Nja, hälften får man ju räkna med (och det är ju inte något specifikt för Roslagsbanan, man räknar ju den praktiska kapaciteten som hälften även på T-banan). Alltså snarare 4700 - men det är ju utan de utbyggnader av Roslagsbanan som faktiskt är planerade. Men har du överhuvud läst underlagen? Man kan naturligtvis hävda att experter har fel (det gör även jag ibland), men då får man väl komma med några argument. Icke planskilda vägkorsningar är faktiskt inte något argument - och den delen behandlas ju också rätt utförligt i utredningarna.Inge skrev:Men det blir ändå inte mer än drygt 4000 i praktisk kapacitet. Därefter finns heller inte mycket mer att göra.Lars_L skrev:Men bara med att köra med X15p (två multipelkopplade vagnar) med 6-avgångar i timmen på 27 respektive 28, så får man en teoretisk kapacitet på 9 400 och då har vi inte ens ökat turtätheten!
Vore kul att höra något bärande argument för varför den teoretiska kapaciteten på Roslagsbanan (oavsett åtgärder) inte kan bli högre än 15 tåg i timmen. För det är ju trots allt det som alla spaltmeter här verkar handla om.