Nu tog jag bara hur jag mindes i huvudet. Men man läser så många olika rapporter och det har nog framkastats olika förslag. Och säkerligen kommer väl bara fordonsinköpen motsvara någon viss tänkt planering i slutändan.twr skrev:Lars_L, du verkar vara väl insatt. Men i förstudien för Kistagrenen beskrivs ett annat upplägg, med två "linjer" mot Solna och två mot Kista. Av dessa fyra linjer antas en vända i Alvik och en i Årstaberg. Hur det faktiskt blir är förstås en annan sak.
Tvärbanan Kistagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tvärbanan Kistagrenen
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Bra fråga, I E20 satt man ju ganska hårt reglerade krav. Detta har man ju övergett lite i senare upphandlingar. Kistagrenen berörs ju egentligen inte i avtalet. För Solnadelen har man väl nu ett rent produktionsavtal har jag för mig, så då bestämmer väl SL. Samma sak blir det väl med Kistagrenen, ifall inte resandet uppgår till den nivå som gör det intressant att låta ingå i VBP.daniel_s skrev:Ja, vilken turtäthet kommer operatören att vara skyldig att ha?twr skrev:Lars_L, du verkar vara väl insatt. Men i förstudien för Kistagrenen beskrivs ett annat upplägg, med två "linjer" mot Solna och två mot Kista. Av dessa fyra linjer antas en vända i Alvik och en i Årstaberg. Hur det faktiskt blir är förstås en annan sak.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det finns säkert olika planeringar i olika horisonter, så jag menar inte att du hade fel. Och oavsett vad som planeras nu kan det ju ändras över tid.Lars_L skrev:Nu tog jag bara hur jag mindes i huvudet. Men man läser så många olika rapporter och det har nog framkastats olika förslag. Och säkerligen kommer väl bara fordonsinköpen motsvara någon viss tänkt planering i slutändan.twr skrev:Lars_L, du verkar vara väl insatt. Men i förstudien för Kistagrenen beskrivs ett annat upplägg, med två "linjer" mot Solna och två mot Kista. Av dessa fyra linjer antas en vända i Alvik och en i Årstaberg. Hur det faktiskt blir är förstås en annan sak.
Om Tvärbanan eventuellt dras vidare via Österleden kan det ju också påverka.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Hur menar du då? Vad finns det för samband?Inge skrev:Nåväl. Den redan innan minimala chansen att storstadssatsningarna skulle ha kunnat räddats ur Sverigeförhandlingen när höghastighetsbanorna havererar försvann väl slutligt i och med uppgörelsen med MP i landslaget?
Jag antar att det är denna uppgörelse du syftar på: https://kalderen.wordpress.com/2016/05/ ... ollektivt/ Har någon hittat en mer officiell länk än denna politikerblogg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Ja, själva uppgörelsen hittar du här - http://www.mynewsdesk.com/material/pres ... c_documenttwr skrev:Hur menar du då? Vad finns det för samband?Inge skrev:Nåväl. Den redan innan minimala chansen att storstadssatsningarna skulle ha kunnat räddats ur Sverigeförhandlingen när höghastighetsbanorna havererar försvann väl slutligt i och med uppgörelsen med MP i landslaget?
Jag antar att det är denna uppgörelse du syftar på: https://kalderen.wordpress.com/2016/05/ ... ollektivt/ Har någon hittat en mer officiell länk än denna politikerblogg?
Vet däremot inte så mycket vad mp fått ut av uppgörelsen, eller vad de enligt Inge skulle ha förstört (däremot tar de ju ansvar för att vi får en lösning). Enhetstaxa hade ju redan Allianspartierna varit ute kring tidigare. Möjligen då att man ska satsa på ökad trafik på busslinjer med mycket trängsel, fast det vet jag inte ens om man behöver skriva (torde vara ganska självklart).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Tack!Lars_L skrev:Ja, själva uppgörelsen hittar du här - http://www.mynewsdesk.com/material/pres ... c_documenttwr skrev:Hur menar du då? Vad finns det för samband?Inge skrev:Nåväl. Den redan innan minimala chansen att storstadssatsningarna skulle ha kunnat räddats ur Sverigeförhandlingen när höghastighetsbanorna havererar försvann väl slutligt i och med uppgörelsen med MP i landslaget?
Jag antar att det är denna uppgörelse du syftar på: https://kalderen.wordpress.com/2016/05/ ... ollektivt/ Har någon hittat en mer officiell länk än denna politikerblogg?
Vet däremot inte så mycket vad mp fått ut av uppgörelsen, eller vad de enligt Inge skulle ha förstört (däremot tar de ju ansvar för att vi får en lösning). Enhetstaxa hade ju redan Allianspartierna varit ute kring tidigare. Möjligen då att man ska satsa på ökad trafik på busslinjer med mycket trängsel, fast det vet jag inte ens om man behöver skriva (torde vara ganska självklart).
Mer relevant för denna tråd än möjlig långsökt påverkan på Sverigeförhandlingen är ju att det innebär att det blir byggstart på Kistagrenen 2017! Mycket glädjande.
Pinsamt för övrigt att politikernas skrivhjälpredor inte kan stava till konsensus...

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Egentligen ser jag inte att du kommer med någon konstruktiv kritik som är så mycket att bemöta, eller så har du fått allt om bakfoten.Inge skrev:Det är en usel uppgörelse som knappast kan ha annat syfte än att reta upp sosseriet. Om den inte hade varit så dyr och dum hade väl det varit ok. Dock är det förstås ok att det också innebär att skjuter Sverigeförhandlingen i sank, så urspårad som den är.
Men man ska ju inte tro att det samtidigt kommer att bli någon spårväg under Saltsjön eller Roslagsbana till centralen. Det är ju bara dumt.
De saker som nu planeras ingår redan i projekt som påbörjats, för spårväg City handlar ju sträckan till centralen om några hundra miljoner att färdigställa, på Roslagsbanan är det främst depå och vagnar som återstår, samt dubbelspårsutbyggnad till Arninge och på Kårstagrenen. Också det planerat sedan länge. Innebär inte några större kostnader årligen under planeringsperioden. Ungefär ett par miljarder per år (inklusive Kistagrenen) skulle jag tro under byggtiden, på en investeringsbudget som väl ligger på 6-7 miljarder årligen.
Varför skulle investeringar som Staten redan gett bidrag till (undantaget snutten till Sergels torg), påverka Sverigeförhandlingarna?
Det enda anmärkningsvärda i överenskommelsen var väl att man kör över Trafikförvaltningen och räddar direktbussarna, helt i strid mot avtalets uppbyggnad och syfte. Det skulle åtminstone vara värt en kommentar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Som Lars skriver, vad finns det för samband med Sverigeförhandlingen?Inge skrev:Det är en usel uppgörelse som knappast kan ha annat syfte än att reta upp sosseriet. Om den inte hade varit så dyr och dum hade väl det varit ok. Dock är det förstås ok att det också innebär att skjuter Sverigeförhandlingen i sank, så urspårad som den är.
Men man ska ju inte tro att det samtidigt kommer att bli någon spårväg under Saltsjön eller Roslagsbana till centralen. Det är ju bara dumt.
Och varför är uppgörelsen så dålig, enligt din mening? Dessutom tror jag politiker drivs mer av att förverkliga sitt eget program än av att reta motståndare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Jag har också hört från SLL att man planerar för 10-minuterstrafik på grenarna. Jag tror man kommer att ångra att man missar möjligheten att bygga ett triangelspår mellan Karlsbodavägen och Bromma Blocks. Visserligen blir det en omväg mellan Solvalla och Sundbyberg men man får kontakt med pendeln och därmed snabba resor till Odenplan och Centralen. Annars får varken Annedal eller Ursvik kontakt med Bålstapendeln. Dessutom har Arriva föreslagit en avkortning av 504 som i så fall bara kommer köra mellan Hallonbergen och Rissne. Jag tror det blir svårt att få till en bra omstigning vid vinkelresor i Norra Ulvsunda.Lars_L skrev:Allt beror ju givetvis på trafikupplägg i slutändan. Men faktiskt har nog huvudtanken varit att ha 10-minuterstrafik på grenarna och 5-minuterstrafik till Sickla. Därtill skulle i sådana fall insattståg gå mellan Mårtensdal och Ulvsunda. Alviks strand kommer väl i huvudsak användas för "ingående trafik". Men den som lever får se.twr skrev:Däremot kommer nog inte trafiken på båda grenarna gå ändå till Sickla, då skulle utbudet bli för stort. Vändspår för tidigare vändning planeras i Alviks strand, Årstaberg och Mårtensdal.Lars_L skrev: Båda grenarna är tänkta att gå till Sickla - så det är inte planerat med någon dragning Kista-Solna. Orsaken är väl egentligen att greningen ligger ganska långt söderut i Ulvsunda - vilket ju gör att resan Kista-Sundbyberg skulle innebära en relativt stor omväg. Och att dra en avgreningssträcka via Bällsta Bro är det väl lite ont om plats för. Men samtidigt blir det ju därmed lite konstigt att Annedalsborna ska åka "baklänges" till Rissne för att komma till tunnelbanan, vilket gör att flertalet ändå kommer ta 113 till Sundbyberg.
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det har ju funnits någon tanke på en pendelstation vid Solvalla med omstigning till Tvärbana.Bo Rengmark skrev:[
Jag har också hört från SLL att man planerar för 10-minuterstrafik på grenarna. Jag tror man kommer att ångra att man missar möjligheten att bygga ett triangelspår mellan Karlsbodavägen och Bromma Blocks. Visserligen blir det en omväg mellan Solvalla och Sundbyberg men man får kontakt med pendeln och därmed snabba resor till Odenplan och Centralen. Annars får varken Annedal eller Ursvik kontakt med Bålstapendeln. Dessutom har Arriva föreslagit en avkortning av 504 som i så fall bara kommer köra mellan Hallonbergen och Rissne. Jag tror det blir svårt att få till en bra omstigning vid vinkelresor i Norra Ulvsunda.
Är den helt avförd från agendan ?
- Kristofer
- Inlägg: 1519
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Som gotlänning med lokalkontoret placerat i Arenastaden skulle jag ju naturligtvis gärna se en direktförbindelse Bromma flygplats - Solna station. Men jag antar att jag inte utgör ett bärande underlag för en sådan förbindelse...Bo Rengmark skrev:Jag tror man kommer att ångra att man missar möjligheten att bygga ett triangelspår mellan Karlsbodavägen och Bromma Blocks. Visserligen blir det en omväg mellan Solvalla och Sundbyberg men man får kontakt med pendeln och därmed snabba resor till Odenplan och Centralen.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det är ju en inte alltför lång gångsträcka till flygplatsen från Tvärbanan.Kristofer skrev:Som gotlänning med lokalkontoret placerat i Arenastaden skulle jag ju naturligtvis gärna se en direktförbindelse Bromma flygplats - Solna station. Men jag antar att jag inte utgör ett bärande underlag för en sådan förbindelse...Bo Rengmark skrev:Jag tror man kommer att ångra att man missar möjligheten att bygga ett triangelspår mellan Karlsbodavägen och Bromma Blocks. Visserligen blir det en omväg mellan Solvalla och Sundbyberg men man får kontakt med pendeln och därmed snabba resor till Odenplan och Centralen.
Och ovanpå det har du ju direktförbindelse till Arlanda flygplats.
- Kristofer
- Inlägg: 1519
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Jodå visst överlever jag det, jag går ner till spårvagnen eller tar 110 eller 152 och byter. Och jag kommer naturligtvis att åka spårvagn hela vägen med byte N Ulvsunda när den dagen kommer. Men både promenader och byten tar tid.Lennart Petersen skrev:
Det är ju en inte alltför lång gångsträcka till flygplatsen från Tvärbanan.
Och ovanpå det har du ju direktförbindelse till Arlanda flygplats.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Nu talar väl det mesta för att flygplatsen läggs ned 2038? Det är väl tiden efter det vi ska planera för?Kristofer skrev:Jodå visst överlever jag det, jag går ner till spårvagnen eller tar 110 eller 152 och byter. Och jag kommer naturligtvis att åka spårvagn hela vägen med byte N Ulvsunda när den dagen kommer. Men både promenader och byten tar tid.Lennart Petersen skrev:
Det är ju en inte alltför lång gångsträcka till flygplatsen från Tvärbanan.
Och ovanpå det har du ju direktförbindelse till Arlanda flygplats.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Den utredning som nyligen har presenterats. Men det kanske är en pamflett enligt dig.Inge skrev:Vad skulle tala för det menar du?twr skrev: Nu talar väl det mesta för att flygplatsen läggs ned 2038? Det är väl tiden efter det vi ska planera för?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Nu bestäms inte Bromma flygplats framtid av någon utredning utan av vilka som sitter vid makten i Stockholms kommun och i Riksdagen den dagen avtalet ska förhandlas om. Vilka dessa är och vad dessa vill med Bromma är det ingen som vet idag.twr skrev:Den utredning som nyligen har presenterats. Men det kanske är en pamflett enligt dig.Inge skrev:Vad skulle tala för det menar du?twr skrev: Nu talar väl det mesta för att flygplatsen läggs ned 2038? Det är väl tiden efter det vi ska planera för?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Snygg karta! Tänk att du är så begåvad i vissa delar av Stockholm! Jag är generellt helt för spårväg, men måste ändå fråga: Du tycker alltså att det är väl använda pengar att bygga spårväg från Kyrkhamn till Täby centrum, men inte att förbättra kollektivtrafiken i stora delar av Nordostsektorn genom att dra Roslagsbanan till T-Centralen? Du verkar räkna pengar på olika sätt i olika sammanhang.Inge skrev:Angående tvärbanans trafikering i västerort har jag gjort en liten skiss för mitt Kyrkhamnsprojekt. Ett fruktansvärt jobb, tog motsvarande en och en halv arbetsdag, för en som inte brukar rita kartor...
En idé kunde vara att koppla Nockebybanan med Solnagrenen. Trafikmängden är likartad. Kräver förstås ombyggnationer i och omkring Alvik. Men mot bakgrund av alla bostäder som planeras där vore det ändå väldigt bra att få ner Nockebybanan till tvärbanenivån. Då behövs inte heller något utdragsspår för tunnelbanan utan man kunde anlägga ett tredje spår mellan plattformarna.
Den ljusa linjen från Kyrkhamn till Solna betecknar en framtida utbyggnad som skall sättas i relation till tunnelbanans utbyggnad mot Täby. Också markerat i ljus färg. Denna linje kräver förstås att man kan svänga mellan de båda linjerna vid Bromma Blocks.
I övrigt beskriver kartan resultatet av Stockholmsförhandlingen kompletterat med Kyrkhamnsgrenen. På tvärbanan har varje linje egen färg. I övrigt en färg per bana.
Solnagrenen till Danderyds sjukhus, med byte till tunnelbana och omlagd Roslagsbana är jag dock helt för.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Jag har också haft tankar på att knyta ihop Nockebybanan med Tvärbanan. Men att spränga en tunnel för en sådan liten bana... är det värt det?
Min plan var dock att lägga om det så pass så Alléparken försvinner helt och hållet. Problemet är dock Nockebybanans plattformslängd som är 30m. Det räcker för udnerlaget men är inte praktiskt om man ser till helheten. Det kommer ju köras blandat 30m-tåg och 60m-tåg i spårvägssystemet.
Ett förslag kan vara att köra Odenplan-Hagastaden-Solna Centrum-Alvik-Nockeby med 30m-vagnar, för jag tänkte att innerstaden bara har 30m-tåg (eller åtminstånde att de har "sjöstadslösningen", som jag kallar det för, med en hög och en låg plattform för bussar)
Jag antar att kyrkhamn i ditt exempel är den där lövstabanan du tog upp om i eget tråd?
Tips! Jag använder mig av detta till att göra mina linjekartor: http://beno.org.uk/metromapcreator/
Min plan var dock att lägga om det så pass så Alléparken försvinner helt och hållet. Problemet är dock Nockebybanans plattformslängd som är 30m. Det räcker för udnerlaget men är inte praktiskt om man ser till helheten. Det kommer ju köras blandat 30m-tåg och 60m-tåg i spårvägssystemet.
Ett förslag kan vara att köra Odenplan-Hagastaden-Solna Centrum-Alvik-Nockeby med 30m-vagnar, för jag tänkte att innerstaden bara har 30m-tåg (eller åtminstånde att de har "sjöstadslösningen", som jag kallar det för, med en hög och en låg plattform för bussar)
Jag antar att kyrkhamn i ditt exempel är den där lövstabanan du tog upp om i eget tråd?
Tips! Jag använder mig av detta till att göra mina linjekartor: http://beno.org.uk/metromapcreator/
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Du missade den uppenbara förbindelsen Ropsten-Gasverket-Östra Station-Odenplan..
Annars verkar den intressant.

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Hakberget-Östra station-Odenplan tror jag på som spårvägslinje 4! Från Ropsten och Gasverksområdet så föreslår jag en tvärbana till Universitetet-Bergshamra-Solna Station! (Den föreslog jag redan innan politikerna tog upp Tvärbanan med Österleden som förslag på sistonde. Båda kombinerat skapar då en häftig ringlinje!)Odd skrev:Du missade den uppenbara förbindelsen Ropsten-Gasverket-Östra Station-Odenplan..Annars verkar den intressant.
Men ditt förslag är också intressant. Speciellt förlängningen till Tekniska.