Göteborgsk standard

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kloker
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 01 januari 2006 15:02

Göteborgsk standard

Inlägg av Kloker »

När jag lullade runt på twitter så hittade jag en (ett?) tweet av någon som kallar sig quiqueelsueco. Tweeten sätter fingret på något som retat mig under lång tid.

https://pbs.twimg.com/media/CnzZWuMWAAA6xEG.jpg
https://pbs.twimg.com/media/CnzZWt0WEAEB8xy.jpg
https://pbs.twimg.com/media/CnzZWt1WYAE5K7L.jpg

(länk till tweet: https://twitter.com/QuiqueElSueco/statu ... 1823891456)

Det här är alltså den standard som man möts av som göteborgsk spårvägsresenär. Lägg därtill att rutorna ALLTID är ristade/repade i hela vagnen och att hållplatserna ofta som ser ut som fan. Skillnaden mot exempelvis Stockholm eller Köpenhamn är helt enorm men jag kan ärligt säga att jag inte vet någon stad i (Väst-)Europa som har en så pass låg standard på sina spårfordon. När jag har besök från utlandet skäms jag så mycket att jag aktivt undviker spårvägen och istället hänvisar till bussar eller lånecyklar. Varför har det blivit så här?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av Hechtwagen »

Bergsjön, Angered, Biskopsgården.....kan det vara trafikanterna....
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av minimum traction »

Trafikanter som inte känner sig delaktiga i samhället och därför hänvisade till andra utlopp för sina känslor finns i alla större städer. (Och fanns även på exempelvis 60-talet, bara för att få det sagt från början.) Jag undrar mer över den allmänna stämningen i Göteborg i så fall. Själv känner jag inte staden närmare.

Sedan, i vad mån detta gäller bara spårvägen, undrar jag över vad den har för status i folkmedvetandet. Att den är en traditionell slagpåse har jag förstått (men möjligen inte i de kretsar spårvägsentusiaster umgås mest i, så har jag svarat dem som kan tänkas svara "det känner då inte jag igen"). Det rimmar också väl med den allmänna inställningen till spårvägar i Sverige under hela efterkrigstiden som något hopplöst föråldrat. Det känns litet orimligt att tro att Göteborg skulle ha klarat sig oskatt från det, dels med sin bilindustri och dels i ett land som inte liksom Tyskland/Västtyskland (Östtyskland var av politiska skäl ett specialfall) har en hel radda spårvägsstäder kvar att åtminstone dela stigmat med. (Och utvecklingskostnaderna innan industrin nyligen internationaliserades, och erfarenheterna på den än idag inte särskilt internationaliserade erfarenhetsmarknaden.)

Sedan kan man förstås undra över företagskulturen, i det ljuset och mer allmänt. Samt anslagsnivån från politikerna.
Användarens profilbild
Båtsman
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 18 februari 2016 20:01
Ort: Årsta?!

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av Båtsman »

Även Expressens ledarsida (som till skillnad för tidningen i övrigt faktiskt brukar vara riktig läsvärd) undrar vad det är för fel på Göteborg.

http://www.expressen.se/ledare/patrik-k ... oteborg-1/
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
C12C3C3C12
Inlägg: 2083
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av C12C3C3C12 »

Nja rispade rutor var en standard man mötte på spårvagnarna samt S-Bahn i Berlin när jag var där, jämförelsen mot Riga utföll negativt, aldrig förstörda vagnar där.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av TKO »

Hechtwagen skrev:Bergsjön, Angered, Biskopsgården.....kan det vara trafikanterna....
Huvudet på spiken gäddan!

Och fram tills dessa trafikanter skärper sej bör spårvägen enbart trafikera stadsdelar där hederligt folk bor, såsom Askim och Torslanda. Vidare kan man fråga sej om det är nån mening att köra spårvagnar under sommarmånaderna, då är väl ändå alla på Marstrand eller franska Rivieran?

spekulerar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av TKO »

Båtsman skrev:Även Expressens ledarsida (som till skillnad för tidningen i övrigt faktiskt brukar vara riktig läsvärd) undrar vad det är för fel på Göteborg.

http://www.expressen.se/ledare/patrik-k ... oteborg-1/
Undrar om denna ledare även publicerades i göteborgseditionen ("GT")?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av minimum traction »

TKO skrev:… såsom Askim och Torslanda. …
För att vara rättvis, bor det inte folk i Örgryte också fortfarande? De kanske kan få sin egen Lidingöbana? :twisted:
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av hgsldf »

TKO skrev:
Hechtwagen skrev:Bergsjön, Angered, Biskopsgården.....kan det vara trafikanterna....
Huvudet på spiken gäddan!

Och fram tills dessa trafikanter skärper sej bör spårvägen enbart trafikera stadsdelar där hederligt folk bor, såsom Askim och Torslanda. Vidare kan man fråga sej om det är nån mening att köra spårvagnar under sommarmånaderna, då är väl ändå alla på Marstrand eller franska Rivieran?

spekulerar
Thomas K Ohlsson
Går det spårväg till Askim och Torslanda?
/Göran
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av darthjpp »

hgsldf skrev:
TKO skrev:
Hechtwagen skrev:Bergsjön, Angered, Biskopsgården.....kan det vara trafikanterna....
Huvudet på spiken gäddan!

Och fram tills dessa trafikanter skärper sej bör spårvägen enbart trafikera stadsdelar där hederligt folk bor, såsom Askim och Torslanda. Vidare kan man fråga sej om det är nån mening att köra spårvagnar under sommarmånaderna, då är väl ändå alla på Marstrand eller franska Rivieran?

spekulerar
Thomas K Ohlsson
Går det spårväg till Askim och Torslanda?
/Göran
Nej.
Kloker
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 01 januari 2006 15:02

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av Kloker »

Hechtwagen skrev:Bergsjön, Angered, Biskopsgården.....kan det vara trafikanterna....
Härlig attityd.

Tyvärr verkar ha GS ha samma inställning till sina resenärer. "Det är ju bara pöbeln/underklassen som reser kollektivt i Gbg så varför ska vi bry oss om hur vagnarna vi sätter ut ser ut invändigt". Västtrafik rycker på axlarna.
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev:Nja rispade rutor var en standard man mötte på spårvagnarna samt S-Bahn i Berlin när jag var där, jämförelsen mot Riga utföll negativt, aldrig förstörda vagnar där.
Vi hade det här problemet med ristade rutor i Stockholms T-bana för ett antal år sedan , någon ristade in en fånig tagg eller så.
Men det verkar ha försvunnit helt för jag har inte sett något sådant på evigheter. Eller kanske förekommer det men den nuvarande policyn säger ju att kl-tt-r vandalisering ska åtgärdas omgående även om det innebär ett inställt tåg.
Gissningsvis är det också en mycket kostsam vandalisering när man måste byta hela fönsterrutan .
Senast redigerad av Lennart Petersen den fredag 22 juli 2016 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av hgsldf »

Kloker skrev:
Hechtwagen skrev:Bergsjön, Angered, Biskopsgården.....kan det vara trafikanterna....
Härlig attityd.

Tyvärr verkar ha GS ha samma inställning till sina resenärer. "Det är ju bara pöbeln/underklassen som reser kollektivt i Gbg så varför ska vi bry oss om hur vagnarna vi sätter ut ser ut invändigt". Västtrafik rycker på axlarna.
Göteborgs innerstad är glest bebyggt, förorterna ännu mera och de perifera miljonprogramsområdena ligger lika långt från staden som i Stockholm och dit byggde GS spårväg medan SS/SL byggde tunnelbana till miljonprogramsområdena och där fans det mera resandeunderlag på väg dit. I Stockholm har man sent om sider insett att även närförorterna måste förtätas på ett sätt att staden växer utåt.

I Stockholm finns det sedan mer än 100 år lokalbanor till välbeställda områden, Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Lidingöbanan, Nynäsbanan och Nockebybanan. I Göteborg har måhända inte kollektivtrafik inte samma status, vad finns det? Tynnered och några andra?
/Göran
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av darthjpp »

hgsldf skrev: Göteborgs innerstad är glest bebyggt, förorterna ännu mera och de perifera miljonprogramsområdena ligger lika långt från staden som i Stockholm och dit byggde GS spårväg medan SS/SL byggde tunnelbana till miljonprogramsområdena och där fans det mera resandeunderlag på väg dit. I Stockholm har man sent om sider insett att även närförorterna måste förtätas på ett sätt att staden växer utåt.

I Stockholm finns det sedan mer än 100 år lokalbanor till välbeställda områden, Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Lidingöbanan, Nynäsbanan och Nockebybanan. I Göteborg har måhända inte kollektivtrafik inte samma status, vad finns det? Tynnered och några andra?
/Göran
Spårväg till Göteborgs förorter:
  • Långedrag
    Frölunda/Tynnered
    Mölndal
    Örgryte/Bö/Torp/Kålltorp
    Härlanda/Munkebäck
    Kortedala/Bergsjön
    Angered via Hjällbo och Hammarkullen
    Länsmansgården via Brämaregården, Lundby och Biskopsgården
Sedan kan man ju argumentera för att delar av Majorna, Sandarna, Kungsladugård, Olskroken och Guldheden är förorter. Men gränserna är lite flytande beroende på vem man frågar.... Själv anser jag att allt utanför vallgraven är obygd ;-)
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av hgsldf »

darthjpp skrev:
hgsldf skrev: Göteborgs innerstad är glest bebyggt, förorterna ännu mera och de perifera miljonprogramsområdena ligger lika långt från staden som i Stockholm och dit byggde GS spårväg medan SS/SL byggde tunnelbana till miljonprogramsområdena och där fans det mera resandeunderlag på väg dit. I Stockholm har man sent om sider insett att även närförorterna måste förtätas på ett sätt att staden växer utåt.

I Stockholm finns det sedan mer än 100 år lokalbanor till välbeställda områden, Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Lidingöbanan, Nynäsbanan och Nockebybanan. I Göteborg har måhända inte kollektivtrafik inte samma status, vad finns det? Tynnered och några andra?
/Göran
Spårväg till Göteborgs förorter:
  • Långedrag
    Frölunda/Tynnered
    Mölndal
    Örgryte/Bö/Torp/Kålltorp
    Härlanda/Munkebäck
    Kortedala/Bergsjön
    Angered via Hjällbo och Hammarkullen
    Länsmansgården via Brämaregården, Lundby och Biskopsgården
Sedan kan man ju argumentera för att delar av Majorna, Sandarna, Kungsladugård, Olskroken och Guldheden är förorter. Men gränserna är lite flytande beroende på vem man frågar.... Själv anser jag att allt utanför vallgraven är obygd ;-)
Men kunde inte obygden förtätas, både innanför vallgraven och utanför? undrar en 08-a
/Göran
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av minimum traction »

Nu kanske man inte bara ska obesett godta den här välframlobbade modeidén om att en stad är mer förfallsbenägen bara för att den är (jämförelsevis) glesbebyggd.

Det måste till exempel rimligen bero på hur den där glesa bebyggelsen ser ut också och vad som finns mellan husen.
Och sådana detaljer i stadens historia som att i Göteborg var den tunga industrin stadens motor, och vad är tung industri i Sverige idag (utom Volvo Lastvagnar)? medan Stockholm har varit mycket mer diversifierat. Jämförelse med andra avdankade industridistrikt i t.ex. norra England och södra Polen (med de sönderfallande Schlesiska spårvägarna) kanske inte är helt fel, även om det finns en gradskillnad?
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av darthjpp »

hgsldf skrev:
darthjpp skrev:
hgsldf skrev: Göteborgs innerstad är glest bebyggt, förorterna ännu mera och de perifera miljonprogramsområdena ligger lika långt från staden som i Stockholm och dit byggde GS spårväg medan SS/SL byggde tunnelbana till miljonprogramsområdena och där fans det mera resandeunderlag på väg dit. I Stockholm har man sent om sider insett att även närförorterna måste förtätas på ett sätt att staden växer utåt.

I Stockholm finns det sedan mer än 100 år lokalbanor till välbeställda områden, Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Lidingöbanan, Nynäsbanan och Nockebybanan. I Göteborg har måhända inte kollektivtrafik inte samma status, vad finns det? Tynnered och några andra?
/Göran
Spårväg till Göteborgs förorter:
  • Långedrag
    Frölunda/Tynnered
    Mölndal
    Örgryte/Bö/Torp/Kålltorp
    Härlanda/Munkebäck
    Kortedala/Bergsjön
    Angered via Hjällbo och Hammarkullen
    Länsmansgården via Brämaregården, Lundby och Biskopsgården
Sedan kan man ju argumentera för att delar av Majorna, Sandarna, Kungsladugård, Olskroken och Guldheden är förorter. Men gränserna är lite flytande beroende på vem man frågar.... Själv anser jag att allt utanför vallgraven är obygd ;-)
Men kunde inte obygden förtätas, både innanför vallgraven och utanför? undrar en 08-a
/Göran
Jodå, det finns gott om plats, och mer blir det när vi gräver ner järnvägen.
Staden har en idé om att förtäta längs de kollektivtrafikstråk som finns, i något de kallar mellanstaden. Vi har ju inget "Skönhetsråd" som lägger sig i, men väl en högljudd NIMBY rörelse som mest är emot, så det går tyvärr lite långsamt. Det finns planer på ett par länkar i spårvagnstrafiken i samband med Sverigeförhandlingen med bl.a. ytterligare en spårförbindelse till Hisingen. Planerade utbyggnadsområden är Frihamnen, Skeppsbron och på sikt Gullbergsvass. Dessutom är det tänkt att förtäta runt ett antal av kollektivtrafikens knutpunkter.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3024
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av Stefan Widén »

I jämförelsen med Sthlm är det vart att veta att TF (SL) har i sina senaste kontrakt satt upp höga krav på åtgärdande av externmålade och vandaliserade vagnar och hållplatser. Om en vagn inte går att åtgärda direkt får den bytas in. Detta har lett till att vi i kollektivtrafiken upplever att det faktiskt är OK. Självklart kan det säkerligen missas här och där när något har hänt utöver det vanliga.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av hej »

Bilderna är tagna på M28. Senast majoriteten av dessa varit på huvudrevsion är 25 - 30 år sedan, vagnarna är ca 50 år gamla.. De senaste 15 åren har man pratat om att dessa vagnar inom en snar framtid kommer att skrotas och det är väl därför man låter dem förfalla.
Kloker
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 01 januari 2006 15:02

Re: Göteborgsk standard

Inlägg av Kloker »

hej skrev:Bilderna är tagna på M28. Senast majoriteten av dessa varit på huvudrevsion är 25 - 30 år sedan, vagnarna är ca 50 år gamla.. De senaste 15 åren har man pratat om att dessa vagnar inom en snar framtid kommer att skrotas och det är väl därför man låter dem förfalla.
Så det behövs en helrevision för att stryka på lite färg på slitna ytor? This country... (eller city?)
Skriv svar