Att ändra zongränser i systemet borde inte vara särskilt svårt. Då är det bara att lägga in att hela SL-land är Zon A.Lars_L skrev:Jag förstår hur du menar, men jag antar att ingen av oss har tillgång till uppgifter om hur systemet är kodat. Att ändra priset är knappast något problem - det är ju systemet programmerat för att det ska gå att ändra utan problem, men värre antagligen med zonerna. Om du åker från zon A till zon B, så måste systemet hela tiden vara inställt på att du fortfarande befinner dig i zon A, medan om du åker i motsatt riktning så måste systemet vara inställt på att du hela tiden befinner dig i zon B. Att ändra zonernas storlek är säkert alltså inte heller något problem. Men det kan mycket väl vara ett problem att ta bort zoner, men ha kvar dem "virtuellt" i systemet. Allt beror ju på hur smart systemet är programmerat.BSB101 skrev:
Jag förstår inte hur det skulle kunna bli ett problem. Man ändrar bara att alla kort/taxor med reskassa, oavsett standardresa, så dessa kostar lika mycket.
Sedan var väl frågan här om korten behöver uppdateras, inte ifall det är möjligt eller inte. Allt beror ju på om systemet tillåter att man befinner sig i flera zoner samtidigt. Problemet ligger i att systemet annars kommer att debitera en ny resa vid byten utanför den zon där resan startade, eller i värsta fall ger det ett felmeddelande direkt i och med att resan inte längre finns i systemet.
Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Spärrarna bör ha någon form av uppkoppling mot ett centralt system för överföring av trafikantdata etc. En omprogrammering av vilken zon spärren står i borde gå att göra över en natt.Inge skrev:Jo, men hur lång tid tar det? Kanske måste varje spärr och automat ställas om för sig?darthjpp skrev: Att ändra zongränser i systemet borde inte vara särskilt svårt. Då är det bara att lägga in att hela SL-land är Zon A.
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Absolut - den delen bör inte vara något problem och vara det logiska sättet att lösa det på. Problemet ligger ju i hur korten som är registrerade på en viss biljettyp som då inte finns reagerar. Korten som har annan standardresa inlagd än för att åka i en zon måste alltså antagligen uppdateras. Troligen går det att göra bara genom att använda kortet. Men då måste det nog till något skript som klarar av det. Allt beroende på hur det är programmerat.darthjpp skrev: Att ändra zongränser i systemet borde inte vara särskilt svårt. Då är det bara att lägga in att hela SL-land är Zon A.
I värsta fall måste man ändra biljettyp manuellt och då blir det ju bökigare.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
-
- Inlägg: 3112
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Nu är ju vad jag förstått beslutet inte taget, det sägs att man röstar i fullmäktige 27/9 men det kan ju vara intressant att fundera över hur själva övergången går till. Det bör ju ske vid en midnatt och då gälla omedelbart. jag har sett att i förslaget ingår att tillägg för Gnesta och Bålsta slopas samt att enzons-resan blir 75min precis som nu.Lars_L skrev:Absolut - den delen bör inte vara något problem och vara det logiska sättet att lösa det på. Problemet ligger ju i hur korten som är registrerade på en viss biljettyp som då inte finns reagerar. Korten som har annan standardresa inlagd än för att åka i en zon måste alltså antagligen uppdateras. Troligen går det att göra bara genom att använda kortet. Men då måste det nog till något skript som klarar av det. Allt beroende på hur det är programmerat.darthjpp skrev: Att ändra zongränser i systemet borde inte vara särskilt svårt. Då är det bara att lägga in att hela SL-land är Zon A.
I värsta fall måste man ändra biljettyp manuellt och då blir det ju bökigare.
Just tidsgränsen kommer ju att innebära att beroende på en del får dyrare resa än nu när man inte hinner med byten inom tidsgränsen utan måste lösa ny biljett. det lär väl bli oväsen på en och annan som upptäcker detta.
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Jag har redan svarat på det ovan - men jag vet att jag skriver för långt ibland Systemet måste klara av byten. Om systemet uppfattar det som att du är i en annan zon än du har rätt till, så kommer den att debitera en ny resa, även om det finns bytestid kvar. Därför måste systemet i sådana fall klara av att alla zoner ingår i alla zoner. Det var det som var frågan om det är programmerat så att det fungerar rakt av.Inge skrev:Varför då, det är väl bara att sätta samma pris på en, två och trezonsresor?Lars_L skrev:Absolut - den delen bör inte vara något problem och vara det logiska sättet att lösa det på. Problemet ligger ju i hur korten som är registrerade på en viss biljettyp som då inte finns reagerar. Korten som har annan standardresa inlagd än för att åka i en zon måste alltså antagligen uppdateras. Troligen går det att göra bara genom att använda kortet. Men då måste det nog till något skript som klarar av det. Allt beroende på hur det är programmerat.darthjpp skrev: Att ändra zongränser i systemet borde inte vara särskilt svårt. Då är det bara att lägga in att hela SL-land är Zon A.
I värsta fall måste man ändra biljettyp manuellt och då blir det ju bökigare.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
-
- Inlägg: 3112
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Även om du passerar in genom spärr i zon A så kan du ju fortfarande ha kortet inställt på standardresa för två eller tre zoner.Inge skrev:[
Men alla spärrar skulle ju ställas om till zon A. Så hur skulle det problemet kunna uppstå?
Det är detta man bör programmera på något sätt så det inte dras mer än för en zon efter att nya zonindelningen trätt ikraft
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Nu var väl svaret främst om man inte gjorde så, därför är det ju den lösning som borde förordas. Men samtidigt definierar du en standardresa som inte finns, eftersom zonerna inte finns. Jag är inte helt säker på att det fungerar smärtfritt. I praktiken måste du ju då ha kvar zonerna i systemet, även om de inte finns, eftersom produkten inte kan "räkna" fram priset på zon A, som en delmängd om man inte räknar med fler zoner. Om det går att ha virtuella zoner är ju inte helt säkert; alltså som inte har någon geografisk avgränsning.Inge skrev:
Men alla spärrar skulle ju ställas om till zon A. Så hur skulle det problemet kunna uppstå?
Nu går ju allt att lösa. Vad vi diskuterar är ju egentligen vad som går att göra utifrån det användargränssnitt som finns.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Nu är det på gång!
Det skrevs mycket om detta i maj, men nu strax före att prishöjningen och slopandet av zonerna blir verklighet så är det bara lokaltidningarna som skriver om det. Men de "stora tidningarn" kanske väntar in en väl vald dag att publicera "nyheten" på.
"SL:s orättvisa zoner tas bort - men priserna höjs"
"Nu höjer SL priserna"
Det skrevs mycket om detta i maj, men nu strax före att prishöjningen och slopandet av zonerna blir verklighet så är det bara lokaltidningarna som skriver om det. Men de "stora tidningarn" kanske väntar in en väl vald dag att publicera "nyheten" på.
"SL:s orättvisa zoner tas bort - men priserna höjs"
"Nu höjer SL priserna"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Enligt senaste informationen kommer alla reskassekort vara låsta till antingen helt eller reducerat pris. Det kommer inte att finnas någon möjlighet för busschaufförerna att göra några avvikelser, och inte heller kunna låta flera personer göra en gruppresa på ett enda kort. Således gäller det för alla att ha (i princip) sitt eget personliga kort, och bara kunna låna ut det till de som kan åka på samma prisklass. Pensionärer, barn och studerande kan t.ex dela kort mellan varandra.Lennart Petersen skrev:Dock måste man ju fortfarande ha en inställning om man reser på helt eller reducerat pris som standardresa.
En person per kort, samt bara visering utan ett enda knapptryck på bussen således.
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Är allmänheten informerad?
Eller är 'senaste information' enbart intern?
/TKO
Eller är 'senaste information' enbart intern?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Det jag läst stod på infopapper som skickats ut till bussdepåer. Men om du menar att korten skall låsas till sin priskategori, och bara en resenär per påstigande, så hittar jag ingen tydlig offentlig information, men mellan raderna kan man ju utläsa det här:TKO skrev:Är allmänheten informerad?
Eller är 'senaste information' enbart intern?
"Om du är pensionär, student eller ungdom under 20 år får du en rabatt när du köper biljett. Det som är nytt här är att även vuxna studenter kan köpa de här biljetterna, om du har en studentlegitimation med SL:s logotyp på och studerar minst 75 procent. För pensionärer är det samma regler som förut. Du som är över 65 får alltid det rabatterade priset. Är du pensionär och yngre än 65 år får du rabatten om du har intyg från Pensionsmyndigheten eller Försäkringskassan. "
http://sl.se/sv/info/nyheter/nya-priser-2017/
Nu står "reskassa" inte med ordagrant i texten, men istället nämns "biljett" och "enkelbiljett" ofta, vilket väl är ett begrepp som innefattar reskassan, antar jag?
Månadskortet kallas ju endast för "periodbiljett" på sidan dit länken går.
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Gruppresa verkar i alla fall fortfarande vara ett alternativ enligt den nya taxehandboken:Verspieder skrev:Enligt senaste informationen kommer alla reskassekort vara låsta till antingen helt eller reducerat pris. Det kommer inte att finnas någon möjlighet för busschaufförerna att göra några avvikelser, och inte heller kunna låta flera personer göra en gruppresa på ett enda kort. Således gäller det för alla att ha (i princip) sitt eget personliga kort, och bara kunna låna ut det till de som kan åka på samma prisklass. Pensionärer, barn och studerande kan t.ex dela kort mellan varandra.
En person per kort, samt bara visering utan ett enda knapptryck på bussen således.
http://sl.se/taxehandboken
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Månadskort har inte funnits på cirka 20 år. De ersattes ju av 30-dagarskort, som tillsammans med övriga periodkort fanns kvar tills Access-korten infördes någon gång på 2000-talet. Sedan dess är det Access-kortet som är ett kort, det som laddas på kortet är biljetter och reskassa. Periodbiljetter är då ett samlingsbegrepp för alla biljetter med giltighetstid från 24 h och uppåt. Reskassa är ett värde på kortet, som kan omvandlas till biljetter genom validering enligt en viss algoritm.Verspieder skrev:Det jag läst stod på infopapper som skickats ut till bussdepåer. Men om du menar att korten skall låsas till sin priskategori, och bara en resenär per påstigande, så hittar jag ingen tydlig offentlig information, men mellan raderna kan man ju utläsa det här:
"Om du är pensionär, student eller ungdom under 20 år får du en rabatt när du köper biljett. Det som är nytt här är att även vuxna studenter kan köpa de här biljetterna, om du har en studentlegitimation med SL:s logotyp på och studerar minst 75 procent. För pensionärer är det samma regler som förut. Du som är över 65 får alltid det rabatterade priset. Är du pensionär och yngre än 65 år får du rabatten om du har intyg från Pensionsmyndigheten eller Försäkringskassan. "
http://sl.se/sv/info/nyheter/nya-priser-2017/
Nu står "reskassa" inte med ordagrant i texten, men istället nämns "biljett" och "enkelbiljett" ofta, vilket väl är ett begrepp som innefattar reskassan, antar jag?
Månadskortet kallas ju endast för "periodbiljett" på sidan dit länken går.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Nu har jag letat och letat, men ingenstans hittar jag någon info om att gruppresor på ett kort ska avskaffas, men inte heller någon info om att funktionen kommer att behållas även efter den 9 januari 2017. Så vi får väl se.
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Jodå, om man söker på "gruppbiljett" på SL:s i och för sig knöliga och långsamma hemsida, så får man snabbt upp tre träffar varav en både påstår att zontaxan avskaffas och att gruppbiljetter existerar: http://sl.se/sv/info/biljetter/giltig-b ... t-biljett/Verspieder skrev:Nu har jag letat och letat, men ingenstans hittar jag någon info om att gruppresor på ett kort ska avskaffas, men inte heller någon info om att funktionen kommer att behållas även efter den 9 januari 2017. Så vi får väl se.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Aha! Tack tack.daniel_s skrev:Jodå, om man söker på "gruppbiljett" på SL:s i och för sig knöliga och långsamma hemsida, så får man snabbt upp tre träffar varav en både påstår att zontaxan avskaffas och att gruppbiljetter existerar: http://sl.se/sv/info/biljetter/giltig-b ... t-biljett/
Men jag är ju fortfarande så gammaldags och besvärlig att jag som förare skulle vilja få tydlig och korrekt information från huvudmannen, detta gärna i god tid, så att jag kan svara på frågor från resenärerna. Nu vet jag ju att detta är för mycket att kräva, i varje fall inom Stockholms län, och speciellt om man arbetar ett par mil utanför innerstan, men det hade varit kul. För jag kommer nog aldrig att tycka att det är förarnas jobb att sitta hemma och leta taxeinformation via Google samt på olika forum på fritiden.
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Hehe, Trafikförvaltningen har ju en viss tradition av att vara lite sena med trycket när de skickar ut nya taxehandböcker (flera gånger har de kommit ut "retroaktivt"), men denna gång har man ju faktiskt varit ute i god tid såvitt jag förstått. Sen finns det ju en svag länk i form av bussbolagen, som måste komma på att de ska beställa de nya taxehandböckerna och distribuera dem till förarna. Bl a av det skälet är det ju bra att taxehandböckerna också publiceras elektroniskt, den nya finns här. Så om din arbetsgivare har slarvat med att ge dig anvisningar om detta, så kan du ju kolla in den i mobilen när du någon gång får några minuter över på betald tid vilket man ju onekligen fortfarande får då och då.Verspieder skrev:Men jag är ju fortfarande så gammaldags och besvärlig att jag som förare skulle vilja få tydlig och korrekt information från huvudmannen, detta gärna i god tid, så att jag kan svara på frågor från resenärerna. Nu vet jag ju att detta är för mycket att kräva, i varje fall inom Stockholms län, och speciellt om man arbetar ett par mil utanför innerstan, men det hade varit kul. För jag kommer nog aldrig att tycka att det är förarnas jobb att sitta hemma och leta taxeinformation via Google samt på olika forum på fritiden.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3092
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
I praktiken gäspar bussförarna om någon försöker betala något utöver ren standard med Accesskortet!
Hur enhetlig och zonfri blir taxan med avseende på resor till Gnesta och Bålsta?
Arlanda och Uppsala lär ju kosta extra med borde bli billigare eftersom resan på SL delen blir zongränsfri?
Hur enhetlig och zonfri blir taxan med avseende på resor till Gnesta och Bålsta?
Arlanda och Uppsala lär ju kosta extra med borde bli billigare eftersom resan på SL delen blir zongränsfri?
-
- Inlägg: 3112
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Gnesta och Bålsta blir enhetliga och är inkluderade i den nya zonen, tilläggsavgifterna bortfaller således.Hechtwagen skrev:I praktiken gäspar bussförarna om någon försöker betala något utöver ren standard med Accesskortet!
Hur enhetlig och zonfri blir taxan med avseende på resor till Gnesta och Bålsta?
Arlanda och Uppsala lär ju kosta extra med borde bli billigare eftersom resan på SL delen blir zongränsfri?
Fram till Arlanda C gäller SL-taxa men vill man gå ut eller in genom spärren på Arlanda betalas tilläggsavgift (som kan betalas redan när man börjar resan)
Bortanför Arlanda C mot Knivsta och Uppsala gäller UL-taxa.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Inte min arbetsgivare, utan möjligtvis dennes uppdragsgivare, som har avtalet med SL. Numera är SL-trafiken inte tänkt att bedrivas med underentreprenörer, och den 28 februari är ändå sista dagen för underentreprenörskapet. Därefter behöver man inte bry sig längre.daniel_s skrev:Hehe, Trafikförvaltningen har ju en viss tradition av att vara lite sena med trycket när de skickar ut nya taxehandböcker (flera gånger har de kommit ut "retroaktivt"), men denna gång har man ju faktiskt varit ute i god tid såvitt jag förstått. Sen finns det ju en svag länk i form av bussbolagen, som måste komma på att de ska beställa de nya taxehandböckerna och distribuera dem till förarna. Bl a av det skälet är det ju bra att taxehandböckerna också publiceras elektroniskt, den nya finns här. Så om din arbetsgivare har slarvat med att ge dig anvisningar om detta, så kan du ju kolla in den i mobilen när du någon gång får några minuter över på betald tid vilket man ju onekligen fortfarande får då och då.