Problemet är att det idag går fler tåg per timme i morgonrusningen. Från Stenungsund så går det som tätast 4 tåg i timmen, likaså från Trollhättan/Vänersborg. På både Bohusbanan och Västra Stambanan är tågen mer än fullsatta på morgonen mot Göteborg och att öka trafiken innebär att tågen inte kommer få plats i Västlänken med den kapacitet som man räknar med. Västlänken kan i nuvarande plan inte bidra med ökat antal kolektivtrafikresenärer eftersom den är beräknad att inte ens klara dagens trafik.Memius skrev:
Det här är det mest troliga som det ser ut just nu:
Älvängen-Kungsbacka, 4 tåg
Alingsås-Korsvägen/Almedal, 2 tåg
Floda-Korsvägen/Almedal, 2 tåg
Vänersborg-Borås, 2 tåg
Jönköping/Skövde/Herrljunga-Varberg/Halmstad, 2 tåg
Strömstad/Uddevalla-?, 2 tåg (Beroende på hur långt Götalandsbanan kommit och hur vändmöjligheterna ser ut söder om stan, ev. säcken tillsvidare)
Summa 12-14 tåg per timme och riktning.
Göteborgs kollektivtrafik 2035
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Men Västlänken är väl inte planerad att ENSAM klara dagens trafik? En del tåg ska väl fortfarande utgå ifrån nuvarande säckstation (och närliggande bangårdar) även när Västlänken är i bruk?hej skrev:Problemet är att det idag går fler tåg per timme i morgonrusningen. Från Stenungsund så går det som tätast 4 tåg i timmen, likaså från Trollhättan/Vänersborg. På både Bohusbanan och Västra Stambanan är tågen mer än fullsatta på morgonen mot Göteborg och att öka trafiken innebär att tågen inte kommer få plats i Västlänken med den kapacitet som man räknar med. Västlänken kan i nuvarande plan inte bidra med ökat antal kolektivtrafikresenärer eftersom den är beräknad att inte ens klara dagens trafik.Memius skrev:
Det här är det mest troliga som det ser ut just nu:
Älvängen-Kungsbacka, 4 tåg
Alingsås-Korsvägen/Almedal, 2 tåg
Floda-Korsvägen/Almedal, 2 tåg
Vänersborg-Borås, 2 tåg
Jönköping/Skövde/Herrljunga-Varberg/Halmstad, 2 tåg
Strömstad/Uddevalla-?, 2 tåg (Beroende på hur långt Götalandsbanan kommit och hur vändmöjligheterna ser ut söder om stan, ev. säcken tillsvidare)
Summa 12-14 tåg per timme och riktning.
I så fall drar jag slutsatsen att den totala kapaciteten ökar med Västlänken. Den naturliga följdfrågan är då, med hur mycket?
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Tanken är väl att bygga om infarterna till Göteborg som begränsar kapaciteten.
Trafikverket säger bland annat att med Västlänken och planskild ombyggnation av Olskroken (som redan är planerad) kommer kapaciteten vid Göteborg Central fördubblas och då räknar man bara med 14 tåg per timme och riktning som kör genom Västlänken.
Detta är med Olskroken ombyggd samt Västlänken (14 tåg per timme och riktning):
Källa: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... en-1.96887
Trafikverket säger bland annat att med Västlänken och planskild ombyggnation av Olskroken (som redan är planerad) kommer kapaciteten vid Göteborg Central fördubblas och då räknar man bara med 14 tåg per timme och riktning som kör genom Västlänken.
Detta är med Olskroken ombyggd samt Västlänken (14 tåg per timme och riktning):
Med förbättrade infarter till Göteborg samt 4 plattformsspår på stationerna Haga och Korsvägen blir maxkapaciteten 24 tåg per riktning och timme.I dag klarar Göteborg C 675 tåg per dygn. Med Västlänken ökar kapaciteten till 1 125 tåg per dygn.
Källa: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... en-1.96887
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Tack!Majkey skrev:Tanken är väl att bygga om infarterna till Göteborg som begränsar kapaciteten.
Trafikverket säger bland annat att med Västlänken och planskild ombyggnation av Olskroken (som redan är planerad) kommer kapaciteten vid Göteborg Central fördubblas och då räknar man bara med 14 tåg per timme och riktning som kör genom Västlänken.
Detta är med Olskroken ombyggd samt Västlänken (14 tåg per timme och riktning):Med förbättrade infarter till Göteborg samt 4 plattformsspår på stationerna Haga och Korsvägen blir maxkapaciteten 24 tåg per riktning och timme.I dag klarar Göteborg C 675 tåg per dygn. Med Västlänken ökar kapaciteten till 1 125 tåg per dygn.
Källa: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... en-1.96887
"Nästan dubbelt så många tåg på Centralen", läser jag i rubriken på länken.
Och med uppräkningen ovan känns det verkligen som att man har hyfsad koll på vad som behöver åtgärdas för att få bäst effekt.
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Här kommer en ny skiss på den där "Hamnkanallänken". Har använt Västlänkens översiktsritning som grund.
Röd = ramp
Grön = tunnel i lera
Blå = tunnel i berg
Svart = Station (ca: 100 lång)
"Spårtrumpeten" norr om Hagastationen verkar ganska bred och kanske kan ta stadsbanan under kanalen och Allén utan att man behöver gräva upp igen? Vad tror ni? Säkert är dock att man får gräva under skattehusets källare igen!
Röd = ramp
Grön = tunnel i lera
Blå = tunnel i berg
Svart = Station (ca: 100 lång)
"Spårtrumpeten" norr om Hagastationen verkar ganska bred och kanske kan ta stadsbanan under kanalen och Allén utan att man behöver gräva upp igen? Vad tror ni? Säkert är dock att man får gräva under skattehusets källare igen!
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Bara för att förtydliga hur jag menar att man ska göra (om det nu är möjligt)
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
En fråga från en utbyss, vart mynnar tunnel ut I söder?Memius skrev:Här kommer en ny skiss på den där "Hamnkanallänken". Har använt Västlänkens översiktsritning som grund.
Röd = ramp
Grön = tunnel i lera
Blå = tunnel i berg
Svart = Station (ca: 100 lång)
"Spårtrumpeten" norr om Hagastationen verkar ganska bred och kanske kan ta stadsbanan under kanalen och Allén utan att man behöver gräva upp igen? Vad tror ni? Säkert är dock att man får gräva under skattehusets källare igen!
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Slottsskogen eller Marklandsgatan.gbd skrev:En fråga från en utbyss, vart mynnar tunnel ut I söder?
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Så slottsskogen bkir rekativt nära Linneplatsen, eller hur?Memius skrev:Slottsskogen eller Marklandsgatan.gbd skrev:En fråga från en utbyss, vart mynnar tunnel ut I söder?
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Ja, man kan tänka sig en anslutning på flera ställen mellan Linnéplatsen och Marklandsgatan. Om det blir nära Linnéplatsen får man skippa Sahlgrenska och gå direkt till Haga.gbd skrev:Så slottsskogen bkir rekativt nära Linneplatsen, eller hur?Memius skrev:Slottsskogen eller Marklandsgatan.gbd skrev:En fråga från en utbyss, vart mynnar tunnel ut I söder?
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
gbd skrev:Så slottsskogen bkir rekativt nära Linneplatsen, eller hur?Memius skrev:Slottsskogen eller Marklandsgatan.gbd skrev:En fråga från en utbyss, vart mynnar tunnel ut I söder?
Den arbetstunnel som bygget av Västlänken behöver i denna del av staden kommer att mynna ut vid Linnéplatsen ungefär. Jag uppfattar förslaget som att denna arbetstunnel skall användas, eventuellt med ytterligare förlängning söderut. För att få den önskade effekten bör en hållplats/station byggas under Sahlgrenska, vilket ger en möjlighet att lägga en tunnelmynning vid Änggårdsplatsen. Dock ställer det till det med en passage av Dag Hammarskjöldsleden där om man inte kan utnyttja befintlig bro, vilket inte ger ett optimalt stationsläge för Sahlgrenska. Det är lämpligare att fortsätta söderut med tunnel fram till Lilla Änggården och gå ut vid Lillängsgatan där en passage på bro mellan Slottskogsvallen och Marklandsgatan är möjlig.Memius skrev: Ja, man kan tänka sig en anslutning på flera ställen mellan Linnéplatsen och Marklandsgatan. Om det blir nära Linnéplatsen får man skippa Sahlgrenska och gå direkt till Haga.
Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035
Västlänken är tänkt att vara det system som skall ta hand om pendeltågen samt nära regiontåg ensam. Den utökade kapaciteten som blir när dessa tåg flyttas till Västlänken på dagens infart till Göteborg C behövs för att klara kapaciteten på icke-nära regiontåg samt fjärrtåg. Alltså tågen mot Köpenhamn, Malmö, Halmstad, Oslo, Karlstad, Stockholm, Kalmar,... Det stora problemet med Göteborgs C löses inte med Västlänken, getingmidjan kommer att vara kvar.Ute och åker skrev: Men Västlänken är väl inte planerad att ENSAM klara dagens trafik? En del tåg ska väl fortfarande utgå ifrån nuvarande säckstation (och närliggande bangårdar) även när Västlänken är i bruk?
I så fall drar jag slutsatsen att den totala kapaciteten ökar med Västlänken. Den naturliga följdfrågan är då, med hur mycket?
Själv är jag av den uppfattningen att en ny väl tilltagen infart till Göteborg C väster om Skansen Lejonet över Gullbergsvass bör prioriteras att byggas först. Det skulle generar kapacitet för många år framåt.