Displaysymboler

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

errkki skrev:Är det verkligen så att GS/Västtrafik inte har några planer på att kunna erbjuda passagerare i elrullstolar färd på spårvagn/buss?
Jodå.. det är därför som rampen och "stängslet" ska byggas in.. Alla rullstolar kan då åka med vagnen..
errkki skrev: "Problemet" med elrullstolar har ju Västtrafik/GS/Trafikkontoret/vilka-ni-vill löst på det smidiga viset att de inte har en chans att komma ombord. En 15 cm kant är omöjlig att forcera och ramper finns inte (i dagsläget iallafall). Elrullstolar KAN INTE följa med buss eller spårvagn. Detta är i sej beklämmande. Rullstolar KAN följa med - men får som bekant inte.

Dagens rullstolar är till allra största delen byggda av lättmetall (titan är det allra vanligaste) och väger inte mer än en matkasse. En rullstol har inte en bråkdel så många utstickande delar som en normal barnvagn. Jämför en katalog med moderna barnvagnar och en med moderna rullstolar och förvånas över skillnaderna (det gjorde jag)!

Förutsättningarna för att låta rullstolar följa med kollektivtrafiken har förändrats radikalt från det att resereglerna författades i början av 80-talet. Det är dags för Västtrafik/GS/Trafikkontoret/vilka-ni-vill att vakna upp och inse att året nu är 2004!
Rullstolen med passagerare vägen mer än en tom rullstol. Och kraften som en rullstol i rörelse åstakommer på en passagerar eller rullstolsåkaren själv är proptionell mot vikten av hela ekipaget.

Sen att barnvagnar är sämre med utstickande delar, ja där håller jag med dig. Konsumentverket brukar väsnas som dåliga barnvagnar lite titt som tätt så tillvekrarna verkar inte bry sig så mkt som de borde.Som tur är kan förärdrarna sätta fast varnvagnen i vagnen.

15 cm kant. Jag har väldigt svårt att tro att alla som sitter i en rullstol kan ta sig upp för kanten, men du verkar kunna Erik. Och om rullstolar ska va tillåtna bör ju även den rullstolsbundne kunna ta sig i och ur vagnen på ett säkert sätt eller hur? Och rampen är nog det sätt som passar alla om man inte vill höja hållplatserna.

//Q
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Q skrev:rollatorn och barnvagnen, ja dessa väger för det första inte > 70kg. Och massan på objektethar rättstor betydelse i sammanhanget.
En barnvagn och rullator färdas i regel med en passagerare som ofta väger > 70 kg. Befinner sig denne passagerare bakom barnvagnen/rullatorn vid kollision utgör detta par samma fara som rullstol+passagerare. En rullstol och dess passagerare är inte heller en sammanhängande enhet. Vid en våldsam kollision slungas passageraren troligtvis ur rullstolen, utgör därmed ingen större fara än barnvagn+passagerare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hur kommer det sig att Göteborgs Spårvägar inte använt krocktester eller liknande för att "bevisa" att de har rätt? Det hade varit ett smidigt sätt att få slut på debatten huruvida rullstolspassagerare är en säkerhetsrisk eller ej.

Att bygga sina regler på antaganden som är 25 år gamla - då så mycket verkar ha utvecklats både inom trafiksäkerhetsbranschen och rullstolsbranschen - verkar vara synnerligen förkastligt.

Är det kanske för att det inte går att "bevisa" deras antaganden?

/dea
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Anonymous skrev:
Att bygga sina regler på antaganden som är 25 år gamla - då så mycket verkar ha utvecklats både inom trafiksäkerhetsbranschen och rullstolsbranschen - verkar vara synnerligen förkastligt.

/dea
Vilka antaganden skulle vara 25 år gamla?

Det jag skriver och har skrivet är mina uppfattningar nu.
Kildor skrev: En barnvagn och rullator färdas i regel med en passagerare som ofta väger > 70 kg. Befinner sig denne passagerare bakom barnvagnen/rullatorn vid kollision utgör detta par samma fara som rullstol+passagerare. En rullstol och dess passagerare är inte heller en sammanhängande enhet. Vid en våldsam kollision slungas passageraren troligtvis ur rullstolen, utgör därmed ingen större fara än barnvagn+passagerare.
Barnvagnar kan sättas fast med remmar. Och den som har barnvagnen kan hålla i sig eller sitta på ett säte som är previd utrymmet för barnvangen..
Din "rullstolsenehet", vilket håll tror du den är vänd åt? Hur hadde du ställt dig om du suttigt i rullstol med dålig rygg? jo åt det håll där rullstolens rygg ger mest stöd till dig egen map. krafterna i vagnen.

//Q
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Q skrev:Barnvagnar kan sättas fast med remmar. Och den som har barnvagnen kan hålla i sig eller sitta på ett säte som är previd utrymmet för barnvangen..
Din "rullstolsenehet", vilket håll tror du den är vänd åt? Hur hadde du ställt dig om du suttigt i rullstol med dålig rygg? jo åt det håll där rullstolens rygg ger mest stöd till dig egen map. krafterna i vagnen
1. Måste barnvagnar enligt resereglerna vara fastspända? Är det inte så att de flesta faktiskt inte spänner fast sina barnvagnar?
2. Är det ovanligt att någon sitter eller står direkt bakom barnvagnen?
3. Jag skulle tro att de flesta rullstolsbunda föredrar att färdas med ryggen mot sidan av vagnen om de inte kan åka fastspända.
errkki
Kontakt:

Inlägg av errkki »

kildor skrev: 1. Måste barnvagnar enligt resereglerna vara fastspända? Är det inte så att de flesta faktiskt inte spänner fast sina barnvagnar?
2. Är det ovanligt att någon sitter eller står direkt bakom barnvagnen?
3. Jag skulle tro att de flesta rullstolsbunda föredrar att färdas med ryggen mot sidan av vagnen om de inte kan åka fastspända.
1. Nej, de måste inte vara fastspända. Typ ingen gör det heller. (Västtrafiks reseregler: 3.15 I färdmedel skall barnvagnar placeras på anvisad plats. Barnvagn får inte placeras så att resenärer hindras eller så att utrymningsvägar blockeras. Under färd skall barnvagn vara bromsad.)
2. Halvvanligt.
3. Om jag talar för mej och några av mina vänner; ja, vi känner oss tryggare med ryggen mot fönstret. Ifall rullstolen rubbas så är det inte i sidled iallafall. (Nu talar jag inte om armageddon-krocken, utan de andra 99,999% av resorna)
Q skrev:
Anonymous skrev:

/dea
Vilka antaganden skulle vara 25 år gamla?
Dea måste mena Västtrafiks/GS antagningar gjorda i början av 80talet som ligger till grund för dagens regler. De antagandena är bara antaganden utan vetenskapliga mätningar/krocktester som bakgrund (att inga krocktester/krocksimuleringar är gjorda är fakta, bekräftat av GS).
Skriv svar