Svenska spårvägssälskapets forum
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Svenska spårvägssälskapets forum
Har ju som bekant ett flertal ämnesområden, ett av dessa heter spårtrafik och borde rimligtvis på detta forum till viss del handla om spårväg, inte bara i Stockholm (som ju bara har en kort spårväg), i Sverige, Norden, Europa och övriga världen. Dessvärre har den här delen av forum kapats av barn som inte vet vad en spårvagn är, eller inte vill veta. 90 % av inläggen handlar om obskyra nedläggningshotade lokalbanor eller fantasifulla tunnlar kors och tvärs, till oförsvarsliga kostnader.
Det vore bättre om dessa människor loggade in på Märklin.com
/Göran
Det vore bättre om dessa människor loggade in på Märklin.com
/Göran
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04
Re: Svenska spårvägssälskapets forum
Ja, det är mycket kannstöperi – eller åtminstone sandlådepolitik av typ "gräva tunnlar i virtuell sandlåda", något billigare än berggrund i fullskala.
Men det tycks åtminstone delvis också vara reaktioner på vad som står i rikets stora nyhetsmedia. För vilka, som bekant, Sverige i regel utgörs av Stockholm med omnejd och världen av Sverige – åtminstone i så här obskyra ämnen. Plus att det just nu tycks pågå en del även på riktigt i just Stockholm, som antingen utgörs av eller kan sägas undvika spårväg. Och så kommenterar nästa medlem den föregående…
Men jag medger att jag saknar spårväg, även om jag inte själv har material till just någon trådstart. Har inte varit med länge nog för att riktigt veta hur ämnena skiftar med tiden.
Men det tycks åtminstone delvis också vara reaktioner på vad som står i rikets stora nyhetsmedia. För vilka, som bekant, Sverige i regel utgörs av Stockholm med omnejd och världen av Sverige – åtminstone i så här obskyra ämnen. Plus att det just nu tycks pågå en del även på riktigt i just Stockholm, som antingen utgörs av eller kan sägas undvika spårväg. Och så kommenterar nästa medlem den föregående…
Men jag medger att jag saknar spårväg, även om jag inte själv har material till just någon trådstart. Har inte varit med länge nog för att riktigt veta hur ämnena skiftar med tiden.
Senast redigerad av minimum traction den måndag 02 maj 2016 18:36, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Svenska spårvägssälskapets forum
Det där tycker jag var en konstig inställning. "Spårtrafik" är ju mycket mer än spårväg. Vad jag vet finns inga obskyra eller nedläggningshotade banor i Stockholm, och begreppet lokalbana är så vagt att det inte borde användas. Hur som helst har inte spårväg någon som helst företrädesrätt på detta forum.hgsldf skrev:Har ju som bekant ett flertal ämnesområden, ett av dessa heter spårtrafik och borde rimligtvis på detta forum till viss del handla om spårväg, inte bara i Stockholm (som ju bara har en kort spårväg), i Sverige, Norden, Europa och övriga världen. Dessvärre har den här delen av forum kapats av barn som inte vet vad en spårvagn är, eller inte vill veta. 90 % av inläggen handlar om obskyra nedläggningshotade lokalbanor eller fantasifulla tunnlar kors och tvärs, till oförsvarsliga kostnader.
Det vore bättre om dessa människor loggade in på Märklin.com
/Göran
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Svenska spårvägssälskapets forum
Spårväg är spårvägtwr skrev:Det där tycker jag var en konstig inställning. "Spårtrafik" är ju mycket mer än spårväg. Vad jag vet finns inga obskyra eller nedläggningshotade banor i Stockholm, och begreppet lokalbana är så vagt att det inte borde användas. Hur som helst har inte spårväg någon som helst företrädesrätt på detta forum.hgsldf skrev:Har ju som bekant ett flertal ämnesområden, ett av dessa heter spårtrafik och borde rimligtvis på detta forum till viss del handla om spårväg, inte bara i Stockholm (som ju bara har en kort spårväg), i Sverige, Norden, Europa och övriga världen. Dessvärre har den här delen av forum kapats av barn som inte vet vad en spårvagn är, eller inte vill veta. 90 % av inläggen handlar om obskyra nedläggningshotade lokalbanor eller fantasifulla tunnlar kors och tvärs, till oförsvarsliga kostnader.
Det vore bättre om dessa människor loggade in på Märklin.com
/Göran
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 794
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
Re: Svenska spårvägssälskapets forum
Signaturen twr har helt rätt. Kategorin Spårtrafik är till för diskussioner om "spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik." Vad som däremot absolut inte hör hemma under den kategorin är diskussioner om själva forumet. Den här tråden är därför flyttad till den kategori där den hör hemma.
Jourhavande forummoderator.
Re: Svenska spårvägssälskapets forum
Skall jag uppfatta det så att du vill dela ämnet spårtrafik i två? Ett för spårvägstrafik och ett för tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik? För dagens forumsdel spårtrafik har underrubriken "Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik.".hgsldf skrev:Har ju som bekant ett flertal ämnesområden, ett av dessa heter spårtrafik och borde rimligtvis på detta forum till viss del handla om spårväg, inte bara i Stockholm (som ju bara har en kort spårväg), i Sverige, Norden, Europa och övriga världen. Dessvärre har den här delen av forum kapats av barn som inte vet vad en spårvagn är, eller inte vill veta. 90 % av inläggen handlar om obskyra nedläggningshotade lokalbanor eller fantasifulla tunnlar kors och tvärs, till oförsvarsliga kostnader.
Är det också rätt uppfattat att ingen som är född efter 1935, eller möjligen 1940, har på detta forum att göra?
Den kommentaren var bara barnslig!hgsldf skrev:Det vore bättre om dessa människor loggade in på Märklin.com
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Svenska spårvägssälskapets forum
Det bästa vore kanske att införa kategorin "det var bättre förr" så kan dom som vill lägga fram allehanda fantasifulla förslag om spårvägar kors och tvärs genom Stockholms innerstad (och speciellt över Gärdet) husera fritt... och inte behöva störas av dagens hemska verklighet.
En annan möjlighet är att införa en geografisk indelning, t ex en del för "Stockholm" och en del för "resten". Dock torde den senare kategorin bli ganska innehållslös - men vem vet, en sådan förändring kanske lockar till fler inlägg från skribenter utanför huvudstaden?
Att "sandlådebyggandet" just nu florerar på forumet är kanske inte så konstigt, när det faktiskt för första gången på många år finns seriösa planer på en större utbyggnad av den spårburna kollektivtrafiken i stockholmsregionen. Och jag tycker att de flesta "amatörförslag" som förs fram här har minst lika hög "seriositetskoefficent" som de som finns med i den s.k. Sverigeförhandlingen! Eller i vissa fall lika låg, om jag ska vara ärlig.
Dock tycker jag att det skrivs alldeles för lite om "Årstabanan" - men det går ju att ändra på.
tycker
Thomas K Ohlsson
En annan möjlighet är att införa en geografisk indelning, t ex en del för "Stockholm" och en del för "resten". Dock torde den senare kategorin bli ganska innehållslös - men vem vet, en sådan förändring kanske lockar till fler inlägg från skribenter utanför huvudstaden?
Att "sandlådebyggandet" just nu florerar på forumet är kanske inte så konstigt, när det faktiskt för första gången på många år finns seriösa planer på en större utbyggnad av den spårburna kollektivtrafiken i stockholmsregionen. Och jag tycker att de flesta "amatörförslag" som förs fram här har minst lika hög "seriositetskoefficent" som de som finns med i den s.k. Sverigeförhandlingen! Eller i vissa fall lika låg, om jag ska vara ärlig.
Dock tycker jag att det skrivs alldeles för lite om "Årstabanan" - men det går ju att ändra på.
tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Svenska spårvägssälskapets forum
Damer och Herrar, pojkar och flickor....
Vad vilja forumet?
Ja alldeles klart är att ett antal glada skrivsugna personer träffas virtuellt för att utbyta sina tankar om i första hand kollektivtrafik, oavsett trafikslag. Vissa har mer kunskap och kan lägga mer tyngd bakom inläggen andra har för vana att komma med glada kommentarer och andra inlägg som ibland tenderar till få trådar att ta de mesta fantastiska vändningar. Oavsett så är allt som skrivs här av den art att man ventilerar ens personliga tankar. Ibland kan jag som anställd på SS gå in och kommentera då det förekommer rena faktafel, eller någon moderator som ryter till då det är fullständigt urspårat. Även andra med en ledande position kan givetvis rätta felaktigheter.
Så vad får vi ut av att läsa varandras tankar?
Ja att en tråd på forum skulle leda till att någon makthavare faktiskt tar upp ett förslag eller ändrar sig i någon åsikt är väl inte det som är mest troligt. Men! man vet ju aldrig....
Däremot hoppas jag i alla fall att någon, gammal eller ung, kommer med nya spännande idéer som inte vart uppe tidigare... Då blir det spännande.
En annan sida är alla de historiska trådar där alla med ett stort kunnande delar med sig till, gammal och ung, om hur det var förr eller kanske några nya "scoop" från forskning. Det är något som fler borde ta upp. '
Sen har vi alla reseskildringar av enkla vardagsresor till alla maffiga bildskildringar från när och fjärran, Ibland känns det som man inte behöver åka dit när man läst och sett allt diggabelt på forumet
Som slutkläm får det ändå bli att vi skall vara glada att det finns sådan ålderspridning på forumet vilket även visar sig i verksamheten. Vår juniorverksamhet blomstrar och vi får påfyllning i de aktivas skara varefter de äldre inte orkar längre. Detta gör SSS till en unik teknikhistorisk förening som vi ser att många glädjande försöker följa efter. Och som alla förstår så är det enda sättet för att föreningarna ska överleva.
Så alla äldre... dela med er av era kunskaper....
Stefan
Vad vilja forumet?
Ja alldeles klart är att ett antal glada skrivsugna personer träffas virtuellt för att utbyta sina tankar om i första hand kollektivtrafik, oavsett trafikslag. Vissa har mer kunskap och kan lägga mer tyngd bakom inläggen andra har för vana att komma med glada kommentarer och andra inlägg som ibland tenderar till få trådar att ta de mesta fantastiska vändningar. Oavsett så är allt som skrivs här av den art att man ventilerar ens personliga tankar. Ibland kan jag som anställd på SS gå in och kommentera då det förekommer rena faktafel, eller någon moderator som ryter till då det är fullständigt urspårat. Även andra med en ledande position kan givetvis rätta felaktigheter.
Så vad får vi ut av att läsa varandras tankar?
Ja att en tråd på forum skulle leda till att någon makthavare faktiskt tar upp ett förslag eller ändrar sig i någon åsikt är väl inte det som är mest troligt. Men! man vet ju aldrig....
Däremot hoppas jag i alla fall att någon, gammal eller ung, kommer med nya spännande idéer som inte vart uppe tidigare... Då blir det spännande.
En annan sida är alla de historiska trådar där alla med ett stort kunnande delar med sig till, gammal och ung, om hur det var förr eller kanske några nya "scoop" från forskning. Det är något som fler borde ta upp. '
Sen har vi alla reseskildringar av enkla vardagsresor till alla maffiga bildskildringar från när och fjärran, Ibland känns det som man inte behöver åka dit när man läst och sett allt diggabelt på forumet
Som slutkläm får det ändå bli att vi skall vara glada att det finns sådan ålderspridning på forumet vilket även visar sig i verksamheten. Vår juniorverksamhet blomstrar och vi får påfyllning i de aktivas skara varefter de äldre inte orkar längre. Detta gör SSS till en unik teknikhistorisk förening som vi ser att många glädjande försöker följa efter. Och som alla förstår så är det enda sättet för att föreningarna ska överleva.
Så alla äldre... dela med er av era kunskaper....
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Svenska spårvägssälskapets forum
Jag tycker att debatten om den stundande utbyggnaden av tunnelbana och/eller Roslagsbana i nordost är riktigt intressant. Jag förstår inte riktigt hur du får orden "rejäl upprustning" och "utbyggnad" att betyda "nedläggningshotad", men det behöver vi måhända inte gå in närmare på här. Att alla skribenter inte riktigt behandlar andras åsikter med tillbörlig respekt i dessa trådar må så vara, men frågan i sig passar alldeles utmärkt i just detta forum. Gärna intill andra debatter om andra lokalbanor och spårvägar runtom i riket.hgsldf skrev:Har ju som bekant ett flertal ämnesområden, ett av dessa heter spårtrafik och borde rimligtvis på detta forum till viss del handla om spårväg, inte bara i Stockholm (som ju bara har en kort spårväg), i Sverige, Norden, Europa och övriga världen. Dessvärre har den här delen av forum kapats av barn som inte vet vad en spårvagn är, eller inte vill veta. 90 % av inläggen handlar om obskyra nedläggningshotade lokalbanor eller fantasifulla tunnlar kors och tvärs, till oförsvarsliga kostnader.
Det vore bättre om dessa människor loggade in på Märklin.com
/Göran
Att låta detta forum behandla enbart spårvagnar, och bilda ett tre helt nya forum (eller forumdelar) för att i dessa kunna diskutera tunnelbanor, Roslagsbanan samt Saltsjöbanan verkar riktigt krångligt! Samt Tvärbanan som du inte verkar vilja räkna som spårväg.
Re: Svenska spårvägssällskapets forum
Mata inte trollen! Jag blir nästan lite sugen på att hålla med hgsldf bara för att ge hen lite sällskap i sina vantolkningar av världen.
Re: Svenska spårvägssälskapets forum
Nej, det kan ju vara äkta förvirring förstås.Inge skrev:Äh det handlar väl inte om något trollande?
Nja, spårväg har inte något egentligt företräde framför annan lokaltrafik på land i Svenska Spårvägssällskapet trots föreningens namn (som egentligen snarare borde vara Svenska Lokaltrafiksällskapet men det är lite dumt att ändra).Men det är rimligen en fullt acceptabel åsikt att just spårvagnar borde ha ett visst företräde, kanske som ett eget underforum?
Re: Svenska spårvägssälskapets forum
Jag blev också lite förvirrad. Spårtrafik - vad säger att det bara är spårväg?
Professionell tyckare
Re: Svenska spårvägssälskapets forum
För att parafrasera: "spårtrafik är spårtrafik"Kantorn skrev:Jag blev också lite förvirrad. Spårtrafik - vad säger att det bara är spårväg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Svenska spårvägssälskapets forum
Det enda som definitivt inte passar under rubriken är urspårade diskussioner!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Svenska spårvägssälskapets forum
Nä den som spårar ur får man bussa jourmaster på!TKO skrev:Det enda som definitivt inte passar under rubriken är urspårade diskussioner!
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04
Re: Svenska spårvägssälskapets forum
Som kanske hindras av den svenska bussigheten?twr skrev:Nä den som spårar ur får man bussa jourmaster på!TKO skrev:Det enda som definitivt inte passar under rubriken är urspårade diskussioner!
/TKO
Lätt för folk att då tro att de kör BRT-buss, som kan styras ur spår.