SvT: "Järnvägen raseras – nu sänks hastigheten".
Expressen: "Järnväg i uselt skick – nu sänks hastigheten"
SvD: "Sänkt hastighet på många tågsträckor"
SvT listar sträckorna med problem: "Här är de drabbade sträckorna"
Inget om sträckan söder över från Stockholms central, men där är väl hastigheten redan nersatt på grund av spårens dåliga kvalité.
Det är naturligtvis bra att man håller koll på standarden och sätter ner hastigheten vid behov. Men något annat vore förstås oacceptabelt.
Sträckorna i listan går ju ihop, som t.ex. Järna – Åby och Åby – Mjölby. Men det är väl inte hela sträckorna det är frågan om, hoppas jag.
Undra hur mycket tidtabellerna kommer att påverkas.
Eftersatt underhåll på de svenska järnvägarna
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Eftersatt underhåll på de svenska järnvägarna
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Eftersatt underhåll på de svenska järnvägarna
Svaret på den frågan är: "Väldigt många år..."Inge skrev:Man undrar ju hur många år det skall ta att förstå att förstatligandet var ett misstag.
(Jag förmodar att skribenten avser järnvägsförstatligandet)
Till att börja med omfattas en stor del av de sträckor som nämns inte av begreppet, då de ursprungligen byggdes av staten.
En annan grupp utgörs av privata smalspåriga järnvägar som förstatligades och sedan breddades till normalspår.
En tredje grupp utgörs av fd NBJ och TGOJ, där de privata ägarna avsåg att lägga ner järnvägarna om inte staten köpte...
Det är - som vanligt är jag böjd att skriva - svårt att förstå vad signaturen "Inge" menar.
Att det vore bättre om vi - som enda europeiska land - hade ett privatägt järnvägsnät?
"tacksam för svar"
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Eftersatt underhåll på de svenska järnvägarna
Vad jag vet är vi inte 'du' med varandra.
I övrigt torde skribenten vara tämligen ensam om de åsikter som förs fram ovan. Om det beror på att de är genialiska eller urbota idiotiska överlåter jag till läsekretsen att avgöra!
Vad det gäller ägandeförhållanden och annat tror jag knappast vi kan lära oss något av skribenten. Skribenten tycks göra generalfelet att anta att andra är lika okunniga som hen själv!
God middag
TKO
I övrigt torde skribenten vara tämligen ensam om de åsikter som förs fram ovan. Om det beror på att de är genialiska eller urbota idiotiska överlåter jag till läsekretsen att avgöra!
Vad det gäller ägandeförhållanden och annat tror jag knappast vi kan lära oss något av skribenten. Skribenten tycks göra generalfelet att anta att andra är lika okunniga som hen själv!
God middag
TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Eftersatt underhåll på de svenska järnvägarna
Alla dessa har risk för att få hastighetsbegränsningar, långt ifrån alla kommer få detta.
Nu finns det såklart vissa problem med underhållet men tidningarna får det att se värre ut än det är på våra 14 475km spår förvaltade av TRV.
Nu finns det såklart vissa problem med underhållet men tidningarna får det att se värre ut än det är på våra 14 475km spår förvaltade av TRV.
Re: Eftersatt underhåll på de svenska järnvägarna
Här är ett videoreportage som visats i SvT i kväll.
Man förutspår att restiden Stockholm - Göteborg kan ökas med upp till 20 minuter. (Är ca 10%).
Man förutspår att restiden Stockholm - Göteborg kan ökas med upp till 20 minuter. (Är ca 10%).
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling