Göteborgs kollektivtrafik 2035

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av gbd »

TKO skrev:Visst är det intressant att vissa politiker, företrädesvis från högeralliansen, alltid hittar något märkligt och gärna oprövat trafikslag dom vill satsa på istället för att sätta igång att bygga det som verkligen behövs...

I Göteborg vill en moderat ha linbana, i Malmö vill/ville folkpartiet förlänga Köpenhamns minimetro under/över Öresund och i Uppsala har allt från spårtaxi till trådbussar föreslagits istället för den spårväg som behövs.
Frågan man till sist måste ställa sej är om detta beror på okunskap eller om det helt enkelt handlar om att skjuta upp och helst slopa investeringar i kollektivtrafik?

Tack för ordet
Thomas K Ohlsson
Det kan man väl undra även om Hanlons rakkniv kan vara att rekommendera.

men just tunnelbana i västlänken om man lät de tre nuvarande linjerna bli två st genomgående linjer (Nordliga dest Älvängen och Alingsås Syd dest: Borås och kungsbacka) och ökade till fem tåg i timmen, la till en station mellan mölndal och korsvägen så skulle man få en nordsydlig S-bana med relativt tät trafik. (La man sedan till nordlig linje till så...)

I övrigt anser jag att twr har rätt om Allélänken
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av darthjpp »

TKO skrev:Visst är det intressant att vissa politiker, företrädesvis från högeralliansen, alltid hittar något märkligt och gärna oprövat trafikslag dom vill satsa på istället för att sätta igång att bygga det som verkligen behövs...

I Göteborg vill en moderat ha linbana, i Malmö vill/ville folkpartiet förlänga Köpenhamns minimetro under/över Öresund och i Uppsala har allt från spårtaxi till trådbussar föreslagits istället för den spårväg som behövs.
Frågan man till sist måste ställa sej är om detta beror på okunskap eller om det helt enkelt handlar om att skjuta upp och helst slopa investeringar i kollektivtrafik?

Tack för ordet
Thomas K Ohlsson
Linbanan i Göteborg är de flesta partier överens om att det är en bra idé, det är bara vårt lokala tomteparti VägValet som är emot. Till och med SD har grymtat fram att linbana kanske ändå inte är en dum idé....
VägValet i Göteborg är mest emot, främst det som är bra, och för en utökad satsning på rejäla trafikleder som bilarna kan stå still på....
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av TKO »

darthjpp skrev:
TKO skrev:Visst är det intressant att vissa politiker, företrädesvis från högeralliansen, alltid hittar något märkligt och gärna oprövat trafikslag dom vill satsa på istället för att sätta igång att bygga det som verkligen behövs...

I Göteborg vill en moderat ha linbana, i Malmö vill/ville folkpartiet förlänga Köpenhamns minimetro under/över Öresund och i Uppsala har allt från spårtaxi till trådbussar föreslagits istället för den spårväg som behövs.
Frågan man till sist måste ställa sej är om detta beror på okunskap eller om det helt enkelt handlar om att skjuta upp och helst slopa investeringar i kollektivtrafik?

Tack för ordet
Thomas K Ohlsson
Linbanan i Göteborg är de flesta partier överens om att det är en bra idé, det är bara vårt lokala tomteparti VägValet som är emot. Till och med SD har grymtat fram att linbana kanske ändå inte är en dum idé....
VägValet i Göteborg är mest emot, främst det som är bra, och för en utökad satsning på rejäla trafikleder som bilarna kan stå still på....
Efter denna upplysning har jag tagit mej tid att läsa lite om linbaneplanerna i Göteborg, och det var ju intressant.

Man nämner linbanan i London (Emirates Air Line) som en inspiration/förebild, vilket känns lite märkligt eftersom den måste betraktas som ett fiasko som endast fungerar som en turistattraktion.
Sen har man åkt runt i Europa och tittat på linbanor, och bland de fyra banor som nämns är det bara en som möjligen kan sägas ingå i den reguljära kollektivtrafiken, de övriga är rena turistattraktioner. Undantaget är banan Bozen - Oberbozen i Sydtyrolen. Den som varit där förstår varför man valt en linbana, vi befinner oss i Alperna! Tidigare gick en bergbana på samma sträcka... jag har svårt att se några likheter med Göteborg.

Nej i det här fallet måste jag motvilligt ge tomtepartiet rätt... men de pengar man sparar in genom att inte bygga linbanor skall naturligtvis användas till spårtunnlar!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av ADDE »

När debatten om Tunnelbanan i Göteborg är i hetluften igen så har jag gjort en skiss om en möjlig framtida tunnelbanenät skulle kunna se ut i Göteborg.

Normalt sett brukar jag inte lägga mig i infrastrukturen i Göteborg eller Norrköping eftersom jag har så pass dålig koll i situationerna kring dessa orter (och andra städer som har spårvägsplaner.) Jag har bara varit i Göteborg ett fåtal gånger och åkt på vissa sträckor. Skissen är baserad på dagens linjenät och det information jag har från Wikipedia. Jag har inte tagit till hänsyn för resandebehovet på olika hållplatser i Göteborg eller andra faktorer så jag mottar gärna feedback på vad jag bör ändra i min tunnelbanekarta för att få till en bra Tunnelbanenät tillsammans med västlänken och att man ev. bevarar några spårvagnslinjer som komplement till Tunnelbanan. (Vars syfte är att överta olika förortsbanor)
Göteborgs T-banaskiss.png
Göteborgs T-banaskiss.png (636.88 KiB) Visad 2312 gånger
[ADDES BYGG- OCH TRAFIKPLANER]
Det är alltså 3 tunnelbanesystem: Gula banan, Röda banan och Gröna banan. Den bana som skulle kunna byggas ut först är nog Gula banan mellan Gamlestaden och ner mot Frösunda. Det är nog enklast då banorna mot Angered, Bergsjön och Tynnered kör på eget banvall, samt att snabbspåret är redan på plats. Då behövs det bara en tunnel mellan Brunnsparken och Linnéplatsen. Man kan också bygga en tunnel till Kungssten, och intergrera banan mot Saltholmen med den första, gula banan.
Nästa steg vore att bygga den gröna banan, som går i en nord-sydlig sträckning mellan Länsmansgården och Mölndal, där den trafikerar bl.a. Centralen och Korsvägen. Denna tunnel skulle nog byggas mer djupgående, I berg, för att kunna gå under kanalen som delar Göteborg och Hisingen. Till sist börjar den stora bygget av röda banan. förhoppningsvis har den varit förberedd på den sträcka som är gemensam med den gula banan i min skiss ovan. Då är bara tunneldelarna och den sista konverteringen för den röda banan som återstår, samt grenen mot Guldheden.

Trafikering: På bilden ovan har jag gjort linjenummer. Man behöver inte nödvändigtvis trafikera hela linjen från ände till ände alla turer. Trafiken till Saltholmen verkar ju ha en annan resandemönster än andra linjer t.ex. så som jag uppfattar det hela. Trafikeringen kan bestå utav exempelvis följande:
1: Tynnered-Angered. Rusning: 5-min-trafik, 10-mintrafik övrig tid. 30-min trafik nattetid helg.
2: Guldheden-Bergsjön. Rusning & Dagtid: 10-mintrafik. 30-min trafik nattetid helg.
12S: Kortedala-Frösunda Torg. Endast rusningstrafik: 10-mintrafik.

3: Saltholmen-Kålltorp-Saltholmen. Rusningstid & Dagtid: 10-mintrafik. Ingen natttrafik.
3X: Kungssten-Kålltorp-Kungssten. Rusningstid: 10-mintrafik (5-mintrafik tillsammans med linje 3 på den gemensamma sträckan). 30-min trafik nattid helg.
4: Kungssten-Östra Sjukhuset: RUsningstid & Dagtid: 10-mintrafik. 30-mintrafik Nattetid Helg.

5:Mölndal-Brämaregården: Rusnignstid: 5-mintrafik Dagtid: 10-mintrafik. 30-mintrafik nattetid helg.
Brämaregården-Länsmansgården: 10-minuterstrafik rusning- & dagtid.
30-mintrafik till Biskopsgården och timmestrafik till Länsmansgården nattetid helg.
Utöver det så skulle tågen kunna ha en 2-strömssystem och fortsätta efter Mölndal mot Kungsbacka. Ett tåg var 15- eller 30-minuter fortsätter bortom Mölndal. Liknande kan man nog göra med Alingsåspendeln och Angered.
[/ADDES BYGG- OCH TRAFIKPLANER]
Memius
Inlägg: 92
Blev medlem: torsdag 10 februari 2011 18:29

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av Memius »

ADDE skrev:När debatten om Tunnelbanan i Göteborg är i hetluften igen så har jag gjort en skiss om en möjlig framtida tunnelbanenät skulle kunna se ut i Göteborg.
Tror tåget gått för ett omfattande tunnelbanesystem i Göteborg. Möjliga stråk i centrum byggs igen i snabb takt. Runt centralen är det 100 m djup lera och eventuella högbanor går snart inte att få in på grund av Region City och annan exploatering. Stadsbanestandarden minskar dessutom långsamt men säkert, se t.ex utvecklingen i Gamlestaden. Inrikningen nu verkar vara Express-BRT - Ett bussystem på lederna som ska ta det segment som normalt utgörs av tunnelbana. Det man kan hoppas på är en tunnel i Allén eller i berget längre söderut. Frågan är bara hur politikerna ska våga dra igång ett till stort tunnelprojekt i centrala Göteborg efter diskussionerna kring Västlänken. Och så har vi finansieringen :-)
Memius
Inlägg: 92
Blev medlem: torsdag 10 februari 2011 18:29

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av Memius »

Memius skrev:
ADDE skrev:När debatten om Tunnelbanan i Göteborg är i hetluften igen så har jag gjort en skiss om en möjlig framtida tunnelbanenät skulle kunna se ut i Göteborg.
Tror tåget gått för ett omfattande tunnelbanesystem i Göteborg. Möjliga stråk i centrum byggs igen i snabb takt. Runt centralen är det 100 m djup lera och eventuella högbanor går snart inte att få in på grund av Region City och annan exploatering. Stadsbanestandarden minskar dessutom långsamt men säkert, se t.ex utvecklingen i Gamlestaden. Inrikningen nu verkar vara Express-BRT - Ett bussystem på lederna som ska ta det segment som normalt utgörs av tunnelbana. Det man kan hoppas på är en tunnel i Allén eller i berget längre söderut. Frågan är bara hur politikerna ska våga dra igång ett till stort tunnelprojekt i centrala Göteborg efter diskussionerna kring Västlänken. Och så har vi finansieringen :-)
Som separat tunnelbanesystem tror jag att det här är max vad man kan få till - Ett system med två linjer. Resten fortsätter vara spårväg som idag. Banan mot Länsmansgården offrar man och låter med tiden mista sin planskildhet till förmån för en boulevard.

Bild
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av TKO »

Det är väl misstänkt likt etapp 1 i Stadsbaneutredningen? (Fritt ur minnet)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av CS »

TKO skrev:Det är väl misstänkt likt etapp 1 i Stadsbaneutredningen? (Fritt ur minnet)

/TKO
Skulle inte det vara lagom att trafikera ett sådant nät med 2*30m spårvagnar. Gärna 2,65m breda och med 30cm höga plattformar så att man kan använda depåerna i Rantorget, Majorna och Ringön.. Genom att använda standardiserad spårvagnsteknik så bör ju fordonsflottan bli billigare att köpa in, drifta och underhålla.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av TKO »

CS skrev:
TKO skrev:Det är väl misstänkt likt etapp 1 i Stadsbaneutredningen? (Fritt ur minnet)

/TKO
Skulle inte det vara lagom att trafikera ett sådant nät med 2*30m spårvagnar. Gärna 2,65m breda och med 30cm höga plattformar så att man kan använda depåerna i Rantorget, Majorna och Ringön.. Genom att använda standardiserad spårvagnsteknik så bör ju fordonsflottan bli billigare att köpa in, drifta och underhålla.
Inte så dum idė!
Men varför inte göra en studieresa till Stuttgart innan detta beslutas?
(Ja jag vet att jag har tjatat förr om detta - men det blir gärna så när man vet bäst...)

Thomas K Ohlsson
(Würtembergsfanatiker)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av darthjpp »

Det är härligt att läsa planerna från baksidan :-)
En kommentar på ADDE's förslag:
Vid en konvertering till tunnelbana i Göteborg så kommer systemet att byggas på sådant sätt att det inte är att anse som separata banor, utan samma rullande materiel kommer att kunna trafikera samtliga sträckningar. (förmodligen kommer det, åtminstone till en början, att trafikeras med spårvagnar av befintliga modeller (det finns alltid fem år kvar i en M28/29) :-) )
Det pågår diskussioner om en förbindelse från snabbspåret mot sydväst via Allén (Allélänken, finns med i Sverigeförhandlingen, önskemålet är en grund tunnel enligt 'cut and cover' men det är ännu inte klart.)
Ytterligare en länk, som saknas i förslaget är ytterligare en förbindelse under eller över Göta Älv. Även en sådan finns med i Sverigeförhandlingen placerad mellan Lindholmen och Stigbergstorget. Här finns ett önskemå om en anslutning vidare till Linnéplatsen för att ge snabbare resor mellan Hisingen och Frölunda.
På Hisingen är det planerat en spårvägsutbyggnad mellan Frihamnen och Eriksberg via Lindholmen där sträckan Frihamnen-Lindholmen finns med i Sverigeförhandlingen.
Planer finns för en sträckning Backaplan till Backa med spårvagn, men förmodligen lite längre fram.
Mycket av det som planeras är tänkt att gå på egen banvall eller i tunnlar. Några sträckor är relativt enkla att få planskiljda på andra sträckor blir det svårare.

Det som är rimligast och enklast är att bygga Allélänken i tunnel mellan Polhemsplatsen (Centralen) via Hagakyrkan (Hagastationen) till Järntorget och vidare till Linnéplatsen. Förslagsvis med stationer/hållplatser vid Polhemsplatsen, Hagakyrkan och Järntorget.
Memius
Inlägg: 92
Blev medlem: torsdag 10 februari 2011 18:29

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av Memius »

TKO skrev:Det är väl misstänkt likt etapp 1 i Stadsbaneutredningen? (Fritt ur minnet)

/TKO
Ja, något åt det hållet i alla fall.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av gbd »

darthjpp skrev:Det är härligt att läsa planerna från baksidan :-)
En kommentar på ADDE's förslag:
Vid en konvertering till tunnelbana i Göteborg så kommer systemet att byggas på sådant sätt att det inte är att anse som separata banor, utan samma rullande materiel kommer att kunna trafikera samtliga sträckningar. (förmodligen kommer det, åtminstone till en början, att trafikeras med spårvagnar av befintliga modeller (det finns alltid fem år kvar i en M28/29) :-) )
Det pågår diskussioner om en förbindelse från snabbspåret mot sydväst via Allén (Allélänken, finns med i Sverigeförhandlingen, önskemålet är en grund tunnel enligt 'cut and cover' men det är ännu inte klart.)
Ytterligare en länk, som saknas i förslaget är ytterligare en förbindelse under eller över Göta Älv. Även en sådan finns med i Sverigeförhandlingen placerad mellan Lindholmen och Stigbergstorget. Här finns ett önskemå om en anslutning vidare till Linnéplatsen för att ge snabbare resor mellan Hisingen och Frölunda.
På Hisingen är det planerat en spårvägsutbyggnad mellan Frihamnen och Eriksberg via Lindholmen där sträckan Frihamnen-Lindholmen finns med i Sverigeförhandlingen.
Planer finns för en sträckning Backaplan till Backa med spårvagn, men förmodligen lite längre fram.
Mycket av det som planeras är tänkt att gå på egen banvall eller i tunnlar. Några sträckor är relativt enkla att få planskiljda på andra sträckor blir det svårare.

Det som är rimligast och enklast är att bygga Allélänken i tunnel mellan Polhemsplatsen (Centralen) via Hagakyrkan (Hagastationen) till Järntorget och vidare till Linnéplatsen. Förslagsvis med stationer/hållplatser vid Polhemsplatsen, Hagakyrkan och Järntorget.

Det du beskriver liknar väl mycket det arbete som Michael Bigert gjort inom det han kallade STOR-KRING? Men han hade väl också en idé om att flytta allélänken något söderut och kalla det vasalänken för att kunna dra tunnel mer I berg och kunna ansluta batter till station haga, vad tror du om det?
Memius
Inlägg: 92
Blev medlem: torsdag 10 februari 2011 18:29

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av Memius »

darthjpp skrev:Det är härligt att läsa planerna från baksidan :-)
En kommentar på ADDE's förslag:
Vid en konvertering till tunnelbana i Göteborg så kommer systemet att byggas på sådant sätt att det inte är att anse som separata banor, utan samma rullande materiel kommer att kunna trafikera samtliga sträckningar. (förmodligen kommer det, åtminstone till en början, att trafikeras med spårvagnar av befintliga modeller (det finns alltid fem år kvar i en M28/29) :-) )
Det pågår diskussioner om en förbindelse från snabbspåret mot sydväst via Allén (Allélänken, finns med i Sverigeförhandlingen, önskemålet är en grund tunnel enligt 'cut and cover' men det är ännu inte klart.)
Ytterligare en länk, som saknas i förslaget är ytterligare en förbindelse under eller över Göta Älv. Även en sådan finns med i Sverigeförhandlingen placerad mellan Lindholmen och Stigbergstorget. Här finns ett önskemå om en anslutning vidare till Linnéplatsen för att ge snabbare resor mellan Hisingen och Frölunda.
På Hisingen är det planerat en spårvägsutbyggnad mellan Frihamnen och Eriksberg via Lindholmen där sträckan Frihamnen-Lindholmen finns med i Sverigeförhandlingen.
Planer finns för en sträckning Backaplan till Backa med spårvagn, men förmodligen lite längre fram.
Mycket av det som planeras är tänkt att gå på egen banvall eller i tunnlar. Några sträckor är relativt enkla att få planskiljda på andra sträckor blir det svårare.

Det som är rimligast och enklast är att bygga Allélänken i tunnel mellan Polhemsplatsen (Centralen) via Hagakyrkan (Hagastationen) till Järntorget och vidare till Linnéplatsen. Förslagsvis med stationer/hållplatser vid Polhemsplatsen, Hagakyrkan och Järntorget.
Finns väl inget just nu som tyder på att man kommer bygga Allélänken i tunnel?
Kommunen har inte begärt det och Sverigeförhandlingens pengapåse räcker inte på långa vägar till det.
Memius
Inlägg: 92
Blev medlem: torsdag 10 februari 2011 18:29

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av Memius »

gbd skrev:Det du beskriver liknar väl mycket det arbete som Michael Bigert gjort inom det han kallade STOR-KRING? Men han hade väl också en idé om att flytta allélänken något söderut och kalla det vasalänken för att kunna dra tunnel mer I berg och kunna ansluta batter till station haga, vad tror du om det?
Det skulle kunna vara ett alternativ till att fälla hundratals träd i Allén och gräva upp Järntorget och Linnegatan. Man måste dock vänta med att bebygga Heden! :-)

Bild
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av darthjpp »

gbd skrev:
darthjpp skrev:Det är härligt att läsa planerna från baksidan :-)
En kommentar på ADDE's förslag:
Vid en konvertering till tunnelbana i Göteborg så kommer systemet att byggas på sådant sätt att det inte är att anse som separata banor, utan samma rullande materiel kommer att kunna trafikera samtliga sträckningar. (förmodligen kommer det, åtminstone till en början, att trafikeras med spårvagnar av befintliga modeller (det finns alltid fem år kvar i en M28/29) :-) )
Det pågår diskussioner om en förbindelse från snabbspåret mot sydväst via Allén (Allélänken, finns med i Sverigeförhandlingen, önskemålet är en grund tunnel enligt 'cut and cover' men det är ännu inte klart.)
Ytterligare en länk, som saknas i förslaget är ytterligare en förbindelse under eller över Göta Älv. Även en sådan finns med i Sverigeförhandlingen placerad mellan Lindholmen och Stigbergstorget. Här finns ett önskemå om en anslutning vidare till Linnéplatsen för att ge snabbare resor mellan Hisingen och Frölunda.
På Hisingen är det planerat en spårvägsutbyggnad mellan Frihamnen och Eriksberg via Lindholmen där sträckan Frihamnen-Lindholmen finns med i Sverigeförhandlingen.
Planer finns för en sträckning Backaplan till Backa med spårvagn, men förmodligen lite längre fram.
Mycket av det som planeras är tänkt att gå på egen banvall eller i tunnlar. Några sträckor är relativt enkla att få planskiljda på andra sträckor blir det svårare.

Det som är rimligast och enklast är att bygga Allélänken i tunnel mellan Polhemsplatsen (Centralen) via Hagakyrkan (Hagastationen) till Järntorget och vidare till Linnéplatsen. Förslagsvis med stationer/hållplatser vid Polhemsplatsen, Hagakyrkan och Järntorget.

Det du beskriver liknar väl mycket det arbete som Michael Bigert gjort inom det han kallade STOR-KRING? Men han hade väl också en idé om att flytta allélänken något söderut och kalla det vasalänken för att kunna dra tunnel mer I berg och kunna ansluta batter till station haga, vad tror du om det?

Bigerts förslag är i mångt och mycket en sammanställning av tidigare förslag från tidigare utredningar och diskussioner. En dragning av Allélänken under Vasagatan är ett alternativ, men även där är det en bit ner till berg. Anslutningen till station Haga påverkas väldigt lite, det ena förslaget ligger i den norra änden, det andra i södra....
Ytterligare ett problem med en ev. Vasalänk är fortsättningen efter Haga: Under Haga? Söderut under/på Övre Husargatan? Snedda under Hagaparken till Allén och vidare mot Järntorget?
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av darthjpp »

Memius skrev: Finns väl inget just nu som tyder på att man kommer bygga Allélänken i tunnel?
Kommunen har inte begärt det och Sverigeförhandlingens pengapåse räcker inte på långa vägar till det.
Nej, tyvärr. Dock finns det med i interna diskussioner på Trafikkontoret och Stadsbyggnadskontoret.
Memius skrev:
gbd skrev:Det du beskriver liknar väl mycket det arbete som Michael Bigert gjort inom det han kallade STOR-KRING? Men han hade väl också en idé om att flytta allélänken något söderut och kalla det vasalänken för att kunna dra tunnel mer I berg och kunna ansluta batter till station haga, vad tror du om det?
Det skulle kunna vara ett alternativ till att fälla hundratals träd i Allén och gräva upp Järntorget och Linnegatan. Man måste dock vänta med att bebygga Heden! :-)

Bild
Heden kommer tyvärr inte att bebyggas de närmsta decennierna.... - Men att gräva upp Heden för en spårvägstunnel kommer att möta protester från Fotbollsgöteborg, såsom Gotia Cup, Korpen och andra organisationer med en fetisch för sparkande eller kastande av runda objekt :-)
Memius
Inlägg: 92
Blev medlem: torsdag 10 februari 2011 18:29

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av Memius »

darthjpp skrev:Bigerts förslag är i mångt och mycket en sammanställning av tidigare förslag från tidigare utredningar och diskussioner. En dragning av Allélänken under Vasagatan är ett alternativ, men även där är det en bit ner till berg. Anslutningen till station Haga påverkas väldigt lite, det ena förslaget ligger i den norra änden, det andra i södra....
Ytterligare ett problem med en ev. Vasalänk är fortsättningen efter Haga: Under Haga? Söderut under/på Övre Husargatan? Snedda under Hagaparken till Allén och vidare mot Järntorget?
Man kommer förmodligen behöva lägga tunneln under Hagastationen för att få tillräcklig bergtäckning, så det blir djupt! Djupa stationer verkar annars på modet nu, se bara på dom planerade utbyggnaderna i Stockholm.

Fortsättningen beror lite på hur man vill göra med Sahlgrenska. En station där vore ju trevligt men kostnaderna drar iväg. Man har ju visioner om att utveckla Medicinareberget mellan Sahlgrenska och Linneplatsen, så en station där är kanske ett bra alternativ.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av twr »

Memius skrev:Djupa stationer verkar annars på modet nu, se bara på dom planerade utbyggnaderna i Stockholm.
Jag vet inte om det är "på modet", ibland kanske man inte har så många alternativ.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Memius
Inlägg: 92
Blev medlem: torsdag 10 februari 2011 18:29

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av Memius »

Precis som darthjpp säger, det finns många alternativ av Allélänken, Vasalänken eller vad man nu ska kalla dom.
Här är några, mer eller mindre genomtänkta exempel:

Bild
Memius
Inlägg: 92
Blev medlem: torsdag 10 februari 2011 18:29

Re: Göteborgs kollektivtrafik 2035

Inlägg av Memius »

twr skrev:
Memius skrev:Djupa stationer verkar annars på modet nu, se bara på dom planerade utbyggnaderna i Stockholm.
Jag vet inte om det är "på modet", ibland kanske man inte har så många alternativ.
Sant! :-)
Skriv svar