Göteborgs kollektivtrafik 2035

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av hej »

Memius skrev:
Det här är det mest troliga som det ser ut just nu:

Älvängen-Kungsbacka, 4 tåg
Alingsås-Korsvägen/Almedal, 2 tåg
Floda-Korsvägen/Almedal, 2 tåg
Vänersborg-Borås, 2 tåg
Jönköping/Skövde/Herrljunga-Varberg/Halmstad, 2 tåg
Strömstad/Uddevalla-?, 2 tåg (Beroende på hur långt Götalandsbanan kommit och hur vändmöjligheterna ser ut söder om stan, ev. säcken tillsvidare)

Summa 12-14 tåg per timme och riktning.
Problemet är att det idag går fler tåg per timme i morgonrusningen. Från Stenungsund så går det som tätast 4 tåg i timmen, likaså från Trollhättan/Vänersborg. På både Bohusbanan och Västra Stambanan är tågen mer än fullsatta på morgonen mot Göteborg och att öka trafiken innebär att tågen inte kommer få plats i Västlänken med den kapacitet som man räknar med. Västlänken kan i nuvarande plan inte bidra med ökat antal kolektivtrafikresenärer eftersom den är beräknad att inte ens klara dagens trafik.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av Ute och åker »

hej skrev:
Memius skrev:
Det här är det mest troliga som det ser ut just nu:

Älvängen-Kungsbacka, 4 tåg
Alingsås-Korsvägen/Almedal, 2 tåg
Floda-Korsvägen/Almedal, 2 tåg
Vänersborg-Borås, 2 tåg
Jönköping/Skövde/Herrljunga-Varberg/Halmstad, 2 tåg
Strömstad/Uddevalla-?, 2 tåg (Beroende på hur långt Götalandsbanan kommit och hur vändmöjligheterna ser ut söder om stan, ev. säcken tillsvidare)

Summa 12-14 tåg per timme och riktning.
Problemet är att det idag går fler tåg per timme i morgonrusningen. Från Stenungsund så går det som tätast 4 tåg i timmen, likaså från Trollhättan/Vänersborg. På både Bohusbanan och Västra Stambanan är tågen mer än fullsatta på morgonen mot Göteborg och att öka trafiken innebär att tågen inte kommer få plats i Västlänken med den kapacitet som man räknar med. Västlänken kan i nuvarande plan inte bidra med ökat antal kolektivtrafikresenärer eftersom den är beräknad att inte ens klara dagens trafik.
Men Västlänken är väl inte planerad att ENSAM klara dagens trafik? En del tåg ska väl fortfarande utgå ifrån nuvarande säckstation (och närliggande bangårdar) även när Västlänken är i bruk?
I så fall drar jag slutsatsen att den totala kapaciteten ökar med Västlänken. Den naturliga följdfrågan är då, med hur mycket?
Majkey
Inlägg: 159
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av Majkey »

Tanken är väl att bygga om infarterna till Göteborg som begränsar kapaciteten.
Trafikverket säger bland annat att med Västlänken och planskild ombyggnation av Olskroken (som redan är planerad) kommer kapaciteten vid Göteborg Central fördubblas och då räknar man bara med 14 tåg per timme och riktning som kör genom Västlänken.

Detta är med Olskroken ombyggd samt Västlänken (14 tåg per timme och riktning):
I dag klarar Göteborg C 675 tåg per dygn. Med Västlänken ökar kapaciteten till 1 125 tåg per dygn.
Med förbättrade infarter till Göteborg samt 4 plattformsspår på stationerna Haga och Korsvägen blir maxkapaciteten 24 tåg per riktning och timme.

Källa: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... en-1.96887
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av Ute och åker »

Majkey skrev:Tanken är väl att bygga om infarterna till Göteborg som begränsar kapaciteten.
Trafikverket säger bland annat att med Västlänken och planskild ombyggnation av Olskroken (som redan är planerad) kommer kapaciteten vid Göteborg Central fördubblas och då räknar man bara med 14 tåg per timme och riktning som kör genom Västlänken.

Detta är med Olskroken ombyggd samt Västlänken (14 tåg per timme och riktning):
I dag klarar Göteborg C 675 tåg per dygn. Med Västlänken ökar kapaciteten till 1 125 tåg per dygn.
Med förbättrade infarter till Göteborg samt 4 plattformsspår på stationerna Haga och Korsvägen blir maxkapaciteten 24 tåg per riktning och timme.

Källa: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... en-1.96887
Tack! :)
"Nästan dubbelt så många tåg på Centralen", läser jag i rubriken på länken. :)
Och med uppräkningen ovan känns det verkligen som att man har hyfsad koll på vad som behöver åtgärdas för att få bäst effekt. ;)
Memius
Inlägg: 92
Blev medlem: torsdag 10 februari 2011 18:29

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av Memius »

Här kommer en ny skiss på den där "Hamnkanallänken". Har använt Västlänkens översiktsritning som grund.

Röd = ramp
Grön = tunnel i lera
Blå = tunnel i berg
Svart = Station (ca: 100 lång)

"Spårtrumpeten" norr om Hagastationen verkar ganska bred och kanske kan ta stadsbanan under kanalen och Allén utan att man behöver gräva upp igen? Vad tror ni? Säkert är dock att man får gräva under skattehusets källare igen!

Bild

Bild
Memius
Inlägg: 92
Blev medlem: torsdag 10 februari 2011 18:29

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av Memius »

Bara för att förtydliga hur jag menar att man ska göra (om det nu är möjligt)

Bild
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av gbd »

Memius skrev:Här kommer en ny skiss på den där "Hamnkanallänken". Har använt Västlänkens översiktsritning som grund.

Röd = ramp
Grön = tunnel i lera
Blå = tunnel i berg
Svart = Station (ca: 100 lång)

"Spårtrumpeten" norr om Hagastationen verkar ganska bred och kanske kan ta stadsbanan under kanalen och Allén utan att man behöver gräva upp igen? Vad tror ni? Säkert är dock att man får gräva under skattehusets källare igen!

Bild

Bild
En fråga från en utbyss, vart mynnar tunnel ut I söder?
Memius
Inlägg: 92
Blev medlem: torsdag 10 februari 2011 18:29

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av Memius »

gbd skrev:En fråga från en utbyss, vart mynnar tunnel ut I söder?
Slottsskogen eller Marklandsgatan.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av gbd »

Memius skrev:
gbd skrev:En fråga från en utbyss, vart mynnar tunnel ut I söder?
Slottsskogen eller Marklandsgatan.
Så slottsskogen bkir rekativt nära Linneplatsen, eller hur?
Memius
Inlägg: 92
Blev medlem: torsdag 10 februari 2011 18:29

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av Memius »

gbd skrev:
Memius skrev:
gbd skrev:En fråga från en utbyss, vart mynnar tunnel ut I söder?
Slottsskogen eller Marklandsgatan.
Så slottsskogen bkir rekativt nära Linneplatsen, eller hur?
Ja, man kan tänka sig en anslutning på flera ställen mellan Linnéplatsen och Marklandsgatan. Om det blir nära Linnéplatsen får man skippa Sahlgrenska och gå direkt till Haga.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av darthjpp »

gbd skrev:
Memius skrev:
gbd skrev:En fråga från en utbyss, vart mynnar tunnel ut I söder?
Slottsskogen eller Marklandsgatan.
Så slottsskogen bkir rekativt nära Linneplatsen, eller hur?
Memius skrev: Ja, man kan tänka sig en anslutning på flera ställen mellan Linnéplatsen och Marklandsgatan. Om det blir nära Linnéplatsen får man skippa Sahlgrenska och gå direkt till Haga.
Den arbetstunnel som bygget av Västlänken behöver i denna del av staden kommer att mynna ut vid Linnéplatsen ungefär. Jag uppfattar förslaget som att denna arbetstunnel skall användas, eventuellt med ytterligare förlängning söderut. För att få den önskade effekten bör en hållplats/station byggas under Sahlgrenska, vilket ger en möjlighet att lägga en tunnelmynning vid Änggårdsplatsen. Dock ställer det till det med en passage av Dag Hammarskjöldsleden där om man inte kan utnyttja befintlig bro, vilket inte ger ett optimalt stationsläge för Sahlgrenska. Det är lämpligare att fortsätta söderut med tunnel fram till Lilla Änggården och gå ut vid Lillängsgatan där en passage på bro mellan Slottskogsvallen och Marklandsgatan är möjlig.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av hej »

Ute och åker skrev: Men Västlänken är väl inte planerad att ENSAM klara dagens trafik? En del tåg ska väl fortfarande utgå ifrån nuvarande säckstation (och närliggande bangårdar) även när Västlänken är i bruk?
I så fall drar jag slutsatsen att den totala kapaciteten ökar med Västlänken. Den naturliga följdfrågan är då, med hur mycket?
Västlänken är tänkt att vara det system som skall ta hand om pendeltågen samt nära regiontåg ensam. Den utökade kapaciteten som blir när dessa tåg flyttas till Västlänken på dagens infart till Göteborg C behövs för att klara kapaciteten på icke-nära regiontåg samt fjärrtåg. Alltså tågen mot Köpenhamn, Malmö, Halmstad, Oslo, Karlstad, Stockholm, Kalmar,... Det stora problemet med Göteborgs C löses inte med Västlänken, getingmidjan kommer att vara kvar.

Själv är jag av den uppfattningen att en ny väl tilltagen infart till Göteborg C väster om Skansen Lejonet över Gullbergsvass bör prioriteras att byggas först. Det skulle generar kapacitet för många år framåt.
Skriv svar