När debatten om Tunnelbanan i Göteborg är i hetluften igen så har jag gjort en skiss om en möjlig framtida tunnelbanenät skulle kunna se ut i Göteborg.
Normalt sett brukar jag inte lägga mig i infrastrukturen i Göteborg eller Norrköping eftersom jag har så pass dålig koll i situationerna kring dessa orter (och andra städer som har spårvägsplaner.) Jag har bara varit i Göteborg ett fåtal gånger och åkt på vissa sträckor. Skissen är baserad på dagens linjenät och det information jag har från Wikipedia. Jag har inte tagit till hänsyn för resandebehovet på olika hållplatser i Göteborg eller andra faktorer så jag mottar gärna feedback på vad jag bör ändra i min tunnelbanekarta för att få till en bra Tunnelbanenät tillsammans med västlänken och att man ev. bevarar några spårvagnslinjer som komplement till Tunnelbanan. (Vars syfte är att överta olika förortsbanor)
- Göteborgs T-banaskiss.png (636.88 KiB) Visad 2313 gånger
[ADDES BYGG- OCH TRAFIKPLANER]
Det är alltså 3 tunnelbanesystem: Gula banan, Röda banan och Gröna banan. Den bana som skulle kunna byggas ut först är nog Gula banan mellan Gamlestaden och ner mot Frösunda. Det är nog enklast då banorna mot Angered, Bergsjön och Tynnered kör på eget banvall, samt att snabbspåret är redan på plats. Då behövs det bara en tunnel mellan Brunnsparken och Linnéplatsen. Man kan också bygga en tunnel till Kungssten, och intergrera banan mot Saltholmen med den första, gula banan.
Nästa steg vore att bygga den gröna banan, som går i en nord-sydlig sträckning mellan Länsmansgården och Mölndal, där den trafikerar bl.a. Centralen och Korsvägen. Denna tunnel skulle nog byggas mer djupgående, I berg, för att kunna gå under kanalen som delar Göteborg och Hisingen. Till sist börjar den stora bygget av röda banan. förhoppningsvis har den varit förberedd på den sträcka som är gemensam med den gula banan i min skiss ovan. Då är bara tunneldelarna och den sista konverteringen för den röda banan som återstår, samt grenen mot Guldheden.
Trafikering: På bilden ovan har jag gjort linjenummer. Man behöver inte nödvändigtvis trafikera hela linjen från ände till ände alla turer. Trafiken till Saltholmen verkar ju ha en annan resandemönster än andra linjer t.ex. så som jag uppfattar det hela. Trafikeringen kan bestå utav exempelvis följande:
1: Tynnered-Angered. Rusning: 5-min-trafik, 10-mintrafik övrig tid. 30-min trafik nattetid helg.
2: Guldheden-Bergsjön. Rusning & Dagtid: 10-mintrafik. 30-min trafik nattetid helg.
12S: Kortedala-Frösunda Torg. Endast rusningstrafik: 10-mintrafik.
3: Saltholmen-Kålltorp-Saltholmen. Rusningstid & Dagtid: 10-mintrafik. Ingen natttrafik.
3X: Kungssten-Kålltorp-Kungssten. Rusningstid: 10-mintrafik (5-mintrafik tillsammans med linje 3 på den gemensamma sträckan). 30-min trafik nattid helg.
4: Kungssten-Östra Sjukhuset: RUsningstid & Dagtid: 10-mintrafik. 30-mintrafik Nattetid Helg.
5:Mölndal-Brämaregården: Rusnignstid: 5-mintrafik Dagtid: 10-mintrafik. 30-mintrafik nattetid helg.
Brämaregården-Länsmansgården: 10-minuterstrafik rusning- & dagtid.
30-mintrafik till Biskopsgården och timmestrafik till Länsmansgården nattetid helg.
Utöver det så skulle tågen kunna ha en 2-strömssystem och fortsätta efter Mölndal mot Kungsbacka. Ett tåg var 15- eller 30-minuter fortsätter bortom Mölndal. Liknande kan man nog göra med Alingsåspendeln och Angered.
[/ADDES BYGG- OCH TRAFIKPLANER]