Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Nu håller man på att reparera Söderströmsbron. Man skall ta ett spår i taget, så att man alltid har fyra trafikspår. Åtminstone har jag uppfattat det så. Men vissa större avstängningar blir det nog när man kopplar in olika spår.
Just nu håller man på med mittspåret, vilket har begränsad påverkan på trafiken. Största påverkan är väl att man inte kan använda spåret för att vända tåg på platsen, eller ens köra över till mötande spår. Detta får konsekvenser, som när det var stopp i trafiken i onsdags. Eller som i dag. Trasigt tåg mellan T-centralen och Östermalmstorg. Tågen söderifrån fick vända vid Zinkensdam. En manöver som är ganska tidsödande. Hade det varit som tidigare hade man kunnat vända vid Gamla stan, genom att låta tågen byta spår på Söderströmsbron. Det blir väl ungefär som tågen vänder vid t.ex. Kungsträdgården, även om övergångssträckan mellan spåren blir längre på bron.
Hur kommer det att bli under det kommande arbetet? Vändningsmöjligheten kommer väl att vara blockerad så länge arbetet pågår? Övergång mellan röd och grön bana kommer väl hela tiden att vara möjlig, om än tidvis endast i en riktning, gissar jag.
Länk om broreparationen: "Tunnelbanebron mellan Slussen och Gamla stan renoveras".
Länk om dagens stopp: "Kaos i tunnelbanan – röda linjen drabbad"
Just nu håller man på med mittspåret, vilket har begränsad påverkan på trafiken. Största påverkan är väl att man inte kan använda spåret för att vända tåg på platsen, eller ens köra över till mötande spår. Detta får konsekvenser, som när det var stopp i trafiken i onsdags. Eller som i dag. Trasigt tåg mellan T-centralen och Östermalmstorg. Tågen söderifrån fick vända vid Zinkensdam. En manöver som är ganska tidsödande. Hade det varit som tidigare hade man kunnat vända vid Gamla stan, genom att låta tågen byta spår på Söderströmsbron. Det blir väl ungefär som tågen vänder vid t.ex. Kungsträdgården, även om övergångssträckan mellan spåren blir längre på bron.
Hur kommer det att bli under det kommande arbetet? Vändningsmöjligheten kommer väl att vara blockerad så länge arbetet pågår? Övergång mellan röd och grön bana kommer väl hela tiden att vara möjlig, om än tidvis endast i en riktning, gissar jag.
Länk om broreparationen: "Tunnelbanebron mellan Slussen och Gamla stan renoveras".
Länk om dagens stopp: "Kaos i tunnelbanan – röda linjen drabbad"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Nja det är väl många år sedan man räknade med det spåret som en resurs för vändning? Det är ju bra bökigt i och med att spåret saknar brygga.
Man kan ju iof snabbvända med två förare men det är det jag menar som bökigt och annars är det bara för föraren att knalla genom tåget, ännu bökigare. Har dessutom för mig att det är skyddsstopp på det spåret för vändmanövrar där föraren måste byta tågände. Det är förståeligt att det är mycket smidigare att vända vid Zinken eller Östermalmstorg, vad som passar bäst för stunden,där det kan ske säkert och på rutin.
218
Man kan ju iof snabbvända med två förare men det är det jag menar som bökigt och annars är det bara för föraren att knalla genom tåget, ännu bökigare. Har dessutom för mig att det är skyddsstopp på det spåret för vändmanövrar där föraren måste byta tågände. Det är förståeligt att det är mycket smidigare att vända vid Zinken eller Östermalmstorg, vad som passar bäst för stunden,där det kan ske säkert och på rutin.
218
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Yupp det var ju annorlunda då när man kunde gå igenom hela tåget, man gick ju inte ner på spåret då vid vändning. Der går ju att vända nu som sagt med 2 förare.
När tog dom bort klätterväxlarna på Söderströmsbron?
När tog dom bort klätterväxlarna på Söderströmsbron?
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Kunde man inte använda det spåret för att komma över till motspår och då ha trafik söderifrån till Gamla stan eller norrifrån till Slussen? Har för mig att de skett för inte så länge sedan?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Bra tänkt men kruxet är väl att en sådan trafikering ger en väldigt låg kapacitet när tågen ska köra över hela bron och växlarna med krypfart och sedan vändas innan nästa tåg kan släppas in. Möjligtvis att man kan göra det i extrem lågtrafik men då borde man nog schasa över tvåans resenärer till ettan på sträckan Slussen-Gamla Stan om inte de ska få en mycket långsam resa.LÅ1 skrev:Kunde man inte använda det spåret för att komma över till motspår och då ha trafik söderifrån till Gamla stan eller norrifrån till Slussen? Har för mig att de skett för inte så länge sedan?
Påminner mig om en gammal händelse när man körde enkelspår på bana 1 och man skulle kryssa över hela bron för att komma från norrgående till södergående spår (eller var det tvärtom?) på bana 1 och föraren hade olyckan att hamna strömlöst! Måste vara ganska så knepigt att krypköra där och undvika det! Tala om stopp i trafiken när ett tåg står på tvären över bron!
218
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Enligt texten på SLL-sidan (samma länk som i trådens första inlägg) så skulle trafiken på ett spår redan förra sommaren (2015) flyttas i sidled till ett annat spår. Men det har inte skett ännu. Man arbetar med mittenspåret sedan ganska länge.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Annars kan man ju använda de växlarna som redan finns där och låta det befintliga signalställverket styra dem, men det är kanske för enkelt 
(En växelförbindelse är i och för sig [tillfälligt?] slopad men jag tror att den är kvar i ställverket.)

(En växelförbindelse är i och för sig [tillfälligt?] slopad men jag tror att den är kvar i ställverket.)
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Nej det funkar utmärkt i ställverket, det är bara att lägga tågväg.
Tågen byter signalsystem utan problem i farten här; det som är dimensionerande är hastigheten i växelkurva (20 km/h i just dessa växlar).
Tågen byter signalsystem utan problem i farten här; det som är dimensionerande är hastigheten i växelkurva (20 km/h i just dessa växlar).
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Ja om det fortfarande handlar om hur man ska köra tågen medan man arbetar på själva bron så är det förstås så att man inte har någon större användning av de växlar som ligger på själva bron.
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Hittade en bild från när bron byggdes.

Från Stockholmskallan.se
Det ser ut som om nya järnvägsbron var enkelspårig, men att man höll på att bygga ett spår till.
Från Stockholmskallan.se
Det ser ut som om nya järnvägsbron var enkelspårig, men att man höll på att bygga ett spår till.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
"Sammanbindningsbanan" har haft dubbelspår sedan 1870! De runda pelarna i vattnet är avsedda för Centralbron.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Ja ända sedan invigningen av banan. Tittar man lite noga på järnvägsbron så har den kontaktledningsstolpar på bägge sidor så det är två spår.643 skrev:"Sammanbindningsbanan" har haft dubbelspår sedan 1870! De runda pelarna i vattnet är avsedda för Centralbron.
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
OK. Ja, jag blev lite fundersam, men jag tyckte att tråget för järnvägen såg smalt ut, och så såg jag fler pelare. Men som Lennart Petersen påpekar så finns där kontaktledningsstolpar på båda sidor.643 skrev:"Sammanbindningsbanan" har haft dubbelspår sedan 1870! De runda pelarna i vattnet är avsedda för Centralbron.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
I alla fall dubbla spår. Från begynnelsen var ett spår avsett för lokaltåg och ett spår avsett för fjärrgående tåg.643 skrev:"Sammanbindningsbanan" har haft dubbelspår sedan 1870! De runda pelarna i vattnet är avsedda för Centralbron.
Din kompis petimetern
218
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Och var det inte 1871...?218 skrev:I alla fall dubbla spår. Från begynnelsen var ett spår avsett för lokaltåg och ett spår avsett för fjärrgående tåg.643 skrev:"Sammanbindningsbanan" har haft dubbelspår sedan 1870! De runda pelarna i vattnet är avsedda för Centralbron.
Din kompis petimetern
218
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Åter till Söderströmsbron. Vilket år kan bilden varit tagen?
Har man gjort några större renoveringsarbeten sedan den byggdes?
Har man gjort några större renoveringsarbeten sedan den byggdes?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
twr skrev:Och var det inte 1871...?218 skrev:I alla fall dubbla spår. Från begynnelsen var ett spår avsett för lokaltåg och ett spår avsett för fjärrgående tåg.643 skrev:"Sammanbindningsbanan" har haft dubbelspår sedan 1870! De runda pelarna i vattnet är avsedda för Centralbron.
Din kompis petimetern
218
Invigning 1871 men provisorisk godstrafik redan 1870

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Men nu snackar ni inte om järnvägsbron på bilden!!643 skrev:Invigning 1871 men provisorisk godstrafik redan 1870
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Lite ämnesflykt, men med tanke på Stockholms geografiska struktur, hur kom det sig att det aldrig varaktigt blev två stora persontågsstationer, en på vardera sidan av strömmen, som det är i många andra städer runt om i världen? Ett Stockholms Södra med minst lika många spår som Stockholms Central hade ju inte varit otänkbart och hade ju löst en hel del av de kapacitetsproblem man har idag och som man kanske (äntligen) kommer att ha löst först nästa år.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser
Det finns många förklaringar, som att Stockholm i jämförelse med Berlin, Paris och London var och är en liten stad. En annan kan vara att staten byggde järnvägarna till Stockholm, och därmed hade råd att vara mer framsynt. Många städer - som Berlin, Oslo och Wien - har ju i efterhand ersatt de spridda stationerna med en gemensam centralstation.Odd skrev:Lite ämnesflykt, men med tanke på Stockholms geografiska struktur, hur kom det sig att det aldrig varaktigt blev två stora persontågsstationer, en på vardera sidan av strömmen, som det är i många andra städer runt om i världen? Ett Stockholms Södra med minst lika många spår som Stockholms Central hade ju inte varit otänkbart och hade ju löst en hel del av de kapacitetsproblem man har idag och som man kanske (äntligen) kommer att ha löst först nästa år.
En annan orsak kan vara geografin. I de flesta andra fall var det främst befintlig statsbebyggels som utgjorde hinder för sammanbindande banor, i Stockholms fall är det snarare topografin med vatten och berg. Även i de städer som haft spridda personbangårdar har det funnits sammanbindande spår för godstrafiken, dessa har då ofta dragits ringformat runt stadsbebyggelsen. Men i Stockholm är det bästa stället att korsa Saltsjö-Mälarsnittet faktiskt mitt i stan, så om man lägger spår där är det dumt att inte även utnyttja dessa för persontrafiken. Om man inte byggt spår mellan dåvarande Norra och Södra stationerna hade närmaste järnvägsförbindelse över vattnet varit i Kvicksund, på privata OFWJ - knappast optimalt för godstrafiken på statsbanorna.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!