Det finns många regler i samhället, inte minst angående trafik i vid mening. Allt kan man naturligtvis inte ha i huvudet, därför finns det skyltar nästan överallt. Men det gäller att de syns, och att de som skall rätta sig efter dem ser och läser av dem.
TV4 Nyheterna visade ett reportage där en kommun haft en lågt placerad skylt om P-förbud och sedan låtit en restaurang ha staket runt sin uteservering som skymt skylten. Sedan bötfäller man på platsen i stor skala, efter vad det verkade i inslaget. De som överklagade hos polisen fick böterna avskrivna. De som inte gjorde det blev av med ett antal kronor. Det är mycket troligt att de flesta bötfälda aldrig såg skylten. Eller så chansade man i alla fall. Svårt att veta. Beror väl i viss mån på vilka andra P-möjligheter som fanns på platsen.
SL-spärrarna har varit på tapeten i dag. Några resenärer sägs ha blivit skadade i spärrarna. Tittar man noga på spärrarna så finns det smala spärrar och det finns breda spärrar. Finns det många spärrar i spärrlinjen är de flesta smala. Tittar man mer noga så finns där ett antal piktogram på spärrdörrarna. Det är instruktioner som jag antar att merparten av resenärerna aldrig lagt märke till. På de smala spärrarna så visar ett piktogram att det endast skall gå förbi EN person per validerat kort. Jag minns inte hur det ser ut på de breda spärrarna, men jag har för mig att det piktogrammet saknas, eller ser annorlunda ut. Ändå ser man hela tiden föräldrar som ställer upp sina relativt små barn framför de smala spärrarna för att låta dem passera före och sedan själv följa efter på en biljett. Inget fel ur taxesynvinkel, men man gör inte som SL säger att man skall göra. Vems är då ansvaret om mamman, eller pappan, får spärrdörren på armen så det blir blåmärke?
I trafiken finns det skyltar överallt. Det är egentligen inte konstigt om bilförarna inte hinner observera all. Att de inte gör det kan man få indikationer på vid Slussplan. Jag är säker på att många, men långt ifrån alla, som kommer med personbil fram mot spårviddshindret inte har observerat att de kört mot en eller flera skyltar som förbjuder motortrafik. Många vet det nog men känner inte till att spårviddshindren finns. (Förvarnas man, med skyltar, om dess existens innan man är framme vid dem?)
Vid Slussplan fanns ett tag skyltar som förbjöd fordonstrafik. Det hindrade inte tusentals, eller rent av tio tusentals, cyklister att passera här varje dag, som om skylten inte fanns. Hur stor andel av dessa var medvetna om att de bröt mot vad som var skyltat? Men de bröt knappast mot hur det var tänkt att vara. De skyltansvariga hade väl en dålig dag när de satte ut skyltarna. Eller om det var den, eller de, som gav order om skyltarna som hade en dålig dag. Förmodligen det senare. Vad skulle hända rent juridiskt om det skett en olycka med en cyklist här, där det var skyltat fordonstrafik förbjuden?
Många så kallade gågator är skyltade som gågator. Där får man röra sig som fotgängare. Och som cyklist. Andra "gågator" är skyltade med fordonstrafik förbjuden, eller med påbjuden gångtrafik. Där får man inte cykla. Hur stor andel av de som cyklar på dessa ställen känner till skillnaden? Antagligen en hel del, men långt ifrån alla. Många bryr sig nog inte om i fall de får cykla eller inte. De cyklar i alla fall. Det händer aldrig att de blir bötfällda. Poliser säger inte ett ord till dem om detta om de undviker att krocka med dem.
Bilister kör på bussgator eller i bussfiler. Vanligast när dessa är nyinrättade, som på Klarabergsgatan. Hur stor andel av privatbilisterna har sett skyltarna och vet att de gör fel? Svårt att säga.
De man skulle tro skulle ha koll på vad som är tillåtet och ej så är det yrkesförarna. Speciellt taxi-förarna. Men de använder ju den rena buss- och cykelfilen på Klarabergsgatan som en inofficiell taxi-depå. De inkräktar gärna även på busshållplatsen. De vet säkert att de gör fel, men struntar högaktningsfullt i det, skulle jag tro. Men man blir lite tveksam när man ser att det kommer en strid ström av taxibilar som kör fram till spårviddshindret vid Slussplan och sedan vänder framför irriterade bussförare. De vet säkert att de inte har undantag från förbudet att köra där, men man tycker att så här flera veckor efter spårviddshindret kommit på plats så borde de lärt sig att detta finns där, och kommer att var kvar under lång tid.
Vågar man åka taxi om chaffisarna har sådana teflonhjärnor?

Oj det här blev mycket text. Det jag ville säga är att det finns många regler. Ofta är de skyltade. Men det ser ut som om folk struntar i reglerna. Många helt medvetet. Andra omedvetet.
Mentaliteten i den svenska debatten är ofta att det är ju synd om dem som råkar illa ut. Skall de då behöva böta för att de inte såg, eller inte ville se, en skylt? Egenansvaret är ganska lågt i Sverige. Upp till en viss gräns. Tas T-banespärrarna bort så skulle väl gröna och röda politiker snart börja säga att man inte skall bötfälla de som saknar biljett. Man har ju inte blivit kontrollerad i förväg, så det är ju försvarligt att man råkade glömma att köpa ny periodbiljett, eller att den giltiga ligger kvar hemma. Åtminstone om "syndaren" är arbetslös eller bor i socialt utsatt område. Bor de i Danderyd eller Lidingö så har de nog råd att betala en straffavgift. OK. Nu raljerade jag kanske, men bara kanske, om hur "vänsterpolitiker" brukar reagera. De brukar ju tycka att inget är individens fel, det är alltid någon annans, ofta "samhällets" fel.