A 11 med luftbroms (Historisk fråga)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

A 11 med luftbroms (Historisk fråga)

Inlägg av 643 »

http://www.stockholmskallan.se/PostFile ... 063-14.jpg

Tellusborg (Svandammen), Midsommarkransen. Stockholm 1920-30-talet.

A 11 nr 311 hade som dragvagn 9311 typ A 204 LÅNGT senare luftbromsutrustning av något slag
då den brukade dra godsvagnar.
Vagnen skrotades 1964-65.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Lars Fredrik
Inlägg: 259
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Ort: Oslo

Re: A 11 med luftbroms (Historisk fråga)

Inlägg av Lars Fredrik »

Men er det luftbrems eller er det kabel til elbremsen? I Oslo bruker vi jo nettopp slike til elbrems.


Når det er sagt; A11/12 burde så absolutt hatt luftbrems!

/LF
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: A 11 med luftbroms (Historisk fråga)

Inlägg av 1 »

Jepp,

A204 nr 9311 var en udda dragvagn som år 1958 försågs med "luftbroms". Troligtvis satte man helt enkelt en tryckluftscylinder på den gemensamma "svängarmen" i vilken kedjorna från den handjagade P-bromsen är fästa i.

Dessutom utrustades den också med "säkerhetsgrepp" hur det nu fungerade.

Betr. den trevliga bilden från Tellusborg med A11 nr 286 så håller jag med Lars Fredrik att kabeln i ändan ser konstig ut. Och nej, någon luftbromsslang torde det inte vara. Och inte heller kabel för el-bromsen. Anslutningen för denna sitter rakt under strålkastaren.

År 1933 uppgraderades denna vagn från mekaniska kör/stopp-signaler till genomgående elektriska med ringklocka och summer. Kan det vara en provisorisk installation av denna signalkabel..?

Hälsningar / Lena

Bild
Lars Fredrik
Inlägg: 259
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Ort: Oslo

Re: A 11 med luftbroms (Historisk fråga)

Inlägg av Lars Fredrik »

Når kan bildet være tatt? Det må vel være langt tidligere enn 1958?

/LF
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: A 11 med luftbroms (Historisk fråga)

Inlägg av hgsldf »

Lars Fredrik skrev:Når kan bildet være tatt? Det må vel være langt tidligere enn 1958?

/LF
Senast 1938.
/Göran
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: A 11 med luftbroms (Historisk fråga)

Inlägg av Anders Hanquist »

Senast 1933. Vagnen har trumpetkoppel. I maj 1933 hade samtliga trafikvagnar försetts med albertkoppel. Jag vill passa på att påminna om att den ursprunglige konstruktören av dessa var en tysk http://www.linie1-krefeld.de/index.php/ ... en?start=1 och att i det Sverige florerande "franska" uttalet av den här koppeltypen således är felaktigt. Bilden är tagen 1931. Fotografen hette Dahllöf.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: A 11 med luftbroms (Historisk fråga)

Inlägg av hgsldf »

Anders Hanquist skrev:Senast 1933. Vagnen har trumpetkoppel. I maj 1933 hade samtliga trafikvagnar försetts med albertkoppel. Jag vill passa på att påminna om att den ursprunglige konstruktören av dessa var en tysk http://www.linie1-krefeld.de/index.php/ ... en?start=1 och att i det Sverige florerande "franska" uttalet av den här koppeltypen således är felaktigt. Bilden är tagen 1931. Fotografen hette Dahllöf.
Oj-oj, den hemsidan hade mycket läsvärt!
/Göran
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: A 11 med luftbroms (Historisk fråga)

Inlägg av TKO »

Inläggen ovan gjorde mej intresserad av vagntypen och jag hittade denna ritning hos Spårvägsmuseet:
http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp ... F-5015.jpg

Där framgår det att de längsgående bänkarna inne i kupén är uppfällbara - min undran är varför?
Först tänkte jag att det var för att vid behov kunna öka antalet stående trafikanter, men det var väl inte tillåtet med stående trafikanter inne i kupén när vagnen byggdes?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Re: A 11 med luftbroms (Historisk fråga)

Inlägg av 996 »

Man kunne jo plassere bagasje der, men det er en tysk standardløsning, ekstra ståplasser, bagasje osv.

Mvh Bjørn
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Inlägg av 1 »

Rätt - de tunga stålluckorna till boxarna ligger på plattformarna.
Senast redigerad av 1 den fredag 05 augusti 2016 9:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Båtsman
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 18 februari 2016 20:01
Ort: Årsta?!

Re: A 11 med luftbroms (Historisk fråga)

Inlägg av Båtsman »

Sandboxarna sitter inte där på A11/A12.
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: A 11 med luftbroms (Historisk fråga)

Inlägg av TKO »

Jag vill tacka alla som försökt besvara min fråga, även om svaren är lite motstridande. Men det kanske klarnar med tiden - vi får ju försöka ha ett dialektiskt förhållande till historien!

Jag ser nu att Nr ett korrigerat sitt inlägg. Eftersom mitt minne är som det är innebär det att jag inte kan kommentera dryckesvalet som jag hade tänkt - men jag tror säkert att det var ett gott val en torsdag!

Dagens program innehåller en tur till Djurgården (middag hos Agneta och Magnus) så det är möjligt att jag har möjlighet att se med egna ögon hur det ser ut inne i en A11! (Tro det eller ej, trots att jag är en sådan "spårvägshatare" åker jag gärna med Djurgårdslinjen, jag har förmodligen redan åkt A11 utan att tänka på det.) Men eftersom vädret är bättre än vad prognosen igår visade tror jag det blir färja från Slussen i afton. Och när vi åker hem har nog 7N slutat gå...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar