Skadeglädje ??

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
thbe
Inlägg: 125
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:52
Ort: Hagsätra

Skadeglädje ??

Inlägg av thbe »

Är det OK att känna viss skadeglädje mot dom bilister som försöker forcera Räntmästartrappan <-> Slussen? Och som ska backa och krångla sig tillbaka med publik på trottoaren?
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Skadeglädje ??

Inlägg av Christian Spår »

Det kan de ha, jag känner dock mer sympati för alla passagerare i bussarna som köat upp bakom bilisten.

Är det förresten inte konstigt att google maps trafikvy inte visar slussplan som avstängd väg? Jag klickade ut en markör på Slussplan, sedan "Skicka feedback" nere i hörnet, och därefter "Rapportera ett dataproblem" om att de borde räknas vara avstängda. Tycker jag fler kan göra.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Skadeglädje ??

Inlägg av roggek »

Christian Spår skrev:
Är det förresten inte konstigt att google maps trafikvy inte visar slussplan som avstängd väg? Jag klickade ut en markör på Slussplan, sedan "Skicka feedback" nere i hörnet, och därefter "Rapportera ett dataproblem" om att de borde räknas vara avstängda. Tycker jag fler kan göra.
Vem navigerar efter Google Maps???
Låter lika forntid som någon som letar efter en telefonkatalog för att ringa till SL...

Google Maps visar nog inte så värst mycket "tillfälliga" avstängningar ö h t...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Skadeglädje ??

Inlägg av Christian Spår »

Du får gärna fylla i med hur nutidsmänniskan navigerar.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Skadeglädje ??

Inlägg av kildor »

Med Waze t.ex. som har full koll på avstängningarna vid Slussen, och även avstängningarna för den just nu pågående Tjejmilen på Gärdet/Djurgården.
Jag kan varmt rekommendera den appen!

https://www.waze.com/sv
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Skadeglädje ??

Inlägg av LÅ1 »

Förvånansvärt många personbilar klarar att passera över spårviddshindret. Men för vissa bilar hör man att det skrapar i, men de tycks köra vidare som om inget hänt. Kanske skulle det hjälpa om man hade en kant som står upp på innersidorna av plåtarna för hjulen. Så att hjulen går i en bred ränna. Men det kanske skulle stoppa vissa bussar och lastbilar som skall få köra här.

Man har också rättat till en del felaktig skyltning, som faktiskt sa att även cykeltrafik var förbjuden, och så har man ersatt en del orangea stolpar med betongsuggor för att hindra bilar att använda gång- och cykelbanan.

(Såg en taxi som körde via Norra dryckesgränd, tror jag, och Järntorgsgatan. Den senare var inte tillåten för motorfordon den tiden på dygnet, och när den är det så är den enkelriktad åt andra hållet.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Skadeglädje ??

Inlägg av LÅ1 »

Det är ju ständigt bilar i vägen vid spårviddshindret. En del tar sig över, vissa med hörbara skrapljud. Men de flesta vänder, vilket väl tyder på att de inte förstått vad "spårviddshinder" är, eller missat skylten. Bussarna brukar avvakta en bit bakom så att bilarna kommer åt att vända. Men inte alla. Se här. Hur det gick framgår inte av videon.

Jag passade på att promenera förbi i eftermiddagsrusningen häromdagen. Såg att man lagt upp asfaltskant så att utryckningsfordon lättare skall kunna köra förbi via cykel- och gångbanorna på södra sidan om hindren. Resultatet blir att bilar som gör en U-sväng här hellre kör upp på cykelbanan än backar en gång!

Skulle man inte kunna ha någon form av rörligt hinder som kan styras från utryckningsfordon? Alltså hinder för att köra upp på cykelbanan. En generell sändarutrustning som kan styra grindar, bommar, pollare etc. Och med höga böter för den som använder stulen sändare, eller piratkopia. Jag bevittnade för några månader sedan hur en taxi fick pollaren på Hägerstensvägen att sjunka, medan en polisbil under utryckning fick offra upp emot en minut för att krångla sig förbi de fasta hindren på cykelbanan. Det var tajt! ( https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 12&t=38898 )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Skadeglädje ??

Inlägg av LÅ1 »

Har förstått att asfaltskanten inte var för utryckningsfordonens skull, utan för alla de med för mycket spring i bena som skulle passera kanten där för en vecka sedan, eller om det var två. För asfalten är borta.

Stockholmdirekt har varit på platsen, tillsammans med Eva Rosman som är kommunikationsansvarig på projekt Slussen: Tittfesten får fortsätta – bilfällorna lämnas obevakade

Förutom bilar så är det många MC som tar sig genom hindret. För dem är det ju i princip oproblematiskt. En och annan cyklist väljer också den vägen för att slippa cykelkön. Oftast i kombination med rödljuskörning i korsningen.

Ett problem är de bilar som kommer i riktning mot skeppsbron, upptäcker hindret och vänder. De väljer nästan uteslutande att svänga höger, mot Munkbron, trots att skylten påbjuden vänstersväng finns på platsen. Skylten är låg och döljs bakom kön av cyklister. Den kö som kommer att få bilen att stå still och därmed blockerar vägen för bussarna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Skadeglädje ??

Inlägg av TKO »

I fredags kväll var jag på väg till fots från Dramaten till Slussen, och när vi närmade oss Slussen hade precis en Djurgårdsfärja lagt till. Ut strömmade glada Gröna Lundsbesökare, som när de försökte kryssa sej fram mot Slussen fick syn på en ny attraktion. Det blev en stor folksamling vid spårviddshindret, och varje bil som fastnade möttes med skratt, jubel och applåder. Ja även jag tyckte det var riktigt roligt! Men det måste vara ytterst pinsamt för de bilister som på detta sätt bidrar till den glada och uppsluppna stämningen...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Skadeglädje ??

Inlägg av darthjpp »

TKO skrev:I fredags kväll var jag på väg till fots från Dramaten till Slussen, och när vi närmade oss Slussen hade precis en Djurgårdsfärja lagt till. Ut strömmade glada Gröna Lundsbesökare, som när de försökte kryssa sej fram mot Slussen fick syn på en ny attraktion. Det blev en stor folksamling vid spårviddshindret, och varje bil som fastnade möttes med skratt, jubel och applåder. Ja även jag tyckte det var riktigt roligt! Men det måste vara ytterst pinsamt för de bilister som på detta sätt bidrar till den glada och uppsluppna stämningen...

/TKO
Kanske en affärsidé för en driven entreprenör? En bärgningsbil och en läktare, både publicum och den ofrivillige humoristen får betala.... med ett avtal med SL/SLL/Staden om bortforsling av kollektivtrafikhämmande hinder på platsen kan det bli en win-win-win för entreprnören. :-D
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Skadeglädje ??

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:I fredags kväll var jag på väg till fots från Dramaten till Slussen, och när vi närmade oss Slussen hade precis en Djurgårdsfärja lagt till. Ut strömmade glada Gröna Lundsbesökare, som när de försökte kryssa sej fram mot Slussen fick syn på en ny attraktion. Det blev en stor folksamling vid spårviddshindret, och varje bil som fastnade möttes med skratt, jubel och applåder. Ja även jag tyckte det var riktigt roligt! Men det måste vara ytterst pinsamt för de bilister som på detta sätt bidrar till den glada och uppsluppna stämningen...

/TKO
Vad menar du med fastna? Satt de fast i hindret, eller insåg de att de var fast på sin sida av hindret och var tvungen att vända? För jag har fått för mig att det är mycket sällan som bilar verkligen fastnar och behöver hjälp att komma loss.

Jag tycker att man borde kunna skylta något bättre där bilar kört parallellt med hållplatsen och målningen lite halvhjärtat antyder att man bör svänga tvärt vänster och köra tillbaka. Jag vet att det finns gott om skyltar tidigare, men första prioritet måste ju trotts allt vara att bilarna inte kör fram till hindren. Och här stannar ju bilarna upp och får mer tid att fundera på vad skyltarna kan betyda.

Roligast var när några ungdomar, med bilfönstren öppna, ropade några glåpord om försöket att få dem att vända, och så rundar de hörnet in på Slussplan och ser hindret och får vända.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Skadeglädje ??

Inlägg av LÅ1 »

FILM från Stockholmdirekt: Fullt kaos vid Slussens bilfälla (Börjar med reklam, men sen kommer själva filmen.)

Från texten: "Att stå vid bilfällan i 20 minuter är tillräckligt för att hinna få se nio personbilar, två skåpbilar och fem mopeder svänga upp här. De flesta inser missen, backar och stoppar upp busstrafiken."
Men mopederna bryr sig väl inte om hindret. Och inte motorcyklarna heller.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Skadeglädje ??

Inlägg av daniel_s »

Det finns ju olika sorters mopeder. Inte alla kan köra förbi de där hindren.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Skadeglädje ??

Inlägg av Kantorn »

roggek skrev:
Christian Spår skrev:
Är det förresten inte konstigt att google maps trafikvy inte visar slussplan som avstängd väg? Jag klickade ut en markör på Slussplan, sedan "Skicka feedback" nere i hörnet, och därefter "Rapportera ett dataproblem" om att de borde räknas vara avstängda. Tycker jag fler kan göra.
Vem navigerar efter Google Maps???
Låter lika forntid som någon som letar efter en telefonkatalog för att ringa till SL...

Google Maps visar nog inte så värst mycket "tillfälliga" avstängningar ö h t...
Jag navigerar med tillförsikt efter Google Maps. Den har koll på de flesta avstängningarna och dessutom koll på trafikflödet. Sådan är min erfarenhet.
Professionell tyckare
Skriv svar