Lars_L skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:hgsldf skrev:
Från och med när skulle AB SS kunna skaffa egna fordon och bli av med spanjorerna?
/Göran
Korshamnsviken
Ja, det där är fria fantasier. Ungefär som när man erbjöd sig att anlägga och driva nyckelfärdig spårväg, för några år sedan. Så kommer det inte att bli.
Jag vet faktiskt inte om det är fria fantasier - ja, att bli av med existerande spårvagnar är väl svårare, såvida de inte behövs på annat håll och går ju inte under nuvarande avtal kanske och Trafikförvaltningen verkar inte riktigt inne på den tanken, men ändå...
Fungerar ju utmärkt i busstrafiken som sagt att operatörerna tillhandahåller vagnarna. Givetvis får man då ha en klausul så att nästkommande operatör är tvungen att köpa vagnarna av den tidigare operatören. Detta kan vara tveksamt juridiskt, men det är nog ingen som är intresserad av att överklaga en sådan paragraf och i praktiken är det nog svårt att hitta något alternativ (spårvagnar är ju inte bara att köpa upp på marknaden - särskilt inte om man ställer ålderskrav i upphandlingen).
Hå, hå, ja, ja...!
Jag undrar hur många gånger jag från starten av SSS år 1959 har hört uttrycket
"fria fantasier". Och speciellt från s.k. "
skrivbordsteoretiker" som olikt en viss
"Pastor Jansson" har ytterst bestämda uppfattningar om allt. Men tyvärr inte lyckas bevisa att de själva genomfört något av värde att sätta på sitt CV.
Och de
"fantasifulla" visionärer som för 25 år sedan tömde sin spargris för att köpa aktier i AB SS för 100:- kr/st. kan idag glädja sig åt att få 17:- kronor utdelning på varje satsad hundralapp.
Samt nej, A35/36 får vi nog dras med och tyvärr av tidsskäl acceptera påspädning av eländet.
Men om man har lite kunskap om AB SS aktieägare, så kan man notera att sedan några år tillbaka är en av de större ägarna ett börsnoterat investmentbolag som utan några större vågbildningar på balansräkningen kan finansiera rejäla inköp av nya spårvagnar. Och vårt eleganta förslag att erbjuda en "nyckelfärdig" spårvagnslösning var finansiellt väl underbyggt.
Ofta får jag höra att Landstingets skulle ha låga kapitalkostnader för investeringar. Det är idag ett tämligen obsolet kokurransförhållande där även den "privata sidan" kan skaka fram attraktiva finansieringar.
Faktum är att jag och alla mina fantastiska medarbetare tycker att det är lite kul att vara
"underdog". Och jag kan garantera att vi återkommer med en hel del intressanta och "fantasifulla" projekt de närmaste tre åren. Många kommer självklart att gå åt pipan, men så är entreprenörens vardag. Men ett och annat kan bli vår helgdag.
// Lena