Göteborgsk "stomnätsplan"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Göteborgsk "stomnätsplan"
Som en av deltagarna i en av fokusgrupperna i medborgardialogen så var det där ingen diskussion om hur linjer skulle dras eller var spårvagnen/bussen skulle gå. Det var diskussioner om avstånd till hållplats, acceptansen för att stå en sträcka/tid, inställningen till byten kontra direktresor. Även hur snabbt resan gick från dörr till dörr var uppe till diskussion.
De olika fokusgrupperna diskuterade olika frågeställningar, och gav input på olika delar av förslagen då det var begränsat med tid.
En kritik som bör framföras mot fokusgrupperna var att utgångspunkten var nuvarande system, alltså utan Västlänken, vilket till en del påverkade vilka möjligheter till olika kopplingar mellan trafikslag. Moderatorn var duktig på att leda bort alla diskussion från VL, även om den kom upp efteråt. En observation var att ju högre ålder på deltagarna desto mer var man emot VL.
Mycket tid i diskussionen lades vid olika trygghetsaspekter, och en del tid på servicebehovet på knutpunkter och bytespunkter. Även den del kommentarer kring antalet byten var uppe för diskussion, liksom hur finmaskigt nätet bör vara.
Jag deltog i den fokusgrupp som var rekryterad med inriktning Centrala staden (Inom Vallgraven, Haga, Vasa, Annedal)
De olika fokusgrupperna diskuterade olika frågeställningar, och gav input på olika delar av förslagen då det var begränsat med tid.
En kritik som bör framföras mot fokusgrupperna var att utgångspunkten var nuvarande system, alltså utan Västlänken, vilket till en del påverkade vilka möjligheter till olika kopplingar mellan trafikslag. Moderatorn var duktig på att leda bort alla diskussion från VL, även om den kom upp efteråt. En observation var att ju högre ålder på deltagarna desto mer var man emot VL.
Mycket tid i diskussionen lades vid olika trygghetsaspekter, och en del tid på servicebehovet på knutpunkter och bytespunkter. Även den del kommentarer kring antalet byten var uppe för diskussion, liksom hur finmaskigt nätet bör vara.
Jag deltog i den fokusgrupp som var rekryterad med inriktning Centrala staden (Inom Vallgraven, Haga, Vasa, Annedal)
Re: Göteborgsk "stomnätsplan"
Det jag reagerar på är att man inte bygger ut kapaciteten på spårvägen nämnvärt mycket. Idag trafikerar 3 linjer Biskopsgården - Centrum och dessa linjer går som tätast i 9 minuters trafik, alltså en vagn var tredje minut. Dessa tre linjer skall ersättas med en linje 5a som får förstärkning från Eketrägatan av 5b. Linje 7 kommer inte bli ett alternativ att åka in till centruym tack vare den längre restiden då den ska gå via Norra Älvstranden. Om man ska öka kapaciteten så är enda möjligheten att man har längre vagnar.
Det mesta i linjenäts skissen vara att man utgår från att färre kommer att åka...
Det mesta i linjenäts skissen vara att man utgår från att färre kommer att åka...
Re: Göteborgsk "stomnätsplan"
Jag tror att man tänker sej längre tåg. Det har man ju haft tidigare i Göteborg!
Och det går ju att ha tätare trafik på en linje istället för att ha flera linjer med glesare trafik...
Så jag tror inte vi skall förutsätta att tanken är att minska kapaciteten till t ex Biskopsgården!
(Jag vill minnas att det tidigare var färre linjer men längre tåg just dit)
/TKO
Och det går ju att ha tätare trafik på en linje istället för att ha flera linjer med glesare trafik...
Så jag tror inte vi skall förutsätta att tanken är att minska kapaciteten till t ex Biskopsgården!
(Jag vill minnas att det tidigare var färre linjer men längre tåg just dit)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Göteborgsk "stomnätsplan"
Normal trafik var ett 30- och ett 45-meters tåg var tionde minut, d.v.s. 450 m per timme. Nuvarande är tre 30-meters var nionde minut, d.v.s. 600 m per timme.TKO skrev:Så jag tror inte vi skall förutsätta att tanken är att minska kapaciteten till t ex Biskopsgården!
(Jag vill minnas att det tidigare var färre linjer men längre tåg just dit)
Re: Göteborgsk "stomnätsplan"
Detta väcker en annan - närmast existensialistisk - fråga: "Hur åker man spårvagn i Göteborg?"Harald skrev:Normal trafik var ett 30- och ett 45-meters tåg var tionde minut, d.v.s. 450 m per timme. Nuvarande är tre 30-meters var nionde minut, d.v.s. 600 m per timme.TKO skrev:Så jag tror inte vi skall förutsätta att tanken är att minska kapaciteten till t ex Biskopsgården!
(Jag vill minnas att det tidigare var färre linjer men längre tåg just dit)
Kålle har hälsat på Ada i Biskopsgården och ska åka Osborn som bor vid Vasaplatsen. Väntar han då vid Väderilstorget på att en 10:a skall komma, eller tar han första bästa vagn och byter vid lämpligt ställe, kanske Brunnsparken?
(Jag ber om ursäkt om jag blandat ihop linjenummer och hållplatser - linjenätet, och kartorna, är inte helt lätta att dechiffrera. Men jag tror ni fattar vad jag menar!)
Thomas "Sartre" Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Göteborgsk "stomnätsplan"
Ja, du vet vad Sartre sa: "Människan (i det här fallet Kålle) är dömd till frihet!"TKO skrev:Detta väcker en annan - närmast existensialistisk - fråga: "Hur åker man spårvagn i Göteborg?"Harald skrev:Normal trafik var ett 30- och ett 45-meters tåg var tionde minut, d.v.s. 450 m per timme. Nuvarande är tre 30-meters var nionde minut, d.v.s. 600 m per timme.TKO skrev:Så jag tror inte vi skall förutsätta att tanken är att minska kapaciteten till t ex Biskopsgården!
(Jag vill minnas att det tidigare var färre linjer men längre tåg just dit)
Kålle har hälsat på Ada i Biskopsgården och ska åka Osborn som bor vid Vasaplatsen. Väntar han då vid Väderilstorget på att en 10:a skall komma, eller tar han första bästa vagn och byter vid lämpligt ställe, kanske Brunnsparken?
(Jag ber om ursäkt om jag blandat ihop linjenummer och hållplatser - linjenätet, och kartorna, är inte helt lätta att dechiffrera. Men jag tror ni fattar vad jag menar!)
Thomas "Sartre" Ohlsson
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Göteborgsk "stomnätsplan"
Eftersom det inte finns någon som heter Kålle i Göteborg så är det en hypotetisk fråga.TKO skrev:Detta väcker en annan - närmast existensialistisk - fråga: "Hur åker man spårvagn i Göteborg?"Harald skrev:Normal trafik var ett 30- och ett 45-meters tåg var tionde minut, d.v.s. 450 m per timme. Nuvarande är tre 30-meters var nionde minut, d.v.s. 600 m per timme.TKO skrev:Så jag tror inte vi skall förutsätta att tanken är att minska kapaciteten till t ex Biskopsgården!
(Jag vill minnas att det tidigare var färre linjer men längre tåg just dit)
Kålle har hälsat på Ada i Biskopsgården och ska åka Osborn som bor vid Vasaplatsen. Väntar han då vid Väderilstorget på att en 10:a skall komma, eller tar han första bästa vagn och byter vid lämpligt ställe, kanske Brunnsparken?
(Jag ber om ursäkt om jag blandat ihop linjenummer och hållplatser - linjenätet, och kartorna, är inte helt lätta att dechiffrera. Men jag tror ni fattar vad jag menar!)
Thomas "Sartre" Ohlsson
http://www.birthday.se/sok/?f=K%e5lle&s=1480&match=on
Re: Göteborgsk "stomnätsplan"
Jag citerar mig själv för att lägga till en detalj som missades här ovan. Även turtäthet diskuterades.darthjpp skrev:Som en av deltagarna i en av fokusgrupperna i medborgardialogen så var det där ingen diskussion om hur linjer skulle dras eller var spårvagnen/bussen skulle gå. Det var diskussioner om avstånd till hållplats, acceptansen för att stå en sträcka/tid, inställningen till byten kontra direktresor. Även hur snabbt resan gick från dörr till dörr var uppe till diskussion.
De olika fokusgrupperna diskuterade olika frågeställningar, och gav input på olika delar av förslagen då det var begränsat med tid.
En kritik som bör framföras mot fokusgrupperna var att utgångspunkten var nuvarande system, alltså utan Västlänken, vilket till en del påverkade vilka möjligheter till olika kopplingar mellan trafikslag. Moderatorn var duktig på att leda bort alla diskussion från VL, även om den kom upp efteråt. En observation var att ju högre ålder på deltagarna desto mer var man emot VL.
Mycket tid i diskussionen lades vid olika trygghetsaspekter, och en del tid på servicebehovet på knutpunkter och bytespunkter. Även den del kommentarer kring antalet byten var uppe för diskussion, liksom hur finmaskigt nätet bör vara.
Jag deltog i den fokusgrupp som var rekryterad med inriktning Centrala staden (Inom Vallgraven, Haga, Vasa, Annedal)
Svaret på frågan är "42" eller kanske snarare "Det beror på"TKO skrev:Detta väcker en annan - närmast existensialistisk - fråga: "Hur åker man spårvagn i Göteborg?"Harald skrev:Normal trafik var ett 30- och ett 45-meters tåg var tionde minut, d.v.s. 450 m per timme. Nuvarande är tre 30-meters var nionde minut, d.v.s. 600 m per timme.TKO skrev:Så jag tror inte vi skall förutsätta att tanken är att minska kapaciteten till t ex Biskopsgården!
(Jag vill minnas att det tidigare var färre linjer men längre tåg just dit)
Kålle har hälsat på Ada i Biskopsgården och ska åka Osborn som bor vid Vasaplatsen. Väntar han då vid Väderilstorget på att en 10:a skall komma, eller tar han första bästa vagn och byter vid lämpligt ställe, kanske Brunnsparken?
(Jag ber om ursäkt om jag blandat ihop linjenummer och hållplatser - linjenätet, och kartorna, är inte helt lätta att dechiffrera. Men jag tror ni fattar vad jag menar!)
Thomas "Sartre" Ohlsson
Själv brukar jag ta första vagnen som går åt rätt håll för att byta om det behövs. Det är lite väderberoende, samt beroende på tidpunkt på dygnet. Hyfsad koll på hur linjerna går har jag, och oftast är det när jag är på väg hem som jag tar första, bästa vagn. Utom 8:an. Men som sagt, jag bor innanför vallgraven och alla linjer utom 8 och 13 passerar ju genom Brunnsparken på ett eller annat sätt.
Hur andra gör kan jag inte svara på, men vid tillfällen då jag åkt tillsammans med kompisar som bor längre ut är det vanligt med byte vid Brunnsparken, speciellt på sena kvällar.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
- Ort: Göteborg
Re: Göteborgsk "stomnätsplan"
Har haft en väldig tråkig dag idag. Så vad gör man inte när man har tråkigt? Nördar lite och massa ideér flödar fortfarande i skallen. Så bestämde mig för att göra min egna version nextstop2035 med fokus på spårvagn. Såhär blev det, 17 linjer varav 1 är en ringlinje och endast 5 linjer passerar Brunnsparken om jag minns rätt. Många linjer samt utbyggnader är säkert orealistiska, som tex spårvagn ut till Kungälv, men det var bara min fantasi som flödar Vad tycker ni? Är det något som skulle kunna va bättre nextstop förslag på linjer osv? Eller är det helt åt helvete
"Linjetabell"
Linje 1
Tynnered - Markland - Linné - OPERALÄNKEN - Centralen - Redbergsplatsen - ÖS - PARTILLE
Linje 2
Högsbotorp - Linné - Vasaplatsen - Brunnsparken - Korsvägen - Mölndal - KÅLLERED - LINDOME
Linje 3
Markland - Mariaplan - Stigbergstorget - Järntorget - OPERALÄNKEN - Centralen - Redbergsplatsen - Kålltorp
Linje 4
Mölndal - Korsvägen - Valand - Brunnsparken - Centralstationen - Snabbspåret - Angered
Linje 5
BELLEVUE - PARTILLE - ÖS - Korsvägen - Valand - Brunnsparken - Lilla Bommen - Eketrägatan - Länsmansgården
Linje 6
Kortedala - Redbergsplatsen - Korsvägen - Chalmers - Linnéplatsen - Järntorget - OPERALÄNKEN - Nordstan norra - Eketrägatan - Länsmansgården
Linje 7
Tynnered - Marklandsgatan - Chalmers - Vasaplatsen - Valand - Brunnsparken - Snabbspåret - Bergsjön
Linje 8
Frölunda - Markland - Sahlgrenska - Korsvägen - Redbergsplatsen - Gamlestadstorget - Angered - RANNEBERGET
Linje 9
Kungssten - Stigbergstorget - Järntorget - ALLÉLÄNKEN - Centralen - Snabbspåret - Angered - LÖVGÄRDET
Linje 10
Guldheden - Chalmers - Vasaplatsen - Valand - Brunnsparken - FRIHAMNEN - LINDHOLMEN - ERIKSBERG - IVARBEGSMOTET - EKETÄRGATAN
Linje 11
Saltholmen - Mariaplan - Stigbergstorget - Järntorget - ALLÉLÄNKEN - Centralen - Snabbspåret - Bergsjön - PARTILLE
Linje 12
STIGBERGET - LINDHOLMEN - HJALMAR - CENTRALEN - ALLÉLÄNKEN - STIGBERGET ( RING )
Linje 13
Sahlgrenska - Korsvägen - Centralstationen - Hjalmar - BACKA
Linje 14
Tynnered - Linné - LINDHOLMEN - ERIKSBERG - VOLVO - TORSLANDA
Linje 15
KUNGSSTEN - FRÖLUNDA - SISJÖN / EKLANDA - MÖLNDAL Tvärlänk
Linje 16
TUVE - LINDHOLMEN - ALLÉLÄNKEN - LUNDENLÄNKEN - ÖS
Linje 17
KUNGSSTEN - Linnéplatsen - OPERALÄNKEN - Centralen - KÄRRA - KUNGÄLV
"Linjekarta" https://www.google.com/maps/d/u/0/viewe ... ctPPzy_yJI
"Linjetabell"
Linje 1
Tynnered - Markland - Linné - OPERALÄNKEN - Centralen - Redbergsplatsen - ÖS - PARTILLE
Linje 2
Högsbotorp - Linné - Vasaplatsen - Brunnsparken - Korsvägen - Mölndal - KÅLLERED - LINDOME
Linje 3
Markland - Mariaplan - Stigbergstorget - Järntorget - OPERALÄNKEN - Centralen - Redbergsplatsen - Kålltorp
Linje 4
Mölndal - Korsvägen - Valand - Brunnsparken - Centralstationen - Snabbspåret - Angered
Linje 5
BELLEVUE - PARTILLE - ÖS - Korsvägen - Valand - Brunnsparken - Lilla Bommen - Eketrägatan - Länsmansgården
Linje 6
Kortedala - Redbergsplatsen - Korsvägen - Chalmers - Linnéplatsen - Järntorget - OPERALÄNKEN - Nordstan norra - Eketrägatan - Länsmansgården
Linje 7
Tynnered - Marklandsgatan - Chalmers - Vasaplatsen - Valand - Brunnsparken - Snabbspåret - Bergsjön
Linje 8
Frölunda - Markland - Sahlgrenska - Korsvägen - Redbergsplatsen - Gamlestadstorget - Angered - RANNEBERGET
Linje 9
Kungssten - Stigbergstorget - Järntorget - ALLÉLÄNKEN - Centralen - Snabbspåret - Angered - LÖVGÄRDET
Linje 10
Guldheden - Chalmers - Vasaplatsen - Valand - Brunnsparken - FRIHAMNEN - LINDHOLMEN - ERIKSBERG - IVARBEGSMOTET - EKETÄRGATAN
Linje 11
Saltholmen - Mariaplan - Stigbergstorget - Järntorget - ALLÉLÄNKEN - Centralen - Snabbspåret - Bergsjön - PARTILLE
Linje 12
STIGBERGET - LINDHOLMEN - HJALMAR - CENTRALEN - ALLÉLÄNKEN - STIGBERGET ( RING )
Linje 13
Sahlgrenska - Korsvägen - Centralstationen - Hjalmar - BACKA
Linje 14
Tynnered - Linné - LINDHOLMEN - ERIKSBERG - VOLVO - TORSLANDA
Linje 15
KUNGSSTEN - FRÖLUNDA - SISJÖN / EKLANDA - MÖLNDAL Tvärlänk
Linje 16
TUVE - LINDHOLMEN - ALLÉLÄNKEN - LUNDENLÄNKEN - ÖS
Linje 17
KUNGSSTEN - Linnéplatsen - OPERALÄNKEN - Centralen - KÄRRA - KUNGÄLV
"Linjekarta" https://www.google.com/maps/d/u/0/viewe ... ctPPzy_yJI
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
- Ort: Göteborg
Re: Göteborgsk "stomnätsplan"
Har gjort lite ändringar lite då o då. Kika gärna o berätta vad ni tycker! https://drive.google.com/open?id=1RmF9t ... sp=sharingNiklausson skrev:Har haft en väldig tråkig dag idag. Så vad gör man inte när man har tråkigt? Nördar lite och massa ideér flödar fortfarande i skallen. Så bestämde mig för att göra min egna version nextstop2035 med fokus på spårvagn. Såhär blev det, 17 linjer varav 1 är en ringlinje och endast 5 linjer passerar Brunnsparken om jag minns rätt. Många linjer samt utbyggnader är säkert orealistiska, som tex spårvagn ut till Kungälv, men det var bara min fantasi som flödar Vad tycker ni? Är det något som skulle kunna va bättre nextstop förslag på linjer osv? Eller är det helt åt helvete
Re: Göteborgsk "stomnätsplan"
Det finns en tråd där olika länkar diskuteras https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=36665Niklausson skrev:Har gjort lite ändringar lite då o då. Kika gärna o berätta vad ni tycker! https://drive.google.com/open?id=1RmF9t ... sp=sharingNiklausson skrev:Har haft en väldig tråkig dag idag. Så vad gör man inte när man har tråkigt? Nördar lite och massa ideér flödar fortfarande i skallen. Så bestämde mig för att göra min egna version nextstop2035 med fokus på spårvagn. Såhär blev det, 17 linjer varav 1 är en ringlinje och endast 5 linjer passerar Brunnsparken om jag minns rätt. Många linjer samt utbyggnader är säkert orealistiska, som tex spårvagn ut till Kungälv, men det var bara min fantasi som flödar Vad tycker ni? Är det något som skulle kunna va bättre nextstop förslag på linjer osv? Eller är det helt åt helvete
Dock inte direkt kopplat till vilken linje som kör vart, utan mer vilka förbindelser och länkar som är intressanta och kanske saknas.
Så till lite kritik av ditt förslag till nät, främst inriktat på de länkar som föreslagits.
- Omvägen vid Rya Skog, dels är det naturreservat, dels är andelen arbetsplatser väldigt låg, där de flesta antingen jobbar inom distribution eller i skiftgång. Dra den rakt fram på Oljevägen i stället.
- Volvo skulle behöva en slinga förbi huvudportarna
- St Paulibacken är en aning brant för spårvagn.... Här får det bli tunnel i stället.
- Oklart om det är tänkt att gå spårvagn i Ullevigatan, det är bättre att de går i Stampgatan, liksom att fortsätta rakt fram från Willinsbron i befintliga spår.
- Lindholmen - Södra Älvstranden bör flyttas något väster ut, med angöring på södra sidan vid Stigbergstorget. Dels finns det bättre möjligheter för en tunnel, dels vinner man många höjdmeter om det byggs en bro.
- Dragningen längs Högsbolede gör ingen glad, det vore bättre med en tunnel från Sandarna eller Kungsten till Lantmilsgatan/Nymilsgatan med en station under Högsbohöjd/Pennygången
- Frölunda-Mölndal, där vore en rakare dragning bättre, framför 421. Även vid Mölndal Centrum så vore en dragning via Tempelgatan bättre.
Re: Göteborgsk "stomnätsplan"
Den där linjekartan ja... Djävulen sitter utan tvekan i detaljerna.
Den får väl betraktas som en idéskiss, snarare än något konkret förslag. För det finns en hel del saker som jag inte hänger med på. T. ex.
1. Linje 4b - ska den ha Härlanda och Vagnhallen Majorna som ändhållplatser? Hur ska det gå till i praktiken?
2. Tre linjer i Chalmerstunneln - lite mycket? 8:an kunde ju fått gått ner till Vasaplatsen-Grönsakstorget eftersom den länken verkar försvinna och sedan vända någon annanstans, jag ser inte nyttan med att den ska ut till Sankt Sigfrids Plan.
3. 9:an ska gå Sahlgrenska-Linnéplatsen-Marklandsgatan. Omfattande ombyggnad av Linnéplatsen då om man ska lyckas med den krumbukten!
4. Två linjer Sahlgrenska-Lindholmen som ersättning för 55:an - lite mycket?
5. Tror tanken är att länken Backaplan-Brunnsbo ska vika av från nuvarande spår längs Kvillebäcken, varför ska då 6:an ut till Wieselgrensplatsen ibland?
6. Spårtriangel vid Vårväderstorget och 8:ans vändning vid Eketrägatan från andra hållet blir också avancerad akrobatik.
7. 3:an mellan City och Linnéplatsen via Hagakyrkan - och Annedal? Hur ska Hagakyrkan-Annedal lösas då?
Genomgående undrar jag om kartritaren tänker på hur spåren ligger och vad som krävs för att få spårvagnar att gå åt andra håll... Låter som väldigt mycket ombyggnad med därtill hörande kostnader och trafikstörningar. Nej, jag avvaktar nog ett bättre genomtänkt förslag innan jag bildar åsikt. De har ju 19 år på sig och K2020 är ju redan inaktuell.
Som traditionalist kan jag tycka att det är lite kul att 1:an blivit svart igen och att 2:an ska gå till Tynnered, även om det inte blir någon delning av 7:an vid Kapellplatsen
Den får väl betraktas som en idéskiss, snarare än något konkret förslag. För det finns en hel del saker som jag inte hänger med på. T. ex.
1. Linje 4b - ska den ha Härlanda och Vagnhallen Majorna som ändhållplatser? Hur ska det gå till i praktiken?
2. Tre linjer i Chalmerstunneln - lite mycket? 8:an kunde ju fått gått ner till Vasaplatsen-Grönsakstorget eftersom den länken verkar försvinna och sedan vända någon annanstans, jag ser inte nyttan med att den ska ut till Sankt Sigfrids Plan.
3. 9:an ska gå Sahlgrenska-Linnéplatsen-Marklandsgatan. Omfattande ombyggnad av Linnéplatsen då om man ska lyckas med den krumbukten!
4. Två linjer Sahlgrenska-Lindholmen som ersättning för 55:an - lite mycket?
5. Tror tanken är att länken Backaplan-Brunnsbo ska vika av från nuvarande spår längs Kvillebäcken, varför ska då 6:an ut till Wieselgrensplatsen ibland?
6. Spårtriangel vid Vårväderstorget och 8:ans vändning vid Eketrägatan från andra hållet blir också avancerad akrobatik.
7. 3:an mellan City och Linnéplatsen via Hagakyrkan - och Annedal? Hur ska Hagakyrkan-Annedal lösas då?
Genomgående undrar jag om kartritaren tänker på hur spåren ligger och vad som krävs för att få spårvagnar att gå åt andra håll... Låter som väldigt mycket ombyggnad med därtill hörande kostnader och trafikstörningar. Nej, jag avvaktar nog ett bättre genomtänkt förslag innan jag bildar åsikt. De har ju 19 år på sig och K2020 är ju redan inaktuell.
Som traditionalist kan jag tycka att det är lite kul att 1:an blivit svart igen och att 2:an ska gå till Tynnered, även om det inte blir någon delning av 7:an vid Kapellplatsen