Prov med utökad trafik Lidingö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Re: Prov med utökad trafik Lidingö

Inlägg av kildor »

Ute och åker skrev:Med fullt utbyggd Norra Djurgårdsstaden visar prognoser att spårvagnstrafiken behöver ha följande omfattning
• med 40m vagnar ca 6 tåg/10min Djurgårdsbron -Sergel
• med 60m spårvagnståg 4 tåg/10min Djurgårdsbron -Sergel
Jag måste säga att jag är lite fascinerad över den senaste tidens prognoser på spårvägstrafik (bl.a. den här, och den för spårväg i Österleden). 6 40-meterståg per 10 minuter motsvarar lite drygt 12 ledbussar på samma tidsperiod. Det överstiger ju med bred marginal de volymer man idag har med de tyngst trafikerade stombusslinjerna. Vad är det som gör att man förväntar sig en sådan explosiv ökning i resandet? Eller har jag missat något?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

kildor skrev:
Ute och åker skrev:Med fullt utbyggd Norra Djurgårdsstaden visar prognoser att spårvagnstrafiken behöver ha följande omfattning
Jag måste säga att jag är lite fascinerad över den senaste tidens prognoser på spårvägstrafik (bl.a. den här, och den för spårväg i Österleden). 6 40-meterståg per 10 minuter motsvarar lite drygt 12 ledbussar på samma tidsperiod. Det överstiger ju med bred marginal de volymer man idag har med de tyngst trafikerade stombusslinjerna. Vad är det som gör att man förväntar sig en sådan explosiv ökning i resandet? Eller har jag missat något?
Kildor ställer en högst relevant fråga!
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Känns som att den frågan får lösas i en ny tråd ...

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
CS

Inlägg av CS »

kildor skrev:
http://bygg.stockholm.se/norradjurgardsstaden
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
twr

Inlägg av twr »

CS skrev:
kildor skrev:
http://bygg.stockholm.se/norradjurgardsstaden
I den här tråden diskuteras liknande frågor: https://sparvagssallskapet.se/forum/vie ... &start=100
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

/jes skrev:

Oläst inläggav TKO » lör sep 17, 2016 14:30

OM det nu är så himla viktigt med "passningen" så kan en möjlighet vara att köra med 5/10-minutersintervall från Aga mot Ropsten. Låt insatståget avgå 5 minuter före tåget som kommer från Gåshaga, och kör 15-minuterstrafik på bägge omloppen. Jag är helt säker på att vi då får ett platsutbud som är mer anpassat till belastningen på respektive linjedel.
Men det kanske inte går att köra 15-minuterstrafik Gåshaga-Aga?

Om detta förslag är vagn- och bantekniskt genomförbart kanske någon kunnig person kan räkna på "restidsnytt" (eller vad det nu heter) jämfört med nuvarande trafikering.

Men man kan ju också säga "Nä det går inte..."

/TKO
För allt som är bra och mot allt som är dåligt!
TKO
Jag undrar vad som får en årstabo att bli så besatt av Lidingöbanan och dess trafikering, finns det någon obesvarad kärlek härute? :-)

Att Sköntorpsvägen hamnade långt utanför Tvärbanan är ju ändå inte vårt fel. Om (S) inte hade varit så emot det "omöjliga" projektet Tvärbanan hade man kanske kunnat påverka det i någon mån. "Eftersom vi inte fick någon spårväg ska inte någon annan ha det heller!", allra minst de som bor utmed Strandvägen, eller i "palatsen" ute på Lidingö.

Uppriktigt sagt, det börjar bli tjatigt nu. :-)
Varför ska någon behöva motivera varför denne är intresserad av en viss fråga?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:
/jes skrev:

OM det nu är så himla viktigt med "passningen" så kan en möjlighet vara att köra med 5/10-minutersintervall från Aga mot Ropsten. Låt insatståget avgå 5 minuter före tåget som kommer från Gåshaga, och kör 15-minuterstrafik på bägge omloppen. Jag är helt säker på att vi då får ett platsutbud som är mer anpassat till belastningen på respektive linjedel.

Om detta förslag är vagn- och bantekniskt genomförbart kanske någon kunnig person kan räkna på "restidsnytt" (eller vad det nu heter) jämfört med nuvarande trafikering.

/TKO
TKO
Jag undrar vad som får en årstabo att bli så besatt av Lidingöbanan och dess trafikering, finns det någon obesvarad kärlek härute? :-)

Att Sköntorpsvägen hamnade långt utanför Tvärbanan är ju ändå inte vårt fel. Om (S) inte hade varit så emot det "omöjliga" projektet Tvärbanan hade man kanske kunnat påverka det i någon mån. "Eftersom vi inte fick någon spårväg ska inte någon annan ha det heller!", allra minst de som bor utmed Strandvägen, eller i "palatsen" ute på Lidingö.

Varför ska någon behöva motivera varför denne är intresserad av en viss fråga?
Fast jag har tydligt sett att det kan finnas andra skäl än att man är intresserad av en viss fråga som gör att man skriver ett inlägg. Jag svarade ju själv på det i mitt tycke lustiga inlägget (om 15-minuterstrafik). Jag fick ju nästan känslan då att förslaget avsiktligt skulle vara lustigt. Nog ska man väl få kunna svara ett lustigt inlägg med ett annat lustigt inlägg. Jag såg en gång en intervju där Petra Mede tillfrågades om varför hon dragit ett visst specifikt skämt. Hon svarade då mycket klokt att man kan inte förklara skämt. Och så tycker väl jag också. Apropå det, så kan jag väl också dra ett litet skämt. Utan att förklara det. :)

För många år sedan kunde man se här och var "Zorro was here" på olika ställen. Jag tror Zorro har återvänt. Kanske i både min egen person och kanske i någon annans person, vem vet? :D
twr

Inlägg av twr »

Ute och åker skrev: Fast jag har tydligt sett att det kan finnas andra skäl än att man är intresserad av en viss fråga som gör att man skriver ett inlägg. Jag svarade ju själv på det i mitt tycke lustiga inlägget (om 15-minuterstrafik). Jag fick ju nästan känslan då att förslaget avsiktligt skulle vara lustigt. Nog ska man väl få kunna svara ett lustigt inlägg med ett annat lustigt inlägg. Jag såg en gång en intervju där Petra Mede tillfrågades om varför hon dragit ett visst specifikt skämt. Hon svarade då mycket klokt att man kan inte förklara skämt. Och så tycker väl jag också. Apropå det, så kan jag väl också dra ett litet skämt. Utan att förklara det. :)

För många år sedan kunde man se här och var "Zorro was here" på olika ställen. Jag tror Zorro har återvänt. Kanske i både min egen person och kanske i någon annans person, vem vet? :D
Tack för ditt svar! Jag uppfattade det som ett seriöst inlägg, inte ett skämt. Och jag uppfattade kommentaren som mer ifrågasättande än skämtsam. Men kanske missförstod jag allting. Humor är ju i allmänhet något bra. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:
Ute och åker skrev: Fast jag har tydligt sett att det kan finnas andra skäl än att man är intresserad av en viss fråga som gör att man skriver ett inlägg. Jag svarade ju själv på det i mitt tycke lustiga inlägget (om 15-minuterstrafik). Jag fick ju nästan känslan då att förslaget avsiktligt skulle vara lustigt. Nog ska man väl få kunna svara ett lustigt inlägg med ett annat lustigt inlägg. Jag såg en gång en intervju där Petra Mede tillfrågades om varför hon dragit ett visst specifikt skämt. Hon svarade då mycket klokt att man kan inte förklara skämt. Och så tycker väl jag också. Apropå det, så kan jag väl också dra ett litet skämt. Utan att förklara det. :)

Tack för ditt svar! Jag uppfattade det som ett seriöst inlägg, inte ett skämt. Och jag uppfattade kommentaren som mer ifrågasättande än skämtsam. Men kanske missförstod jag allting. Humor är ju i allmänhet något bra. :D
Tack! Skämt kan vara knivskarpa (speciellt om de kommer från Petra Mede), och man får passa sig så man inte skär sig när man levererar dem. Ha en skön vecka! :)
TKO

Inlägg av TKO »

Ute och åker skrev:[Fast jag har tydligt sett att det kan finnas andra skäl än att man är intresserad av en viss fråga som gör att man skriver ett inlägg. Jag svarade ju själv på det i mitt tycke lustiga inlägget (om 15-minuterstrafik). Jag fick ju nästan känslan då att förslaget avsiktligt skulle vara lustigt. Nog ska man väl få kunna svara ett lustigt inlägg med ett annat lustigt inlägg. Jag såg en gång en intervju där Petra Mede tillfrågades om varför hon dragit ett visst specifikt skämt. Hon svarade då mycket klokt att man kan inte förklara skämt. Och så tycker väl jag också. Apropå det, så kan jag väl också dra ett litet skämt. Utan att förklara det. :)

Jag tycker jag kommit med ett konkret förslag att bättre utnyttja de begränsade vagnresurser som står till buds ute på Lidingö. Att inte köra alla tåg "hela vägen" är väl en ganska vanlig lösning?

Och visst klarar sej t ex Gåshaga med 15-minuterstrafik, kanske även Käppala och Skärsätra. Och då kan vi förtäta trafiken väster om Aga med befintlig vagnpark. Nej jag har inte kollat om det fungerar med mötesspår, omloppstider och annat - men det skrev jag ju också...

Så jag kan inte se något principiellt felaktigt i att resonera i dessa banor - såvida man inte är så himla känslig att alla förslag som innebär en förändring måste förkastas, eftersom det skulle antyda att vi inte lever i den bästa av världar.

vänligen
Thomas K Ohlsson
världs- och trafikförbättrare
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inlägg av TKO »

/jes skrev:

/TKO
TKO

Bäste jes!

Jag visste inte att det endast är personer som är bosatta på Lidingö (eller möjligen anställda inom AB SS) som får ha åsikter om Lidingöbanan. jag ber 1000 gånger om ursäkt att jag förde fram ett i mitt tycke konstruktivt förslag att lösa vissa problem som verkar finnas med kapacitetsbrist. Det är möjligt att förslaget var urbota dumt - men det är det i så fall inte ensamt om att vara på detta forum...

Men om nu Lidingöbanan skall vara en angelägenhet endast för de som är mantalsskrivna på ön har jag ett bättre förslag:
- Låt lidingöborna betala de merkostnader som uppkommer på grund av spårvägstrafiken, jämfört med buss. Antingen genom en speciell "trivselavgift" för varje resenär, eller så kan kommunen pytsa in ett årligt driftsbidrag till landstinget.
Dock tycker jag vi kan ta den diskussionen i en annan tråd, som jag kanske startar - om jag nu får det fast jag bor i Årsta... Signaturen "jes" och andra kan ju utnyttja tiden till att fundera på vad den totala kostnaden per resa är för Lidingöbanan, och så jämföra den med någon busslinje i närförort med likartat eller högre resande.

vänligen
Thomas K Ohlsson

PS: Det fanns en rätt söt tjej i SSU Fyren i min ungdom, men jag var mer kär i hennes kompis från Åkersberga... så den förklaringen höll inte! DS
TKO

Inlägg av TKO »

TKO skrev:
/jes skrev:

/TKO
TKO

Bäste jes!

Jag visste inte att det endast är personer som är bosatta på Lidingö (eller möjligen anställda inom AB SS) som får ha åsikter om Lidingöbanan. jag ber 1000 gånger om ursäkt att jag förde fram ett i mitt tycke konstruktivt förslag att lösa vissa problem som verkar finnas med kapacitetsbrist. Det är möjligt att förslaget var urbota dumt - men det är det i så fall inte ensamt om att vara på detta forum...

Men om nu Lidingöbanan skall vara en angelägenhet endast för de som är mantalsskrivna på ön har jag ett bättre förslag:
- Låt lidingöborna betala de merkostnader som uppkommer på grund av spårvägstrafiken, jämfört med buss. Antingen genom en speciell "trivselavgift" för varje resenär, eller så kan kommunen pytsa in ett årligt driftsbidrag till landstinget.
Dock tycker jag vi kan ta den diskussionen i en annan tråd, som jag kanske startar - om jag nu får det fast jag bor i Årsta... Signaturen "jes" och andra kan ju utnyttja tiden till att fundera på vad den totala kostnaden per resa är för Lidingöbanan, och så jämföra den med någon busslinje i närförort med likartat eller högre resande.

Diskussionen börjar här!

vänligen
Thomas K Ohlsson

PS: Det fanns en rätt söt tjej i SSU Fyren i min ungdom, men jag var mer kär i hennes kompis från Åkersberga... så den förklaringen höll inte! DS
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:
/jes skrev:

/TKO
TKO

Bäste jes!

Det där "bättre förslaget" om trivselavgift var ett roligt skämt. Jag skrattade gott. :D

Om vi går till det "konstruktiva förslaget" (15-minuterstrafiken) så tror jag inte det här forumet är det optimala om du vill få igenom ditt förslag. Jag tycker det skulle uppmärksammas mer om du skrev det som insändare i en lokal Lidingö-tidning. Om det nu är så att du bor i Årsta, så framhäv gärna att du framför det som Årsta-bo också! :D

Ta nu inte det jag skrev på för stort allvar utan som ett skämt. Gör vi det båda två blir det en win-win-situation. :D
twr

Inlägg av twr »

"Ute och åker", måste allt alltid vara ett skämt? Du har ju själv lagt flera förslag som jag har uppfattat som allvarligt menade. Eller var de också skämt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Ute och åker skrev: ---klipp---
Om vi går till det "konstruktiva förslaget" (15-minuterstrafiken) så tror jag inte det här forumet är det optimala om du vill få igenom ditt förslag. Jag tycker det skulle uppmärksammas mer om du skrev det som insändare i en lokal Lidingö-tidning. Om det nu är så att du bor i Årsta, så framhäv gärna att du framför det som Årsta-bo också! :D

Ta nu inte det jag skrev på för stort allvar utan som ett skämt. Gör vi det båda två blir det en win-win-situation. :D
OM jag skulle presentera mitt konstruktiva förslag för en bredare publik skulle jag naturligtvis trycka på det faktum att det ger ett fördubblat utbud från t ex Larsberg och Bodal. Och därmed torde det vara fler som vinner än som förlorar på förslaget. Och inte blir det så illa för 'förlorarna' heller - 15-minuterstrafik duger på många andra ställen, och det blir lättare för de som ska till Skärsätra att få sittplats vid Ropsten under maxtimmen (tror jag, har inte finräknat på det - ännu...)
Egentligen var detta bara ett hugskott men efter att jag blivit idiotförklarad ska jag ta mej fan göra en snabb kapacitetsskiss i morgon!
Fast egentligen får dom väl göra hur dom vill på Lidingö - råd utifrån verkar inte vara så välkomna...

Vänligen
Thomas K Ohlsson
(ej lidingöbo)
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:"Ute och åker", måste allt alltid vara ett skämt? Du har ju själv lagt flera förslag som jag har uppfattat som allvarligt menade. Eller var de också skämt?
Det får ligga i betraktarens ögon. Jag menar nog att det är möjligt att kombinera skämt och allvar. Det är arbetsmetoden för ståuppartister, utan att därmed på något sätt söka tävla med dem. I den här tråden handlar det ju om prov med utökad trafik på Lidingö. Är jag för den? Ja, det är jag absolut. Spårtrafik är miljövänlig och görs den attraktivare (på Lidingöbanan i detta fall) för bilister (genom ökad turtäthet och mindre trängsel) så minskar det miljöbelastningen. Jag är absolut emot sänkt turtäthet (15-minuterstrafik) därför att det minskar attraktiviteten. Speciellt om det gäller de med de längsta resorna längst ut på Lidingö, och därför allra mest kan frestas att ta bilen och åka de längsta bilsträckorna om det blir sämre turtäthet. Däremot kan jag också förstå de trafikala problemen med alltför hög turtäthet i stadsmiljö och där kan man behöva ta andra hänsyn. Däremot har jag inget emot att man där det finns problemställen gör det lite svårare för bilar och bussar att komma fram, för att göra det lite lättare för spårvagnen att komma fram. Se där, då har jag nästan lyckats med en sammanfattning av vad jag ville få fram i den här tråden. :)
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:
Ute och åker skrev: ---klipp---

OM jag skulle presentera mitt konstruktiva förslag för en bredare publik skulle jag naturligtvis trycka på det faktum att det ger ett fördubblat utbud från t ex Larsberg och Bodal. Och därmed torde det vara fler som vinner än som förlorar på förslaget. Och inte blir det så illa för 'förlorarna' heller - 15-minuterstrafik duger på många andra ställen, och det blir lättare för de som ska till Skärsätra att få sittplats vid Ropsten under maxtimmen (tror jag, har inte finräknat på det - ännu...)
Egentligen var detta bara ett hugskott men efter att jag blivit idiotförklarad ska jag ta mej fan göra en snabb kapacitetsskiss i morgon!
Fast egentligen får dom väl göra hur dom vill på Lidingö - råd utifrån verkar inte vara så välkomna...

Vänligen
Thomas K Ohlsson
(ej lidingöbo)
Råd är inte enkelriktad trafik utan kan gå dubbelriktad i båda riktningarna. D v s om man släpper fram dem som välkomna. Råd finns, men mottagaren bestämmer. ;)
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Eftersom du väljer att utdela rallarsvingar så ska jag försöka granska det du skrivit:
TKO skrev:OM jag skulle presentera mitt konstruktiva förslag för en bredare publik skulle jag naturligtvis trycka på det faktum att det ger ett fördubblat utbud från t ex Larsberg och Bodal. Och därmed torde det vara fler som vinner än som förlorar på förslaget.
Du har ju lämnat två olika förslag i tråden. Här är det ena:
TKO skrev:En snabb titt på resandesiffror från sista året före avstängningen visar att det är ungefär dubbelt så många resenärer på tågen vid ankomst Ropsten som det är vid ankomst österifrån till Aga. Idag är turtätheten, och därmed och kapaciteten lika över hela banan - frånsett de "extravagnar" som nämnts i denna tråds inledning. Skulle den nuvarande vagnparken kunna omdisponeras, så att trafiken väster om Aga blir tätare medan den österut blir glesare? Jag har inte tittat på vare sej omlopp eller vad som är möjligt med hänsyn till enkelspårssträckor - men kan man t.ex. köra 7½/15-minuterstrafik?
Här är det andra:
TKO skrev:OM det nu är så himla viktigt med "passningen" så kan en möjlighet vara att köra med 5/10-minutersintervall från Aga mot Ropsten. Låt insatståget avgå 5 minuter före tåget som kommer från Gåshaga, och kör 15-minuterstrafik på bägge omloppen.
Hur kan du få det till fördubblat utbud från t ex Larsberg och Bodal?

Min tolkning av dina förslag är att du försämrar den genomsnittliga väntetiden (definierad som halv genomsnittlig turtäthet) med 50% från AGA till Gåshaga (från 5 min till 7½ min) I det första förslaget förbättrar du den genomsnittliga väntetiden AGA-Ropsten med 25% i det första förslaget och i det andra förslaget 16,7% i det andra förslaget (något mindre vinst pga den ojämna turtätheten).

Hur kan du då hävda att det blir fördubblat utbud från t ex Larsberg och Bodal? Jag menar att det du påstår inte är sant, om man utgår ifrån vad du själv skrivit.

Vi kan kritiskt granska en annan sak du skrev:
TKO skrev:En snabb titt på resandesiffror från sista året före avstängningen visar att det är ungefär dubbelt så många resenärer på tågen vid ankomst Ropsten som det är vid ankomst österifrån till Aga.
Om det nu är som du hävdar (vilket jag inte kollat), och om vi bortser från av- och påstigande längs vägen, så innebär ju det att hälften av resenärerna får försämrad turtäthet med 50%, medan hälften av resenärerna får förbättrad turtäthet med 25% eller 16,7%, beroende på vilket trafikeringsalternativ som väljs.

Det pekar på en kraftigt försämrad resenärsnytta för båda dina förslag.

Man kan göra fler ifrågasättanden. Som sagt skrev du:
TKO skrev:En snabb titt på resandesiffror från sista året före avstängningen visar att det är ungefär dubbelt så många resenärer på tågen vid ankomst Ropsten som det är vid ankomst österifrån till Aga.
Men utifrån det, hävdade du att:
TKO skrev:Och därmed torde det vara fler som vinner än som förlorar på förslaget.
Hur kan du skriva att det är FLER som vinner än förlorar på förslaget, när du i en annan mening konstaterade att det var ungefär lika många tillkommande resenärer av varje sort (hälften före resp hälften efter AGA)?

Det är inte jag som har bevisbördan och ska bevisa att det du skriver är osant. Det är du som ska bevisa att det du skriver är sant. Men jag tycker inte att du gör det. Jag ser motsägelser och osanningar i det du skrivit. Men det är möjligt att jag har sett fel. Om du kan bevisa dina påståenden så gör gärna det. Men även om du har rätt, så tycker jag det är väldigt märkligt med alla dina formuleringar. Speciellt med utfall mot de som kanske inte tycker det du skriver är så jättebra. Eller också lyd mitt goda råd som jag gav tidigare att släppa frågan. ;)
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Puh! Som jag själv skrivit. Kan man med de goda praktiska erfarenheterna och goda argument i övrigt enas om att lobba för anskaffning av erforderliga vagnar så att provet med utökad trafik Lidingö, så som det utfördes, kan permanentas, och också utvidgas till att omfatta fler turer, så kanske, kanske kan man få gehör i de politiska församlingarna. Jag skulle verkligen önska att det kunde bli så. Det borde kunna göras innan det ännu finns bindande beslut om de övriga delarna av Spårväg City, som just nu tycks vara pausade. :)
TKO

Inlägg av TKO »

Efter att ha studerat de senaste publicerade uppgifterna om antalet påstigande för Lidingöbanan (2011) och gjort antagandet att den ökning som rapporterats (10%) har fördelat sej jämt så inser jag att jag hade fel uppfattning om hur resandet fördelar sej. Det visar sej att drygt 70% av de resenärer som åker till Ropsten under morgonens maxtimme kommer från stationer öster om Aga. Så insatståg Aga-Ropsten verkar inte vara någon bra idé, de borde utgå från Kottla eller åtminstone Skärsätra. Ja det kanske faktiskt är så att det vettigaste är att köra alla tåg till/från Gåshaga - tvärt emot vad jag tidigare påstått!

Sen har skribenten som är ute och åker helt rätt i att jag visst inte kan räkna. Mitt förslag skulle innebära 8 tåg/timme Aga-Ropsten, jämfört med dagens 6. Ökningen blir alltså 33%. (Ökningen blir dock lika stor om vi kör jämn 7½-minuterstrafik eller hoppande 5/10, så vi är visst fler som inte kan räkna!)

På det hela taget instämmer jag i att mitt förslag till annan fördelning av de knappa vagntillgångarna var korkat!

OM 10-minuterstrafik inte räcker till för att möta resandetillströmningen borde därför den bästa lösningen vara att köra längre tåg, det är ju en av spårtrafikens fördelar gentemot busstrafik. Om nu SL lyckats försvåra eller till och med omöjliggöra detta undandrar sej min bedömning - men om så är fallet antar jag att den samlade spårvägsexpertisens lösning är att spendera ännu mer pengar på Lidingöbanan för att rätta till det som blev fel. Ungefär som när det visade sej att det trots allt behövdes en ny bro...

Men eftersom det visat sej att jag

a) Inte har full koll på resandet på Lidingö
och
b) Inte kan räkna

så avstår jag tills vidare från vidare kommentarer!

er ödmjuke tjänare
Thomas K Ohlsson
Skriv svar