrarna dessutom på olika avstånd beroende på vilken typ av tåg man kör och det måste ju ställa till stora problem som man kanske inte har uppmärksammat? Hur gör jag om min dörr öppnas och jag blir stående mot en glasvägg som saknar dörr? Är detta system verkligen helt genomtänkt?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Vagnen skrev:Tydligen skall dessa dörrar som monteras upp utmed plattformarnas sidor skydda resenärerna från att falla ned i spåren och det är säkert gott och väl men hur skall lokföraren kunna veta att han stannar mittför dörrarna så att det blir möjligt för alla och envar att stiga av eller på de långa pendeltågen? Så vitt jag kan se är dörrarna dessutom på olika avstånd beroende på vilken typ av tåg man kör och det måste ju ställa till stora problem som man kanske inte har uppmärksammat? Hur gör jag om min dörr öppnas och jag blir stående mot en glasvägg som saknar dörr? Är detta system verkligen helt genomtänkt?
Man kommer bara att köra med "de nya" pendeltågen när Citybanan öppnas. Lokföraren har något märke som de skall stanna vid. Det är upp till deras skicklighet att stanna på rätt ställe. Med det finns en viss marginal. Kommer inte ihåg hur stor den är. Men man har haft ett tåg på plats som man testat med. Bland annat har man testat stopp på olika ställen inom marginalen. I princip cm för cm.

Tågen går att backa, och det får man göra rätt många meter, enligt den förare jag talade med när det var öppet hus på stationen.

Jag tror inte det finns någon anledning att oroa sig.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Bussmicke skrev:
hgsldf skrev:Nu är det väl så att C20 har en liknande profil och det gäller förmodligen även för C30. Man får hoppas att det som nu är byggt på Odenplan hinner utvärderas innan det blir aktuellt att montera glasväggar i T-banan!
/Göran
Hoppas man slipper dessa fuma plattformsdörrar i tunnelbanan. Då tråkigt med dem.

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
Åtminstone på de befintliga stationerna. Nya stationer kan ju utformas med avseende på plattformsdörrarna. På befintliga stationer kanske det skulle passa in bättre med nån form av räcke/grindar istället?
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

MalteR skrev:Åtminstone på de befintliga stationerna. Nya stationer kan ju utformas med avseende på plattformsdörrarna. På befintliga stationer kanske det skulle passa in bättre med nån form av räcke/grindar istället?
Bild
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

På Södra Station har det ju "övats" i att stanna exakt, d.v.s. det lär finnas/funnits utrustning som visar hur rätt/fel tåget stannat. Där finns ju inga plattformsdörrar så det är ju bara en övning, men det torde väl löst frågan?

Vad gäller tåg som inte har rak utsida så bör det väl gå att bygga plattformsdörrar som har rundad tvärsnittsprofil. Det går ju uppenbart att ha tågens dörrar formade på det sättet, så då måste plattformsdörrar också kunna se ut så.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Vad gäller tåg som inte har rak utsida så bör det väl gå att bygga plattformsdörrar som har rundad tvärsnittsprofil. Det går ju uppenbart att ha tågens dörrar formade på det sättet, så då måste plattformsdörrar också kunna se ut så.
Men vad vore poängen med det? Då skulle de ju komma ännu längre från tåget. De får ju inte inkräkta på fria rummet. (Eventuellt har man redan idag medgett ett undantag för just plattformsdörrarnas skull, så att de egentligen inkräktar med några centimeter redan nu. Det har jag inte koll på, men det skulle inte förvåna mig.)

Felet är ju snarare att X60 inte utnyttjar profilen ordentligt.
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Vad gäller tåg som inte har rak utsida så bör det väl gå att bygga plattformsdörrar som har rundad tvärsnittsprofil. Det går ju uppenbart att ha tågens dörrar formade på det sättet, så då måste plattformsdörrar också kunna se ut så.
Men vad vore poängen med det? Då skulle de ju komma ännu längre från tåget. De får ju inte inkräkta på fria rummet. (Eventuellt har man redan idag medgett ett undantag för just plattformsdörrarnas skull, så att de egentligen inkräktar med några centimeter redan nu. Det har jag inte koll på, men det skulle inte förvåna mig.)

Felet är ju snarare att X60 inte utnyttjar profilen ordentligt.
Det är ju inte speciellt framtidssäkert heller. X70 eller vad nästa tåg nu kommer heta kanske har en helt annan utformning på dörrarna. ;)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det är ju redan egen standard på plattformshöjden, då bör det rimligtvis gå att peta på standarden även för fria rummet o.s.v.?
BSB101

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:Det är ju redan egen standard på plattformshöjden, då bör det rimligtvis gå att peta på standarden även för fria rummet o.s.v.?
Känns väldigt dumt att börja peta på det fria utrymmet för att anpassa till en viss tågtyp. Detta gör det bara svårare vid störningar och omläggningar av trafiken. För även om plattformarna är högre går det bra för alla tågtyper att idag använda spåren och även ha resandeutbyten även om tillgängligheten inte blir hundra.
Skriv svar