Nya biljettmaskiner

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Joppe

Nya biljettmaskiner

Inlägg av Joppe »

Jag har sett att Värsttrafik har monterat nya biljettmaskiner vid alla dörrar på GS bussar. Betyder detta att tvånget att gå på bussen längst fram slopas när det nya systemet införs? Någon som vet?
Björne

Re: Nya biljettmaskiner

Inlägg av Björne »

Joppe skrev:Jag har sett att Värsttrafik har monterat nya biljettmaskiner vid alla dörrar på GS bussar. Betyder detta att tvånget att gå på bussen längst fram slopas när det nya systemet införs? Någon som vet?
Jag vet faktiskt inte men rent teoretiskt så borde väll det var en möjlighet för jag antar att det ska vara samma låda som sitter vid ingångsdörren som vid bakdörrarna.
Dom borde ju verkligen låta folk bestämma genom vilken dörr dom vill använda, se bara på stombussen, hållplatsstoppen är ju märkbart kortare jämfört med vanliga stadsbussars stopp.
JKHF

maskiner

Inlägg av JKHF »

Jag hörde till de skolelever i Tranemo som fick testa de nya korten under några månader, eller rättare sagt, de som skulle få testa (fick inte det eftersom Västtrafik inte ordnat några maskiner till just våra bussar, bara de där bak, men de kunde man inte använda).
I vilket fall som helst frågade jag i januari någon gång en ansvarig om maskinerna vid den bakre dörren (dessa fanns alltså även på landsbygdsbussarna). Hon svamlade något om att på sikt använda maskinerna när man går ut, något slags utcheckning. Som jag minns det skulle man nog kunna använda dessa när man kliver på också.

För övrigt kallar Västtrafik de nya korten "smarta", hur de nu kan vara det. Ett chip är väl inte smartare än en magnetremsa bara för att det går lite snabbare?

/JKHF
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: maskiner

Inlägg av leifd »

JKHF skrev:Jag hörde till de skolelever i Tranemo som fick testa de nya korten under några månader, eller rättare sagt, de som skulle få testa (fick inte det eftersom Västtrafik inte ordnat några maskiner till just våra bussar, bara de där bak, men de kunde man inte använda).
I vilket fall som helst frågade jag i januari någon gång en ansvarig om maskinerna vid den bakre dörren (dessa fanns alltså även på landsbygdsbussarna). Hon svamlade något om att på sikt använda maskinerna när man går ut, något slags utcheckning. Som jag minns det skulle man nog kunna använda dessa när man kliver på också.

För övrigt kallar Västtrafik de nya korten "smarta", hur de nu kan vara det. Ett chip är väl inte smartare än en magnetremsa bara för att det går lite snabbare?

/JKHF
Eftersom vi här pratar kontaktlösa kort, kan du ju självklart registrera både på och avstigning och i alla dörrar på en gång, i vart fall rent teoretiskt !
Dessutom, så är "chip-kort" betydligt mer inteligenta än magnetkort, främst för att det går att lagra mycket mera data i dem. Dessutom är ju överföringen säkrare, främst då korten används i olika former av läsare.
Dessutom är chipkort bättre skyddade för kopiering (sk. skimmning) vilket nu börjar bli ett stort problem främst på olika bankkort.
F.ö. kommer samtliga bankkort och automater för dessa att bytas ut till chip-kort teknik innom några år (det brådskar).

//Leif D
Tut

Biljettmaskiner

Inlägg av Tut »

En av anledningarna till att det finns biljettmaskiner vid bakdörrarna är att du ska "checka" ut genom dessa. Då du stiger på genom framdörren kommer ett belopp dras från värdekortet som motsvarar hela turens längd. När du stiger av efter vägen kommer en del av beloppet att återföras till ditt kort när du checkar ut. Bussens position ges med hjälp av GPS och taxegränser justeras därför automatiskt i systemet. I stadsbussar kommer systemet med utcheckning troligtvis inte att användas, då dessa går inom samma taxegräns.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Biljettmaskiner

Inlägg av leifd »

Tut skrev:En av anledningarna till att det finns biljettmaskiner vid bakdörrarna är att du ska "checka" ut genom dessa. Då du stiger på genom framdörren kommer ett belopp dras från värdekortet som motsvarar hela turens längd. När du stiger av efter vägen kommer en del av beloppet att återföras till ditt kort när du checkar ut. Bussens position ges med hjälp av GPS och taxegränser justeras därför automatiskt i systemet. I stadsbussar kommer systemet med utcheckning troligtvis inte att användas, då dessa går inom samma taxegräns.
Men om du inte inser det (!) så bildas samtidigt en mycket god passagerarstatistik, helt automatiskt, vilket säkert kommer att utnyttjas i tätortstrafiken.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Tut skrev:Då du stiger på genom framdörren kommer ett belopp dras från värdekortet som motsvarar hela turens längd. När du stiger av efter vägen kommer en del av beloppet att återföras till ditt kort när du checkar ut.
En liten fundering: Antag att jag har 40 kr på mitt kort. Säg att jag ska göra en resa som kostar 32 kr, men att kostnaden för hela turen är 56 kr. Kommer då maskinen att dra 56 kr från mitt kort som därmed får ett saldo på -16 kr till dess jag "checkar ut", eller kommer den att blippa och blinka av bara h-skotta när jag stiger på, trots att jag har tillräckligt med pengar för min resa?

En liten fundering till: "Hela turens längd", vad är det? Antag att bussen går som linje 1 från A till B, där den skyltar om till linje 2 och fortsätter till C. Om jag då kliver på vid A och åker två ynka hållplatser, kommer den då att dra kostnaden för en resa A-B eller A-C? Visserligen får jag ju tillbaka pengarna när jag checkar ut, men frågan är ändå intressant, särskilt om mitt blipp- och blinkantagande ovan gäller.

Verkligheten är sällan så enkel som man skulle vilja, särskilt om man - som jag - försöker avbilda den i datasystem...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Tut skrev:En av anledningarna till att det finns biljettmaskiner vid bakdörrarna är att du ska "checka" ut genom dessa. .
Så mer eller mindre ofta kommer utcheckningen inte bli av, antingen pga att trafikanten glömmer/inte tänker på att man 'betalar' för att få gå av, eller för att maskinen inte får kontakt med kortet.

Ett litet extra tillskott till trafikbolaget när ovanligt många helt plötsligt betalar till ändhållplatsen?

Ps - londonsystemet som SL är på gång med - är det också med utcheckning?

mvh /M
Tut

Inlägg av Tut »

mickeb skrev:
Tut skrev:En av anledningarna till att det finns biljettmaskiner vid bakdörrarna är att du ska "checka" ut genom dessa. .
Så mer eller mindre ofta kommer utcheckningen inte bli av, antingen pga att trafikanten glömmer/inte tänker på att man 'betalar' för att få gå av, eller för att maskinen inte får kontakt med kortet.

Ett litet extra tillskott till trafikbolaget när ovanligt många helt plötsligt betalar till ändhållplatsen?

Ps - londonsystemet som SL är på gång med - är det också med utcheckning?

mvh /M
Vad trevlig att alla ser möjligheterna och inte problemen med det nya biljettsystemet. OBS! ironi.

En tur går alltid från A till B. Från punkt B till C är en ny tur även om det är med samma buss. (missförstå mig rätt...) Om punkt B och C ligger inom samma taxeområde finns inget problem. Om punkt C tillhör ett annat taxeområde så korrigerar föraren beloppet manuellt, vilket man också gör i det fallet då tillräckligt med pengar saknas för en helt tur och man vill gå av efter vägen.

OBS! Denna lösning är på planeringsstadiet och den slutliga lösningen kan därför bli en annan.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Tut skrev: Vad trevlig att alla ser möjligheterna och inte problemen med det nya biljettsystemet.
Ironin framgick med önskad tydlighet.

Möjligheterna är uppenbara, jag hade bara en liten fråga vad som skulle hända om man inte loggar ut, antog att zonerna skulle göras väldigt mycket mindre eller att man kommer betala per åkt meter. Ber om ursäkt för det.

mvh /M
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

mickeb skrev:Så mer eller mindre ofta kommer utcheckningen inte bli av, antingen pga att trafikanten glömmer/inte tänker på att man 'betalar' för att få gå av, eller för att maskinen inte får kontakt med kortet.

Kontakten mellan kort och läsare ska bekräftas. Om det sker med ljus, ljud eller både och vet jag icke. Såväl vid på- som avstigning ligger det i resenärens intresse att kontrollera att kortet fått kontakt.
Tony M

Inlägg av Tony M »

Joppe skrev: Jag har sett att Värsttrafik har monterat nya biljettmaskiner vid alla dörrar på GS bussar. Betyder detta att tvånget att gå på bussen längst fram slopas när det nya systemet införs? Någon som vet?
För att vara helt ärlig så är det inte så att några andra arbeten är gjorda än att montera kablage + maskinhållare är gjorda.

Övergångstiden mellan bilettsystemen blir i stort sett obefintlig eftersom de flesta fordon inte klarar av både gamla och nya systemet samtidigt - främst på grund av att centralenheten behöver en plats att stå på.

Mer att läsa om nya biljettsystemet hos Västtrafik:
http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... ocationId=

/Tony
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Tut skrev:En tur går alltid från A till B. Från punkt B till C är en ny tur även om det är med samma buss. (missförstå mig rätt...) Om punkt B och C ligger inom samma taxeområde finns inget problem. Om punkt C tillhör ett annat taxeområde så korrigerar föraren beloppet manuellt, vilket man också gör i det fallet då tillräckligt med pengar saknas för en helt tur och man vill gå av efter vägen.

OBS! Denna lösning är på planeringsstadiet och den slutliga lösningen kan därför bli en annan.
Tack för klargörande svar.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Tony M skrev:Övergångstiden mellan bilettsystemen blir i stort sett obefintlig eftersom de flesta fordon inte klarar av både gamla och nya systemet samtidigt - främst på grund av att centralenheten behöver en plats att stå på.
Det går lite stick i stäv med vad Västtrafik hävdar på hemsidan.
Västtrafik skrev:I oktober 2005 ska alla inom Västtrafiks område ha fått tillgång till hela systemet, som i början fungerar parallellt med de gamla biljettmaskinsystemen. Därefter monteras magnetkortsmaskinerna ned och de nya smarta korten tar över helt.
Tony M

Inlägg av Tony M »

Mr. Burns skrev:
Tony M skrev:Övergångstiden mellan bilettsystemen blir i stort sett obefintlig eftersom de flesta fordon inte klarar av både gamla och nya systemet samtidigt - främst på grund av att centralenheten behöver en plats att stå på.
Det går lite stick i stäv med vad Västtrafik hävdar på hemsidan.
Västtrafik skrev:I oktober 2005 ska alla inom Västtrafiks område ha fått tillgång till hela systemet, som i början fungerar parallellt med de gamla biljettmaskinsystemen. Därefter monteras magnetkortsmaskinerna ned och de nya smarta korten tar över helt.
Jodå, visst gör det det.
Men beakta då att man börjar på landet och slutar i storstan.
Det som jag beskriver, vilket jag kanske bort gjort klart är övergångsperioden blir "kort" på spårvagn, möjligen även på buss i Göteborg.

Västtrafik kan lova allt de vill, om saken går att lösa är en annan fråga.
Vad gäller spårvägstrafiken så finns det - som jag har förstått det - idag inte någon annan lösning än att byta system över en natt.

/Tony
Gäst

Västtrafiks övergång till nytt betalsystem

Inlägg av Gäst »

I fordon etc med Scanpoint installeras ERG-systemet helt separat. Två av varandra oberoende system.
I fordon etc med Prodata tas centralenheten C2000 bort och ersätts med ERG-centralenheten. Den senare styr såväl gamla Prodatasystemet som nya ERG-systemet.
Parallellkörning kan därför teoretiskt göras hur länge som helst.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

mickeb skrev: Ps - londonsystemet som SL är på gång med - är det också med utcheckning?
mvh /M
Här i London fungerar det så att så länge man har tillräckligt med pengar för den billigaste resan så blir man insläppt. Däremot kommer du inte ut i andra änden om du inte har tillräckligt med pengar för kostnaden för din resa. Då får man betala extra i spärren där.

Om man av någon anledning inte checkar ut (öppen spärrlinje) så dras maxbeloppet för den dyraste resan. Skulle man då hamna på minus, så kan man inte använda sitt kort igen förrän man har fyllt på det, och betalat skulden.

Detta gäller dock i Tunnelbanan och tågen.
Bussarna (där prepaid inte har införts ännu) så dras ett belopp när du går på, men du checkar inte ut när du går av. Detta av den enkla anledningen att det är enhetstaxa på bussarna. (£1 för alla resor kontat, £0.70 med prepaid)
Skriv svar